ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-08-30  (läst 2867 gånger)

1999-10-14, 11:20
läst 2867 gånger

Utloggad Rolf Jacobsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 454
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 10:20
    • Visa profil
Jag har bytt från Disgen 4.4 till 7.0 och har ett problem som jag inte kan läsa mig till i handledningen.Det gäller att koppla ihop son-far när sonen är född u.ä.I Disgen 4.4 kunde man ange far=1:8 så var kopplingen klar.Är det någon som har några tips!

1999-10-14, 13:30
Svar #1

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 715
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 12:15
    • Visa profil
Du kan kontakta någon fadder i DIS. Fadderlista finns på internet eller i någon av tidningarna som ges ut av disföreningarna. Det går bra att tex kontakta undertecknad.
Mvh Arne Sörlöv
tel hem 0455/70304. Efter tex 18.00

1999-12-11, 00:09
Svar #2

Utloggad Mikael Ehrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2021-05-20, 21:09
    • Visa profil
Hej! Jag har stött på ett problem i DISGEN vid export till gedcom-filer. Vid flera tillfällen har vi velat exportera gemensamma släktingar till olika kontakter, men helst bara de närmaste leden. Vad jag förstår går det bara att exportera hela flockar. I t.ex. Min Släkt går det att välja ättlingar eller anfäder till markerad person. Finns någon motsvarande funktion i DISGEN?
Egentligen efterlyser jag en funktion där man kan välja två personer och få de gemensamma banden dem emellan exporterade. Är sådan möjlig eller planerad?
Min Släkt har också en funktion Släktskap, där det enkelt går att få fram samtliga inmatades ev. släktskap med de övriga. I DISGEN finns Släktskapstavla, som jag efter två år ännu inte provat att använda eftersom det verkar vara mycket krångel bara med att få frram två personers ev släktskap.
Tacksam för synpunkter!
Mvh
Mikael Ehrin

1999-12-11, 08:06
Svar #3

Utloggad Thage Petrusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2012-04-07, 21:35
    • Visa profil
Hej Mikael
Du måste tala om för programmet vilka personer du vill exportera om du vill välja, eljest så får du antingen alla eller om du arbetar med flockar (vilket väl inte många gör med dagens datakapacitet). Sök fram de personer du vill exportera och markera att du vill exportera personer i söklistan.
Släktskap är ännu enklare, man har två personer i familjeöversikten (delad skärm) och klickar på sök släktskap eller gemensamma anor så kommer listan på personer upp på skärmen. Här kan du sedan välja.
mvh Thage

2000-04-02, 12:07
Svar #4

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Apropå debatten om län eller landskap, tycker jag att Disgen bör stödja både läns- och landskapsindelning! Jag förmodar att det inte alls skulle vara särskilt svårt att ordna detta praktiskt, genom att samordna indelningarna så att man t o m kunde växla indelning som man växlar datumformat. Kanske är något sådant redan på gång?  
Länsbokstaven, som nu ingår i församlingsnamnet i Disgens ortsdatabas bör, även om den är praktisk för de som förstår vad den betyder, vara utbytbar mot en valbar förkortning enligt t.ex. SCBs eller SBLs (Svenskt biografiskt lexikons) standarder. Våra släktingar som tar del av våra forskningsresultat ska väl inte behöva få förklarat vad angivelsen betyder?

2000-04-02, 12:51
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Till Sven Grönberg:
 
De som förstår vad den [länsbokstaven] betyder har läst innantill i en lista. Varför skulle det vara lättare att läsa en lista med förkortningar?
 
F ö använder SCB sifferkoder: två siffror för län, två för kommun och två för församling.
 
Men självklart ska ett släktforskarprogram tillåta användaren att själv välja hur han vill registrera sina uppgifter!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2000-04-02, 17:44
Svar #6

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Sven Grönberg
 
Länsbokstaven i DISGENs ortdatabas är inlagd samtidigt som församlingen, varför vem som helst kan ändra detta efter eget tycke och smak. Man kan, om man nu av någon anledning vill, radera rubbet, och mata in en helt egen ortstruktur. Hur det fungerar vid eventuell uppgradering av DISGEN vet jag däremot inte, men det borde inte vara några problem.
 
Att det sen skulle vara lättare med en förkortning för landskap kan jag inte förstå, då det inte finns någon vedertagen sådan. Länsbokstaven har funnits länge, och många vet vad den står för. Dessutom är både SCB-kod och GEOKOD kopplad till länsbokstavens ordningsnummer i alfabetet.
 
Använd gärna GEOKOD vid sockenkodning. Då får ni med både län, härad och socken. GEOKOD ändras ej heller, då den avspeglar rikets indelning fram till 1951.

2000-04-02, 18:42
Svar #7

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Jörgen och Gunnar:
 
Jag tror att ni missförstod vad jag menade med SCBs länsförkortningar. Jag menade de bokstavsförkortningar som t ex finns med i Sveriges Dödbok (Blek, Jönk, Kron, Kalm osv). Den som läser dessa förstår förhoppningsvis genast vilket län det rör sig om. Svenskt biografiskt lexikon har en annan, liknande variant.
 
Meningen med landskapsindelning har debatterats på annan plats i forumet. Det är inte den jag vill debattera nu. Det viktigaste argumentet tycker jag dock är att människor i allmänhet vet var landskapen ligger, medan länen är mer användbara i forskningssammanhang.
 
Det är klart att man skulle kunna göra om hela Disgens ortdatabas om man vill, men jag kanske inte vill använda en indelning/ett förkortningssätt hela tiden. Om jag ska skicka uppgifter till någon som använder landskap, vill jag kunna skriva ut med landskapsindelning; om den jag ger uppgifter till inte kan länsbokstäverna, vill jag kunna välja att skriva ut med länsförkortningar i stället.
 
Lösningen är, som jag ser det, att koda in läns- och landskapstillhörighet (kanske även GEOKOD) i sockennamnen och sedan låta användaren välja, så som man väljer datumformat. Användaren bör också kunna välja hur han/hon vill förkorta (eller inte förkorta) länen respektive landskapen. Jag hoppas att ni förstår hur jag menar! Visserligen är jag inte särskilt datatekniskt insatt, men detta går säkert att genomföra om det finns ett intresse från programmakarnas sida!

2000-04-08, 18:31
Svar #8

Thomas Björklund

Ett problem med Disgen är att ortsnamnen och ortsstrukturen utgår bygger på länsindelningen men vid en viss tidpunkt. Problem uppstår när län byter namn eller slås samman. Det blir även väldigt konstigt när man knyter notiser som utspelar sig på 1600-talet till ortsnamn som inte existerade på den tiden.

2000-04-08, 20:52
Svar #9

Sten-Sture

Du bör kunna utöka strukturen så att du får med dina orter på rätt plats.

2000-05-27, 18:03
Svar #10

Gunilla Önnberg

Hej,
Jag har ett litet problem när det gäller att mata in adelssläkterna. Eftersom de gifter om sig med varandras släktingar. Man får ju inte lägga in en person mer än en gång, vad händer om jag lägger in dom fler gånger? Kan man göra så ?
MVH Gunilla Önnberg

2000-05-27, 19:52
Svar #11

Utloggad Per Schröder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 00:41
    • Visa profil
Hej Gunilla!
Det är inget större problem faktiskt. Om du skapar ett nytt gifte (Alt+G) för t ex mannen och med hjälp av F12 (flytta koppla) i översikt 2 letar upp makan  och kopplar in henne till partnerns plats i översikt 1 - så är de gifta med varann. Jag testade nyss och jag kunde lägga in att samma två personer gifte sig en gång till med varann (vilket jag vet att jag själv ska lägga in när jag kommit dit i inmatningen). Lycka till! Mvh Per S

2000-08-16, 22:58
Svar #12

Utloggad Åke Myrenäs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2019-01-28, 20:02
    • Visa profil
    • akeshemsidanr10.se
Beträffande disgen 7.0. Jag har en dator fabr AMI med Windows ver 3.1 och MS-DOS
 ver 6.22 som fungerat mycket bra tills hösten 1999. Problemet var att det ej gick att köra
 disgen. Nu har jag fått fart på den men återläsa från en säkerhetskopia funkar ej. Det
 händer inget när jag klickar på rutan Återläs. För övrigt tycks allt funka. Finns det någon
 som har tips om vad som fattas eller är någon fil felplacerad i d-stand tex. Jag tänkte bl a
 använda datorn som reservdator och redigera gamla inmatningar till min andra dator med WIN98.  
 Mvh Åke Myrenäs

2000-08-17, 19:22
Svar #13

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Problemet finns på fler datorer. Om du har tillgång till WINZIP, så packa upp säkerhetskopian till biblioteket DG7. Då ska filerna hamna på rätt plats.

2000-08-18, 07:06
Svar #14

Utloggad Anna Jacobson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2022-05-29, 13:21
    • Visa profil
Hej
 
Är det någon som har provat att arbeta med att flytta databaserna mellan datorer? Genom att läsa in programmet i två datorer och sedan läsa in en backupkopia får man över databasen men Disgenorternas databas verkar inte följa med. Vad heter den filen och är det fler som behöver kopieras över.
 
Är det någon som har ett enklare sätt att göra detta på?
 
/Anna

2000-08-18, 07:59
Svar #15

Utloggad Inger Tilstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2020-08-08, 12:14
    • Visa profil
    • Tilstam.nu
Jag arbetar med en stationär dator och en bärbar. Jag gör en säkerhetskopia som jag sedan återläser i den andra. Då får man med DISgenorterna. Man upptäcker då att det här med säkerhetskopia inte fungerar tillfredsställande, det kan vara så att säkerhetskopian inte fungerar när man återläser den. Och då står man ju där. Som tur är har jag ju då uppgifterna kvar i den ena datorn.  
Men om det är någon som kan tipsa om ett annat sätt att arbeta mellan två datorer, så vore det ju bra!
Med vänliga hälsningar
Inger Tilstam

2000-08-18, 09:17
Svar #16

Utloggad Jörgen Blästa

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 19:37
    • Visa profil
    • www.solace.se/~blasta/
Hej!
 
När jag för över databasen från min bärbara till min stationära så flyttar jag helt enkelt över biblioteken D-STAND och DGCOMMON. Detta fungerar alldeles utmärkt.

2000-08-18, 20:56
Svar #17

Sten-Sture T

Finns ju katalogen DGPIC med bilder oxå

2000-08-21, 12:18
Svar #18

Peter Rydén

Jörgen: Är det säkert att det räcker med dessa bibliotek? Jag har haft för vana att lägga över allting vid varje tillfälle, men om det räcker med ovanstående är detta självklart bättre (och fram för allt snabbare!).

2000-08-21, 20:45
Svar #19

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Inger, Jörgen, Sten-Sture, Peter mfl.
 
D-STAND läggs in vid installation och är väl det vanligaste arkivet att jobba i. Har man bara ett arkiv så stämmer Jörgens inlägg ovan. MEN, har man skapat andra arkiv och uppdaterat dessa, då måste dessa kopieras. Jag arbetar i ett arkiv som heter ROBERT och uppgifterna i detta arkiv ligger under D-ROBERT när man använder utforskaren.
 
DGPIC är standardkatalogen för bilder, och den kan bli stor eller mycket stor.  
 
DGCOMMON innehåller ortsregistret och även detta måste uppdateras oavsett vilket arkiv man arbetat med. Detta kan göras som Jörgen beskriver eller med export till textfil (högerklicka i fönstret REDIGERA ORTER och välj) och kopiera denna fil till andra datorn och komplettera från textfil (högerklicka i samma fönster). Då kompletteras alla orter till ortsdatabasen med de orter som saknas. Detta kan också vara ett sätt att göra en säkerhetskopia av sin ortsdatabas. Man kan också dela med sig av ortsdatabasen till andra släktforskare med hjälp av denna textfil. Man ska ju inte behöva uppfinna hjulet flera gånger....
mvh,
/Robban

2000-08-21, 20:52
Svar #20

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Inger, Jörgen, Sten-Sture, Peter mfl.  
 
D-STAND läggs in vid installation och är väl det vanligaste arkivet att jobba i. Har man bara ett arkiv så stämmer Jörgens inlägg ovan. MEN, har man skapat andra arkiv och uppdaterat dessa, då måste dessa kopieras. Jag arbetar i ett arkiv som heter ROBERT och uppgifterna i detta arkiv ligger under D-ROBERT när man använder utforskaren.  
 
DGPIC är standardkatalogen för bilder, och den kan bli stor eller mycket stor. Tveksamt om man kopierar denna katalog om man har en bärbar dator för registrering på annat håll.
 
DGCOMMON innehåller ortsregistret och även detta måste uppdateras oavsett vilket arkiv man arbetat med. Detta kan göras som Jörgen beskriver eller med export till textfil (högerklicka i fönstret REDIGERA ORTER och välj) och kopiera denna fil till andra datorn och komplettera från textfil (högerklicka i samma fönster). Då kompletteras alla orter till ortsdatabasen med de orter som saknas. Detta kan också vara ett sätt att göra en säkerhetskopia av sin ortsdatabas. Man kan också dela med sig av ortsdatabasen till andra släktforskare med hjälp av denna textfil. Man ska ju inte behöva uppfinna hjulet flera gånger....  
mvh,  
/Robban

2000-08-21, 20:59
Svar #21

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Ledsen för dubbla inlägget, men förbindelsen avbröts innan jag såg att första hade kommit in.

2000-08-21, 22:07
Svar #22

Utloggad Inger Tilstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2020-08-08, 12:14
    • Visa profil
    • Tilstam.nu
Jag har ett problem med mitt DISGEN 7.0e-1 program. Det händer väldigt ofta, att när jag skall skriva in en ny partner så fungerar inte knappen för detta. Utan jag får stänga av progrmmet och starta upp det igen för att inmatningbilden för partner skall gå att öppna. Jag har hört flera som har samma problem. Någon som har ett förslag vad som är fel?
Med vänliga hälsningar
Inger Tilstam

2000-08-22, 16:10
Svar #23

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Inger, ibland kan ungefär det problem du möjligen har rättas till av att trycka på Escape-tangenten. Tryck sedan på Alt-p eller använd musens högerknapp.
 
Nu vet jag inte om detta löser ditt problem - det beror på vilka tangenter du råkat trycka på innan du ska skapa ett nytt gifte.
 
Det kan kanske vara värt att pröva?
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2000-08-23, 08:48
Svar #24

Peter Rydén

Jag har haft samma problem, men med barnen (knapparna S resp D). Jag använder mig då i stället av CTRL+S resp CTRL+D (om jag inte minns fel, det kan ha varit ALT-knappen i stället). Jag har nu tagit för vana att alltid använda denna kombination, så jag tänker aldrig på den enkla varianten (som för övrigt ytterst sällan fungerade för mig och det var därför som jag var tvungen att komma på något annat).

2000-08-29, 22:36
Svar #25

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej! Jag skulle vilja skapa en söklista där jag får med vigseldatum, begravningsdatum samt yrke.
Dessa uppgifter är ju redan inmatade på varje person, men jag lyckas inte att få med dem i söklistan även om jag skapar nya kolumner med dessa namn. Jag har även alla notistyper ikryssade i välj notistyper under ytterligare villkor för att skapa söklista. Hur gör man? (jag använder version 7.0e-1)
Hälsningar
Karin Jegelius

2000-08-30, 01:30
Svar #26

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej Karin
Jag är inte expert på disgen. Men om du klickar med höger musknapp över en fylld söklista så får du fram en meny där du kan välja skapa nya kolumner i söklistan. En nyupplagd kolumn kan du skriva i men den ger inte t ex vigseldatum. Annars kan du bara välja standardkolumner.
 
Vill du ha listor med de kolumner du angivit bör du gå in under utdrag och om inget färdigt passar så skapa ett eget. Listor med vigseluppgifter brukar vara svåra att skapa så att alla personer kommer med och inte blir medtagna dubbelt.  
 
När du sedan väljer ut personer till söklistan använder du notistyper under ytterligare villkor för att få med de personer som har dessa notiser. Då slipper du t ex ogifta personer i vigsellistan.
 
Återkom ifall det inte går bra. Dis har ju massor med faddrar också.
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2000-08-30, 09:44
Svar #27

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej Torbjörn och tack för hjälpen! Jag gjorde precis som Du skrev, och det fungerade perfekt både med begravningsdatumlistan och yrkeslistan. Även vigseldatumlistan fungerade, men tyvärr hade Du rätt beträffande dubletterna. Alla giftemålsdatum kommer ju med 2 gånger, en där kvinnan står först och en där mannen står först. Hoppas att det blir lite fler sökmöjligheter i Disgen 8.0. Jag använder dessa för att sålla ut dubletter.  
Beträffande Disgen så vet jag nog att faddrarna finns men jag antog att det skulle gå fortare att posta ett inlägg i anbytarforum där MÅNGA läser inläggen istället för att skicka e-post till EN fadder. (och det funkade ju bra den här gången i alla fall)
Hälsningar
Karin på Katarinaberget

2000-08-30, 12:10
Svar #28

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej igen Karin
Jag funderar om du väljer en vigsellista med enbart män (Väljs i söklistan). Och i utdragsbeskrivningen lägger in hustrun efteråt på samma rad som ingift om det kan bli bättre?
Men kolla de män som gift sig flera gånger, där tror jag det kan bli stökigt. Med vigseldatum först kanske det går bra. Skriv till fil och importera i Excel så kan du flytta om kolumnerna sedan.
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2000-08-30, 21:49
Svar #29

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Torbjörn, vad Du är finurlig!! Det fungerade alldeles utmärkt med att bara välja männen i söklistan. Sen kan jag printa ut listan i vigseldatum ordning för att på så sätt kolla efter dubletter. (jag håller på att gå igenom ett jättestort material för Boda Socken i Rättvik)
Du säger att Du inte är expert på Disgen men nog tycker jag att Du håller på att kvalificera Dig..
Än en gång tack!
Karin på Katarinaberget

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna