ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-26  (läst 2184 gånger)

2003-06-23, 17:33
läst 2184 gånger

Utloggad Lena Moen Lif

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2020-08-16, 15:14
    • Visa profil
Till Gunnar!
Tack för hjälpen ang att lägga in orterna
i Disgen. Nu är det bara att registrera
anorna.
Hälsningar
Lena

2003-08-01, 11:57
Svar #1

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Med Disgen 8.0c har jag en special-notis med 11 källor. Källorna syns när man redigerar dem
(Flera citat för en notis) men ungefär hälften av dem visas  i inte notisfönstret (vit knapp) eller vid utskrift (det spelar ingen roll om det är ansedel, antavla, eller stamtavla). Någon som råkat ut för detta eller har en lösning?
//Michael Lundholm

2003-08-01, 18:46
Svar #2

Elisabet Bergkvist

Hejsan Michael!
När man skriver ut källorna samlas de ihop i en sträng, och om de inte får plats, så klipps de av.
Så man kan antingen korta alla sin källor ända tills allt får plats (t ex byta Husförhörslängd för xxx AI:19 1867-1881 till xxx AI:19), eller dela upp notisen i flera med bara några källor per notis.
 
mvh Elisabet

2003-08-01, 20:28
Svar #3

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Tack Elisabeth för upplysningen även om den är utomordenligt deprimerande.
 
Jag måste säga att jag tycker denna aspekt av Disgen är korkad. I realiteten innebär det ju en underförstådd begränsning i antalet källor som en och samma notis kan ha. Såvitt jag kan se är heller inte denna begränsning dokumenterad i manualen.  
 
Jag håller med dig om hur man bör förkorta källangivelsen vad gäller kyrkoarkiv; jag skulle gissa att de flesta gör så. Men hur bör man göra för tex landskontorens arkiv? Vill man dessutom tex ange källan som en följd av hänvisningar till de årliga mantalslängderna är det (som jag fått erfara) inget problem att slå i taket bara genom att man har med tillräckligt många år även om själva hänvisningen hade varit förkortad till bara ett par tre tecken.
 
Återigen tack för upplysningen Elisabeth.
Mvh
Michael
//Michael Lundholm

2003-08-02, 01:40
Svar #4

Utloggad Mats Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 270
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:30
    • Visa profil
    • www.släktforsking.se
Hur får man med foton i utskrifterna?

2003-08-02, 08:50
Svar #5

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Hej Mats!
 
Om du t.ex. vill ändra en antavla går du bara in på Inställningar / Antavla. Klicka på knappen ändra i Notiser för anor. Klicka sedan i rutan Porträtt eller Bild beroende på vad du vill åstadkomma och tryck sedan på OK. Vill du ha med t.ex. bröllopsbilder så måste du ändra i Notiser för giften.
 
Mer info om bilder finns i programmets hjälpfunktion.  
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2003-08-10, 09:48
Svar #6

Utloggad Maud Bäckman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 511
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 08:58
    • Visa profil
Hej!
Om jag skriver ut en tabell på någon så står ju under personens barn också deras historia, men inte deras gifte. Går det på något sett att ställa in så man får med giftet?
 
Maud

2003-08-10, 10:00
Svar #7

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Om du ska få med barnens familjer i en antavla så måste du välja att skriva ut en släktmatrikel. Om du väljer Antal nedstigande generationer till Begränsat antal=2 så kommer barnens partners med samt deras barn.

2003-08-10, 10:10
Svar #8

Utloggad Maud Bäckman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 511
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 08:58
    • Visa profil
Ok! Men det går alltså inte att få det inskrivet på en tabell?

2003-08-10, 13:08
Svar #9

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej Maud!
 
Om jag förstår din fråga rätt, så vill du skriva ut en ansedel över en person, och vill också att det vid barnen ska stå vem de gift sig med samt uppgifter om den personen. Stämmer det?
 
Om det är så du vill ha det så kan du gå in på Inställningar/Ansedlar, och där kryssa för att vill skriva ut Ingifta personer för barnen. Sedan kan du till vänster i samma dialogruta välja hur mycket du vill ha med av dina inmatade uppgifter om barn, föräldrar, giften och ingifta.
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2003-08-10, 13:26
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7201
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hej! Jag håller på att föra över filer från DISGEN på Mac till PC-versionen 8.0c. Jag har lagt in några filer, som jag bearbetat lite. Bland annat kopplat till porträtt o ändrat till DISGEN-orter. Nu vill jag uppdatera en av dessa filer från Mac.  
Försvinner alla dessa kopplingar till foton som då redan lagt in eller ändras bara texten?  
Tacksam för svar!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2003-08-11, 13:05
Svar #11

Utloggad Maud Bäckman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 511
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 08:58
    • Visa profil
Henrik...
Vad jag menade var en antavla i tabell form.
Under varje person står ju barnen, varav ett är den jag är släkt med. Dom övriga barnen vill jag att man ska kunna se vilka dom gifte sig med. Skickar man en RTF fil syns ju inte det.
 
Det är möjligt att det inte går...
 
Tack ändå!
Maud

2003-08-11, 17:26
Svar #12

Utloggad Bo Oscarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Maud,
 
Det är väl bara att under inställningar för antavlor sätta släktmatrikel till tabellform och begränsat antal till 1. Sätter du sen Utskriftform till Släktmatrikel så får du med de ingifta.
 
Mvh Bosse.

2003-08-17, 09:55
Svar #13

Utloggad Maud Bäckman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 511
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 08:58
    • Visa profil
Hej Bosse!
Det var ju jättebra!
Jag har helt missat att man kan ställa om sådär.
Tack!
Maud

2003-08-24, 16:54
Svar #14

Utloggad Maud Bäckman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 511
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 08:58
    • Visa profil
Hej!
Jag hade tänkt att lägga ut min släktforskning på min hemsida men stötte genast på problem.
Om jag vill lägga ut en person med anor har jag fattat det så att jag måste göra en söklista med alla anorna på!? Men hur söker man upp alla anor som nästan inte har något gemensamt?
Snälla, hjälp mig innan jag blir tokig!

2003-08-25, 08:17
Svar #15

mm@abc.se

Hej Maud!
 
Du gör personen vars anor du vill ta fram till centrumperson. Sen klickar du på knappen Bygg antavla eller trycker på tangenterna Ctrl och N. Du får då fram en antavla. Högerklicka i den och välj Skapa söklista med personerna i antavlan.  
 
Vill du utöka söklistan med flera personer än anorna väljer du dem genom att högerklicka i söklistan, välja Utöka söklistan och markera dem du vill ha med. Varning dock för alternativet Alla som på något sätt är släkt!
 
Därefter går du till Verktyg - Exportera till HTML. Där kan du sen välja att exportera från söklistan.

2003-08-25, 10:11
Svar #16

Utloggad Maud Bäckman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 511
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 08:58
    • Visa profil
Tack, nu funkade det perfekt!
Maud

2003-08-25, 14:33
Svar #17

Utloggad Maud Bäckman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 511
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 08:58
    • Visa profil
Nu har jag problem igen.
När man ska lägga ut på nätet så måste man ju fästa länken någonstans. Nu finns det ju två mappar, html och htmlorig. Jag gissar att man ska gå in i html. Där måste jag ju välja en sida. Jag valde numret på personen som antavlan börjar med. Problemet blir ju att den sidan kommer upp men man kan ju inte klicka vidare eller något.
Är det meningen att man ska länka ihop alla sidor själv?
Hoppas ni förstår min förklaring.

2003-08-25, 17:44
Svar #18

Roger Johansson

Hej Maud!
 
Nej...jag måste erkänna att jag inte fattar alls hur du menar, men jag har själv lagt ut min pågående forskning på nätet. Så här har jag gjort:
 
Jag har skapat en sida som jag kallar index.html. På den sidan finns en länk till anträdet, som börjar på mig. Därifrån kan ju folk komma vidare.
 
På dig låter det som att du gjort en länk till en antavla? Om den personen INTE finns med i anträdet fr ditt proband så finns där heller inga länkar vidare i trädet...eftersom det helt enkelt inte finns ngt träd exporterat för den personen.
 
En ännu luddigare förklaring på en luddig fråga är jag rädd.
 
/Roger

2003-08-25, 18:27
Svar #19

Utloggad Maud Bäckman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 511
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 08:58
    • Visa profil
Jag förstod vad du menade!
Men jag tog alltså probandet som start. Jag har gjort rätt så långt. Men även om man ser fyra generationer bakåt går inget att klicka på. Det går inte att byta mellan personerna i trädet, inte ta upp efternamnsregistret. Det ända som är fäst på länken är probandets startsida.
När jag ska fästa länken går jag ju in i html mappen. Där hade jag skapat en annan mapp där allt det jag exporterat till html hamnat, alltså alla anor från en person för övrigt min farmors far. Jag kan ju inte fästa länken i den mappen utan måste öppna den. I den ligger ju alla personer i tavlan i html dokument. Vilken av alla dessa ska jag sätta länken på? Jag kan ju inte markera alla.

2003-08-25, 22:31
Svar #20

Roger Johansson

Hej Maud!
 
Jag fattar fortfarande nada hur du menar. Skit i att jag gjorde en indexsida, men i övrigt gör jag så här:
1. Jag har en mapp på hårddisken som jag kallar HTML (men du kan ju förstås använda den i Dg8-mappen) som jag exporterar till.
2. Från DG8 väljer jag mitt proband, skapar antavlan.
3. I internetexporten väljer jag antavlor för samtliga och byggd tavla/byggda tavlor. Då skapas ju dels en mapp i min HTML-mapp som heter 0001 med ansedlarna i, och dels skapas avtavlorna direkt under HTML. I mitt fall heter ursprungsantavlan med probandet 11-16.html.
4. Öppnar jag den kan jag dels klicka på de grå pilarna i 4:e generation för att komma längre bak, och dels klicka på de grön-blå-grå ikonerna i varje persons ruta för att komma till antavlan.
 
Färgerna ovan förutsätter förstås att vi använder samma HTML-mall.
 
Antar att jag fattat ngt fel...eller funkar inte din DG8 likadant?

2003-08-25, 22:55
Svar #21

Utloggad Maud Bäckman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 511
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 08:58
    • Visa profil
Hej igen Roger!
Jag gör precis som du säger. Du fäster länken på dig själv. Exporterar du någonting av släktmaterialet ut till servern eller kan det bara ligga kvar där i html mappen?

2003-08-26, 08:46
Svar #22

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Hej Maud!
 
Jag brukar kopiera en ansedel och kalla den för index.html. Jag redigerar den sen i en HTML-editor, i mitt fall Front Page som följer med Internet Explorer. Jag tar bort all information om personen i ansedeln och skriver lite om släkten i stället. Då har jag kvar de gröna knapparna som hänvisar till personregister, efternamnsregister och personregister. Det är ju där ingången finns till det övriga materialet. Dessa gröna knappar finns med i varje ansedel.  
 
Jag lägger index.html direkt i roten, dvs i katalogen HTML under Dg8Data. Jag måste ändra länkningen till de gröna knapparna eftersom index.html nu ligger på annan plats än ansedeln och hänvisningarna inte längre stämmer. Detta kräver någon vana vid HTML.  
 
Vill du visa alla anorna måste du naturligtvis skicka in allt material till din hemsida på servern.

2003-08-26, 09:45
Svar #23

Utloggad Maud Bäckman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 511
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 08:58
    • Visa profil
Jag tycker nästan det låter lättare att skriva ut all släktforskning i ett vanligt textdokument. Har mer och mer känslan att jag aldrig kommer att kunna lägga ut min släktforskning direkt på hemsidan med Disgen. Sorgligt att hjärnan min är så trög.
Tack allihop att ni försökt!
Maud

2003-08-26, 13:29
Svar #24

Roger Johansson

Hej Maud!
 
Kan du inte lägga ut dina sidor på nätet då och ge en URL/länk till oss så vi kan se hur du menar?
 
Disgen fungerar nämligen klockrent att göra HTML-sidor med tycker jag så det vore synd att rata det bara sådär...
 
Mvh
/Roger

2003-08-26, 17:03
Svar #25

Paul Axelsson

En liten undran!! Läste just Om bryggor och bojar eller konsten att släktforska utan att det blir fel. Där står om källhänvisning hänvisa alltid till originalet, inte till exempelvis ett mikrokort eller mikrofilm?? Så frågan är vad ska man skriva in som källor för att det ska duga om man någongång skulle vilja ge ut en bok eller liknande? Mina källor är inskrivna enligt följande.
 
Nivå:1 Kyrkböcker
Nivå:1 Sverige
Nivå:3 Östergötland
Nivå:4 Östra Eneby
Nivå:5 Födeseböcker
Nivå:6 Den faktiska källan typ Östra Eneby CI:2
Sedan antecknar jag sida och vilket kort det rör sig om.
 
Det här fungerar bra för mig, men eftersom man tydligen inte ska få ange källor så här pga andra ska kunna analysera mina forskningsresultat.
 
Hur anger ni andra källor?
 
/paul

2003-08-26, 17:48
Svar #26

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Paul! Ett kort svar i all hast, jag var med vid kvalitetsdiskussionen på konferenserna i Ronneby om just den frågan. Det finns ju flera som hänvisar till mikrokortsida (t.ex. mikrokortnummer, ruta 2 i rad 3 på kort 4 av 5), medan andra inte gör det.
 
Jag tillhör de som inte gör det, eftersom jag gjort en del anteckningar från mikrokort, en del från mikrofilm som har annat nummer och annat från originalkyrkboken (då man varit lycklig nog att få se den).
 
Att ange mikokortnummer och sidnummer på kortet kan man alltså anse vara för detaljerat, men inte att ange sidnumret (folio etc) på kyrkbokssidan.
 
Vid diskussionen i Ronneby framfördes att man bör ange volymen och i vilken form man sett den (vilket medium, mikrokort/mikrofilm/original) eftersom volymnumret tydligen kan skilja mellan olika medium - det har jag inte själv råkat ut för men det nämndes. En brist i anvisningar till släktforskare i dag är väl kanske att det inte finns en standard, eftersom det inte tas upp hittills i släktforskarlitteraturen. Du kan i Urban Sikeborgs Norrala-databas (Rötter/Tips&Råd/Olika landskap/Hälsingland/Familjer i Norrala) se hur t.ex. han gjort.
 
En del diskussion i ämnet finns även här Anbytarforum: Källor: Kyrkböcker: Hur anger jag källan för mikrokort från SVAR?.
 
Hälsningar,
Eva

2003-08-26, 19:27
Svar #27

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 23:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Angående detta att volymbeteckningen kan skilja mellan olika medier:
 
Oavsett om man använder gamla rullfilmer, mikrokort, digitala bilder eller pappersfotokopior av en kyrkobok, så är ju originalet detsamma. Oavsett medium, så är det alltså originalet man läser. Alltså ska originalets volymbeteckning (t.ex. C:2) anges, eftersom det är därifrån man hämtat uppgiften. Och eftersom originalet förvaras på landsarkivet, så är det självklart landsarkivets volymbeteckning som ska anges - av den enkla anledningen att det alltså är originalets volymbeteckning.
 
Att t.ex. Genlines volymbeteckning inte sällan skiljer sig från landsarkivets beror förmodligen på att Genline använder sig av föråldrade arkivförteckningar som finns på mormonfilmerna.
 
Om man sedan också ska ange SVAR:s kortnummer eller Genlines ID-nummer (GID) är ju en smaksak; det kan ju vara praktiskt att göra det inte minst för att underlätta sökningen om man själv behöver gå tillbaka och kontrollera uppgifterna igen. Men man kan inte bara ange det som källa om andra ska kunna kontrollera originalet också med hjälp av andra medier. Och vår forskning ska väl också kunna läsas, förstås och kontrolleras av kommande generationer - och vem vet hur länge SVAR och Genline finns kvar?
 
Observera att det alltså inte räcker att komplettera en volymbeteckning med vilket medium man har använt. AI:13 (Genline) är lika oanvändbart som GID den dag inte Genline finns längre. Landsarkivets volymbeteckning finner man i församlingens arkivförteckning i NAD.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-08-26, 20:39
Svar #28

Paul Axelsson

Frågan kvarstår. Hur anger ni begripliga källor i disgen som duger för framtiden? Om jag skriver Hfl som källa så är det inte säkert att personer som inte är inne i gemet förstår, likadant blir det om man skriver CI:2. Ska man behöva skriva in Födelsebok så att alla fattar. Det jag är lite orolig över det är att min källförteckning ska vara någotlunda lätt att leta i, titta i. Om någon har nått smart sätt att sätta nivåerna så dela gärna med er.
 
/paul

2003-08-26, 21:31
Svar #29

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej igen Paul! Det finns på Rötter en förteckning över de vanliga förkortningarna som man bör använda. Håller man sig till gängse förkortningar och volymbeteckningarna ur NAD så är man ju lite mer säker på att andra ska förstå, än om man hittar på eget. Använder du källträdets fulltext får du ju ut en förteckning i klartext också.
 
Tyvärr kan jag inte tipsa om ett bra sätt att använda källträdet i Disgen 8. Jag har själv ännu inte börjat använda nivåerna, jag kämpar med ett sådant träd sidan om på papper för att rita upp det, och använder under tiden det icke-kopplade fältet. Jag använder modellen Kvidinge fb C:1 årtal i datorn för närvarande, har papperssystem med exakt sida eller dylikt, löpnummer etc vad som finns för att identifiera min avskrift. Mitt dataprogram (DG8) är alltså inte det enda som behövs för att identifiera mina källor till min forskning, som påbörjades flera år innan jag skaffade dator för 5 år sedan. Allt material har ännu inte stoppats in i datorn, det finns flera ättlingled till anorna som bara finns i pärmar.
 
Det har ju funnits tips om källträdet i Diskulogen, men jag är inte enig med den artikeln, det är därför jag sitter och strukturerar mina källor på fritiden för att hitta ett system. Jag har däremot tagit till mig av tipset i Diskulogen nr 60 (och bilagan som finns på DIS hemsida) att ha en strukturerad mapp som förklarar för andra (och mig själv ) vad det är för material jag använder, vilka förkortningar osv.
 
Jag ser också gärna tips från andra på hanteringen av källträdet i Disgen 8, men jag ser dem väldigt gärna även i Diskulogen och på DISForum, inte bara här.  
 
Hälsningar,
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna