ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 21 april, 2007  (läst 3359 gånger)

2001-10-29, 13:18
läst 3359 gånger

nn

Hej
 
Jag undrar om man har någon glädje av DISBYT om man inte har DISGEN. (Är det då ungefär likvärdigt med anbytarforum?)

2001-10-29, 18:09
Svar #1

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Hej NN?
Disbyt är klart överlägset Anbytarforum oavsett vilket program du använder dig av. Men du får störst glädje av Disbyt om du är medlem i DIS och sänder in eget utdrag för publicering i Disbyt.
 
Hälsningar Kjell

2001-10-29, 18:51
Svar #2

Hasse Wester

Hej
 
Medlem i DIS är man tvungen att vara för att använda Disbyt fullt ut men det är inte alls nödvändigt att vara användare av DISGEN, själv använder jag MIN Släkt men är medlen i DIS för att kunna använda Disbyt.
 
mvh Hasse

2003-10-09, 19:39
Svar #3

Lennart Persson (Lelle)

Är det fler än jag som tycker att sökmotorn till Disbyt Databasen är dålig? Varför finns inte möjligheten att söka på ett exakt födelseår, vigselår eller varför inte på en föräldrakombination? När nu databasen innehåller 6,7 milj. personer blir det på tok för många träffar vid sökning på vanliga son-namn.  
Jag kan för att illustrera detta, ta ett exempel med en påhittad familj.  
Säg att jag har en familj, inflyttad till socken X där jag har mannens och hustruns namn och två barn födda utanför socknen men ingenstans framkommer varifrån denna familj härstammar.  
Här skulle en sökning i databasen kunna ge en snabb lösning på problemet, men söker jag rikstäckande på mannens namn t.ex. Erik Andersson född 1750 och anger period 1750-1750 så får jag ca:900 träffar. Resultatet som visas är ingen precisering enbart på personens födelseår, utan alla i databasen med detta namn och som levde under detta år kommer med. Att sitta och bläddra igenom alla för att kanske hitta en Erik A. i passande i ålder, som dessutom har rätt hustru tar väldigt lång tid.  
Om man istället kunde söka på exakt födelseår eller föräldrakombination där bådas namn anges skulle antalet träffar bli betydligt färre, men desto större chans att hitta rätt.  
 
MVH / Lennart

2003-10-09, 23:27
Svar #4

Utloggad Olof Cronberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2020-07-24, 23:05
    • Visa profil
    • www.cronberg.nu
Hej Lennart!
 
Frågan om sökning på ett exakt årtal har varit  
uppe tidigare, och kommer att lösas på ett eller  
annat sätt framöver. Det kommer att ske nästa  
gång jag hinner justera programmet på webben,  
vilket sannolikt inte kommer att bli förrän till  
julledigheten.  
När det gäller söka på föräldrakombination, så  
kräver det en mer avancerad databasstruktur än  
vad vi har idag. DIS Norge som ju har systerbasen  
DIS-Treff, håller på att utveckla denna nya  
struktur. Det projektet tror jag dock att man får  
se på längre sikt.
 
/Olof C

2003-10-10, 20:11
Svar #5

Lennart Persson (Lelle)

Hej Olof.
 
Tack för ditt svar. Man får vara glad för det lilla  
Undrar bara varför problemet inte kunnat rättas till när nu frågan varit uppe tidigare?
 
MVH / Lennart

2004-06-19, 13:04
Svar #6

Utloggad Tommy Lilja

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2009-08-24, 20:45
    • Visa profil
Vad har hänt med DIS Forum? Den fungerar inte. Hur är det med det övriga på hemsidan? Har prövat Disbyt och det tycks fungera. Sände ett mail med förfrågan och tycks inte ha kommit fram. Någon som vet?

2004-06-19, 19:06
Svar #7

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Tommy!
 
Enligt DIS hemsida - Alla nyheter:  
 
Juni 2004
19 Problem med DIS Forum
Sedan några dagar fungerar inte vissa funktioner i DIS Forum, bl a Funktionärsforum.
Problemen kommer att lösas så fort som möjligt.

2004-06-20, 09:09
Svar #8

Leif Josefsson

Sedan någon månad tillbaka så får jag inte fram någon startsida när jag går in på DIS hemsida. Menyn i vänsterkanten är det enda som kommer upp.  
Länkarna från den menyn fungerar i alla fall.

2004-06-20, 09:59
Svar #9

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

'Ingen startsida' - då måste du ha någon felaktig inställning i din webläsare eller liknande - för nog ser www.dis.se ut att fungera som den skall.
Alla övriga 'DIS' som vi länkar till från Rötters startsida ser också bra ut - dock håller visst DIS-Väst på att lägga upp något nytt ser ut som..

2004-06-21, 00:57
Svar #10

Leif Josefsson

Jaha! Vad är det för fel jag skall leta efter isåfall? Alla andra sidor jag varit inne på fungerar ju problemfritt. Jag kommer ju vidare med länkarna i vänsterkanten så det är ju i och för sig inte helt kört.

2004-06-21, 22:18
Svar #11

Utloggad Inger Amnefelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2012-09-28, 12:30
    • Visa profil
Detta felmeddelande får jag fram när jag går in på DIS Disforum  Senaste dygnet.  sedan en vecka tillbaka.  Jag har inte ändrat ett dugg i min PC.  Dessutom provat samma sak på en helt annan dator.  Något fel är det
 
 
CGIWrap Error: Script dir not found
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
The specified user does not have a script directory set up for execution of cgi scripts, or the directory permissions prevent cgiwrap from using that directory.
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
 
Local Information and Documentation:  
 
Contact EMail: internetsupport@glocalnet.se  
 
Server Data:  
 
Server Administrator/Contact: webmaster@glocalnet.net  
Server Name: cgi.algonet.se  
Server Port: 80  
Server Protocol: HTTP/1.1  
Virtual Host: cgi.algonet.se  
 
Request Data:  
 
User Agent/Browser: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.1; .NET CLR 1.1.4322)  
Request Method: GET  
Remote Address: 139.58.254.47  
Remote Port: 4165  
Query String: method=last&number=1&units=1440&tree=ON&where=all  
Extra Path Info: /dis/discus/board-newmessages.cgi  
Referring Page: http://www.dis.se/discus/board-menu.html

2004-06-21, 22:32
Svar #12

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Inger, det är det som Marianne pekar på informeras om under Nyheter. Det felet är något som dyker upp ibland sedan det blev en annan operatör (glocalnet) och eftersom webbmaster har semester är det någon annan som ska se till att att det blir åtgärdat. Det står att det ska åtgärdas. Jag tror alla råkar ut för det.
 
Leifs fel är troligen något annat - har du testat att rensa din cache (tidigare filer och temporära filer)? Tryck ctrl + F5-tangent annars eller reload på menyn?
 
Jag har aldrig (peppar-peppar) haft det fel du upplever.
 
Hälsningar,
Eva

2004-06-22, 01:53
Svar #13

Leif Josefsson

Jodå, jag har rensat allt. Jag hade ett liknande problem för några månader sedan på släktdatas hemsida. Den gången hjälpte det att göra som du föreslår men det hjälpte inte denna gång.

2004-06-22, 15:50
Svar #14

Utloggad Mats Åsenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 18:08
    • Visa profil
Jag har precis samma problem som Inger Amnefelt, fast någon uppgift på felmeddelandet är avvikande. Jag har heller inte ändrat någon inställning i min PC. Har meddelat Dis webmaster utan reaktion.
Mats Åsenius (medl 13239)

2004-06-22, 17:09
Svar #15

Utloggad Tom Barckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 14:21
    • Visa profil
Som Marianne Munktell den 19/6 redan omtalat, så finns det på DIS hemsida en rubrik till höger Alla Nyheter. Där framgår att ett fel föreligger på DIS Forum. Felet har funnits i snart 14 dagar. Webbmaster Urban är på semester (tror jag). Tydligen kan ingen annan laga felet. Jag har haft andra problem med Internetleverantören Glocalnet.
Jag har också skrivit till DIS ordförande, men ej erhållit något svar. Felet har funnits så lång tid nu att det vore på sin plats med en förklaring och ett meddelande när felet kan vara avhjälpt.

2005-04-30, 16:17
Svar #16

Utloggad Charina Qvarfordt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2010-10-20, 12:31
    • Visa profil
Är det någon mer än jag som har problem med att komma in på DIS webbplats, kommer bara till ett internethotell!?  / Charina

2005-04-30, 17:36
Svar #17

Lennart Persson (Lelle)

För mig fungerar det utan problem.

2005-04-30, 18:07
Svar #18

Utloggad Annastina Sekunde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:19
    • Visa profil
Det har hänt även mej (med långa mellanrum) men faktiskt alldeles nyss, då jag fick skriva adressen för att komma in. Dvs med favoritlänken
gick det inte.
 
Hälsn.
Annastina

2005-05-01, 10:53
Svar #19

Utloggad Charina Qvarfordt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2010-10-20, 12:31
    • Visa profil
Okej, tack! Skönt att höra att man inte är ensam  
Igår provade jag att skriva in adressen. Men utan resultat, men idag fungerade det!
 
hälsningar
Charina

2005-05-12, 07:13
Svar #20

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Godmorgon!
 
Vad har hänt med www.dis.se?
När jag går in på min favoritlänk alternativt knappar in adressen manuellt, så kommer jag till en webbhotellsida?!
 
Har min dator fått spel, eller är det fler som har upptäckt samma sak?
 
/Helena i Södertälje

2005-05-12, 07:18
Svar #21

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
samma problem som i inläggen före ditt, det blir så ibland - mejla webbmastern kanske? Det händer mig då och då men jag tar refresh/reload-knappen eller Ctrl+F5 så brukar det ordna sig snabbt.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. För min del fungerar www.dis.se på morgonen utan problem.

2005-05-12, 13:39
Svar #22

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Ahhh, då vet jag att det inte var mitt fel.  
Nu fungerar det som det ska igen.
Tack för tipset.
 
Hälsningar,
Helena

2006-10-09, 10:21
Svar #23

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej!
Jag är medlem i DIS, och skulle vilja kunna titta i disbyt.Mitt släktforskarprogram är
Min Släkt,men jag vet inte hur man för över
till disbyt.Jag är inte så himla duktig på data
så jag undrar om någon kan förklara hur man gör.
MVH Anita

2006-10-09, 10:30
Svar #24

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Anita
 
Gå in på sidan www.dis.se klicka på Disbyt (till vänster), klicka på sök i disbyt, skriv in det namn du vill söka samt ev fler uppgifter, tryck på Sök. Då kommer det upp en ruta där du ska fylla i det användarnamn och den kod du fick när du blev medlem. Gör det och du är inne i Disbyt. Du behöver inte använda ditt släktforskarprogram till detta, det ligget på nätet.
 
Lycka till!

2006-10-09, 10:38
Svar #25

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej!
Det blev ett missförstånd,jag vill kunna klättra
vidare i disbyt för att se allt.Och då måste jag själv ha lagt in egna uppgifter.
Det du menar har jag gjort, men du kommer inte så långt där.
Anita

2006-10-09, 13:50
Svar #26

Utloggad Jan Lindh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2023-12-15, 13:18
    • Visa profil
    • www.stenbanken.com
Hej Anita,
 
det du behöver göra är att skapa en .ged fil som du skickar till din kontaktperson på DIS.
I Min Släkt går du in under Arkiv - Exportera - GEDCOM - och svar på alla frågor så kommer filen att skapas.
 
Hoppas det hjälpte, annars får du höra av dig igen.
 
Mvh
Janne

2007-04-21, 11:51
Svar #27

B-M Persson

Hej.
 
Hjälp! jag har problem med disbyt, jag får upp namn, ort men årtalen blit tex 17xx.
har nån mer råkat ut för det?
varit i kontakt med dis men...
 
 
mvh B-M Persson

2007-04-21, 16:25
Svar #28

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Antar att du menar vid sökning på webben. Ge ett exempel på något du sökt på så man kan se hur det ser ut.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2007-04-21, 16:39
Svar #29

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
B-M,
 
Det där är en avsiktlig försämring som DIS gjort i gratissökningen. Så här förklarade Olof Cronberg saken i ett mail till mig:
 
Det beslutet baserades på att gäst-sökningen visade så pass mycket uppgifter, så att även om man inte får ut släktträd skulle uppgifterna vara intressanta för en fientligt sinnad aktör (och då tänker vi närmast på amerikanska aktörer).
 
Vad som åsyftas med fientligt sinnad aktör och vad de skulle kunna åstadkomma vet jag inte.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna