ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-06-10  (läst 2221 gånger)

2002-12-25, 19:07
läst 2221 gånger

Catharina Olsson (Cathis)

Tack för hjälpen!!!
Hälsningar
Cathis

2002-12-28, 10:52
Svar #1

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Hej!
 
Idag använder jag mig inte av Disgenorter. Jag har läst om dem i manualen och kan se vilka fördelar det är att använda mig av dem. Då det är förknippat med en hel del arbete att ändra alla notiser med orter så undra jag nu: Vad finns det för nackdelar/problem med Disgenorter?
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2002-12-28, 18:50
Svar #2

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Nackdelarna med disgenorter skulle väl kunna vara följande.
 
Om du vill skriva orten med dåtida stavning. Disgen-orten har bara ett namn, vilket bör vara det nutida. Orter kan även byta socken och län, vilket kan ställa till det i tankegångarna
 
Om ortsdatabasen skadas blir all orter borta om du inte har någon säkerhetskopia. Vilket ju även flockfilerna kan bli. Så det argumentet håller egentligen inte.
 
Sen så har du under verktygsmenyn valet att konvertera till disgenorter. Visst är det en del jobb, men du behöver inte konvertera allt på en gång, och har du valt en ort en gång, så finns den som förval i fortsättningen.
 
Och det blir så otroligt mycket bättre ordning på orterna med disgen-orter. Vilket inte minst märks i ortregistren till antavlorna mm.

2002-12-28, 21:19
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Ann,
 
Använder du dig inte av disgenorter så fungerar heller inte kartfunktionen.

2002-12-29, 14:40
Svar #4

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Hej Gunnar och Jan.
 
Jag tackar så mycket för informationen. Jag har lekt lite efter middagen med att konventera orter och det gick ju relativt lätt. Så det lutar nog åt att jag ska göra det.
 
Vad det gäller backuper så gör jag det varje dag jag använt disgen. Fast jag hoppas att jag aldrig ska behöva dem J
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2002-12-29, 20:21
Svar #5

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Du behöver nog en backup fortare än du anar. Fråga mig jag vet. En par felklickningar med musen och en person raderas. Då står man där med sin tvättade bak (eller vad det nu heter). Så jag har en ikon på skrivbordet som skapar en kopia av dg8data, som jag kör innan jag börjar dagens disgenarbete. Den har räddat mig flera gånger, faktiskt en gång när ortdatabasen av någon anledning kraschat, vilket ingen kunnat förklara. Backup tar jag av alla datafiler på hårddisken varannan vecka, som förvaras på annan plats än i hemmet.

2003-01-01, 17:04
Svar #6

Anette Hökerberg (Nette)

Hej!
Hur bär jag mig åt för att skriva in bokstäver som t.ex. ?? Jag använder Disgen 8.
Anette Hökerberg

2003-01-01, 18:07
Svar #7

Gabriel Frisk

Hej Nette, tryck först på pricktangenten till vänster om Enter, sedan u så blir det ?. Hur gjorde du tecknet i frågan?
 
Gott Nytt År
ö Gabriel

2003-01-02, 18:49
Svar #8

Anette Hökerberg (Nette)

Hej Gabriel!
Jag skrev det i word, sen valde jag kopiera och klistra in. Tack för hjälpen, jaghar inte noterat att det finns en tangent med de prickarna på.
 
Nette

2003-01-02, 19:03
Svar #9

berith.hemmingberg@telia.com

Hej
 
Det finns ytterligare ett sätt
Tryck ned Alt-tangenten och skriv samtidigt 129 på det numreriska tangentbordet.
 
Hälsningar
Berith

2003-01-03, 17:04
Svar #10

Utloggad Birgitta Björnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2008-11-15, 17:42
    • Visa profil
Kan någon på ett enkelt sätt förklara för mig hur jag kan göra ett släktträd eller dyl där jag kan få med ingiften och deras barn(Disgen8).
Jag har försökt att läsa manualen men blir gråhårig !!!
Eller finns det någon i närheten av Västerås som vill komma hem till mig?!?
MVH
Birgitta Bjönberg

2003-01-04, 09:25
Svar #11

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Vad menar du med släktträd? Jag väljer att göra utskrift släktbok och väljer sedan släktmatrikel. Då får jag med ingiften och barn. Under Inställningar-antavlor-tabell kan du göra en mängd val av vilka ytterligare info du vill ha med.
 
Att däremot göra grafiska träd med de val du nämner tror jag inte går.

2003-01-04, 13:31
Svar #12

Utloggad Birgitta Björnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2008-11-15, 17:42
    • Visa profil
Det var just ett grafiskt träd som jag skulle vilja ha!
Mitt behov är att på ett lättöverskådligt sätt följa alla mina olika sidogrenar med ingiften och deras fortsatta förgrening.
Kanske det finns något annat program för detta?
MVH
Birgitta Björnberg

2003-01-04, 16:21
Svar #13

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag har aldrig lyckats göra någon överskådlig grafisk utskrift oavsett...
Redan efter några få generationer blir det alltför otympligt, hoptejpade sladdriga papper osv. Jag har provat med litet typsnitt osv. Det blir ju så att säga alltför mycket vitt papper i början...
Jag har hört talas om träd som skrivs i någon rund form men aldrig att det skulle gå med datautskrift. Säkert en affärsid? för någon duktig programmerare!

2003-01-04, 18:07
Svar #14

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:06
    • Visa profil
Ta en titt på den här platsen. Kanske där finns något användbart.
 
http://www.legacyfamilytree.com/Add-Ons.asp

2003-01-04, 18:51
Svar #15

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 23:45
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
För att skapa släktträd på skärmen med utgångspunkt från en GEDCOM-fil är gratisprogrammet Dynamic Family Tree Compiler  DftCom2 inte så dumt!

2003-01-04, 23:16
Svar #16

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Inget av dessa tycker jag verkar göra något som inte Disgen gör.
 
Jag skulle vilja ha något som gör smartare släktträd, utnyttjade ytan bättre. Så att man på ett A4 faktiskt fick med några generationer. Gärna med trevlig layout så att man kunde rama in och sätta upp.
 
Det som Birgitta efterlyser är nog svårare. Programmet får väl svårare om det ska lägga in ingiften och barn. Viss skillnad om det är 1 eller 16 barn...

2003-02-24, 07:30
Svar #17

Per Noren

Hej,
jag är nybörjare både vad gäller släktforskning och DISGEN8. Jag skulle gärna vilja ha lite tips om hur man bäst använder citat. Jag läste en artikel i Diskulogen om hur man organiserar sina källor i en bra trädstruktur, men artikeln tog inte upp något om den lägsta nivån, alltså citaten. Någon som känner sig manad får gärna ge förslag på en bra metodik.
 
MVH
/Per

2003-02-25, 20:17
Svar #18

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Diskulogen nr 60 - saknad fil till artikeln Håll ordning på din släktforskning.
 
Bilagan med ett exempel på hur dokumentet Min forskning kan se ut kom aldrig med.  
Sänd mig ett email så får du den.  
 
(Min emailadress är lätt krypterad pga SPAM-risken, men du förstår nog hur den skall skrivas på riktigt).

2003-03-03, 23:09
Svar #19

Utloggad Maud Bäckman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 511
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 08:58
    • Visa profil
Hej!
Jag fick ett problem när jag startat om min dator. Laddade då in Disgen+säkerhetskopian. Jag började sedan skriva in mina nya uppgifter jag hittat. När jag sedan ville skriva ut en Ny sidindelad antavla kom det upp en ruta där det stod att ett fel inträffat.  
Är det någon som vet hur jag löser problemet?
 
Hälsningar Maud Bäckman

2003-03-04, 07:41
Svar #20

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Maud!
 
Vad stod det i fekrapporten? Hjälpte det inte att starta om DISGEN eller rent av datorn? Vilken version av DISGEN har du? I tidigare versioner kunde man bara ha med ett visst antal generationer på samma sida, jag tror att det var fem. Hade man fler fick man felmeddelande.

2003-03-04, 08:50
Svar #21

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej Maud!
 
Den nya sidindelade antavlan (som jag för övrigt tycker blir riktigt bra om man bara har rätt inställningar) har fått felmeddelande rätt lätt (vet inte om det är åtgärdat nu) ifall du har för stor text i förhållande till antalet generationer etc. Jag har fått pröva mig fram till vad jag tycker är bra inställningar. Det blev många felmeddelanden innan jag hittade rätt, och blev nöjd.
 
Mvh, Henrik
 
PS Utan att veta vad som blivit fel, så är mitt förstatips att försöka minska storleken på texten via inställningarna för Ny sidindelad Antavla.
Henrik Mosén

2003-03-04, 10:42
Svar #22

Utloggad Maud Bäckman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 511
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 08:58
    • Visa profil
Hej Henrik!
Jag uppdaterade min version till Disgen 8c och då funkade det igen.
Tack för din hjälp ändå!
Maud

2003-03-07, 13:13
Svar #23

Lena Idebrant

Vad gör jag för fel när jag ska göra en  säkerhetskopiering, Jag ska kopiera  till en cd, jag väljer enhet f som är brännaren. Men det kommer upp ett felmedelande som det står, Utfilen med namn F:`dg8zip?kan inte skapas, välj en mapp sommexisterar och där skrivningen är tillåten och ange ingen mapp eller enhet i fältet Filnamn
Vad är felet?
Mvh: Lena

2003-03-07, 14:33
Svar #24

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Om du ska kopiera direkt till en CD måste du ha Direct-CD installerat som gör att en CD-RW betraktas som en vanlig diskenhet.
 
Det var det ena. Det andra är att disgen inte hinner med att komprimera alla data till dg8.zip. Vilket innebär att Cd-brännaren inte har nog med data att bränna. Så ska du lägga kopian på en cd, gör först säkerhetskopian till hårddisken, och bränn sedan filen därifrån. Men lika enkelt (om det får plats) är att bränna över hela mappen Dg8data.

2003-03-07, 18:49
Svar #25

Lena Idebrant

Hej Gunnar! Tack för hjälpen det fungerade, jag brände hela mappen.Men jag hade en annan brännare innan, och då fungerade det att bränna direckt.
Mvh:Lena

2003-04-27, 12:40
Svar #26

Ralf Jonasson

Nån som kan berätta för mig hur jag flyttar en person?
 
Råkade lägga till min syster som syster till min mor, vill alltså flytta ner min syster en nivå?

2003-04-27, 15:11
Svar #27

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Ta fram din mor som centrumperson. Gör sen två översikter genom att klicka på den gula knappen med ett lodrätt svart streck till vänster. Din mor ska vara centrumperson i den ena översikten och någon av hennes föräldrar i den andra översikten. Flytta sen över din syster från barnaskaran hos dina morföräldrar och släpp henne som barn till din mor.

2003-06-09, 18:00
Svar #28

Olov Linde

Disgen 8B.
Jag har problem med att få med bilder på utskrift av ansedlar.När jag granskar notisen finns bilden där snyggt och prydligt. Utskriven ansedel saknar bilden. Det borde vara fråga om en inställning-men var.

2003-06-10, 09:15
Svar #29

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Inställningar - Ansedlar - Notiser för huvudperson
 
Klicka i Porträtt.
 
Valet Bild kryssas i förslagsvis under Notiser för levnadsbeskrivning.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna