ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 21 maj, 2012  (läst 2888 gånger)

2011-09-18, 18:17
läst 2888 gånger

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Jag har 121 mb så det är ungefär samma mängd som Maud.
 
I Disgen väljer jag exportera till html och kommer till denna bild
 

 
Skapa ansedlar är ibockat.  
Jag har separata mappar på C-disken där detta läggs.  
Jag har också tidigare ställt in vad jag vill skall vara med i exporten, vilka notiser jag vill ha med under fliken Ansedlar.  
Klickar på exportera.  
 
Jag har det jag vill ha med i exporten i separata flockar och markerar de flockar jag vill ha med och klickar Personer i valda flockar.  Samma funktionalitet finns även om man tar det med söklista.  
Det tar en liten stund att köra men inte länge.  
 
Sedan går jag in i FileZilla och väljer den mapp jag lagt detta i och kör.  Den överföringen tar nog någon timme, minst.  
Fungerar utmärkt.  
 
Sedan går jag in och kollar lite så länkarna inne på hemsidan fortfarande fungerar. Har jag ökat på med nya personer kan det bli ändringar avs vad som ligger i vilken undermapp, då får man länka om.  
 
Fungerar bra men finns det tips om förbättringar är jag bara tacksam.      
Jag är inte alls särskilt kunnig på tekniken.  
 
Mvh
ANNIKA

2011-09-19, 10:17
Svar #1

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
Maud.
Jag har haft samma elände. Men då köpte jag Min Släkt och exporterade en Ged-fil, som jag sen importerade i Min Släkt. Sen exporterade jag från Min Släkt en HTML-fil till min hemsida och sim sala bim så har jag allt på hemsidan. Se www.sivjohan.se.
Mvh siv

2011-09-19, 15:13
Svar #2

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Min Släkt exporterar inte heller html till en fil, precis som alla HTML baserade sidor så produceras en uppsjö av statiska html-filer som alla skall föras över till servern.
Det är det som är den stora skillnaden mellan statiskt HTML-baserade sidor och ett databassystem där den efterfrågade sidan produceras av en databasserver i samma ögonblick som någon klickar på länken. Sidorna glöms sedan bort av servern och tar ingen plats alls.
 
Skillnaden ?
mina ca 48000 personer tar i ett databassystem ca 15-20 sekunder att producera från en gedfil (ca 30mb) och ca 20 sekunder att föra över till servern ( ca 20 mb).
Okey, lägg till 5-10 sekunder att exportera från Min Släkt till ged format. Summa: knappt en minut effektiv tid
Samma sidor i statiskt HTML format tar timmar att producera och minst lika länge att föra över till servern.  
Sist jag ides prova exportera till HTML sidor avbröt jag efter någon timme och några hundra megabyte på hårddisken.
 
(Meddelandet ändrat av beren 2011-09-19 17:43)

2011-09-19, 16:46
Svar #3

Utloggad Maud Bäckman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 511
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 08:58
    • Visa profil
Då kanske man ska satsa på Min släkt istället. Det roliga med släktforskning är ju att man kan hjälpa andra och det var det jag ville göra. Nu har jag beställt en ny hemsida för att kunna få ut min forskning och efter eran diskussion så funderar jag alvarligt på att byta program.
Tack allihop för er hjälp!!

2011-09-19, 17:57
Svar #4

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
Fördelen med Disgen är att det finns flera olika mallar att använda sig av när man gör en hemsida.
Sedan skulle jag rekommendera att dela upp materialet i olika delar, t.ex farfar, farmor, mormor och morfar etc. Att ha alla 30 000 personer i ett och samma träd är lite svårnavigerat för den som är inne och tittar på släktforskningen.

2011-09-19, 19:30
Svar #5

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Varför dela upp i flera delar ?
För mej verkar det mycket konstigt, i stort sett alla människor är ju släkt med varann på ett eller annat sätt.
Har du då möjlighet att länka mellan flockarna för att undvika dubletter om du stöter på anförluster? Och i så fall vad är vinsten med att dela upp allt?
htmlsidorna tar precis lika stor plats på servern om man delar upp i smådelar, även om man kan undvika anförluster mellan flockarna i Disgen, kan man inte det tar det hela bara större plats.
Hur gör du om farmor och morfar har en gemensam anfader och vill lista upp alla dennes ättlingar?
Eller göra en släktskapsberäkning mellan farmor och morfar?  
Inte för jag tror Min Släkts htmlsidor kan det heller men uppdelat blir det ju helt omöjligt.
Jag vill inte propagera varken för eller emot Disgen eller Min Släkt, utan propagerar mot att överhuvudtaget använda statiska html-sidor som sätt att dela med sig av forskningen och speciellt att dela upp sin forskning vilket bara tjorvar till det hela. Disgen blev dock avinstallerat från min dator efter en halvtimmes testning, detta var för länge sedan och kan ha blivit bättre. Den enda anledningen att dela upp i flockar är om Disgen i sig själv är svårnavigerad med många personer, men det vet jag inget om eftersom demon bara tillät 50 pers.
 
Storleken på en hemsida har mycket lite att göra med hur lättnavigerad den är, det har mer att göra med sökmöjligheter på materialet.
http://roglo.eu/roglo?lang=sv är en databas med ca 4 miljoner personer och 222 administratörer. Tvärtemot Disgens resonemang alltihop i en enda databas.
Söker du Vasa där så hittar du våran Gurra I Vasa ganska fort. Listar hans anor ner till hedenhös i ett nafs och hans ättlingar lika fort.
vill man veta släktskapet med tex. hans fru Leijonhufvud så går det också lika snabbt. Om sedan allt där är sant är en annan historia.
 
statisk HTML-sidor är generellt inte sökbara på detta sätt.

2011-09-19, 21:18
Svar #6

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Ja Bertil, flockarna går ihop där familjen möts.  
Även om jag har sorterar i flockar så hänger det ihop, det är inga gränser emellan på det sättet. Därmed innebär uppdelningen i flockar inte alls att man måste ha dubletter.  
 
Beräkning av släktskap fungerar även om personerna ligger i olika flockar eftersom det inte är separerat på det sättet. Det påverkas inte alls, vad jag vet.  
 
Jag använder flockar mest för att kunna sortera ut delar av databasen enkelt.  Om en släkting vill ha en släktbok kan jag relativt enkelt välja ut den aktuella grenen av släkten.  Det kan lösas på flera sätt i Disgen men jag har valt detta och tycker det hjälper mig i administrationen av databasen.  
 
Jag har också separata flockar för grenar jag fått av någon annan släktforskare men ännu inte hunnit kontrollera. Och separat flock för personer lite närmare i tiden, som kanske lever och där jag inte vill lämna ut info på samma sätt om jag kommunicerar med andra släktforskare.  
 
Gemensam anfader hamnar där det med vanligt sunt förnuft känns mest logiskt. Skulle det senare upptäckas att det vore bättre med en annan flock kan man flytta personen. Allt hänger då med inkl alla länkar mot andra släktingar, men personen får en ny identitet, nytt nummer i databasen.  
 
Det finns förstås fördelar och nackdelar med detta liksom med andra sätt att lösa helheten. Jag har valt denna och det fungerar för mig. Om du hittat andra sätt och det fungerar för dig är det väl bra. Om du vill kan du i Disgen ha alla i samma flock eller flocken 0. Sparade söklistor är en annan variant att dela in databasen om man tycker det är bättre.  
 
Visst kan detta vara lite omständligt att söka i och kanske finns det bättre program för detta men detta är det jag enkelt lagt upp med den teknik jag har och det jag kan. Jag är inte datatekniker och nöjer mig med det som fungerar bra. Samtidigt lyssnar jag gärna på goda råd om andra lösningar.  Då och då fångar jag upp något som fungerar för mig.  
 
mvh
ANNIKA

2011-09-19, 22:11
Svar #7

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
När det gäller att presentera på webben så kommer man till vägs ände med html sidor när arkivet/arkiven blir stora. Alltså flera tusen personer.
 
Det är precis som Bertil Englund säger. Antingen får man ge upp eller så lär man sig att använda t.ex. ett php baserat program med databashantering. Uppdaterar man sällan så kan man ju förstås lägga ner en kväll på html varianten en gång i halvåret. Jag blev tvungen att välja. Jag har sammanlagt drygt 16000 personer registrerade i två arkiv. Ett för mamma och ett för pappa. De är inte släkt (vad jag vet hittills).
Jag använder The Next generation 8.

2011-09-20, 00:55
Svar #8

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Visst Annika, du har rätt, det handlar ju om att man vänjer sig med ett program och lär sig utnyttja det till fullo.
När man sedan byter program blir man besviken för att somliga funktioner som man är van med inte finns i det nya, osv. osv..
Flockarna i Disgen motsvarar med andra ord att ha separata databaser med otestade uppgifter som man kan länka/importera buntvis efter koll?!?  
Nåväl, det är säkert bra eftersom många använder programmet, jag har nog bara inte fattat vitsen.
Sortera ut delar av databasen funkar väl i alla program skulle jag tro, med olika framgång förståss.
 
Men som Ove säger så kommer man till vägs ände en dag.
var själv nära att sluta forska bara för att det tog en evinnerlig tid att uppdatera html-sidorna.  
Så dök de första databas-hanterarna av släktdata upp på 1990-talet och voila, allt blev roligt igen.
Det är lite av en missuppfattning att det här med databaser skulle vara svårare än något annat.
Tvärtom är det enklare när man väl är igång.
Det finns lösningar som vem som helst kan smälla igång på några minuter på en egen dator om man inte vill betala till någon av onlinetjänsterna.
 
Men som sagt, var och en gör som det passar bäst.

2012-03-28, 10:21
Svar #9

Utloggad Helena Guilotte

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2014-08-10, 20:46
    • Visa profil
Hej! Vet inte om detta är rättsställe att komma med min fråga. Men så här är det: Jag har fått en liten dator utan cd-enhet som jag tänkte använda när jag går till arkiv och släktforskar. Men problemet är som sagt att CD-enhet saknas och jag skulle vilja ha mitt material från DISGEN på den. Hur gör jag för att få över detta utan en CD-skiva i grunden? Tacksam för all hjälp!
Med vänliga hälsningar Helena

2012-03-28, 10:32
Svar #10

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Om det finns en USB-kontakt kan du föra över filer med ett USB-minne.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2012-03-31, 19:42
Svar #11

Utloggad Sten Tegfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1796
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 12:47
    • Visa profil
Hej,
 
Hur fungerar klipp och klistra funktionen på Biografisidan i Disgen.   Om jag hittar en text på nätet och vill kopiera och klistra in den---hur gör man det?  Kan inte få det att fungera
 
Mvh

2012-03-31, 19:44
Svar #12

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Markera texten
 
CTRL+C för att kopiera från websidan
 
CTRL+V för att klistra in, lätt
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2012-03-31, 19:58
Svar #13

Utloggad Sten Tegfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1796
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 12:47
    • Visa profil
Hej Arne,
Tack för svaret, men det är nog inte så lätt alltid.  Vissa texter är det inga problem med men de aktuella sidorna jag var intresserad av där fungerar det inte.
 
Trevlig helg

2012-03-31, 20:01
Svar #14

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Är det inte rent text så går det inte
 
lägg in länken till sidan så kanske jag kan komma på en lösning.
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2012-03-31, 20:11
Svar #15

Utloggad Sten Tegfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1796
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 12:47
    • Visa profil
Hej Arne,
Här kommer en länk på en sida jag inte får att fungera http://runeberg.org/ink/2/0376.html

2012-03-31, 20:51
Svar #16

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
På just en sådan sida kan man i redigera klicka på markera allt och sedan kopiera, och så öppna ett tomt dokument i Word. Sedan kan man klistra in dokumentet där, och sedan därifrån välja ut vad man vill ha med i Disgen. Kanske krångligt, men det ser ut att fungera.

2012-03-31, 21:16
Svar #17

Utloggad Carl-Eric Riise

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 15:14
    • Visa profil
Sten!
Går du verkligen in på den maskintolkade versionen och inte den skannade?

2012-03-31, 21:18
Svar #18

Utloggad Sten Tegfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1796
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 12:47
    • Visa profil
Hej Elisabeth,
 
Tack för uppslaget, ibland räcker inte fantasin till.  Ska prova en del andra sidor får jag se hur det fungerar.
 
Med vänlig hälsning
 
Sten

2012-03-31, 21:28
Svar #19

Utloggad Sten Tegfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1796
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 12:47
    • Visa profil
Hej Carl-Eric-----Jag missade att det var PDF sidor!!.  Tack!
 
Mvh

2012-03-31, 22:10
Svar #20

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Men vad är problemet, där finns ju OCR-text längre ned på sidan
som man kan kopiera och klistra in
 
och istället för word använd anteckningar
 
eftersom i Disgen finns inga formateringar
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2012-04-03, 05:44
Svar #21

Utloggad Eila Lindman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2018-04-03, 08:03
    • Visa profil
Hej
Jag har Disgen för min släkt.
Nu har jag lovat en kompisa att göra en forskning på hennes släkt. Hur gör jag för att skapa en helt ny släktforskning, som inte har att göra med min egen släkt?
 
vänligen Eila

2012-04-03, 08:44
Svar #22

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Du går in under Skapa i övre menyraden. Där har du tre alternativ: Ny datamapp, Nytt arkiv eller Ny flock. Om du känner dig lite osäker rekommenderar jag det sistnämnda, där du döper den Nya flocken till något deskriptivt (om din väninna heter Mimmi t ex Mimmi eller Mimmis anor) och sedan väljer Obesläktad kvinna för att mata in uppgifterna om din väninna. Då kommer era uppgifter att finnas i samma databas, vilket kan vara bekvämt om det visar sig att ni råkar vara åttamänningar eller så.
 
 
Lycka till!
Camilla

2012-04-03, 09:40
Svar #23

Utloggad Eila Lindman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2018-04-03, 08:03
    • Visa profil
TACK Camilla,  
ska genast göra som du säger.
 
Ha en bra dag.
 
Eila

2012-04-05, 23:28
Svar #24

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Eila och Camilla!
Eila säger ju att hon inte vill blanda ihop med kompisen.
 
Då skall man välja att göra en ny datamapp, så är man helt säker på att slippa felaktiga personer!

2012-05-19, 23:25
Svar #25

Jan Rennel

Hej!
 
Helt plötsligt fick jag en Familjeöversikt där det i stället för Född står Döpt i det gula fältet. Se sid 8 i manualen för Disgen 8.2. Det har aldrig förekommit tidigare. Uppgifter är inmatade för såväl födelse som dop. Det är bara för en person det inträffat, medan alla andra personer har Född.  
 
Hur gör jag för att prioriteringen skall vara Född och inte Döpt i Familjeöversikten?
 
Vänliga hälsningar
 
Jan

2012-05-20, 21:06
Svar #26

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Du bör se till att notisen för född står före eller över motisen för döpt

2012-05-20, 23:13
Svar #27

Jan Rennel

Hej!
 
Tack för tipset!
Det var enkelt ordnat.
 
Vänliga hälsningar
 
Jan

2012-05-21, 00:33
Svar #28

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Hur gör jag en fil från Disgen till Disbyt utan att få med allting.  
 
Jag vill ha med född, död och vigda.  
Dessutom har jag en mängd information inlagt som levde..  och flyttade... men detta vill jag inte ha med. Hur kan man göra urval?  
 
ANNIKA

2012-05-21, 14:42
Svar #29

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Annika, gör en Gedcom-export med de notistyper du vill ta med.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna