ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-17  (läst 2112 gånger)

2001-09-11, 19:35
läst 2112 gånger

Helena Henriquez

Hej
Jag funderar på att köpa DISGEN 8, är det någon som har testat den versionen?
Är manualen bra,lättförståelig,blir det bra utskrifter?
Har själv testat Holger,Brother?s keeper och Min släkt och även demo versionen av DISGEN 7.Jag tyckte utskrifterna blev bäst med Disgen 7 men det verkar krångligt att lägga in släktingar till personer (kusiner,adoptivbarn,oäkta barn mm)
Är det nån som provat och kan berätta om programmet?
Mvh Helena

2001-09-11, 23:01
Svar #1

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Hej Helena!
DISGEN säljs till medlemmar i DIS. För medlemsskapet, förutom rätten att köpa programmet, får du tillgång till fadderhjälp (hjälp med programmet och div datafrågor), DISBYT (sökbar databas med mer än 3 milj personer), DIS-arkiv (som bevarar din forskning för framtiden), DISKULOGEN (medlemstidningen) och mycket annat.
DISGEN utvecklas inom föreningen och är ett mycket potent program för släkt- och hembygdsforskare. Programmet innehåller många möjligheter till inställningar för utskrifter etc. Antavlor, stamtavlor, ansedlar mm kan göras med olika utseende. T o m storlek A0 (840x1188 mm) är inga problem, bara du har tillgång till en skrivare som klarar av formatet.
DG8 är den senaste versionen och är lite vassare än den äldre DG7. Gå in på DIS' hemsida för vidare information och leta rätt på din närmaste fadder om du önskar demonstration av programmet.
mvh,
Robban

2001-09-12, 08:27
Svar #2

Helena Henriquez

Hej Robban!
Jag tror att jag ska göra som du föreslår och kontakta en fadder som kan demonstrera programmet.Men det verkar vara ett av marknadens bästa program just för släktforskning.Jag har precis börjat släktforska och har bara ett tiotal personer ännu men vill börja registrera in dem eftersom de dyker upp i rullarna.
Mvh Helena

2001-09-30, 18:55
Svar #3

Bert Eriksson

Hej. Kan ngn tala om hur jag spar mina foton i Disgenprogrammet till CD-skiva. I min Compac med Windows 98 ingår CeQuadrat-CD-backup men jag begriper mig inte på den. Finns det inget lättare sätt direkt från Disgen? Tacksam för hjälp!
Berit

2001-12-30, 12:10
Svar #4

Utloggad Dick Wåhlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2018-02-21, 06:59
    • Visa profil
    • www.dickwahlin.se
Hej
Tänker mig att göra en CD-skiva med en Antavla genom att exportera html-filer från DISGEN 8 och sedan bränna dem till CDn. Det vore än mer effektfullt om man kunde få skivan att starta automatiskt med att öppna fil: 1.html direkt i Explorer. Är det någon som gjort en s.k Autorun-fil för något liknande som kan berätta hur man gör ?

2001-12-31, 00:25
Svar #5

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Hej Dick:
 
Prova följande:
Skapa filen autorun.inf som skall ligga i roten på CD:n. Den bör innehålla följande:
 
[autorun]
OPEN=Bin`ShelExec 1.htm
såvida inte filen 1.htm ligger i en underkatalog. Då får man göra sökvägen dit.
 
Sen bör du ha en underkatalog bin med en fil shelexec.exe. Den brukar finnas på diverse färdiga CD-skivor...
 
Enklast är att kopiera autorun.inf och bin`shelexec.exe från en CD och redigera autorun.inf så att rätt filnamn öppnas. Kom ihåg att ta bort skrivskyddet på inf-filen som annars inte går att spara (högerklicka på filen i utforskaren, egenskaper, tag bort bocken för skrivskydd).
 
Borde fungera....
Gott slut och Gott Nytt!
/Robban

2002-01-04, 00:22
Svar #6

Utloggad Dick Wåhlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2018-02-21, 06:59
    • Visa profil
    • www.dickwahlin.se
Hej Robert
 
Har nu skapat autorun.inf enligt ditt förslag. Tyvärr kan jag dock inte hitta, någon katalog bin och följdaktligen ej heller filen shelexec.exe, på någon av de CD jag utforskat. Jag har gått igenom ett 20-tal CD, mest spel-cd. På de flesta CD jag utforskat hänvisar autorun.inf till install.exe
 
Har du något tips på vilken typ av CD jag ska söka på ?

2002-01-04, 18:14
Svar #7

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Dick.
Jag har läst om detta i ett gammalt nummer av Internet World, och om jag kommer ihåg rätt så ska autorun.inf innehålla:
 
[autorun]
START.EXE
OPEN=1.html
 
Jag hittade tyvärr ingen CD-skiva som automatiskt ska starta en html-fil, annars kan man se där vad det står. Jag har för mig att START.EXE måste köras om man ska öppna en icke exe-fil. START.EXE ligger i c:`windows`command och ska då kopieras med till cd-skivan. OBS, om din fil heter 1.html får det inte stå 1.HTML

2002-01-06, 19:43
Svar #8

Utloggad Dick Wåhlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2018-02-21, 06:59
    • Visa profil
    • www.dickwahlin.se
Ibland ligger lösningen närmare än man först anar
Jag slog en sökning på Internet på filnamnet shelexec.exe och fick MÅNGA träffar. Har nu installerat den på min släkt-CD och allt fungerar utmärkt. Gjorde en ny startsida med länkar till Antavlor och speciella Ansedlar. Även gamla ljudinspelningar och foton har fått plats på CD.n med sina egna länkar från startsidan. Tack till er som engagerat er. Har inte testat Gunnar J lösning, men den kanske fungerar den med. Kanske detta kan vara något att tänka på till kommande versioner av DISGEN att ha med stödverktyg för att göra sin egen Släkt CD ! ?

2002-02-09, 12:39
Svar #9

Utloggad Torsten Ståhl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2016-12-14, 20:27
    • Visa profil
Hejsan
I december fick jag en dator, Windows ME, 1,7 MHz med 256 internminne. Glad installerade jag Disgen8 och tänkte börja forska ordentligt med en snabb dator. Vad har jag gjort sen dess. Startat om en låst dator och kört Scandisk så jag tål knappt se den rutan mer. En mer omstartad dator har jag aldrig haft. Har jag Disgen igång och startar t.ex. IE får jag meddelandet att jag inte har tillräckligt med minne för att köra. Idag fick jag igång IE men då kunde jag inte skriva ut istället ett mail. Jag har förr haft datorer med 32 i minne och där kunnat haft igång programmen. Är det någon som varit ute för det här problemet eller har en lösning på detta skulle jag vara tacksam för detta. Vill ju helst inte byta program.

2002-02-09, 15:25
Svar #10

Sven Högberg

Hej  
 
Helt klart ska du byta till ??Min Släkt?? som är överlägsen alla andra program.
 
Hälsningar Sven

2002-02-09, 17:39
Svar #11

Utloggad Roland Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2019-09-11, 11:27
    • Visa profil
Hej Torsten!
 
Har du lagt på den senaste uppdateringen Disgen 8b? Den lär fixa något i minneshanteringen. Tidigare versioner gick MYCKET trögt då man hade vissa andra program igång samtidigt. T.ex. ACCESS.
 
http://www.dis.se/dg8/uppd.htm
 
Roland

2002-02-09, 17:57
Svar #12

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Jag använder Disgen 8 och är nöjd med det programmet precis som många andra är (sedan kan olika program ha olika finesser man vill åt vid olika tillfällen, men det är en annan sak - det var inte det frågan gällde), och uppdaterad med de uppdateringar som finns på hemsidan - a & b.  
 
Jag har Windows ME (450 MHz, tidigare 128 MB i internminne, nu 384 MB vilket är max i min dator och har kört problemfritt med båda minneskapaciteterna i kombination med Windows ME).
 
Jag hade tidigare en mängd fel med frysningar, låsningar och omstarter - när jag hade Windows 98 Second Edition installerad (Disgen i version 7 då). Efter ominstallering av Windows98SE försvann problemen, och strax efteråt uppdaterade jag till Windows ME. Jag har aldrig - peppar, peppar - haft problem med Windows ME som operativsystem, varken med Disgen 7 eller efter uppdatering till Disgen 8. Har du provat ominstallering med ME respektive av Disgen?
 
Något problem med resursfördelningen mellan olika program löstes genom uppdatering 8.0b (kom runt nyår) - men ditt problem låter som något annat, som inte alls är säkert att det har med endast Disgen att göra. Använde du Disgen 7 på datorn? Hade du aldrig problem då eller körde du Disgen 8 felfritt på en annan dator tidigare?
 
Har du kontaktat en fadder? Det är ju de som ska hjälpa till att lösa problem och inte Anbytarforum-läsarna - många faddrar finns ju även som Anbytarforum-läsare, men ev. problem kan ju lösas bättre (och fångas uppp bättre om det är nya problem) genom att kontakta på rätt ställe där också en större resursbas med lösningar finns.
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

2002-02-10, 20:31
Svar #13

Utloggad Torsten Ståhl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2016-12-14, 20:27
    • Visa profil
Hejsan
Jag har kontakt med faddrarna. Att jag ställer frågan att datorn är ny, WindowsME har jag inte haft. DG8 är nytt. Därför frågor jag folk på anbytarforum ifall jag är ensam. Jag vet ju inte var jag ska börja när allt är nytt. Det jag vet är att jag har bärbar PC, där kör jag DG8 och där har det inte stannat. Men ska tala om när faddern Thoren har löst problemet åt mej.

2002-02-10, 23:44
Svar #14

Göran Johnson

Jag hade tidigare problem med DG8 på en av mina datorer. Programmet stannade och låste sig. Sedan jag installerade uppgraderingen 8a upphörde problemen.

2002-05-28, 23:25
Svar #15

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Problem med RTF-format och bilder som försvinner.
Jag har skapat en stamtavla med bilder i Disgen 8b som jag sparar i RTF-format. Jag kör Windows ME och Word 2000. Där är allt ok. Men i W95 W2000 och W98 Word2000 försvinner bilderna. Det blir bara en tom ruta! Jag kan se att det sker en konvertering, som tydligen inte klarar bilderna av någon anledning.
HJÄLP!

2002-05-29, 21:34
Svar #16

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Sten-Sture,
 
Har du kollat vilket format bilderna är i? Jag menar inte storleksmässigt, utan vilket format bilderna öppnas i. Förmodligen har du inte samma program i W95 och W98.

2002-05-29, 23:34
Svar #17

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
De bilder jag skapat och lagt in i DISGEN är jpeg. Menar du kanske att jag har associerat filtypen jpg med olika läsningspgm? Skall kolla. Men RTF borde ju vara ett gemensamt format för överföring mellan olika Microsoft program och verkligen inte ställa till trassel.

2002-06-13, 20:42
Svar #18

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Bilderna hittade!
Och det står i manualen att i RTF-filen finns endast en länk till bilden!
Därför funkar det fint på ordinarie dator men inte på andra!
Men det betyder att jag måste sända filerna via email eller diskett, samt att mottagaren måste se till att han bygger en likadan filstruktur. Kanske lite mycket begärt av gamla släktingar.
Eventuellt skall det väl funka om jag zippar min struktur.

2002-07-24, 12:05
Svar #19

tilda

Hejsan!
Är en ny användare av Disgen 8. Jag satt och kollade lite på det där med kartdelen och funderar över om någon vet var man kan hitta vad en ort har för longitud och lattitud så man kan föra in dem som nya orter i Disgen 8. Jag har nämligen ingen kartbok hemma så om någon vet ett ställe på internet som man kan hitta det på så vore jag väldigt tacksam. Vill nämligen inte springa till biblioteket och slå i kartböcker stup i kvarten...
Tack på förhand!
Anneli

2002-07-24, 13:46
Svar #20

Utloggad Kennet Melander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2018-12-27, 11:59
    • Visa profil
    • www.fam-melander.se
Tilda,
Ibland använder jag http://www.calle.com/world/sweden/index.html .
Det fungerar någorlunda, men det kan vara svårt att hitta rätt ort om det finns många som har samma namn.
Hälsningar
Kennet Melander

2002-07-24, 15:49
Svar #21

tilda

Kennet,
Tack så hemskt mycket för hjälpen!!!
Du kanske kan hjälpa mig med en sak till?!
Jag matade in en ort fel och kan nu inte radera den från listan till vänster om kartan... Hur ska jag göra för att ta bort den????
Tack på förhand!
Anneli

2002-07-24, 20:17
Svar #22

Utloggad Kennet Melander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2018-12-27, 11:59
    • Visa profil
    • www.fam-melander.se
Anneli !
Använd 'Redigera -> Orter ' eller ikonen 'det lilla huset' och leta reda på din ort. Markera orten och tryck sedan på 'Ta Bort' eller 'Ändra'.
Ha'de
Kennet

2002-08-14, 17:09
Svar #23

Ola Lindmark

Hej!
Jag har precis skaffat Disgen(8)och börjat lägga in min forskning på data, som i dagsläget omfattar ett par tusen personer... Nu undrar jag hur jag gör när jag efteråt upptäcker att samma person finns med på två olika ställen, dvs. med två olika nummer. Jag har t.ex. ett fall nu där barn till en ana gift sig med barn till en annan ana. Hur kan jag gå tillväga för att sammanföra två identiteter/personer till en, utan att behöva ta bort och registrera om allt material jag redan lagt in på dem.
Dessutom undrar jag hur jag gör vid anförluster, jag har t.ex två kusiner som gift sig med varandra. Hur registrerar jag då in deras gemensamma farföräldrar?
 
Tacksam för hjälp med detta. Jag är annars mycket nöjd över mitt första släktforskarprogram, som jag borde ha skaffat för många år sedan.
 
Hälsningar, Ola

2002-08-14, 18:03
Svar #24

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Ola, jag omformulerar din fråga till att du undrar hur man kopplar ihop två personer som finns på olika håll i ditt släktträd.
 
I familjeöversikten med den ena personen uppe så trycker du på F12 för att dela familjeöversikten i två delar. Därefter hämtar du fram personen som ska kopplas in, t ex genom att göra en sökning Alt-J på namnet, och därefter väljer du personen ur söklistan. Då har du de två personerna som ska kopplas samman i varsitt fönster bredvid varandra. Därefter tar du tag med muspekaren i en av personerna och drar den över till det andra fönstret på lämpligt ställe i släktträdet.
 
Du ska alltså aldrig mata in samma person två gånger, utan koppla ihop personerna. Om du råkat mata in en person dubbelt, så får du manuellt flytta över notiserna till en av dem och ta bort den överblivna.
 
Snabb beskrivning ur minnet. Fråga igen om något inte vill fungera.

2002-08-14, 21:48
Svar #25

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
I Utdrag lyckas jag inte få mer än 72 teckens bredd, resten försvinner. Hur ändra?

2002-08-15, 14:50
Svar #26

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej Ola!
 
Som Anders Berg sa ovan så måste man flytta över notiserna en och en ifall man råkat få dublett av en person. Detta gör du genom att gå in i notisdialogen och där ställa dig på rätt notis och trycka Shift-Ctrl-c och därefter gå över till den person du vill kopiera in notisen hos och trycka Shift-Ctrl-v. Kanske detta kan göra det lite enklare.  
 
Tyvärr finns ingen funktion (vad jag vet) som gör att man kan kopiera samtliga notiser på en person och sedan lägga in dem alla på en gång på en annan - detta hade naturligtvis varit mycket enklare.
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2002-08-16, 17:58
Svar #27

Ola Lindmark

Hej!  Tack för att ni svarade på min fråga och i alla fall försökte hjälpa mig. Jag blir nog lite besviken att det i efterhand inte går att koppla ihop två nummer för samma person till ett om man i efterhand upptäcker att samma person finns med på två ställen och alltså med två olika nummer. Jag är redan uppe i över 1000 personer och att då hålla reda på namnen på alla barn, barnbarn etc går ju inte utan hjälp av datorn.... Måste fundera ut något sätt då att hålla koll på alla personer som finns med i min forskning, vilket inte blir lätt... Om någon har någon bra id? hur jag bäst kan hålla koll på alla, är jag tacksam för tips.
Hälsningar, Ola

2002-08-16, 19:38
Svar #28

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Ola!
 
Du kan skriva ut ett personregister och gå igenom det för att hitta ev. dubbletter. Utskrift - Utdrag - Efternamn.
 
Sedan vore det klokt att aktivera dubblettsökningsfunktionen och använda den varje gång du registrerar en ny person. Verktyg - Sökindex - bocka för Dubblettsökning och klicka på Skapa.  
 
När du sedan registrerar en ny person skriver du in efternamn och förnamn och klickar på knappen Dubblett till höger, den med med kikaren.

2002-08-17, 05:37
Svar #29

Stig-Göran Nyman

Dubblettsökning anser jag att inte fungerar som den borde, om man matar inn en ny person, efternamn och förnamn och ett årtal född eller död.  
Sedan trycker på dubblettsökning så får man många gånger svaret att det fins ett antal personer som liknar den person somm man håller på mata in, om man nu bestämmer sig för att använda någon av de redan inmatade personerna som Disgen föreslår somm dubbletter, då får man en lista med förslag om det är flere än en person, så långt är alt ok, men om man konstaterar att ingen av de föreslagna personerna är RÄTT då är det bara att börja om från början med de uppgifter som man en gång redan har matat in till Disigen. Detta tycker jag att borde rättas till så att man kunde ångra sig när man har konstaterat att ingen person som föreslås som dubblett är den rätta.Ochman skull inte behöva mata in samma uppgifter på nytt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna