ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-08  (läst 2558 gånger)

2002-04-28, 21:23
läst 2558 gånger

Stig Petterson

John B.
Jag har en soldat Erik Svensson bland mina anor. Han hade 3 olika vad du kallar släktnamn. Först Boman, sen efter förflyttning Åstman och sist Guldsmed. Inte skulle väl din metod passa där? Och inte blev något av dem släktnamn. Men visst, det hade varit tjusigt att heta Stig Guldsmed. Kanske.
Stig

2002-04-28, 22:21
Svar #1

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
En nackdel med John B:s metod är att man inte hittar Nils Svensson Glans om man inte vet att han har något annat än ett patronymikon. Råkar jag t ex hitta en Nils Svensson som gifter sig någonstans, eller kanske dör någonstans, så kan det vara svårt att veta att jag redan har honom på datorn ifall jag då söker på Nils i förnamnsfältet och Svensson i efternamnsfältet, eftersom jag borde ha sökt på både Nils och Svensson i förnamnsfältet.  
 
Det är ju för övrigt inte alltid som t ex soldatnamn följer med en person livet ut, så för egen del så skriver jag in patronymikon i efternamnsfältet - vilket kan vara en nackdel vid upprättande av register. Jag tycker dock att den nackdelen är överkomlig då jag betydligt oftare söker efter personer än upprättar register över dem.
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2002-04-28, 22:26
Svar #2

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Jag kan väl lägga till att jag apropå Stig Petterssons inlägg ovan skulle ha skrivit in t ex nämnde Erik Svensson enl följande:
 
Erik i förnamnsfältet
Svensson Boman sedan Åstman och slutligen Guldsmed
 
eller något åt det hållet... Fördelen är att Disgen indexerar alla namnen så att jag hittar både patronymikon och diverse olika släktnamn när jag söker på en person. Det gör mig inget att det skvalpar omkring några sedan och slutligen etc i indexeringen.
 
Återigen mvh, Henrik
Henrik Mosén

2002-04-28, 23:06
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag instämmer med Henrik. Jag är glad att jag valde att lägga patronymikon i efternamnsfältet när jag började lägga upp databasen. Så länge basen är begränsad kanske man ser en fördel att anpassa inmatning efter registerutskrift på släktnamn, men när forskningen växer så värdesätter man mer och mer möjligheten att snabbt hitta personerna vid sökning, som Henrik beskriver. Har jag 200 Anders Svensson vill jag definitivt inte ha 100 Svensson i förnamnsfältet och 100 i efternamnsfältet...
 
Vad gäller flera namn så brukar jag helt enkelt rada upp dem i efternamnsfältet. Det är alltså inget krav att personen har burit alla namnen samtidigt.  
 
Jag har knappt skrivit ut ett enda register under 10 års användning av Disgen, men om man tycker det är viktigt så kan man välja att skriva patronymikon sist i efternamnsfältet. Då får man både registret sorterat på släktnamn och man kan söka på patronymikon utan problem. Nackdelen är att namnet ser konstigt ut i utskrifter, t ex Anders Blom Svensson.

2002-05-03, 10:23
Svar #4

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Vore det inte himla behändigt om Disgen hade ett eget fält för patronymikon? Så slapp man skriva det vare sig som förnamn eller riktigt efternamn.

2002-09-30, 20:19
Svar #5

Erik Nilsson

Hej!
 
Finns det något enklet sätt att i DISGEN 7 ta bort fria enklaver av ett relativt stort antal människor som är inmatade, och som saknar relation med andra?  
 
Har c:a 25000 poster, allt i samma flock. Olika upptåg genom åren där jag ömsom hembygdsforskat, och ömsom hjälpt andra bekanta med några generationer släktforskning har skapat flera olika små släkter som saknar relationer med min släkt. Nu vill jag ta bort dem på ett enkelt sätt, men har inte hittat något enklare sätt än att individ för individ, efter att ha sökt upp dem i en antavla radera dem styckvis.  
 
Finns det enklare sätt? Kanske radera dem i en lista i alla fall, antavlan måste ju tyvärr göras om efter varje borttagning, då översikten försvinner. Hjälp mottages med stor tacksamhet.
 
Erik Nilsson, Stockholm

2002-10-01, 12:42
Svar #6

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Jag har inte dg7 kvar, men i dg8 gör man som följer. Kanske inte precis samma arbetsgång som i dg7, men principen är den samma. Ta dock en eller två säkerhetskopior innan du börjar, för säkerhets skull.
 
Skapa en liten söklista med någon som du är släkt med. Utöka sedan listan genom att högerklicka och välja Utöka söklistan och sedan välja Alla som på något sätt är släkt. Flytta sedan söklistans personer till en ny flock. De som blir kvar i den gamla flocken är de personer som inte är hopkopplade med din släkt. Du kan då radera den gamla flockfilen. Exempelvis filerna DD100.dg8 och DX100.dg8 om flocken hade nummer 100.

2002-12-02, 20:36
Svar #7

Utloggad Thomas Sjöndin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 16:37
    • Visa profil
Har sedan ca ett år haft problemet att utskrifter såväl på skärm som på papper kallar alla valda relationer för Gift. I inmatningsläget visas alltid korrekt och inmatad relation (rätt även vid efterkontroll).  Har kommunicerat dels via fadder dels via användarforum men inte fått någon rätsida på detta.
Problemet uppstod vad jag kunnat fastställa antagligen vid övergång från rev 7 till rev 8 av DISGEN.
Är det bara skit bakom spakarna eller ..

2002-12-19, 01:55
Svar #8

Edit Levisdotter

Innan jag blev medlem i Disgen så skrev jag in en släkt med Hagers system i programmet PageMaker och gav ut detta i bokform.
Skulle så gärna vilja föra över dessa uppgifter till Disgen, dels för att komplettera, dels också korrigera.
Är det någon som är haj på om detta går att göra och hur isåfall
Tacksam för svar!

2002-12-19, 08:24
Svar #9

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Hej Edit!
 
Det går inte att föra över material från Page Maker till DISGEN eftersom det handlar om ren text. Du måste mata in personerna en och en i notiser för namn, födelse-, vigsel- och dödsuppgifter etc. Du kan dock kopiera in rent biografimaterial genom kopiera och klistra in i biografidelen. Men även detta måste du göra för en person i taget.
 
Jag tror inte att det finns något släktforskarprogram som kan ta in en fil från ett ordbehandlingsprogram eller layoutprogram rakt av.

2002-12-21, 23:34
Svar #10

Edit Levisdotter

Hej Marianne!
Tack för ditt svar. Det är tråkigt att det inte går att föra över, det skulle onekligen vara en tidsbesparande grej.
Nåväl inte mycket att göra än att börja registrera in personerna igen.

2003-03-12, 16:32
Svar #11

Utloggad Anna Jacobson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2022-05-29, 13:21
    • Visa profil
Hej
 
Jag har några funderingar vad gäller disgen.
 
-När man har gjort en antavla så flimrar det föri antalet anförluster. Går det att få den siffran rakt av?  
 
-Går det att få fram 'oforskat' per generation. Tex proband med känd mor och okänd far skulle få 50% oforskat i generation 1.
 
-Kan man från en antavla få fram hur mycket stamtavlorna överlappar?
 
-Kan man få fram descendentförluster? (Heter det förresten så?)
 
/Anna

2003-07-05, 20:47
Svar #12

Utloggad Bo Dahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2010-03-27, 19:58
    • Visa profil
Barn före och inom äktenskap.
Jag har flera fall där en kvinlig släkting först får barn som betecknas som oäkta men där hon sedan gifter sig med barnafadern. På något sätt vill jag ha det första barnet markerat som fött före äktenskap och de senare som födda inom äktenskapet. Jag vill alltså ha modern och fadern med som föräldrar på två ställen. Är detta möjligt och hur bär jag mig i så fall åt?
 
Mvh
Bo G Dahlgren

2003-07-05, 22:31
Svar #13

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Skapa ett gifte utan känd partner för t.ex. modern och markera för Utom äktenskap. Flytta upp det oäkta barnet till det giftet. Gör modern och fadern till centrumpersoner i var sitt fönster. Dra över fadern till det nya giftet. Du får då samma föräldrapar två gånger, ena gången med det oäkta barnet andra gången med de äkta barnen.

2003-07-06, 12:53
Svar #14

Utloggad Bo Dahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2010-03-27, 19:58
    • Visa profil
Tack Marianne för tipset.
 
Mvh
Bo

2003-08-19, 20:34
Svar #15

Utloggad Thomas Sjöndin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 16:37
    • Visa profil
Enbart Gifte visas oavsett vad jag väljer i menyn för alternativ till gifte, så visas gifte på skärm och i utskrift. Tittar man i menyn så står där rätt dvs som man valt. Vad kan vara galet? Problemet fanns ej i början.  
Jag kör nu 8.0c. Det är möjligt att problemet dök upp i samband m stegning till rev 8.0a men där är jag osäker. Har under DIS/diskutera fått förklaring att det skulle kunna vara ett gammalt fel att texten inte ryms. Hur bär jag mig åt för att mitt val även skall synas i utskrifter?/Thomas

2003-08-20, 09:12
Svar #16

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Thomas!
 
Har du lagt programmet någon annanstans än där det rekommenderas vid installationen? I så fall kan det bero på att sökvägen är för lång.

2003-08-20, 11:47
Svar #17

Paul Axelsson

En stilla undran!! Hur använder ni platsen vid dop eller lämnas den tom? För min del så har jag samma bostadsplats som födelsen pga kartfunktionen, men vid utskrifter så blir det lite kaka på kaka, särskilt om man har långa platser typ Lilla Dagsmejan, Norrköpings Östra Eneby. Det kanske finns någon funktion som gör att bara dopdatumet kommer med?
 
/paul

2003-08-20, 12:11
Svar #18

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Har du angett en plats för födelsen räcker det med att enbart ange socknen för dopet. Oftast skedde ju dopet i kyrkan eller prästgården.

2003-08-20, 14:27
Svar #19

Paul Axelsson

Problemet är ju att med kartfunktionen så blir det ett sträck mellan hemmet och kyrkan, och är det så att personen bodde på t?x 2 gårdar som ligger skapligt nära varandra så blir det lite konstiga flyttningar, dels mellan gårdarna och dessutom till/från kyrkan. Problemet med utskrifter kvarstår dock.
 
/paul

2003-08-20, 19:52
Svar #20

Utloggad Thomas Sjöndin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 16:37
    • Visa profil
Hej Marianne, Det ser ut så här i respektive fall.  
C:`Program`Dis`Disgen8`Disgen.exe
C:`DG7`DISGEN.EXE
Jag kan inte minnas annat än jag följde rekommendation vid installation.

2003-08-25, 08:02
Svar #21

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Hej Thomas!
 
Var ligger Dg8Data?

2003-08-25, 22:17
Svar #22

Utloggad Thomas Sjöndin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 16:37
    • Visa profil
Dg8Data ligger direkt under C:`
 
/Thomas

2004-11-06, 13:24
Svar #23

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Hej,
 
Efter att ha flyttat DG8data till annan enhet och mapp på min dator, så hittar programmet inga personer när jag gör en sökning på Disbyt med hjälp av ikonerna. Jag gick då ut och gjorde sökningen direkt på DISBYTs hemsida och där ligger personerna så snällt. Vad göra? Är det någon som har några teorier om varför?
 
(säg inte: flytta tillbaka DG8data där den låg  )
 
/Helena i Södertälje

2004-11-06, 16:09
Svar #24

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ha, den funktionen har jag aldrig sett att den fanns. Brukar använda Alt-J så jag har aldrig sett vad som fanns under Sökmenyn för övrigt..
 
Jag får inte heller något resultat vid sökning. Bara en tom gul ruta utan innehåll. Har inte flyttat DG8data, men installerade i ett annat bibliotek än standard, om det kan ha något med saken att göra.

2004-11-06, 16:24
Svar #25

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Nu har jag läst på lite. Min sökning fungerar om jag ändrar till ny URL under Inställningar - Systemet.
 
Lägg in
http://disbyt.abc.se/~disbyt/cgi-bin/db/db00.cgi?execute=search&lingua=sv1&searchname=%s&searchsubjekt=%s&searchplace=%s&searchfylke=%s&fromyear=%s&toyear=%s&original=1&numreturn=500
 
så fungerar det åtminstone för mig.

2005-05-28, 20:06
Svar #26

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hejsan. Har en fråga om säkerhetskopiering. Om man säkerhetskopierat till 2 disketter och glömt märka dessa vilken som är nr 1 och nr 2, talar programmet då om vilken av dessa som är den sista man ska sätta i? Har Disgen 7.
Mvh,
AnnBritt

2005-05-28, 20:27
Svar #27

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Ja, programmet talar om för dig att det inte är första disketten i uppsättningen. Om du tittar på disketterna i utforskaren så ser du att diskett 1 alltid är full (1.44 Mb) medan nr 2 har lite mindre data på sig.

2005-05-28, 23:21
Svar #28

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Tack Gunnar. Då vet jag hur jag ska göra. Första gången det händer. Men, man är ju inte ofelbar som det heter. Tack för din hjälp.
Mvh,
AnnBritt

2006-01-08, 02:23
Svar #29

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
Har importerat från en annan anvädare och därigenom sabbat min originalfil.
Har ett HTML-utdrag fån 1/1 2006, går det att importera därifrån?
Eller hur gör jag?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna