ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cajsa Mårtensdotter Årbom, f. 1760 i Billingsfors  (läst 2795 gånger)

1999-03-03, 21:48
läst 2795 gånger

Katarina Strid

Jag undrar lite över min mffmfm som hette Cajsa Mårtensdotter Årbom. Hon föddes 1760 4/4 i Billingsfors, och i födelseboken är bara faderns namn angivet: kolgossen Mårten Årbom.  
 
1. Varför är inte modern angiven i födelselängden?
2. Vad är en kolgosse?
 
I Steneby husf.längd 1798-1802 hittar jag följande:  
Bergane, torpet Fägerdahl:
Husm. Mårten Årbom  f. 1730
H. Elin Årbom  f. 1734
D. Maria Mårtensdotter  f. 1765 (samt hennes oäkta dotter Maria f. 1795)
 
3. Är det någon som vet om detta är Cajsas föräldrar och syster?  
 
Själv kom Cajsa som piga till officersbostället i Bergane, Steneby ca 1784, hos kronolänsman Bengt Fragell. Från ca 1786 är hon hans hustru och benämns Madame.  
Hon blir änka 1791, och gifter om sig 1795 med (min mffmff) korpralen Gabriel Högman från Steneby. De flyttar 1804 till Greakaserna i Ärtemark. Cajsa dör 1819.  
 
Jag är alltså ute efter hennes ursprung, faderns yrke och var namnet Årbom kommer ifrån.  
 
Hälsningar Katarina

2000-04-17, 19:50
Svar #1

Utloggad Lennart Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2018-11-12, 15:42
    • Visa profil
Hej.
En Kolgosse var den som tog in kol och skötte härdarna vid hammarbruken, där började utbildningen till smed.
På Billingsfors fanns mäster Johan Årbom 1760 enligt Bergstingets listor. Han kan vara en möjlig
far till Mårten. Billingsfors har hfl från 1763, kanske var han kvar vid bruket då.
Har du något samband med Anna Maria Strid 1894-1975, så kanske jag har något användbart för dej i datorn.
Mvh
Lennart Larsson

2000-05-01, 20:22
Svar #2

Katarina Strid

Tack för tipset, Lennart!
Jag kikade lite i sockenboken Gamla Steneby häromdagen, och fann att det funnits två smeder vid namn Johan Årbom på Billingsfors järnbruk, troligen far och son. Den äldste var mästersmeden Johan Årbom, f. 1668 d. 1759 i Billingsfors, han skulle ev kunna vara far till min Mårten?
 
Den andre var knippsmeden/spiksmeden mäster Johan Årbom, f. 1728 d. ?, bodde och verkade vid bruket 1752-56, 1757-60, och förmodligen son till ovanstående.  
 
Hälsningar Katarina Strid

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna