ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Disgen 2016  (läst 2113 gånger)

2015-12-15, 08:11
läst 2113 gånger

Utloggad Johan Brask

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 462
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 09:03
    • Visa profil
Då har Disgen 2016 kommit. Bara att börja använda. Blir lite problem vid konverteringen då jag har ett antal dubbla dödsnotiser för att par gubbar. Sedan kommer det igång. Mitt första intryck på pendeln till jobbet är -Inte mycket nytt under solen Layouten är uppdaterad. Men inte är det någon revolution eller nydaning. Kan se att en så enkel sak som att kolla upp en referens ännu tar minst fyra knapptryckningar innan man är inne i mitt fall på arkiv digitals länkade sida och sedan stänga alla nivåer innan jag kan gå vidare. Men när jag får lite mer tid hoppas jag finna det nya och praktiska med Disgen 2016

2015-12-15, 09:59
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Den största nyheten är nog att man bytt databas-format. Inte nåt som syns utåt.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2015-12-15, 10:36
Svar #2

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1641
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:37
    • Visa profil
    • anygren.se
Som jag uppfattat det kommer flock-funktionen att försvinna. Hur löser man det istället?  
Jag har information från andra släktforskare jag inte hunnit kolla och därmed inte vill ta med när jag delar med mig vidare och inte vill lägga ut på hemsidan. Idag ligger dessa i separata flockar.

2015-12-15, 10:40
Svar #3

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Det var nog en grov förenkling. Men det är ju olika vilka behov man har och vad man tycker är viktigt. Samkönade och icke-biologiska relationer är viktigt för många och ointressant för andra. Med personöversikten har vi introducerat ett nytt sätt att arbeta även om källor och orter är oförändrade under skalet. Man kan läsa mer på http://www.dis.se/sv/verktyg/disgen-2016/nyheter-och-kaenda-brister-i-disgen-201 6.html
 
Bloggen Släktforskning för noviser har en oberoende bedömning av Disgen 2016, se http://slaktforskning.blogspot.se/2015/12/provkorning-av-disgen-2016.html .
 
För att inte greppa över allt på en gång så har vi valt att inte ge oss på alla funktioner på en gång. Källor är en som vi skjutit på till en senare version.

2015-12-15, 10:58
Svar #4

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Plötsligt dyker det upp en massa meddelanden i DIS forum om programmet, men vad jag vet har man inte gått ut med information till DIS medlemmar om programmet än. Åtminstone har inte jag fått någon information om Disgen 2016, men jag kan ha glömt betala avgiften ... Den version som man fått tag i på nåt sätt är väl en beta-version. Den skarpa ska släppas i vår.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2015-12-15, 11:18
Svar #5

Utloggad Johan Brask

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 462
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 09:03
    • Visa profil
Det kom ett mail från Dis i natt med info. Där stod det att en förutgåva kunde köpas med vissa begränsningar.

2015-12-15, 13:57
Svar #6

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Eftersom mejl kan fastna och studsa av olika anledningar så finns infon om Disgen 2016 även under nyheter på Dis hemsida, http://www.dis.se/sv/nyheter/nyheter-fran-dis.html

2015-12-15, 13:59
Svar #7

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Annika, en mer flexibel lösning som inkluderar flaggor används istället för flockar. Om du vill, så kan du kan få med dig info om dina gamla flockar vid konverteringen.

2015-12-15, 14:37
Svar #8

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Claes-Göran, en del av meddelanden i Dis Forum de senaste dagarna om Disgen2016 är skrivna av funktionärer som fick tillgång till förutgåvan i fredags kväll (även om de har haft möjlighet att betatesta den också).  
 
Hälsningar,
Eva

2015-12-18, 08:12
Svar #9

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
I DisForum finns nu flera tips kring hantering av nyheterna i direktlänk till trådarna för Disgen2016. Till exempel hur man i den nya personöversikten tar fram panelen där du registrerar ditt arbetsmaterial: Några av panelerna är dolda när du öppnar Personöversikten. Genom att välja Visa - Alla i menyn så visas även Arbetsmaterial förutom Faddrar, Fadder till samt Ljud och film.
 
Ett annat tips är att du nu kan registrera föräldrar som fosterföräldrar eller adoptivföräldrar. Det gör du i Personöversikten för barnet, panelen föräldrar,  där du kan ändra från biologiska föräldrar till annan typ av förälder.  Det föräldrapar som står överst, är det primära och det som används vid trädbyggandet eller utskrifter.
 
Frågor kring funktioner är väl bra att ställa där direkt, liksom förbättringsförslag som det finns en särskild avdelning för i det forumet.
 
Hälsningar,
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna