ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-04-28  (läst 2393 gånger)

2001-05-02, 21:26
läst 2393 gånger

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Hej alla skickliga Dg8-användare. Kan ngn tala om hur jag skall överföra mina extra arkiv från Dg7 till Dg8. Vid konverteringen i början så fungerade det bara med ett första arkiv sen var det stopp. Det går helt enkelt inte så som det är beskrivet i handboken och på skivan. Har frågat faddern både muntligt och skriftligt för ett par månader sen men inte fått något som helst svar, varför jag utgår ifrån att han inte heller kan.
Men någon av er har säkert klurat ut hur man gör, eller? Tacksam för hjälp!
Mvh Berit

2001-05-02, 23:51
Svar #1

Utloggad Sigvard Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2015-06-17, 22:21
    • Visa profil
Hej Berit!
Öppna DISGEN8. I dialogrutan ”Välj person” trycker du på ”Avbryt”. Gå sedan in på  Skapa / Nytt arkiv. Döp arkivet till samma namn som det arkiv i DG7 som du tänker hämta data ifrån. Gå sedan in på Visa / Startdialog och välj under fliken ”Allmänt” alternativ 2. ”Du har material som är inmatat med en tidigare version av DISGEN”. Klicka på knappen ”DISGEN7”. Överst står nu ”Import sker till arkiv xxx” dvs. det arkivnamn du nyss skapade. I rutan längst ner till vänster markerar du det arkiv i DG7 med motsvarande namn som du vill hämta data från.  Klicka sedan på ”Importera”. Gör sedan samma procedur med övriga arkiv. Detta fungerade problemfritt hos mig.
Lycka till!

2001-05-03, 21:01
Svar #2

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Hej Sigvard och tack för hjälpen. Nu är det så att precis det du skrev, är det jag försökt göra enligt instruktionen. Det fungerade vid överföring av första arkivet, men sen gick det inte längre. Men ditt svar fick mig att fundera vidare. Kanske fanns det ngt mer som du tog för så självklart att du inte skrev ut det. Jag berättar det i fall det skulle kunna finnas ngn mer med samma tankeluckor som jag.
Jag fick nämligen så småningom klart för mig att din uppmaning gör sedan samma procedur med övriga arkiv innebar att jag måste tillbaka till Dg7, klicka fram arkivet där och trycka på OK och därefter Avbryt. Sen tillbaka till Visa/Startdialog markera samma arkiv i Dg8 och trycka på Importera. - Att bara markera arkivnamnet i Dg7 räckte inte, man måste de facto in i arkivet också för att sen avbryta. Så kan det gå när man är novis. Det är svårt att skriva handledningar för oss. Men nu har jag lärt mig mer och arkivet befinner sig på plats i Dg8. Tusen tack i alla fall.
Mvh Berit

2001-05-04, 13:14
Svar #3

Utloggad Magnus Sandberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2012-06-19, 13:52
    • Visa profil
    • www.sampa13.se
Hej.
Problem:
1. Jag har testat att överföra (dvs GEDCOM-export + import)min forskning från MinSläkt till DG8. Men DG8 tappar bort samtliga källor vid importen. Någon som haft samma problem?
 
2. Hur gör jag i DISGEN-källor om jag registrerat källan enligt ex.:
Kyrkoarkiv / Jönköpings län / Skärstad...osv  
om jag kommer på att jag vill peta in ex. Småland som underrubrik till Kyrkoarkiv. Exempel:
Kyrkoarkiv / Småland / Jönköpings län / Skärstad...
Måste jag radera alla underrubriker och börja om från början för Klipp ut - Klistra in, likt Windows Utforskaren, verkar inte funka!
 
Problem 1 gör ju liksom att man betalt 600 spänn för ett program man inte sedan kan använda om man inte börjar om på noll vill säga.

2001-05-04, 13:53
Svar #4

Ove Tegnér (Ove)

Magnus
 
Sitter inte vid min dator så jag kan testa just nu men prova att importera med gedcom version 4 iprickad i Disgen. Det bör fungera.  
 
DG8 har också, som jag vet, en annan bugg i gedcom 5.5 importen. Vigselnotiserna kommer inte med.
 
mvh // Ove Tegn?r

2001-05-04, 17:30
Svar #5

Utloggad Magnus Sandberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2012-06-19, 13:52
    • Visa profil
    • www.sampa13.se
Tack för ett snabbt svar Ove. Om jag gör importen med GEDCOM 4 så får jag med Källorna på notiser/händelser som Född, Döpt, Död och liknande. Tyvärr så dyker då ett nytt problem upp nämligen att de notiser/händelser, som i MinSläkt kallas Bosatt, översätts till Adress med GEDCOM 4(med GEDCOM 5.5 översätts de till Levde)och under notisen/händelsen Adress i DG8 kan man ej använda Källor vilket gör att jag får väldigt många meddelanden i GEDCOM-textfilen: (Okänd tag för händelse raden hoppas över).
 
//Magnus

2001-05-04, 18:09
Svar #6

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Ta in GEDCOM-filen i exempelvis Word och skifta generellt kodordet till det som du vill ha i stället.  
För att få reda på kodorden så skapa ett nytt arkiv i DG7 som kan kallas test. Exportera test till GEDCOM och titta hur filen ser ut i en ordbehandlare.

2001-05-06, 20:08
Svar #7

Utloggad Magnus Sandberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2012-06-19, 13:52
    • Visa profil
    • www.sampa13.se
Har kollat Torbjörns förslag men problemet är att:
GEDCOM-kod RESI omvandlas till Händelsen Adress vid import med GEDCOM 4 och den omvandlas till Händelsen Levde vid import med GEDCOM 5.5.
 
Någon som vet när en första uppdatering på felen i DG8 kan tänkas komma? Kanske löses mitt problem i och med att man löser problemet med Vigselimporten?

2001-09-21, 19:08
Svar #8

Helena Henriquez

Hej
Har nyligen skaffat Disgen 8 och har problem med sökindex.
Jag undrar om nån vet om nya personer läggs till automatiskt i sökindex eller om man måste lägga in dem manuellt ? Dessutom vill jag veta om man har flera flockar måste man ha ett sökindex för varje flock ?
Hälsn Helena

2001-09-21, 19:22
Svar #9

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Helena,
 
När du klickar på sök i menyraden så kommer en ruta upp. Markerar du inget alls i rutan så letar den upp alla personerna i arkivet. Ett arkiv kan bestå av många flockar. Du kan också bara leta i en flock, men klicka runt lite och undersök alla rutor så kommer du unerfund med en hel del saker. Har du fortfarande frågor, så ring upp din närmaste DIS-fadder, så står han/hon till tjänst och svarar på alla dina frågor. Kan inte din fadder svara, så tar dom reda på svaret och återkommer till dig.  
Faddrarna hittar du på DIS hemsida. http://www.dis.se
 
Med vänlig hälsning
Jan Jutefors

2001-09-21, 20:32
Svar #10

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Helena,
 
välj Verktyg, Sökindex. Där kan du ange om du vill att sökindex ska uppdateras efter varje ändring av personer (även nyupplagda personer), eller när du själv återskapar sökindex. Det naturliga är att låta sökindex uppdateras efter varje ändring av person. Då har man alltid ett aktuellt sökindex.  
 
Specialfall: om man flyttar personer med Verktyg, Flytta personer så måste man själv därefter återskapa sökindex för att få med de flyttade personerna.
 
Sökindex gäller för alla flockar i ett arkiv.

2001-09-25, 19:15
Svar #11

Sara Bergström

Hej alla datamänskor!
 
Jag fick en CD med DISGEN 8.0 på posten igår och försökte få över hela släkten från Brother´s Keeper till DISGEN utan att lyckas. Först står det att gedcom-filen kan importeras i version 4, men sen avslutas importen efter pass 1 pga felaktig diakritisk kombination. Dessutom står det att referens FF375 ej är definierad.
Vad gör jag för fel???
Det är trist att det ska bli problem när man är ivrig och har köpt ett nytt program...
 
Hälsningar,
Sara Bergström

2001-09-25, 20:43
Svar #12

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Formattering av ansedel för weben.
Får all text i en smal spalt om ca 10 teckens bredd. Har letat på alla möjliga inställningar. Försökte t ex avmarkera ansedel, men den kom alltså med i alla fall. (Innan jag exporterade till HTML skapade jag en stamtavla och flyttade alla till en söklista).

2001-09-25, 23:13
Svar #13

Göran Johnson

När jag skulle datera upp Disgen 7 till Disgen 8 hade jag länge problem med att få det att fungera på min laptop, med Windows NT medan det däremot fungerade bra på den stationära datorn med Windows 95. Först när jag daterat upp med Disgen 8.0a fungerade det även på laptopen. Men nu har jag problem med att stamtavlor och antavlor kapas i båda ändor på skärmen. Hela stamtavlan syns när man tittar på den först, men när man rullar till vänster eller höger försvinner delar som inte syns längre. Det händer bara på laptopen, inte på den stationära datorn. Har någon annan stött på detta fenomen?

2001-11-30, 16:52
Svar #14

Helena Henriquez

Jag har problem med att söka personer i Disbyt databas via Disgen8.Resultatet kommer på en gång och det är alltid 0, det verkar som om sökmaskinen inte söker.Det är likadant när jag ska gå in på Genline (kyrkböcker på nätet)via Disgen8.Det går inte att installera buggen som krävs till Internet Explorer och programmet kan givetvis inte startas då.Är det nån som haft samma problem med Internet Explorer (version 5,1 och 6)och kan tipsa vad man gör åt det?
Annars får man väl krångla till det och byta webbläsare.

2001-11-30, 17:24
Svar #15

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Helena! Jag lyckas med Internet Explorer 5.5 och 6.0 med DISBYT. Genline har jag aldrig testat, inte heller att ladda ner och installera den bugg-fixen (har du kollat Tips& Råd på DIS hemsida, t.ex. nr 13?).
 
Det är svårt att veta vad du gör som inte jag gör (eller tvärtom), eftersom du inte beskriver hur eller varifrån du söker. Det går inte att söka från söklistan, utan antingen  
- från den grå bakgrunden utan något annat än den öppen eller
- från Familjeöversikten, men - som det står på sidan 55 i handledningen - då skriver den in allt du har inskrivet för personen. Detta måste du då redigera i sökrutan. Om du använder DISGEN-orterna så måste du efter församlingsnamnet ta bort länsbokstaven. Du måste också ta bort ev. by- eller gårdsnamn före församlingsnamnet.
 
Det kan ju också vara årtal eller stavning om spökar. Försök från den grå bakgrunden med en Per Persson eller dylikt utan andra uppgifter för att se att det fungerar överhuvudtaget.
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

2001-12-30, 14:24
Svar #16

Håkan Friberg

Hej
Jag har lagt in en hel del uppgifter på Holger. Jag är dock inte nöjd med detta program utan tänker prova Disgen. Är programmen kompatibla eller måste jag börja om från början?

2001-12-30, 22:59
Svar #17

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Du kan ta ut dina uppgifter i en Gedcom-fil och sedan läsa in dem i Disgen. Tänk bara på att välja rätt teckenuppsättning, jag har valt fel någon gång och inte fått de svenska tecknen rätt. Men vilket som var fel, minns jag förstås inte nu.

2001-12-31, 04:34
Svar #18

Bernhard Granholm (Bkvg)

I Holger väljer du DISGEN-format när du skapar GEDCOM-filen. I DISGEN är det sedan ANSI-format som gäller. Så vitt jag vet väljer DISGEN-programmet själv automatiskt. Däremot måste man själv välja ANSI när man överför i andra riktningen.

2001-12-31, 10:07
Svar #19

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Ovanstående gäller enbart senaste versionen av Holger, dvs 6. Äldre versionen sätter felaktigt teckenuppsättning till Ansel, fastän själva filen är ANSI, varför DISGENs automatik tror att det är Ansel som ska importeras. Då måste man i DISGEN själv välja ANSI.
Eller om det var tvärtom, men det märks.

2002-01-25, 10:36
Svar #20

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Disgen 8 har nu uppdaterats med en ny kartfil som  
är bättre, men långt ifrån bra. Tjörn och Orust  
finns numera med, men om man tittar på till  
exempel Öckerö socken finns två av öarna, Hönö  
och Björkö med, medan till exempel Öckerö saknas,  
vilket leder till att kyrkan ligger i havet! Hela  
Styrsö socken saknas också. Kommer dessa fel att  
rättas?
 
Anders Ryberg

2002-02-25, 10:51
Svar #21

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Hej! Använder Disgen 7 och undrar hur jag ska skriva in ett barn som är fött utom äktenskapet, men där modern senare gifter sig med fadern, och de får flera barn?
Hjälp mig, snälla - jag är inte så bra på det här!
 
MVH Marie

2002-02-25, 13:06
Svar #22

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Marie! Det kan jag nog svara på generellt för de flesta släktforskningsprogram. Lägg helt enkelt in barnet som de andra, med samma far och mor. Att barnet är fött före äktenskapet framgår av datum för födelse och vigsel. Om du ändå vill notera det speciellt så kan du skriva någon textnotis om det. I Disgen brukar jag lägga in texten före äktenskapet i kommentarfältet till Födelsenotisen. I en utskrift kommer det då att stå t ex Född före äktenskapet 1900-12-10 i Utbölinge sn.

2002-02-25, 17:01
Svar #23

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Hej Marie.
Om du uppdterar till disgen 8, så kan du lägga in samma partner fler gånger. Både som oäkta och äkta far.

2002-02-25, 22:28
Svar #24

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Tack Anders och Gunnar för era tips! Problemet var just att jag ville markera att första barnet var fött före äktenskapet, men då blev fadern s.a.s. två personer med olika nummer. Och det var ju inte så bra! Men nu vet jag hur jag ska göra.
 
MVH Marie

2002-04-28, 11:59
Svar #25

Utloggad Anders Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2011-06-21, 23:01
    • Visa profil
Hej! Hur gör ni när ni matar in soldater med dubbla efternamn. En person som heter Gustaf Johansson Svanström. Ska man skriva efternamnet som Johansson Svanström eller Johansson-Svanström eller finns det något annat bättre sätt?

2002-04-28, 13:34
Svar #26

Catharina Olsson

Hej
 
Jag brukar skriva understreck mellan namnen. Tex Johansson_Svanström på så vis får jag med båda namnen som likvärdiga.

2002-04-28, 16:43
Svar #27

LottaH

Hej
Jag skriver dem med ett mellan slag i mellan, Joahnsson Modig, i och med detta så är båda namnen sök bara.

2002-04-28, 17:47
Svar #28

John B

Enbart släktnamnet bör läggas i efternamnsfältet. Det s.k. fadersnamnet skrivs in som ett sista förnamn.
 
T ex personen Nils Svensson son får knektnamnet Glans matas då in på följande sätt:
Efternamn: Glans
Förnamn: Nils Svensson
 
Fördelen med detta är att alla med namnet Glans sorteras in under detta namn i de register som senare skapas av Disgen. Om barnen till knekten fortsätter att använda namnet Glans (vilket inte alltid är fallet när det gäller knektnanm) så sorterad de tillsammans med fadern.
 
Genom att söka efter *son och *dotter i förnamnsfältet kan man lätt få fram de som bytt namn av en eller annan orsak.  
 
Kvinnor bör alltid matas in med sitt flicknam så de sorteras in i rätt släkt i registren.
 
MVH John B.

2002-04-28, 20:33
Svar #29

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Observera att För- och efternamn skall skrivas som avsändare i rutan för användarnamn..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna