ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-06  (läst 2165 gånger)

2003-12-31, 20:10
läst 2165 gånger

Leif Svensson

Roger,
Du måste justera kordinaterna på din karta i förhållande till kyrkan, läs mer här
 
 Handledning Karta DG8
 
Mvh
Leif Svensson
DIS-Aros

2004-01-01, 13:11
Svar #1

Roger Johansson

Hej Leif!
 
Tack för svaret, så där långt är jag med. När jag satt och klurade kom jag dock på att min id? inte är helt smart den heller.
 
Det jag ville lösa var detta:
Ta Rumskulla socken t.ex. Där Finns en by som heter Hult och under den byn ett torp. Dessutom finns förstås Kyrkan inne i Rumskulla. När jag lade in dessa orter (byn och torpet) hade jag ingen aning om koordinaterna utan struntade i dem. NU hittade jag dem och lade in Hult rätt. Det är bara det att när jag ändrade koordinaterna för HULT så blev TORPET kvar på KYRKANS koordinat, eftersom inte underliggande koordinater ändras i överrensstämmelse med närmast högre enhet (by, gård etc). Därmed blir flyttmarkeringar helt fel och jag fick ändra torpets koordinater också.
 
Det jag kom på senare i förrgår var att det ju faktiskt kan ligga torp/gårdar en bit ifrån den egentliga byn också och dessa kan man kanske lagt in innan och vill inte att dessa ska förändras.
 
Detta är alltså inget fel utan mer en fundering som jag väl borde skriva om på DIS hemsida istället. Antar att en lösning kunde vara ngn sorts bockruta ersätt underliggande koordinater eller ngt sånt.
 
God fortsättning!

2004-01-17, 16:06
Svar #2

Björn Edman

När man skall skriva en släktbok med enbart manssidan redovisad, brukar det vanliga sättet vara att ange döttrar med sina giftermål (men alltså ej med barn). Så görs i t ex Elgenstierna, Svenska släkter, Släkten... etc. I Disgen 8,0 hittar jag dock ingen möjlig inställning att göra ett sådant utdrag: giftermålen kommer inte med.  
Finns någon sådan möjlighet??
undrar Björn

2004-01-20, 11:36
Svar #3

Utloggad Bosse Ramsköld

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:46
    • Visa profil
Jag blir inte klok på utskrifterna av antavla/stamtavla. Jag har lagt in källor med tomma citat och använt hänvisa till källa som jag trodde var bra att göra. Vid utskrift av ex. antavla får jag då källa och citatnummer inom klammrarna. Vill inte ha med citatnummer BARA källhänvisning.
Ex: [Hille C:2] inte [Hille C:2 ].
Har letat i manual och inställningar för tavlor/antavlor/stamtavlor men får inte till det.
Mvh,
/Bosse

2004-03-13, 21:05
Svar #4

Catharina Olsson (Cathis)

Om man vill tömma DisGen och starta om utan att behöva avinstallera DisGen hur gör man då?
 
Kan någon hjälpa mig
Trevlig lördag!
Cathis Olsson

2004-03-14, 07:03
Svar #5

Gabriel Frisk

Mjaa, kanhända att jag är ute och cyklar i djungeln nu, men det borde fungera genom att först skapa ett nytt arkiv och sedan radera det gamla. Standardarkivmappen heter D-Stand men jag är osäker på vad som händer om man raderar innehållet i den. Jag tror nog att det går snabbast och enklast i alla fall att avinstallera, radera datamappen, installera på nytt...

2004-03-14, 08:11
Svar #6

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Cathis!
 
Stäng DISGEN. Radera mappen D-Stand i Utforskaren. När du sen startar DISGEN igen skapas en ny mapp D-Stand. Det som blir kvar är dina inställningar men alla personer tas bort.

2004-03-14, 15:53
Svar #7

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Cathis, Mariannes förslag fungerar utmärkt.  
Men om du inte vill ha med dina gamla orter i ortsdatabasen eller citaten så återstår inget annat än att avinstallera DISGEN samt kasta mappen DG8Data. Samt att installera på nytt förståss.

2004-04-15, 22:04
Svar #8

Maggan Karlsson

Min forskning börjar svälla. Har idag 2 flockar, en för min mammas släkt (nr 0, Basflock) och en för min pappas (nr 1).  
 
Vill nu dela min pappas flock i två, en för min farmor och en för min farfar. Idag börjar flocken med min pappa och består av ca 200 personer.  
 
Jag vill således ha 3 flockar totalt. Jag vill att farmor ska vara den som allt utgår ifrån i flock 2 och bevara pappas flock som nr 1.
 
Hur gör jag? Har Disgen 8.0.

2004-04-16, 08:54
Svar #9

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Jag skulle göra så här, vilket fungerar om ingen övrig koppling finns mellan släkterna mer än mellan farmor och farfar (de får alltså inte vara släkt på något som helst vis). Gör först en säkerhetskopia.
 
Skapa flock nr 2.
Gör farfar till centrumperson.
Koppla loss farmor (OBS! inte radera).
Gör en liten söklista med farmor i (ange sökvillkor så att endast hon kommer med).
Högerklicka på söklistan.
Välj Utöka söklistan.
Klicka i Alla som på något sätt är släkt.
Tryck OK.
Välj Verktyg - Flytta personer.
Hämta personer från Söklista 1.
Markera mottagande flock 2, dvs farmor.
Klicka på Flytta.
När flyttningen är klar ska farmor i flock 2 och farfar i flock 1 kopplas ihop igen.
 
Det finns kanske andra sätt, men jag har inte hittat något bättre. Ring gärna någon av oss faddrar om du är osäker så kan vi guida dig när du sitter framför datorn.

2004-04-19, 17:05
Svar #10

Utloggad Niklas Bodin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 464
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 18:48
    • Visa profil
    • www.pix-art.se
Hej! Jag har bytt dator och sparade hela mappen DIS (med program och allt) och hela mappen Dg8Data. Dessutom gjorde jag en säkerhetskopia som finns i Dg8Data/Stand.
Har installerat programmet i nya datorn men hur kommer jag åt mina gamla data??? Jag har försökt återläsa men det kommer bara upp ett felmeddelande - att det ej går att läsa disgen.exe!!!
Vad är fel? Hur gör man?  
har ju all data plus start-CD!!??
Mvh Niklas

2004-04-19, 18:54
Svar #11

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Niklas!
 
Det normala sättet att överföra data från DISGEN i en dator till en annan är att göra en säkerhetskopia i den gamla datorn, installera programmet i den nya datorn och sen återläsa säkerhetskopian i den nya datorn.  
 
Du verkar ha krånglat till det genom att ta över Dg8Datamappen och DIS-mappen och sen installera programmet. Försök att avistallera DISGEN i den nya datorn och ta sen bort DIS-mappen manuellt i Utforskaren om mappen finns kvar. Det kan vara bra att starta om datorn sen. Installera därefter programmet igen och återläs sen säkerhetskopian.

2004-04-19, 20:35
Svar #12

Utloggad Siv Nauman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2011-04-24, 22:33
    • Visa profil
Jag har Microsoft Windows Me. När jag  installerar Dis 8  och startar om datorn kommer det upp ett felmedelande om att vissa filer inte går att uppdatera. Vad beror det på.  
 
Tacksam för svar
 
Siv

2004-04-25, 13:25
Svar #13

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Hej
 
Jag undrar om någon på ett enkelt sätt kan förklara för mig hur man kopplar loss och kopplar ihop. Har precis börjat lagt in i disgen 8 och vill skappa en ny flock för min mammas sida, så vill koppla loss henne och sedan koppla tillbaka henne till min pappa. Är inte så smart vad gäller datorer har läst bruksanvisningen men men......Så kan någon vara snäll och förklara på ett enkelt sätt hur jag ska göra.
 
MVH Camilla

2004-04-25, 16:54
Svar #14

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Camilla om Du går in på denna sida hittar Du kasnke vad Du söker eller Du kan ställa din fråga
 http://www.dis.se/discus/
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2004-04-25, 19:50
Svar #15

Utloggad Rolf Jacobsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 454
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 10:20
    • Visa profil
Hej!
 
När man bläddrar i Disgen bland anorna så skulle det vara bra om man kunde märka ut vilka anorna är bland barnen som fortsätter framåt. Jag har provat att märka ut med en stjärna, men... Är det någon som har några bra tips?
 
Mvh/Rolf

2004-04-25, 20:07
Svar #16

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Rolf vad Du än gör lägg inte in några andra tecken än bokstäver. T ex mellanslag i början eller någon annanstans. Detta medför problem om Du skulle skicka in ett Disbyt-utdrag.
 
En del brukar dela upp sina anor i rakt nedstigande men VERSALER på efternamnet.
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2004-04-25, 20:14
Svar #17

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Hej
 
Tack Arne för tipset går in där och ser om jag får några tips.
 
Camilla

2004-04-25, 20:37
Svar #18

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Hej
Arne har varit där och kollat men senaste inlägget var skrivet den 1 okt 2002. Så om det är någon som kan tipsa mig om hur man kopplar loss och sedan kopplar ihop när man gör ny flock så är jag tacksam för svar.
 
MVH Camilla

2004-04-25, 20:57
Svar #19

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Camilla se ovan av Gunnar Jonsson (Kilagenealogen) - fredag den 16 april 2004 kl. 08.54: Det är nog samma problem som Du frågar efter.
 
Vad jag menade annars var att om det inte finns något som stämmer Skapa Nytt ämne eller kolla under DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Datamappar, arkiv och flockar: Nya flockar
 
Faddrarna får meddelande om att en ny fråga kommit in och vad problemet gäller.
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2004-04-26, 00:05
Svar #20

Hans Svedberg

Rolf! Jag har också saknat möjligheten att markera det barn som är min ana i en syskonskara. Jag har använt * och placerat den på det i mitt tycke troligaste tlltalsnamnet. När man kommer litet längre tillbaka i tiden kan man ändå sällan vara säker på detta. Eftersom tecknet används för att vid utskrifter fetstilsmarkera namnet ställer det inte till med några problem så vitt jag kan se om man inte normalt använder det för andra personer. Tvärt om är det bra att få barnanan markerad även vid utskrifter.
 
(Sedan förstår jag inte varför man begär hjälp i detta forum med tekniska DIS-frågor. DIS har en utmärkt support med sitt faddersystem! Inte riktat till dig Rolf.)
 
mvh Hasse S

2004-04-26, 06:46
Svar #21

Gun Olsson (Gunolle)

Rolf och Hans! Jag har använt mig av flaggorna för att märka ut anfäder, barn till anfäder, personer i stamträdet, ingifta makar etc. Dels kan jag då se direkt i notisfönstret i vilket förhållande personen står till mig och jag kan även lätt plocka ut en person i stamtavlan etc. via sök.  
 
mvh Gun

2004-04-26, 09:37
Svar #22

Hans Svedberg

Smart Gun! Vad har du använt för namn på sådana flaggor? Jag ha inte använt flaggor speciellt mycket själv.
 
Hasse S

2004-04-26, 21:02
Svar #23

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Rolf, när jag startar Disgen så väljer jag att starta med
mig själv. Sedan så bygger jag en antavla ( CTRL / N ).
När jag sedan går tillbaka till översikten så har jag
och alla mina anor en röd ruta. Då är det mycket lättare
att navigera i Disgen.
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2004-04-27, 07:03
Svar #24

Gun Olsson (Gunolle)

Hej Hans! T.ex. A: Anfader, B: Stamtavla C: Ingifta makar D: Halvsyskon etc. Jag har även använt mig av flaggorna för att markera av mig oforskat material t.ex. Oforskat född, död, dombok etc. På så sätt kan jag lätt plocka fram t.ex. oforskat födda 1851 i en viss församling, då jag kommit åt kyrkboken. Eftersom jag har lagt in dopvittnen (innan det gick att göra i Disgen) och fosterbarn och dessa inte är kopplade till någon familj, har jag lagt dem under flaggor kallade Obesläktad relation och Fosterbarn.  
Hoppas detta underlättar Ditt arbete.
 
Hälsningar
Gun

2004-04-27, 08:03
Svar #25

Hans Svedberg

Ann! Jag glömde det. Visserligen har jag blå prickar som markering för personer i antavlan men det kan man välja. Tack vare att du påminde mig om markeringarna kom jag på en användning för den andra markeringen, den för söklistan (röd hos mig), som jag inte tror mig ha sett tidigare. Nämligen som hjälp att följa gemensamma anor vid anföluster. Gör så här:
Låt den gemensamma anan vara aktiv centrumperson i familjeöversikten och bilda en stamtavla utgående från den personen. Högerklicka i tavlan och bilda söklista med personerna i tavlan. Klart att i familjeöversikten steg för steg följa prickarna!
 
Hasse S

2004-04-27, 09:03
Svar #26

Utloggad Rolf Jacobsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 454
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 10:20
    • Visa profil
Tack för alla bra tips! Man lär sig något nytt varje dag, det är kul!
 
Mvh/Rolf

2004-05-06, 14:52
Svar #27

Utloggad Bo Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 455
  • Senast inloggad: 2023-12-07, 10:46
    • Visa profil
Kan man ta bort flockar? När jag hittar en person som jag misstänker är en ana men inte vet var personen ska placeras in skapar jag en flock som jag tänkte mig skulle vara tillfällig. När jag sedan vet var personen ska placeras in (som barn eller partner) vill jag kunna ta bort den gamla flocken. Hur gör man det?
 
Bo Lindberg

2004-05-06, 15:55
Svar #28

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Det gör du enkelt genom att radera flockarna (dvs vill du radera en flock med nummer 33 så tar du bort dd33 och dx33 i d-standbiblioteket i t ex Utforskaren (om du använder Windows). Se bara till så du inte har några kopplingar till de som finns i den flocken. Kör gärna kontrollera disgen-filer efter raderingen (eller kanske hellre flyttningen till en annan katalog för senare radering).
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2004-05-06, 17:37
Svar #29

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:24
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Men Bo, varför inte behålla din specialflock? Jag har sedan länge använt mig av en sådan och tycker det är väldigt praktiskt att ha ett ställe där jag kan spara personer eller släktstumpar som inte (ännu) hänger ihop med mitt riktiga släktträd.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna