ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-25  (läst 2480 gånger)

2002-08-17, 12:12
läst 2480 gånger

Utloggad Janne Högdin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2021-08-09, 10:24
    • Visa profil
Stig-Göran! Jag håller med dig. Dessutom har funktionen en benägenhet att krascha! Jag får regelbundet själva f-n med horn och allt när jag testar den!!!!
 
Jag matar in så mycket jag vet om den nya personen, kontrollerar sedan med funktionen sök person (den glada gubben). Då kan du bara välja din nya person om det inte finns någon annan som passar, inget inmatat är borta. I annat fall, koppla in den person som du har inmatat tidigare och radera din nya person.
Janne H

2002-08-17, 13:47
Svar #1

Utloggad Lennart Näslund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2013-05-13, 13:33
    • Visa profil
Hej!
När jag matar in nya personer har jag dessförinnan
gjort en total söklista på alla personer jag matat in.
Sedan kollar jag i den om personen finns förut.
mvh Lennart

2002-08-17, 15:38
Svar #2

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Det är ganska besvärligt att göra en total söklista när man har 81000 personer inmatade...
Jag saknar också möjligheten att söka dubletter, jag skulle tro att jag har ca 0,5 procent såna. Dublettsökningen fungerar som sagt inte, det borde i stället vara ett sidoprogram som gör en förteckning på misstänkta dubletter.

2002-08-17, 18:59
Svar #3

Nils-Gunnar Eriksson

Hej!
 
Jag har också många personer i min databas. Mitt önskemål är att kunna kopiera en söklista för att klistra in den i Excel. Med hjälp av sorteringar och några formler kan man där enkelt får fram misstänkta dubbletter. Så gjörde jag som användare av Anarkiv.
 
Hälsningar Nils-Gunnar

2002-08-18, 10:05
Svar #4

Elisabet Bergkvist

Hejsan Nils-Gunnar!
Visst vore det bra att kunna kopiera en söklista. Men det går att få över den till Excel med några handgrepp.
Man installerar först en ny skrivare i Windows. Det skall vara en som heter Allmän/endast text.
När man skall välja port anger man FILE - skapar en fil på disken.
Sedan kan man i DISGEN skriva ut sin söklista till denna skrivaren, och får då ange filnamn och var man vill ha filen.
När man i Excel öppnar filen, startar Textimportguiden.
Steg 1 - ange:  
- fast bredd (som föreslaget)
- ange filursprung: DOS eller OS/2 (viktigt för åäö)
Steg 2 - kolla kolumnerna enligt anvisning (det föreslagna duger nog i regel)
Steg 3 - ange kolumntyp. Har man : i index bör man ange att den kolumnen är text, annars räknar den ut talet t.ex 21:181 = 1,00069444444444 eller gör om till något annat.
Detta går ganska enkelt att göra och man har sedan ett sorterbart/manipulerbart kalkylark.
 
mvh Elisabet

2002-09-06, 22:07
Svar #5

Tobbe Johansson

Hej Sten-Sture!
 
Kan du inte öppna filen i tex Word och därefter spara den som ett worddokument i så fall borde bilderna vara med i dokumentet.
 
// Tobbe
 
Av Sten-Sture Tersmeden - torsdag den 13 juni 2002 kl. 20.42:
 
Bilderna hittade!
Och det står i manualen att i RTF-filen finns endast en länk till bilden!
Därför funkar det fint på ordinarie dator men inte på andra!
Men det betyder att jag måste sända filerna via email eller diskett, samt att mottagaren måste se till att han bygger en likadan filstruktur. Kanske lite mycket begärt av gamla släktingar.
Eventuellt skall det väl funka om jag zippar min struktur.

2002-09-24, 11:20
Svar #6

marie johannesson

Hej
 
Jag har fått ett problem med Disgen 8. Programmet går helt enkelt inte att starta. Det har slutat att fungera. Så jag undrar om man kan installera om programmet utan att alla uppgifter försvinner? Eller ska man spara vissa filer som ligger under nuvarande Disgen? Hur vet jag vilka som ska sparas i så fall?

2002-09-24, 21:57
Svar #7

Göran Johnson

Marie
Filerna som ligger i mappen D-stand och heter DD0 resp DX0 innehåller personregistret och ska sparas. Finns det flera flockar heter de DD1 och DX1 osv. Du kan för säkerhets skull ta backup på dem, samt installera om programmet i en annan mapp samt läsa in tidigare flockar.

2002-09-25, 00:02
Svar #8

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Enligt manualen förvaras alla inmatade data i undermappar under mappen `Dg8data. Vid ominstallation av programmet skall inga uppgifter i eller under denna mapp påverkas. Dock rekommenderas att alltid ta en färsk säkerhetskopia innan man gör en ominstallation av programmet. När programmet inte går att starta kan man kopiera via t ex utforskaren.
 
Programmet ligger normalt i `Program`Dis`Disgen8. Ominstallation av programmet startar normalt när cd-n sätts in. Glöm inte att uppdatera programmet till senaste version ifall inte cd-n är ny.
 
Vid tveksamheter kontakta en av DIS faddrar.

2002-09-26, 16:29
Svar #9

marie johannesson

Hej!
 
Tack för hjälpen. Det är bra att veta vilka mappar som ska sparas, och sedan att man kan göra en ominstallation av programmet utan att tappa alla uppgifter som är sparade.  
Tyvärr så funkade inte programmet ens efter att jag installerat om det. Jag tog t o m bort programmet till slut (jag sparade förstås mina uppgifter först), och gjorde en helt ny installation men programmet går inte öppna i alla fall. Det måste vara något med min dator. Så jag får kolla det först.
Tack än en gång.

2002-09-26, 22:12
Svar #10

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Marie,
 
Det verkar som om du har drabbats av ett virus - jag fick samma problem men löste det med hjälp av ett virusprogram.
Om du tror att virusteorin är möjlig, så kör ett virusprogram - har du inget så skaffa ett!
MVH Kenneth L.

2002-09-27, 00:30
Svar #11

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Marie, har du testat att gå in i efterforskaren och letat på `program`dis`disgen8 och dubbelklickat på disgen.exe. Startar programmet då?

2002-10-17, 16:47
Svar #12

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Vid installering av Disgen 8 så installeras Disgen 8 i C:(>)program(>)dis, men Disgen8Data i en annan katalog.  
Nu finns det ju möjlighet att välja var disgen8data ska läggas, men nu undrar jag om det är någon fördel med att ha katalogen liggande på ett annat ställe eftersom det är vad som händer.  
 
Eller är det bara ett slarv av programerarna att Disgen8data hamnar i en annan katalog?  
 
Och så uppdateringarna, måste både A och B installeras, eller ingår A i B-uppdateringen??  
 
Det tycks fungera lite dåligt i Win XP, är det någon annan som tycker likadant.
 
Kjell

2002-10-17, 17:38
Svar #13

Utloggad Thage Petrusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2012-04-07, 21:35
    • Visa profil
Hej ang digen 8
I dag när man programerar så bygger man programmet så att inte datafiler blandas med programfiler, programmen är stora och datamängden omfattande, dessutom har du fördelen att du alltid vet var du har din data, detta bestämmer du själv, även i dis.
Xp har inte vållat några bekymmer vad jag vet, men i dag är det ju så att har man det senaste i så måste hela köret vara med, dator, program mm. i regen är det något gammalt som ligger och stör ex skrivarfiler, bildprogram odyligt.
mvh Thage dis fadder

2002-10-17, 18:30
Svar #14

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Hej Tahge!
 
Min dator är helt ny, så det borde inte vara några spöken i bakgrunden. Det finns inget gammalt???? Men det kanske saknas något??
 
Det är ju inte några STORA problem för mig det här, men det är alltid trevligt att få veta varför det är på ett visst sätt.
Återkommer om det behövs.
 
Kjell

2002-10-21, 21:35
Svar #15

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Hej!
 
Jag skriver in orterna i Disgen typ Ringahuset, Villie fg. (M). I löpande text är detta helt ok.  
Men i ortregistren vill jag ha det tvärt om dvs. Villie fg. (M), Ringahuset. Jag har hittat en parameter för omvänd ordning i Inställningar/Register/Ortsregister. Detta fungerar utmärkt när jag trycker ut antavlor men jag får inte till det när jag exporterar till html och ortsregistret. Där kommer det i den ordning som det är inskrivit. Är det någon som har en lösning på mitt lilla problem?  
 
Jag använder mig inte av Disgenorter.
 
Tack på förhand
Ann
Hälsningar
Ann

2002-10-31, 18:44
Svar #16

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Jag har hittat lösningen på mitt problem med orterna vid htmlexporten. Verktyg/Exportera till html/Register. Klickar man på omvänd ordning så blir det rätt i ortsregisteret.
 
/Ann
Hälsningar
Ann

2002-11-01, 09:56
Svar #17

Essan Gradhman

Jag har fått problem med Disgen 8. Det går inte längre att föra in födelsedatum och dödsdatum?!?!
Inte heller dopdatum och begravningsdatum. Markören hoppar till slutet av raden.
Måste jag göra en ominstallation?
mvh
Essan G

2002-11-01, 13:31
Svar #18

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Essan!
 
Pröva Verktyg - Kontrollera DISGEN:s filer innan du installerar om.

2002-11-01, 15:25
Svar #19

Stefan Karlsson

Essan!
 
Om det är den numeriska delen av tangentbordet du använder när detta uppstår så kanske lösningen helt enkelt bara är att du ska trycka en gång till på NumLock-tangenten på tangentbordet? Det skulle i alla fall förklara varför markören hoppar till slutet av raden (1:an fungerar ju då som End).

2002-11-01, 15:59
Svar #20

Essan Gradhman

Tackar för råden!
Du har rätt Stefan! För när jag hade krånglat ett par timmar här och provat allt möjligt så fungerade det helt plötsligt. Så det var nog det som var felet. Har aldrig tänkt på att numeriska delen av tangentbordet fungerar på annat sätt än numeriskt förr....skyller på min tilltagande ålder...*S*
MVH
Essan G

2002-11-24, 15:39
Svar #21

Roger Johansson

Hej på er som använder Disgen 8.
 
Jag vet inte om alla redan sett det men Disgen 8.0C finns nu att hämta hem från hemsidan upptäckte jag häromdagen när jag letade buggfixar.
 
Mvh
/Roger

2002-12-04, 17:28
Svar #22

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Om Disgenorter.
 
Ändrade nyligen under Inställningar/anpassa från län till landskap.
 Upptäckte idag att Vällingby kbfd (AB) påstås ligga i Skåne.  Har någon annan drabbats av detta fenomen, kanske med andra platser än Vällingby??
Det är nog säkrast att återgå till län.
Kjell

2002-12-05, 16:23
Svar #23

Mikael Wikman (Philippos)

Jag har uppmärksammat samma fenomen rörande ett flertal församlingar i Stockholm. Det är en sak, som onekligen borde korrigeras av programmerarna.

2002-12-05, 19:26
Svar #24

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
I Stockholms Kommun var alla församlingar dubblerade, och ena hälften påstås ligga i Skåne.
Jag raderade de fs. som hamnat i Skåne.  
Det tycks funka så, men misstänker att dom kommer tillbaka vid eventuell ominstallering.

2002-12-05, 21:46
Svar #25

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Det finns en ny uppdatering av just kartan på DISGENs hemsida, löser kanske era problem.

2002-12-17, 11:58
Svar #26

Utloggad Marie Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 121
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 23:04
    • Visa profil
Hej alla släktforskare. Vill ha tips om ett enkelt och lättfattligt program för dator?n. Har bara använt mig av vanlig kortläsare och papper och penna tidigare. Har även fått tips om att Disigen ska vara ett bra program. Är det någon som vill svara mig och förklara lite hur det fungerar innan jag bestämmer mig för ett köp.
Tack på förhand
Marie Gustafsson
Arvika      mail: mgn1948@telia.com

2002-12-17, 12:28
Svar #27

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:24
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Hej Marie,
Du kan hämta hem en gratis demoversion från DIS http://www.dis.se/dg8/demo.htm och känna dig för. Du kan också på DIS forum bl.a. följa diskussioner om programmet och dess användning.
Själv köpte jag Disgen för ett par månader sedan och är mycket nöjd.

2002-12-25, 18:00
Svar #28

Catharina Olsson (Cathis)

Jag försöker förtvivlat göra en släktmatrikel att ge bort i morgon! Men jag får inte med dödsorsaker eller faddrar i dop. Hur gör man?!?  
 
God fortsättning på er alla
Cathis

2002-12-25, 18:51
Svar #29

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Cathis:
Inställningar - antavlor - tabell - notiser för anor - kryssa i faddrar och dödsorsak.
 
Gör utskriften i tabellform.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna