ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 01 juli, 2011  (läst 3575 gånger)

2011-06-30, 21:12
läst 3575 gånger

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Eftersom jag inte tycks ha behörighet att skriva i Disbyts forum skriver jag här istället.
 
Jag överväger att aldrig mer skicka in utdrag till disbyt.
 
Jag har nyligen skickat in ett utdrag av min databas och fått betyget en stjärna trots att fullständigt datum och ort samt källhänvisningar till både genline och till SVAR finns på nästan alla mina uppgifter.
 
Jag tycker det här är förnedrande

2011-06-30, 22:40
Svar #1

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
Har du frågat de som tar emot Disbytutdragen vad det kan bero på?

2011-06-30, 23:11
Svar #2

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Hasse,
 
Genline och SVAR är inga källor. Det enda som är källor är originalböckerna, dvs församling, volym och sidnummer.
Om du har hämtat dina uppgifter på Genline, SVAR, Arkiv Digital är helt ointressant.

2011-06-30, 23:13
Svar #3

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Jag antar att det beror på att jag inte använder Disgen och att referenserna inte anges i ett standardiserat format. Problemet är antagligen att Disbyt bara förstår sig på referenser som anges i Disgen format.

2011-06-30, 23:15
Svar #4

Utloggad Olof Cronberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2020-07-24, 23:05
    • Visa profil
    • www.cronberg.nu
Hej Hasse!
 
Jag sitter inte så till att jag kan kolla i detalj, så här kommer först ett allmänt svar.  
 
Det verkar som om källuppgifter angående ditt material inte har följt med över till Disbyt-databasen. Det kan bero på olika saker, delvis beroende på vilket släktforskningsprogram du använder. Om du har skickat in en Gedcom-fil, så kan ditt program vara inställt så att källor inte tas med. Det skulle möjligen också kunna bero på problem hos Disbyt-ombudet vid bearbetning av din fil.
 
Det är också så att Disbyt-databasen uppdateras en gång per månad och uppdaterades senast 2011-06-03. Har du skickat in din fil efter det, så har uppgifterna ännu inte hunnit publiceras på webben.
 
/Olof C

2011-06-30, 23:23
Svar #5

Utloggad Olof Cronberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2020-07-24, 23:05
    • Visa profil
    • www.cronberg.nu
Disbyt hanterar källor såväl från Disgen som från de flesta andra program via Gedcom, tex Holger, Min Släkt, de flesta amerikanska programmen osv. Det kan förekomma att program har sina egna lösningar inom ramen för Gedcom, varför vissa anpassningar måste göras i så fall. I så fall får du gärna skicka din fil till mig, så ska jag kolla det.
/Olof C

2011-06-30, 23:25
Svar #6

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Jan, jag tror du underskattar mig. Alla uppgifter är kollade mot födelse och dödsböcker. Endast då uppgifter saknas i dessa böcker har jag använt husförhörslängder.

2011-07-01, 07:26
Svar #7

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Hej Hasse!
 
Det måste ha blivit något general-knas i sammanställningen för dig.  
Min erfarenhet av Disbyt är bara bara god. Så tappa inte sugen att skicka in ditt bidrag.
Ta kontakt med Olof Cronberg, han är en pärla på att fixa.
 
Vänliga hälsningar,
Helena i Södertälje

2011-07-01, 07:41
Svar #8

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Jag skulle vilja lyfta diskussionen till frågan om vad som verkligen är kvalitet i släktforskningen. En släktforskare som identifierat fel person i födelseboken får högsta betyg på kvaliteten i sitt arbete om det finns en sidhänvisning till födelseboken för den felaktiga personen. Han får antagligen högsta betyg även om hänvisningen inte ens går till rätt sida i födelseboken eftersom jag antar att Disbyt inte kontrollerar vilket datum som borde finnas på en viss sida.
 
Mitt oerhört gedigna arbete klassas av disbyt som ett arbete av lägsta kvalitet.
 
(Meddelandet ändrat av hhultman 2011-07-01 07:42)

2011-07-01, 08:10
Svar #9

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Jag tror du drar för höga växlar på något som kan vara ett enkelt tekniskt problem.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2011-07-01, 08:18
Svar #10

Utloggad Gunnar Bergstedt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2016-03-31, 20:16
    • Visa profil
Hej Hasse!
 
Det var jag som körde din GED-fil, och jag kan nog konstatera att du har fått de stjärnor du ska ha.  
Du har ju valt att ha din källor på ditt sätt, och det vore ju bra om du skickade in den delen av din bas också, om du vill ha flera stjärnor.
En källnotering hos dig använder följande GEDCOM format 'SOUR @S2586@'. Dock finns @S2586@ inte med i ditt fil?
 
Så du är välkommen tillbaka med en komplett GEDCOM fil.
MfG
Gunnar Bergstedt
DISBYT ombud

2011-07-01, 08:19
Svar #11

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Faktum är att stjärnsystemet premierar okontrollerade uppgifter från hfl (med sidnummer) högre än uppgifter från födelse- eller dödbok, vilka åtminstone i Södermanland oftast saknar paginering. Det känns ju lite bakvänt...
 
I ditt fall, Hasse, måste ju källorna antingen ha försvunnit eller så har du uppgett dem på ett okonventionellt sätt som systemet inte kan identifiera.
Gunnar postade ju samtidigt med mig och dina källhänvisningar är uppenbarligen inte formulerade på ett igenkännbart sätt.

2011-07-01, 09:38
Svar #12

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Hasse,
 
Jag betvivlar inte ett dugg att du har kontrollerat alla dina uppgifter. Jag ville bara påpeka att det kan vara hur du anger din källa, för det duger t.ex. inte med att bara ange ett GID-nummer eller ett SVAR-nummer på en sida.
 
Du klagar också på att det förekommer felaktiga uppgifter i DISBYT. Javisst, det gör det, men vem ska kontrollera att det är rätt uppgift?
Det är ju var och en som ska vara mycket noggrann i sin forskning. Jag vet också att det finns många kopierade uppgifter som flyter omkring, samt många uppgifter utan källanvisningar.  
Det går att få många stjärnor också utan sidhänvisning. Skriver man t.ex Ej sidnummer (AD bild 42) där sidnumret ska vara, så brukar det inte bli några problem.

2011-07-01, 09:52
Svar #13

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 825
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil
Hej  
Förlåt att en novis kommer in här, men jag känner att jag måste ställa denna fråga.
Jag brukar ange min källor så här:
 
Gid:1216.19.1500
eller så här
AD Björnekulla C:4 (1847-76) bild 49
 
Skulle inte detta räcka eller?
 
MVH
Stig Johansson

2011-07-01, 09:57
Svar #14

Utloggad Torsten Söderberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2016-02-18, 17:03
    • Visa profil
Ang rätten att skriva i DIS-forum, är det väl så att alla DIS-medlemmar  har den rätten. Det gäller bara att komma på hur man gör.  
För mig var det inte själklart hur - men till slut fungerade det.

2011-07-01, 11:02
Svar #15

Utloggad Niklas Lundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 796
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 05:58
    • Visa profil
Hej Stig
 
Det beror lite på vad du ska ha din släktforskning till och vem du släktforskar för.
Själv föredrar jag strukturerade källor då inklistrade siffror b.la lätt kan tas bort av misstag.
 
Låt säga att du sitter på landsarkivet eller har abonnemang på SVAR och snabbt vill kontrollera en källa. Vad har du för nytta av Gid:1216.19.1500 då?
 
Som Jan Jutefors skrev ovan Genline och SVAR är inga källor. Det enda som är källor är originalböckerna, dvs församling, volym och sidnummer.
Möjligen med tillägget årsintervall.
 
/Niklas L
Vänliga hälsningar
Niklas

2011-07-01, 13:10
Svar #16

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Jag vill bara påpeka att den enda kvalitet som disbyts stjärnor utvisar är att källhänvisningen följer en viss mall. Stjärnorna säger ingenting om huruvida uppgifterna är riktiga eller inte.
 
I det område där jag släktforskar är kvaliteten på uppgifterna i disbyt så undermålig att de är i stort sett oanvändbara. Det hjälper inte om uppgifterna har många stjärnor när de pekar på fel person (med samma namn). Uppgifterna går heller inte att snabbt kontrollera med hjälp av källhänvisningen, för man kommer bara att hitta att en person med rätt namn föddes eller dog ett visst datum på en viss plats. Alla uppgifter stämmer, fast det är fel person och fel datum och fel plats.

2011-07-01, 16:01
Svar #17

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 825
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil
Hej Niklas
Som jag skrev i mitt inlägg så är jag novis på släktforskning. Men vill hemskt gärna lära mig mer.
Förstår inte vad du menar med strukturerade källor?  
Jag gör så gott jag kan och lämnar inte ut några namn som jag inte med 100% säkerhet har funnit
antingen i Gid eller AD. Skulle inte detta vara tillräckligt menar ni proffs?
Och visst kan man på minuten kolla i Gid om man har rätt/fel person!
//Stig

2011-07-01, 16:07
Svar #18

Utloggad Ann-Charlotte Åkerblom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:48
    • Visa profil
    • http://anncharlotteakerblom.akerblom.se/
Eftersom jag fått ett antal personer 'underkända' av mitt disbytombud (de har alltså inte kommit med i Disbyt) vill jag veta vad som gäller. Jag brukar numera skriva typ 'AD Björnekulla C:4 (1847-76) sid 11, bild 14'. Är detta korrekt eller inte?  
 
Eftersom jag måste gå igenom alla mina personer och ändra på de källor jag uppgett så vore det bra med ett klargörande eller en mall. Och hur ska man ange källor för uppgifter som är nyare än 70 år? Räcker det att man skriver 'Eget besök vid graven' eller liknande?

2011-07-01, 17:20
Svar #19

Utloggad Gunnar Bergstedt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2016-03-31, 20:16
    • Visa profil
Ann-Charlotte!
Du får ju naturligtvis skriva hur du vill i din databas, men ska källhänvisningen var beständig över tiden, så måste den skrivas på ett visst sätt. Då faller ju all hänvisning till AID, GID och SVAR beteckning som id på källan. Vem vet hur länge dessa operatörer finns kvar eller behåller nuvarande beteckningar på sina sidor.
I Björnkulla exemplet skriver jag: 'Björnekulla Födelse- och dopbok 1847-1876 C:4 Födda 1854, sid 11 (vissa präster numrerar ju de födda och då använder jag 1854#12). C-böcker innehåller ofta olika delar, och varje del har ofta egen sidnumrering, så delnamnet måste ju med
Dock skulle jag nog ta C:3 , eftersom C:4 är en dubblettbok.  
Återigen, det är du som bestämmer över din databas, men vill du få 4 stjärnor i DISBYT, blir du ju dessvärre tvungen att anpassa dig efter vad DISBYT vill ha, på gott eller ont

2011-07-01, 17:35
Svar #20

Utloggad Ann-Charlotte Åkerblom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:48
    • Visa profil
    • http://anncharlotteakerblom.akerblom.se/
Tack, jag vill ju göra rätt den här gången. Stjärnor är kanske inte så viktigt, däremot vill jag förstås att alla mina äldre släktingar som finns i mitt Disgen ska komma med i Disbyt så att de blir sökbara. Så då tar jag fasta på din modell: 'Björnekulla Födelse- och dopbok 1847-1876 C:4 Födda 1854, sid 11'.
 
Men har du något tips på hur man skriver yngre källor, t.ex. min far som dog i januari 2002 eller barnbarn som är födda på 2000-talet?

2011-07-01, 17:53
Svar #21

Utloggad Torsten Söderberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2016-02-18, 17:03
    • Visa profil
Stig!
Så länge du har ditt Genline abonnemang eller motsvarande så fungerar ditt sätt att skriva källangivelse - för dig. Men en dag inser du att den källan är bräcklig. Därför är en hänvisning direkt till kyrkboken ett bättre sätt.
 
Själv anger jag källor enligt detta exempel: Tuna (Y) AI:5 sid 100  
Om paginering saknas i boken så anger jag stället motsvarande referens i Genline GID 2092.5.64600, Svar eller AD.  
Skriver även in leverantörens beteckning men som citat ur källan i det forskarprogram som jag använder Disgen, enligt följande:2092.5.64600,  [Västernorrland]  Tuna,  AI:5,  
Husförhör, 1755 - 1771, 0/33,  Bild 49 av 62    
 
På detta sätt går det att återvända till källan även när min leverantör inte längre är tillgänglig.

2011-07-01, 20:01
Svar #22

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Så här presenterar DIS själva sitt system med stjärnmarkeringar i DISBYT:
 
Källkvalitet anges med stjärnor
 
Kvalitet i släktforskningen är viktigt. Vi kommer nu att markera hur bra underlaget för uppgifterna i Disbyt är genom att sätta stjärnor efter varje notis. Detta markeringar betyder följande:
 
-       Endast årtal finns
*       Datum finns
**     Källangivelse finns
***   Källangivelse med volymsbeteckning finns
**** Källangivelse med volymsbeteckning och sida finns
 
Om markeringar saknas kan det bero på att det är länge sedan materialet skickades in. Vi har också haft ett problem som gör att vissa markeringar saknas. Skickar man in sitt material på nytt så blir det rätt nästa gång.
 
Syftet med stjärnorna är alltså gott, att ange källkvaliteten - men det som visas är ju alls icke hur bra underlaget för uppgifterna i Disbyt är; det enda som framgår av stjärnorna är hur många olika uppgifter som ingår i källangivelsen, inte om de är korrekta eller inte. Det är ju som om antalet Michelin-stjärnor skulle avgöras av hur många rätter som finns på restaurangens meny...  
 
Detta automagiska sätt att fastställa källkvaliteten har naturligtvis tagits fram för att det är ogörligt för DIS att kontrollera alla inlämnade uppgifter. Men eftersom kontroll av de enskilda uppgifterna faktiskt är det enda sättet att avgöra deras tillförlitlighet, så vore det bättre om man slopade stjärnorna - det är ju direkt vilseledande att framställa det som att en fyrstjärning uppgift självklart är mer tillförlitlig än en enstjärning.
 
Vad beträffar GID, som ju också diskuteras här, så är det bara Genlines interna bildnummer. Det är därför rena 'rövarspråket' för den som har abonnemang hos Arkiv Digital eller SVAR.
 
Det går alltså inte att lämna ett GID-nummer som källhänvisning om man vill att alla ska kunna hitta källan. Och precis lika värdelöst är naturligtvis AD:s AID och SVAR:s Bildid för den som har abonnemang hos någon annan. Man kan naturligtvis använda dessa nummer som komplement till källangivelsen, för att de som har resp. abonnemang snabbt ska kunna plocka fram bilden - men enbart dessa bildnummer duger alltså inte.
 
Om man däremot skriver att källan är Knäckebröhult C:3, sidan 17, så har man talat om vad som finns på bilden - och det ju det, kyrkobokssidan, som är den egentliga källan. Anger man källan på det viset, d.v.s. arkivbildare (Knäckebröhult), volymnummer (C:3) och sidnummer, så kan alla hitta dit, oavsett om man använder Arkiv Digital, SVAR eller Genline - eller läser originalet på arkivet.
 
Att alla kan hitta källan om den anges på detta sätt är dock inte helt korrekt...
 
Genline håller nämligen med en drucken papegojas envishet fast vid de volymnummer som gällde enligt de arkivförteckningar som var aktuella när mormonerna fotograferade böckerna för ett halvsekel sedan eller mer (det är ju de gamla mormonrullfilmerna som Genline har digitaliserat). De är dock ofta inaktuella numera, och därmed värdelösa som källangivelse om man vill att källan ska gå att återfinna i arkivet i dag. Och samma problem kan det då självklart vara att återfinna en volym hos Genline om man utgår från dagens aktuella volymbeteckningar.
 
Arkiv Digital och SVAR följer dock arkivens aktuella förteckningar.
 
(Meddelandet ändrat av jts 2011-07-01 22:39)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2011-07-01, 20:16
Svar #23

Utloggad Torsten Söderberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2016-02-18, 17:03
    • Visa profil
Jörgen!
 
Hur kan det komma sig att den paginerade sidnumreringen har ändrats i kyrkbokssidorna? Eller är det verkligen så?
Om det bara är volymen tex C:3 kan det väl inte vara nått problem att använda det gamla systemet, under förutsättning att årsintervallet angivits?
Alla vet väl att C: är födelse, död och vigsel etc

2011-07-01, 20:25
Svar #24

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 825
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil
Hej
Nu har (för min del iaf) pusselbitar fallit på plats  
MEN att gå tillbaks och ändra de källor (Gid, AD) blir ju ett
slavarbete .
Men jag antar att de hänvisningar till Sv.bef. & Sv. dödbok kommer att
så att säga, hålla.
//Stig

2011-07-01, 21:18
Svar #25

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 825
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil
HEJ IGEN
Glömde en fråga i föreg. Nog måste väl denna hänvisning AD Björnekulla C:3 (1845-60) bild 31
vara tillfyllest. Här står ju både ort, bok (C:3), årtal och sidhänv.
//Stig

2011-07-01, 21:59
Svar #26

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det var volymnumren jag avsåg. Det är ju de som fastställs i arkivförteckningarna, vilka alltså inte sällan har ändrats sedan mormonfilmningen.
 
T.ex. kan man ha ändrat volymnumren från 1a, 1b, 2, 3 till 1, 2, 3, 4. Har man då fått en upplysning om att en uppgift ska finnas i C:3, och letar i den volymen hos Genline, så är det alltså i dagens C:4 man förgäves bläddrar...
 
Om man har angivit volymens tidsintervall, så har man dock betydligt ökat chansen att hitta rätt. Men dessvärre kan det bli en del gissningar ändå, eftersom Genline inte heller alltid anger detta på exakt samma sätt som i dagens förteckninger. Och om det rör sig om husförhörslängder, så kan det bli flera volymer att välja på även om årtalen är desamma, om varje tidsperiod är uppdelad i flera volymer, vilket ju ofta är fallet i stora församlingar.
 
Sidnumreringen är ett kapitel för sig.
 
Maskinpagineringen (alltså de stämplade sidnumren) har tillkommit i arkiven (i de flesta fallen åtminstone, är det väl bäst att gardera sig med - ingen regel utan undantag, som bekant... ), och inte sällan har detta gjorts efter att mormonerna fotograferade böckerna.
 
Det kan alltså finnas sidnummer på Arkiv Digitals nytagna bilder (och hos SVAR om det är volymer som de har fotograferat eller skannat själva för att mormonbilderna var för dåliga), medan samma böcker saknar sidnummer på Genlines gamla mormonbilder (vilket i de flesta fallen när det gäller de äldre kyrkoböckerna är samma bilder som används av SVAR).
 
Dessutom har sidorna ofta både gamla handskrivna nummer och senare maskinpaginerade. Detta bör man tänka på när man använder arkivens olika register; de bygger i allmänhet på arkivens egen paginering.
 
Har man otur, så sitter man alltså med Genline och försöker att hitta en person som enligt registret ska finnas på en maskinpaginerad sida, som skiljer sig från det handskrivna numret som är det enda som finns hos Genline, i en volym som dessutom har ett annat nummer hos Genline...  
 
Om någon av detta drar slutsatsen att det finns vissa fördelar med att använda nytagna bilder som är insorterade under aktuella volymbeteckningar, så säger jag inte emot...  
 
(Meddelandet ändrat av jts 2011-07-01 22:05)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2011-07-01, 22:23
Svar #27

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Jag använder ett system där jag i variabeln källa anger vilken typ av källa jag använt dvs födelsebok, dödsbok, vigselbok, släktforskarkollegor etc. Volymbeteckning och sidnummer alternativt GID nummer finns sedan högst upp i anteckningsfältet. Det här systemet har jag använt sedan jag började släktforska för 10 år sedan. Att försöka att ändra detta nu på kanske 70 000 ställen tänker jag inte göra. Jag får väl finna mig i att mitt arbete blir nedklassat.

2011-07-01, 22:28
Svar #28

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
En kommentar till Hasse Hultman:
 
Jag har lämnat in en del uppgifter till Disbyt, men eftersom jag inte anger källorna på det sätt som renderar mig mer än en stjärna så gör det mig inget. Jag skulle aldrig lita mer på en uppgift med 4 **** än en annan, just pga det som du påpekar: att bara för att man anger en viss sida i en viss volym så betyder inte det att det är rätt sida och volym man tittat i (bara att uppgiften är hittad på en viss sida och i en viss volym).
 
Vad jag vill ha sagt är alltså:  
 
1. Jag tycker inte att det ligger något förnedrande i att ha få stjärnor i Disbyt.
 
2. Det finns väl all anledning att lämna uppgifter till Disbyt om man har intresse av att ta del av databasen fullt ut, eller vill ha kontakt med andra släktforskare som har intresse för samma personer.
Henrik Mosén

2011-07-01, 23:11
Svar #29

Utloggad Olof Cronberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2020-07-24, 23:05
    • Visa profil
    • www.cronberg.nu
Tre kommentarer:
1. Till Hasse: Om det är riktigt som Gunnar Bergstedt skriver att källorna inte kom med på ett korrekt sätt i din Gedcom-fil, så kan det beror på en inställning i ditt släktprogram så kolla upp det. Skicka gärna en Gedcom-fil, så kollar jag hur det ser ut.
 
2. Från Dis sida är vi medvetna om att vi inte kan kolla uppgifterna i Disbyt i sig. Därför har vi ända sedan starten på internet haft följande information på resultatsidorna:  
 
DISBYT är en andrahandskälla. Föreningen DIS kan inte garantera att uppgifterna - vare sig släktrelationerna eller släktnotiserna - är korrekta. Vi rekommenderar att alla uppgifter som hämtas från DISBYT kollas mot uppgiftslämnaren eller mot originalkällor.
 
Med släktnotiser menas uppgifterna om född, gift och död. Med släktrelationer menas just att vi inte kan garantera att kopplingen mellan föräldrar och barn är korrekt. Inte heller att identifikationen att den person som är gift och får barn är identisk med en person med samma namn som är född i församlingen 20 år tidigare.  
 
I det sammanhanget tycker jag att det är intressant att det inte finns någon praxis för hur man registrera sina källor för släktrelationen. Källregistreringen är som ovan påpekat kopplat till en händelse som född, gift, död, men hur registrerar man sina belägg för släktrelationen? Här finns ett område där vi kan förbättra dokumentationen av släktforskningen oavsett om vi kör digitalt eller inte.
 
3. Som jag ser det ger stjärnorna i Disbyt vink om hur väldokumenterade uppgifterna är. Om det står ett - så har släktforskaren ifråga bara lagt in ett årtal. Står två eller flera stjärnor har släktforskaren lagt in någon typ av källa. Om jag ska kontakta någon för att verifiera uppgifter, skulle jag först kontakta en släktforskare som verkar ha registrerat källor för sina uppgifter.  
 
Jag tar gärna emot idéer hur man kan göra detta bättre.  
 
/Olof C

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna