ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 05 september, 2010  (läst 2304 gånger)

2010-03-30, 08:16
läst 2304 gånger

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Att föra över materialet till andra flockar är väl så krångligt. Jag föreslår att du nöjer dig med att mata in nya uppgifter i andra flockar. Då får du se till att du under verktyg - inställningar - program väljer att arbeta med flera flockar. Kryssa också i Fråga efter flock för nya personer så bestämmer du själv vilken flock den nyinmatade personen ska ligga i.
 
Kenneth L.

2010-03-30, 15:02
Svar #1

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Agneta
Jag vill försvara Disgen lite, det är inte alls krångligt att flytta över personer mellan olika flockar. Det är heller aldrig någon risk att någon blir hängande i luften. Programmet har fortfarande kvar kopplingen mellan personer även om dom finns i olika flockar. Uppdelningen i flockar är mest för våra mänskliga ögon, för att lättare se var en person hör hemma och även kunna utesluta en eller flera flockar när man t.ex. gör utdrag till Disbyt.
Kolla i manualen, känns det svårt så skicka mej ett mail så skall jag skriva ner punkt för punkt vad du skall göra.

2010-03-30, 16:53
Svar #2

Sten Magnusson

Jag har kommit på en rätt intressant sak vilket kanske inte direkt har med ovanstående fråga att göra.
 
Om man deltar i en diskussion på detta forum och t.ex. hjälper någon med en släktförfrågan kan man ju lägga in dessa personer i en särkild flock. Dessa personer kopplas bara individuellt till varandra utan att kopplas till den egna släkten. Sedan vid ny förfrågan lägger man bara in en person som en ny obesläktad man eller kvinna.
 
Om man däremot ser något sammanhang med de egna får man väl ta ställning till hur man då ska göra.
 
Poängen är att då kan man lägga in de källor man hittar enligt DISGENs system och de bevaras där ifall man skulle upptäcka att man gett fel svar vid något tillfälle.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-03-30, 21:40
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Personer som man hjälper någon annan med och som inbte tillhör mågon av de släkter man arbetar normalt med ska inte läggas i en flock, möjligen att man skapar ett nytt arkiv.

2010-03-30, 22:57
Svar #4

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Varför ska man inte lägga person man hjälper någon med i en flock? Man vet aldrig när man börjar intressera sig för något i framtiden, och hur dumt var det inte då att aldrig ha lagt in det arbete man en gång gjorde på datorn när man ändå satt och gjorde det.
Henrik Mosén

2010-03-31, 04:13
Svar #5

Sten Magnusson

Både Jans och Henriks resonemang går bra!
 
Man kan ju som sagt skapa flera obesläktade personer och lägga dessa i samma flock. Av flockbeskrivningen bör givetvis framgå att det rör sig om en hjälpflock i Anbytarforum. Namnet skulle kunna vara Anbytarforum_hjälp.
 
Givetvis kan man också skapa ett nytt arkiv med t.ex. namnet Anbytarforum_hjälp.
Jag tror nog att det blir enklare hanteringsmässigt med flockalternativet eftersom man vid upptäckt av eventuella nya släktingar man inte vetat om direkt kan kopplas till de som man redan har.
 
Skämt åsido har jag redan prövat på flockalternativet och det har hittills fungerat bra.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-03-31, 22:27
Svar #6

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Jag håller med om att flock-alternativet är alldeles utmärkt, om nu vill hålla isär viss forskning från annan. Att lägga forskning i olika arkiv har jag åtminstone själv aldrig sett någon fördel med. Med tiden glömmer man kanske i vilket arkiv man lagt det ena och det andra, och då vet man inte var man ska söka efter något visst. Eller kan man söka i flera arkiv samtidigt?, och skulle det av någon anledning gå att koppla ihop personer i olika arkiv så spelar det ingen roll. Annars är flock-alternativet helt klart att föredra om man inte vill krångla till det för sig i onödan. Fast det finns säkert vissa anledningar till att använda mer än ett arkiv, och alla gör naturligtvis som man vill...
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2010-04-14, 06:37
Svar #7

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Tänkte lägga in följande i DISgen och undrar hur ni med eventuella erfarenheter av detta skulle registrera det och vad ni kallar händelserna? Jag förmodar att det är Special som gäller för hela slanten. Text-fälten är ganska värdelösa här eftersom man inte kan knyta källor till dessa. Har inte testat att se hur detta ter sig när man exporterar till GEDCOM, om Special alls kommer med ...
- Utseende. Det finns en GEDCOM-tag för detta (DSCR=PHY_DESCRIPTION), men den verkar inte användas av DISgen. Ex. porträttfoto i en bok (inte bilden, enbart en notis om att en beskrivning i form av foto finns) eller ett signalement i Polisunderrättelser.
- Rättegång. Omnämnande av personen i en rättegångshandling.
- Omnämnande av personen i en tidningsartikel.
- Reportage om personen i en tidningsartikel.
- Intervju (frågor och svar) av personen i en tidningsartikel.
- Publikation eller artikel, som personen skrivit.
 
Kan det bli problem vid GEDCOM-export om man använder svenska tecken i Specials notisnamn? Antar att dessa notiser kan bli svåra att begripa om man publicerar en GEDCOM på en sajt på annat språk än svenska.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-04-14, 07:44
Svar #8

Utloggad Rolf Hertzman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 11:16
    • Visa profil
Jag använder inte Disgen och kan inte ge dig tips. Men du kan prova med att ta hem något gratisprogram med gott rykte, exportera från Disgen och importera i det andra programmet.
Det kan ge dig en uppfattning om hur det kan se ut.
PAF, Legacy, Ahnenblatt, Family Tree Builder är några gratisprogram.
 
Det finns verktyg som läser och visar hur GED-filen ser ut, ett hittar du här:
http://www.tcgr.bufton.org/gedpad.htm
det har en del funktioner som kontrollerar brutna länkar mm. Men arbeta med en kopia av GED-filen, inte originalet, det är lätt att göra fel.
 
Rolf

2010-04-14, 08:16
Svar #9

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Claes-Göran
 
Jag vill föreslå att du, liksom andra som har frågor kring DISGEN, lägger din fråga i DIS Forum: DIS. Där har du större möjlighet att få svar inte bara från andra DISGEN-användare, utan även faddrar och t.o.m. programmets utvecklare.
 
Lars

2010-04-14, 08:49
Svar #10

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Nja, det är ytterst liten aktivitet på DIS Forum. Det är inget jag skulle rekommendera.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-04-14, 08:53
Svar #11

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
När jag ändå tjafsar om händelser undrar jag också om hur ni lägger in namnbyte, dvs när en person byter namn. Förmodar att det även här blir en Special.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-04-14, 12:11
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Disgen exporterar Special-notiser utan problem. Tur det, eftersom jag använder denna väldigt ofta.
 
Ibland kan det se lite konstigt ut i mottagande program, som förutsätter att (Special) är utbytt mot någon text (kommentarfältet i Disgen). I t ex FTPHP skrivs *even* ut framför dessa händelsenotiser, lite störande.
 
Inga problem med svenska tecken i Special.
 
Namnbyten hanterar jag med fritext, och har dessutom de olika namnen tillsammans i efternamnsfältet.

2010-04-14, 12:50
Svar #13

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Tack för synpunkterna Anders. Det verkar som om jag ska kunna använda Special för mina händelsetyper. Vad är det för typ av special-händelser du lägger in?
 
Apropos namnbyte la jag in en fråga på Proveniens nyligen, om hur man bäst skriver efternamn. Om en kvinna (född Nilsson) gift sig och bytt namn (Krok) en gång finns åtminstone fyra varianter att välja på:  
- Nilsson
- Nilsson g. Krok
- Krok f. Nilsson
- Krok
Funderar på om antingen Nilsson eller Nilsson g. Krok är bäst, pga sorteringen.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-04-14, 12:59
Svar #14

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Det har sina sidor att använda varianterna Nilsson g. Krok och Krok f. Nilsson då de i webbprogram som PGV, TNG & FTPHP räknas som särskilda efternamn. Här kommer ju dessutom problemen att Andersson Krok, Nilsson Krok och Krok också sorteras var för sig trots att man antagligen vill hålla ihop släktnamnen.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-04-14, 13:03
Svar #15

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Alla händelser utom född, döpt, död, begravd och gift blir Specialnotiser. Jag gillar inte Levde ska kanske tilläggas. Den använder jag bara (t ex för medeltida personer) där en person är belagd som levande ett årtal men född- och dödsårtal saknas.
 
Byte pga av giftermål noterar jag endast för 1900-tal och senare och skriver Krok, f. Nilsson. Sorteringar har jag inte tänkt på.

2010-04-14, 13:42
Svar #16

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Är du säker på att inte levde motsvarar taggen RESI (Boende)? Så blir det iaf för mig i FTPHP och jag använder den händelsen flitigt. Har dock inte kollat hur det ser ut i GEDCOM-filen.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-04-14, 13:54
Svar #17

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jo visst gör den det, det är i Disgen jag inte gillar och använder Levde, så följdaktligen blir det inte många RESI när jag exporterar i Gedcom heller.

2010-04-14, 13:59
Svar #18

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Man kan ju döpa om Levde till Boende (eller nåt annat) vilket jag gjorde ett tag. Har för mig att man får göra det manuellt för varje händelse man lägger in.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-04-14, 21:36
Svar #19

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Claes-Göran  
Det är sant att aktiviteten i DIS Forum är låg i så motto att antalet inlägg per tidsenhet - t ex dygn eller vecka - inte är många. Men vi de tillfällen jag har ställt frågor där har jag raskt fått sakkunniga tips.

2010-04-16, 06:17
Svar #20

Sten Magnusson

När det gäller deltagande i DIS-Forums debatter har jag för mig att det krävs att man är medlem i DIS.
 
Vad gäller notisen Levde har jag ofta justerat notisnamnet till Bosatt vilket ju passar bättre i hop med MinSläkts notisnamn. Skriv bara Bosatt i den ruta där det står Levde och klicka på OK när övriga uppgifter ifyllts, datum, ort, källa. Vill man sedan återgå till normalbeteckningen Levde öppnar man notisen igen trycker på knappen Original till höger om notisrutan och då ser man att notisnamnet blir som det var från början. Det behövs alltså inga specialnotiser till denna notistyp.
 
Så till det här om efternamn.
Jag skulle föreslå i första hand att det efternamnn personen har vid födseln får vara det som gäller för framtiden.
Alternativt så här: Nilsson, gift Krok
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-04-16, 10:38
Svar #21

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Visst kan man justera texten Levde till något annat, men det är jobbiga extrasteg om man matar in tusentals och åter tusentals notiser.  
 
Levde och Special är det ju egentligen ingen reell skillnad på, endast den att Special inte föreslår någon text som kommentar till notisen till skillnad mot Levde som automatiskt lägger in texten Levde.
 
En lösning skulle kunna vara att man i Disgen på en övergripande nivå talar om vad man vill ha för text i RESI-notisen. Det går iofs att göra genom att redigera språkfilen för svenska, men då får man se upp så att nya versioner av Disgen inte skriver över denna.

2010-04-16, 10:47
Svar #22

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Skillnaden mellan Levde och Special är väl att den förra ger en RESI-tagg medan den senare ger en EVEN-tagg med tillägget TYPE!? Är det förresten nån som vet om det är nån begränsning på antalet tecken i EVEN:s TYPE?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-04-16, 11:16
Svar #23

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jo, visst ger det olika taggar i GEDCOM, men det är inget som märks när man bara jobbar i Disgen. Jag hade inte en tanke på Gedcom när jag började i Disgen, och valde metod utifrån arbetsinsats och hur det såg ut i Disgen.

2010-04-17, 09:25
Svar #24

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Hmm, undrar varför DISgen när man lägger in en Special-händelse inte sparar Kommentar i det fältet utan flyttar den direkt som en förlängning av Notisnamn!? Irriterande.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2010-04-17, 12:57
Svar #25

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen

2010-07-22, 22:55
Svar #26

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1643
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
    • Visa profil
    • anygren.se
Disbyt-utdrag
När jag gör ett Disbyt-utdrag kommer även Levde-notiserna med men det skulle jag vilja ta bort.  Hur gör jag då?  Någon som vet?  
 
ANNIKA

2010-09-05, 19:33
Svar #27

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 900
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 21:29
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Jag laddade hem Disgen demo och provade att importera min Gedcom fil. Det gick alldeles för dåligt för att jag ska kunna använda Disgen i fortsättningen. Jag bedömer att jag i så fall skulle behöva göra mer än 50 000 manuella justeringar för att få in allt som inte konverterades. Samtidigt importerade jag samma Gedcom fil i Legacy och nästan allt gick in med en gång. Det allra sista kunde jag rätta till med hjälp av logfilen som skapades.  På någon timme hade jag laddat in i stort sett allt.

2010-09-05, 20:04
Svar #28

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
Vilket program importerade du ifrån och vilka noteringar kom inte med?

2010-09-05, 20:07
Svar #29

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
Eftersom demoversionen bara kan ta runt 100 personer enligt informationen på hemsidan, kan det inte ha varit det som ställde till det?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna