ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-12-27  (läst 1927 gånger)

2000-09-02, 09:36
läst 1927 gånger

Nils-Gunnar Eriksson

Har just flyttat över min ganska omfattande släktdatabas till Disgen. Ett flertal av texterna består av information av två slag.
1.  Arbetsdokumentation som noteringar om mikrokort, bidrag från andra släktforskare, domboksutdrag, utdrag ur tidskrifter mm.
2.  Ett sammandrag av ovanstående avsett i första hand för släktingar.
Vid utskrift av t ex antavlor i tabellform vill jag kunna välja ett av textavsnitten. Läser i handboken på sid 26 om Text på andra språk. Har därför omedelbart före alla textavsnitt 2 skrivit in koden $1 enligt exemplet Denna text har inget språkval $1men det har denna text. Har sedan markerat Svenska (1) bland de tillgängliga språken och räknar därmed att avsnitt 1 eller 2 skall skrivas i listan beroende på om rutan Tag med text som har språkval är omarkerad eller markerad. Men jag får i båda fallen med båda avsnitten.
Vad gör jag för fel?

2000-09-03, 00:10
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej Nils-Gunnar
Om du lägger in alt 1 som text (T) och alt 2 som extra text(9) kan du sedan välja om du vill ha med den ena eller andra notistypen vid utskrift.
Kan det vara ett alternativ som passar din databas? Du kan väl testa först på ett par individer så du ser att det funkar.
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2000-09-03, 12:18
Svar #2

Nils-Gunnar Eriksson

Hej Torbjörn!
Tack för tipset. Skulle emellertid föredra en lösning med koden för språkval. Den kan jag med en sök-och-ersätt-instruktion lägga in före alla mina 1636 textavsnitt 2 i den gedcom-fil med vilken jag skapar den nya databasen. Skall jag lägga in dem som extra text måste jag klippa ut och klistra in 1636 gånger. Finns det ingen som fått språkval att fungera vid utskrift?

2000-09-03, 13:05
Svar #3

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej igen Nils-Gunnar
Om du har $1 först i textnotiserna kan du ta in GEDCOM-filen i en editor eller ordbehandlare och byta ut alla xxxx$1 mot yyyy. x och y står för respektive notisbenämning i GEDCOM. Jag behöver laborera lite för att se hur och om det går bra. Men det kanske är någon annan som kan svara hur man gör direkt.
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2000-09-03, 15:43
Svar #4

Nils-Gunnar Eriksson

Hej igen Torbjörn!
Det finns ytterligare en anledning till att jag inte tycker om lösningen med Extra text. Jag har inte lyckats att få ut den extra texten i en ny gedcom-fil. Klarar du det? Det finns faktiskt funktioner i det gamla programmet som jag kan tänka mig använda.

2000-09-03, 16:27
Svar #5

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej igen Nils-Gunnar
Jag har testat och lagt in extratext i DISGEN7 men inte lyckats få med den i någon utskrift. Trots att jag kompletterat med notistypen 9 under inställningar. Möjligen är det en finess som inte blivit löst i ver 7? Som du säger så går det inte heller att exportera notistypen till GEDCOM. Samma gäller referensnotisens anteckningsdel. Dessutom kan referensnotisens huvudfält endast inrymma ca 2 rader text. Så referensnotisen är inget bra alternativ heller.
I manualen till ver 8 som håller på att testas anges att extra text notisen akall kunna användas som alternativ till textnotisen som jag angett tidigare.  
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2000-09-05, 23:50
Svar #6

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Nils-Gunnar
Sänd ditt problem direkt till DIS så får du säkert ett snabbt svar. dis@dis.se

2000-09-09, 00:53
Svar #7

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Utdrag ur DISGEN7
 
Min kollega Anders har registrerat 14.000 individer som haft anknytning till Vendels socken. Nu vill han skriva ut födslarna/dopen ett år i taget och stämma av mot födelseboken för att kolla om han gjort rätt. Anders har konverterat databasen från Holger via GEDCOM och tycker DISGEN är alldeles för krångligt. Jag skall därför försöka beskriva hur jag brukar göra steg för steg. Fungerar det inte har jag glömt något, och då får beskrivningen kompletteras.
 
Först väljer jag standardutdrag.
 
1.  Söklista. Genom söklistan väljer du vilka födslar/dop du vill ha med.  
     Klicka på kikaren. Klicka på nollställ allt längst upp till höger.  
     Välj ytterligare villkor på fliken upptill.
     Under Notistyper att söka i klicka på ändra.
     Klicka på inga. Klicka på F=född och V=döpt. Klicka på OK.
     Under notistyper att söka i står det nu endast FV.
     Fyll i tidigaste och senaste år på raden under.  
     Skall du ha endast ett år utskrivet så blir det samma årtal på bägge ställena.
     Under ort skall du skriva Vendel. För du vill bara ha personer födda i Vendel.
     Klicka slutligen på kikaren=sök till höger. Disgen börjar arbeta.
     År 1700 får jag 62 rader på söklistan.
 
2.  Skrivarinställningar. Välj Arkiv längst upp till vänster. Välj sidans utformning.  
     Här kan du ange marginaler, rubrik mm. Jag går inte in närmare på hur.
     Under Arkiv, skrivarinställning väljer du orientering stående.
     Får inte texten rum på papperet, ändra till orientering liggande.
 
3.  Utskrift. Välj utskrift och utdrag.  
     Under fliken inställningar längst ned väljer du född och döpt på samma sätt som till
     söklistan. Här kan du välja stilstorlek på utdraget. Klicka till höger och välj.
     Välj sedan fliken Standard. Klicka i cirkeln före Händelse+far+mor.
     Nedan beskrivs standardutdragets utseende. Klicka på Gör utdrag. nere till höger.
     På nästa bild skall du välja Personer i söklista 1.
     Utskrift. Nu kan du välja om du skall skriva ut direkt eller spara listan på en fil.  
     Du kanske vill granska listan först. En del inställningar kan göras.
     Du kan skriva ut eller avbryta utskriften. (Du kan ibland få göra om klicket på utskrift.)
 
     Sedan du skrivit eller avbrutit kan du ändra årtalet på söklistan och skriva ut en ny årgång.  
     Den enda inställningen som jag behövde göra om var val av Händelse+far+mor.
 
I vårt fall fick vi varje år med några felaktiga individer som inte var födda det angivna året. Troligen gamla fel som måste rättas. Då hade det varit bra med individnumer på listan. Men då måste du göra ett eget utdrag, och det får vi återkomma till vid ett annat tillfälle.
Torbjörn i Björklinge

2000-09-11, 10:29
Svar #8

Utloggad Peter Nolskog

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 479
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 16:40
    • Visa profil
Hur gör jag enklast för att föra över en skapad antavla i Disgen hit till Anbytarforum? Jag har försökt med `attach..., men det vill sig inte riktigt. Jag får inte upp det attacherade.

2000-09-19, 22:05
Svar #9

Lars Abrahamsson

Hej!  
 
Jag har en fråga angående Disgen. Hur gör man om man finner att någon i släkten är homosexuell? Hur kan man skriva in uppgifter om personen om den också ingått partnerskap?  
 
Det är endast möjligt mellan man och kvinna i programmet.  
 
Tacksam för svar!  
 
Lars

2000-09-19, 23:14
Svar #10

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Eller hur gör man om en kvinna i ett partnerskap får barn med en känd resp okänd man? I ett konventionellt äktenskap anses ju maken vara barnafar även om han inte är det, så länge inget annat uttryckligen sägs. Men en kvinna kan väl inte bli betraktad som far?  
I DISGEN kan man ju byta kön på Astrid och sammanviga henne med Karin. Under förutsättning att Astrid inte varit inblandad i något förhållande tidigare. Men tröttnar hon på Karin och gifter sig med Per så blir det problem. Jag kan inte på rak arm säga om det finns någon lösning på problemet i DISGEN 8 men det är möjligt.

2000-09-19, 23:28
Svar #11

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej Peter
Om du inte har några högre krav på formateringen så kan du göra som jag. Skriv antavlan till textfil. (Döp filen till något som börjar på A så hittar du den lättare.) I Word infogar jag dokumentet som jag hämtat i DG7/d-stand eller vad nu databasen heter. I Word lägger jag till lite text före. Under redigera markerar jag allt. Högerklickar på det svarta fältet och väljer kopiera. Sedan klistrar jag in antavlan med förtexten i rutan på Anbytarforum.  
Har du tänkt dig något märkvärdigare så får du fråga någon annan.
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2000-10-15, 18:45
Svar #12

Pernilla Rosenqvist

Jag sitter här och försöker spara ansedlar från Disgen på diskett. Tyvärr verkar det inte lyckas...
Anledningen till detta är att min skrivare har lagt av och jag skulle vilja skriva ut ansedlarna i en annan dator som saknar programmet Disgen.
Finns det någon som har något förslag hur jag kan göra eller är det en omöjlighet?
 
Mvh, Nilla

2000-10-15, 20:04
Svar #13

Utloggad Inger Tilstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2020-08-08, 12:14
    • Visa profil
    • Tilstam.nu
Hej Pernilla!
 
Välj Utskrift/Skriv ut ansedel för centrumperson
i nästa dialogruta väljer du att skriva ut textfil
och letar där reda på enheten för disketten.
Fungerar ypperligt.
Med vänliga hälsningar
Inger Tilstam

2000-10-15, 22:35
Svar #14

Pernilla Rosenqvist

Hej Inger!
 
Tack för hjälpen! Det fungerade alldeles utmärkt!
 
Nu funderar jag bara på om jag måste spara varje person för sig eller om jag kan spara flera samtidigt... Det skulle ju underläta om jag vill ha utskrifter av flera ansedlar samtidigt...
 
Mvh, Nilla

2000-10-15, 22:59
Svar #15

Torbj örn Norman

Hej Nilla
Du kan skriva ansedlar för alla i en söklista. Ställ dig i en skapad söklista och klicka på skrivaren uppe till vänster. Sedan ställer du in ansedlar för alla.
Du kan även spara på en fil på hårddisken och ta in i en ordbehandlare och redigera.
Det gäller alltså att få in de önskade personerna i samma söklista.
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2000-10-16, 23:55
Svar #16

Pernilla Rosenqvist

Inger och Torbjörn!
 
Tack för hjälpen - jag har nu sparat de ansedlar jag vill skriva ut på en diskett och ska nu (äntligen!) kunna skriva ut dem!
 
Mvh, Nilla

2000-11-20, 20:24
Svar #17

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Enligt Dis så ska DISGEN 8.0 bara kunna användas för W95, W98. Är det någon som med säkerhet vet att version 8 även går till nya ME ( som är en vidarutveckling av 98 ). Vissa prgram går inte till ME t.ex Norton Antivirus. Detta borde klargöras av någon.

2000-11-21, 10:59
Svar #18

Stefan Macklin

Lennart, Norton Antivirus 2001 är fungerar ypperligt på Windows Me. Om DISGEN 8.0 fungerar på Windows Me vet jag därimot inte!

2000-11-21, 18:33
Svar #19

Utloggad Tage Kjellner

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2007-08-21, 10:12
    • Visa profil
Hej!
Har testat DISGEN 7,0 med Windows ME. Det verkar
fungera alldeles utmärkt och då borde rimligen
också en senare ver av DISGEN också fungera i WME.
Mvh Tage

2000-12-04, 13:04
Svar #20

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Hej, alla datorkunniga!
Har nyss börjat använda DISGEN 7, och förstår i princip hur jag ska bära mig åt för att registrera
personer. Har ändå lyckats trassla till det för mig så att det inte stämmer. Hur gör jag för att ta bort precis allt som jag har matat in och börja om från noll? Vissa personer tycks vara omöjliga att bli av med. Om jag gör en ominstallation, så följer väl felen med?
Jag kan ju börja om med en NY obesläktad person,
men då får ju den personen t.ex. nr.25 istället för nr.1, och det vill jag inte.
Den här frågan kanske verkar dum, men jag är verkligen helt nybörjare på det här,och jag vet att man brukar få bra hjälp i Anbytarforum.
 
MVH Marie

2000-12-04, 13:55
Svar #21

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
Du kan ta bort personerna en och en om du vill.
Börja med barnen. Du måste koppla bort eventuella äktenskap. Numren för borttagna personer blir tillgängliga. För att komma åt äktenskapsnumren måste du köra kontrollera disgenfiler. Du kan även ta bort flocken via filhanteraren/utforkaren eller dyligt. Kontakta gärna någon disfadder.  
Mvh Arne Sörlöv disfadder

2000-12-04, 15:01
Svar #22

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej Marie
De nummer som disgen sätter på individerna kan du aldrig påverka. När du lägger upp en ny individ så tilldelas individen lägsta lediga nummer. Vigslarna ligger i samma nummerserie.  
 
När du bygger en antavla så kan du ju utgå från vilken person du vill. Och då numrerar disgen personerna med utgångspunkt från den valda utgångspersonen. Men den nummerserien skapas bara för den tavlan och tas bort sedan.
 
Vill du enkelt ta bort alla personer du har lagt upp så kan du när du gått ur disgen, ändra namnet på katalogen d-stand till t ex a-stand. Då har du dels parsonerna kvar men disgen kommer inte åt dem. Och när du går in i disgen så lägger disgen upp en ny katalog.
 
Vill du aldrig använda de gamla uppgifterna kan sedan ta bort katalogen a-stand. D-stand hittar du under katalogen dg7 där programmet mm ligger.  
 
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2000-12-05, 00:12
Svar #23

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Tack Arne och Torbjörn för hjälpen! Det lyckades till sist. Nu ska jag sätta mig och läsa på lite, blev nog allt för ivrig att testa det här nya.
 
Många hälsningar Marie

2000-12-27, 11:14
Svar #24

Utloggad Ola Janfjäll

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2019-04-24, 13:30
    • Visa profil
Hjälp.
 
Har problem.
2 systrar har följts bakåt i tiden
Efter 5 generationer blir det problem
Då går grenarna ihop till 3 systrar.
hur får jag ihop familjen. vet vad deras föräldrar heter.
 
Ola Janfjäll

2000-12-27, 13:39
Svar #25

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej. Vad gör jag när jag inte kan använda mina disketter Disgen7 för att åter installera programmet? Jag har nyligen startat om min dator från början och skall inst. mitt släktforskningsprogram igen. Det kommer endast upp en skylt där det står att det ej går att läsa från enhet X, försök igen. En fråga till: Kan jag ta mina föräldrars 2 första och min nr 3 och installera eller blir det fel då? Deras nr 3 fungerar nämligen inte heller. Vi behöver nog lite hjälp på traven.  
Mvh, AnnBritt

2000-12-27, 18:25
Svar #26

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej Ola
Om jag förstår dig rätt så bör du kunna
1. Registrera föräldrarna
2. Skapa familjeöversikt 2 med älsta dottern.
3. Koppla henne som dotter till föräldrarna.
4. Göra samma sak med de två andra döttrarna.

2000-12-27, 18:29
Svar #27

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej igen Ola
Det där blev kanske lite fel..
Om du skriver in föräldrarna på älsta dottern och sedan skapar familjeöversikt två med nästa dotter och kopplar henne till föräldrarna och sedan gör samma med tredje dottern, då ska det väl bli rätt.

2000-12-27, 19:44
Svar #28

Utloggad Christer Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 12:18
    • Visa profil
    • www.lifeisfab.com
Hej Ann-Britt Sjödin...
Äger du programmet så skickar nog DIS dig en omgång nya disketter med ditt program. Det bör sedan uppdateras till version 7.0e som finns att ladda ner från DIS hemsida. Eller varför inte vänta till den nya 8:e versionen kommer i dagarna.
Det funkar bra om du gör som du skriver med föräldrarnas 2 första disketter och din 3:e. Bara det ligger samma version på disketterna.
mvh Christer

2000-12-27, 19:50
Svar #29

Utloggad Ola Janfjäll

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2019-04-24, 13:30
    • Visa profil
Hej Bodil
 
Jag har försökt men det fungerar inte.
 
De ligger i samma flock . kan det vara anledningen ?
 
Ola

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna