ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 05 maj, 2007  (läst 2638 gånger)

2006-02-12, 07:31
läst 2638 gånger

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Jag håller med om att layouten i Anarkiv inte är marknadens bästa och är man ute efter layout finns det bättre program än Anarkiv.
Som ingenjör är jag trots allt mest intresserad av hur snabbt och bra jag kan arbeta med ett program. Hur snabbt, bra och säkert jag kan lägga in 1000 personer.
När det gäller kombinationerna snabbhet, bred sökbarhet, utskrifts flexibilitet, möjligheter att lyfta släktträd/familjer mellan olika databaser, med musen lyfta personer mellan olika familjer i databasen,skilja mellan offentligt och privat material etc. är Anarkiv helt överlägset.
Dvs. Anarkiv är enligt min mening funktionsmässigt den klar lysande stjärnan. Därmed inte sagt att andra program inte kan ha vissa matnyttiga funktioner som inte finns i Anarkiv.
En annan stor fördel med Anarkiv är tabellmöjligheterna som mig veterligt överhuvudtaget inte finns i något annat program.
Inget av ovan beskrivna kan ses eller testas när man laddar ner enbart Anarkiv Light Version utan alla dessa finesser kommer fram när man använder Pro version.
Anarkiv är kanske lite komplicerat beroende på alla möjligheter. Men medföljande instruktioner för varje operation poppar upp när man trycker på F1 tangenten för just det momentet. Dessa instruktioner är beskrivande och mycket bra.
Skillnaden mellan Light och Pro Version är lika stor som skillnaden mellan en T-Ford och en BMW.
Alla mjölkvita kommandon blir svarta när koden för Pro Version körs in och det är då finesserna kommer fram.
Anarkiv är kanske för den lite mera avancerade släktforskaren som vill göra saker och ting på sitt eget lilla sätt utan att behöva följa vad andra redan har bestämt.
MVH och lycka till vid programval
Sven-Erik Johansson

2006-02-12, 19:56
Svar #1

Utloggad Göte Peribert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 507
  • Senast inloggad: 2010-03-16, 21:11
    • Visa profil
Hej!
Är det någon mer än jag som haft problem med genline. Det kommer fram på skrivbordet.
Microsoft Visal C.++ sen kopplas programmet bort.
 
 
Mvh GöteP.

2006-02-13, 19:55
Svar #2

Bertil Holmström (Bertilh)

Reunion: Jag håller helt med Petersj om att detta troligen är det allra snyggaste (och samtidigt lättanvända) programmet. Sedan min Mac kraschade för ett tag sedan har jag gått helt över till PC, och provat demoversioner av olika program utan att det tänt till. Lösningen som jag ser det är att skaffa en Mac-emulator till min PC. Återkommer!

2006-02-13, 20:43
Svar #3

Hasse Wester

Nu har jag gått igenom alla släktforskarprogram som är tillgängliga för PC och håller fast vid att Min Släkt är helt överlägset alla andra program. Har lyckats få igång mitt gamla Holgerprogram igen och det får duga som ett komplement till Min Släkt. Tack  för alla tips.
mvh Hasse Wester

2006-02-14, 06:02
Svar #4

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Hejsan Hasse
 
Jag har svårt att förstå hur testen av Anarkiv skulle ha gått till på ett likvärdigt och seriöst sätt utan du har inhandlat koden.
Utan kod har du jämfört äpplen och bananer och kanske kommit fram till att bananer i regel är längre än äpplen.
 
MVH
Sven-Erik Johansson

2006-02-14, 07:28
Svar #5

Hasse Wester

Sven-Erik
Jo jag vet. Men jag vet inte om jag har lust att betala 1100 kr bara för att pröva ett program. Tror säkert att Anarkiv är så bra som du säger, är nyfiken på tabellmöjligheterna som lär finnas. Men testversionen var inte bra.
/Hasse

2006-02-14, 08:53
Svar #6

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

hejsan Hasse
 
Jag håller med dig om att testversionen inte är bra utan som en T-ford.
Det är troligen ett misstag av Gunnar att inte släppa hela programmet under en bestämd test tidsperiod för att alla skall ha möjligheten att se och prova alla funktioner och inställningsmöligheter och omvandla T-forden till en BMW.
Jag tror att han såväl som alla släktforskare skulle tjäna på detta.
 
MVH
Sven-Erik Johansson

2006-02-14, 12:05
Svar #7

Carl Szabad (Carl)

Testversionen för Holger är en fullversion som är begränsad till att max kunna lägga in 100 personer. När man väl gjort det torde man ha fått en rätt bra och rättvisande bild av hur programmet fungerar.

2006-06-01, 12:13
Svar #8

Marek Magnuski

Hej,
 
Vad heter dataprogrammet som används på sidan
 
http://piwkowski.prv.pl/
 
MVH
Marek

2006-06-01, 21:44
Svar #9

Utloggad Åke Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-01-11, 10:51
    • Visa profil
    • www.dis.se
Ser ut som ett hemma snickeri, han anger dessutom att han har copyright på det.

2006-06-22, 00:22
Svar #10

Johanna O Gustavsson

Jag undrar vilket datorprogram för släktforskning som är populärast/som ni tycker är bäst. Var får man tag i de? Finns det att ladda ner? Kostnader?
 
Vore tacksam för hjälp om det...  
 
MVH Johanna

2006-06-22, 00:58
Svar #11

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Johanna,
 
Börja på Rötters startsida, länkar, hjälpmedel, datorprogram. Där kan du i lugn och ro gå igenom de program som är populärast.
 
Själv använder jag Disgen 8:1a, jag har även plockat upp demon av Min släkt. Alla program har olika kostnader, men de flesta har någon form av Demo att pröva.
 
Fråga ett gäng släktforskare vilket program som är bäst går inte, för du får olika svar.
 
Började själv lägga in släkten med ett riktigt program för ca ett år sedan, jag fick aldrig något bra svar, så jag valde själv från länksidan.
 
Lycka till och mycket nöje. Jag såg att du var ganska ung, så den bästa hjälp du kan få nu är att fråga ut den äldre generationen innan det är för sent. Prata med mor och farföräldrar och i bästa fall har de någon faster eller moster kvar som kan berätta.
 
Jag började forska när jag var 13 år och alla var inte villiga att prata om familjehemligheter. Men min mormor kunde berätta om släkt och vänner från förr trots att hon var dement när hon dog.  
 
Idag har jag bara pappas faster kvar (hon var gift med farfars bror) mina mor och farföräldrar är avlidna och även deras syskon. Faster berättar gärna men blir fort trött.
 
Så utnyttja de äldsta släktingar du har till att identifiera ev fotografier inte bara på människor utan miljöer, gårdar, städer, gator och torg.
 
Jag har snart hållt på med denna sysselsättning i 30 år, har haft uppehåll långa perioder, men nu när det mesta finns på Internet så är det mycket enklare att forska. Fördelen är att du kan forska när som helst på dygnet, precis när det passar dig utan tider att passa.
 
Lycka till

2006-06-22, 01:06
Svar #12

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Ett Tips till,
 
Lära sig läsa kyrkböcker kan vara frustrerande.  
 
Har du tillgång till Genline, titta på frågor och svar när det gäller läshjälp här, ta upp sidan i kyrkboken, använd papper och penna och skriv ner ord för ord och du lär dig mycket fortare oläslig skrift. Jag har nu gått tillbaka och läst en del som jag tyckte var oläsligt för ett år sedan och det går mycket lättare att läsa idag.
 
Mvh
Gunilla

2006-06-22, 10:37
Svar #13

Johanna O Gustavsson

Okej  
Tack för tipsen.
Jo, jag släktforskar tillsammans med mina farföräldrar, som ju vet endel. Sedan finns det en man på ön, där vi släktforskar mest, som är över 90 år. Han vet det mesta från långt tillbaka.
Vi har även gamla brev, så där har jag övat endel på äldre skrift, och jag förstår mer och mer.  
 
MVH Johanna

2006-06-22, 11:43
Svar #14

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Har du gamla fotografier så använd dig av den äldre mannen. Min pappas faster är i ungefär samma ålder och henne använder jag för att fråga om namn på människor och gårdar.
 
Tyvärr bor hon en bit bort men jag tänkte ta en tur dit snart.
 
Jag släktforskar med mina föräldrar, ju längre jag kommer gör att fler i släkten blir intresserade.
 
Det är bra att ha släkten att tillgå när man forskar, jag önskar dig lycka till.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-09-20, 13:19
Svar #15

Sven Gustavsson

Känner någon till ett släktforskningsprogram där man på ett enkelt sätt kan hålla reda på dokument och bilder som rör en eller flera personer i databasen? Jag ska använda det som stöd i min fortsatta forskning och vill enkelt kunna plocka fram avskrifter och bilder på källmaterial när jag ska gå vidare med forskningen.

2006-09-20, 14:02
Svar #16

Utloggad Anders Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2016-04-28, 18:48
    • Visa profil
    • www.tranasydre.se
I Min Släkt som finns på http://www.dannbergsdata.se kan du koppla bilder eller vilka slags dokument som helst till en person.
 
Hälsningar
Anders Johansson

2006-09-20, 14:24
Svar #17

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Likaledes i Anarkiv enligt nedanstående instruktion uttagen ur Anarkivs instruktioner
 
Bildhantering i Anarkiv kan ske på flera olika sätt:
dels finns en inbyggd bildhantering som möjliggör att bilder kan kopplas till var person direkt i programmet,
dels kan fristående program användas för att visa bilder och för att spela upp ljud och video, för de registrerade personerna.
Bilder kan också studeras via funktionen Visa bild under Arkiv.
 
All bildhantering kräver förstås att bilderna finns tillgängliga i digital form på någon hårddisk eller CD-skiva. Digitala bilder kan exempelvis skapas med en digital kamera eller läsas in med en scanner. Lämpligt är också att ha något program där bilder kan redigeras, beskäras, förstoras och förminskas samt omvandlas från ett format till ett annat. Lämpligt kan vara att direkt i bilden skriva in vad den föreställer. Åtminstone en bild för var person bör förses med en dylik 'ingraverad' titel så att arbetet för efterkommande underlättas.
 
Genom att ange ett bildarkiv, under Inställningar för Inmatning, kommer en knapp, en gul lampa, Bild, att tändas i Aktuell person om en bild finns kopplad till den aktuella personen. Via ett enkelt klick på knappen kan bilden studeras. Observera att valet X-tabell måste vara förbockat för att knappen ska synas. Bildhanteringen är i normalfallet knuten till en tillagd tabell för bilder.
 
Det finns två sätt att koppla bilder till personer:
 
Det första sättet kan användas om man vill koppla endast en bild till en person. I så fall placeras bilden i den katalog som angivits under Inställningar, Inmatning och den döps enligt mönstret Nr.Typ, till exempel kallas en bild för person nr 132 för 132.Bmp, 132.Jpg eller 132.Gif beroende på vilket bildformat som används.
 
Det andra sättet möjliggör att över 32000 bilder per person kan registreras. Det sker genom att en särskild tabell, Bilder, används. I denna tabell skrivs bilderna helt enkelt in, med namn och eventuell sökväg (katalog) och en bildtext, i den ordning man vill ha dem. Anges ingen sökväg används den bildkatalog som angivits under Inställningar, Inmatning. Tabellen skapas under Underhåll, Lägga till tabell. Som svar på frågan om fält och typ är det bara att svara Bilder, se vidare Lägga till tabell.
 
Genom att använda en dylik tabell för bilder skapas ett behändigt och lättillgängligt fotoalbum. Har fler än en bild registrerats för en person kan bilderna bläddras fram och tillbaka i bildfönstret. Antingen kan de studeras en och en eller alla tillsammans.
 
Bilder kan också sättas in (registreras) genom att de helt enkelt dras från Utforskaren och släpps i det stora (vänstra) bildfönstret. Genom att dra och släppa småbilderna på varann kan ordningen dem emellan ändras. En bild kan tas bort genom att släppas i programmets huvudfönster (bilden blir dock kvar på hårddisken).
 
Genom att dubbelklicka på bilden öppnas Windows ritprogram Paint med bilden inladdad, där den kan redigeras. Vill man använda ett annat ritprogram anges det under Inställningar, Inmatning.
 
Visual Basic och därmed Anarkiv kan hantera bilder i flera format: bitmappade bilder *.BMP, Gif-bilder *.GIF, Jpeg-bilder *.JPG, rle-bilder *.RLE, metafiler *.WMF
 samt ikoner *.ICO.
 
En Trevlig dag önskar
Sven-Erik

2006-09-20, 16:16
Svar #18

Christian Andersson

Hej Sven-Erik.
 
Hur fungerar bildhanteringen i Anarkivs webb-presentation? Finns det något bra exempel utlagt på nätet?
 
Mvh Christian Andersson

2006-09-20, 18:28
Svar #19

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Hej Christian
 
Det bästa är väl kanske att kontakta skaparen av programmet Anarkiv.
Gunnar Apelfors e-mail Appleforce@telia.com
 
En trevlig kväll önskar
Sven-Erik

2006-09-26, 07:10
Svar #20

Carl Szabad (Carl)

Sven! Det går säkert med alla program idag. Själv använder jag Holger där det fungerar bra. Du kan ladda ner provversioner av de olika programmen från Rötters sida med länkar till de olika programmakarna.

2006-09-26, 07:58
Svar #21

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Hejsan Carl
 
Jag har haft -förutom Anarkiv som är mitt huvudprogram - Disgen, Holger och Min Släkt i kanske 10 år för att kunna hjälpa andra vid ged.com omvandling åt båda hållen.
Ärligt inhandlat inklusive de sista versionerna.
Men ännu inte installerat den sista versionen av Holger - som jag köpte för några månader sedan - utan använder ännu den förra.
Jag tror att Anarkiv i detta fallet är flexiblare genom sin tabelluppläggning utan att ännu tagit hänsyn till Holgers sista version.
Vill härmed också säga att bildhanteringen inte är min starkaste sida.
Men jag gillar verkligen tabellhanteringen i Anarkiv som gör att man kan lägga upp information och sökningar på ett enormt flexibelt sätt.Ett ideal för hembygdsforskare.
Ursprungligen kommer denna tabelluppläggnings ide i Anarkiv från Teo Sundin och lilla mig från mitten av 90-talet- var och är ej möjlig i andra av mig kända program - för att kunna hantera hemman och soldater på ett vettigt sätt.
Vi betalde en engångssumma för att Anarkiv skulle konstruera den tabelltyp vi behövde och där varken Holger eller Disgen bemödade sig om att svara på våra frågor.
Denna ide har vidareutvecklats och används nu av Anarkiv även när det gäller bildhanteringen.
Därmed absolut ingen kritik mot andra program utan bara ett klart konstaterande att Anarkiv i detta sammanhang enligt mitt sätt att se ligger på plus i förhållande till andra av mig kända program.
En trevlig dag önskar
Sven-Erik

2006-12-04, 22:09
Svar #22

Utloggad Catharina Sävevik

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2023-06-14, 21:55
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har oxå precis börjat med släktforskning och tycker det är super kul, tiden bara försvinner när man sitter här vid datorn.  
Har en fråga till er som hållit på ett tag, vilket program är bäst och enklast för att hålla ordning på all information man får fram. Bra att veta innan jag köper ett.  
 
Mvh Catharina Sävevik

2006-12-04, 23:30
Svar #23

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Catharina
 
Det finns inget bra svar på din fråga. Det är faktiskt bara du själv som vet hur du vill ha det och vilket program som skulle kunna ligga närmast sådant som du arbetat med tidigare i andra sammanhang.
 
Mitt tips är att du sätter dig och provar några olika program. De flesta finns i demoversioner eller kan testas hos försäljaren. Välj sedan det som känns bäst för dig.
 
Själv valde jag Holger för många år sedan efter att ha jobbat med vanligt Word i alla år innan dess. Och faktum är att jag fortfarande mest använder mig av de dokument jag påbörjade när jag började forska för 25 år sedan. De känns bäst för mig. Men för säkerhets skull för jag över det jag hinner i Holger också...
 
Mvh/?
Hans Egeskog

2006-12-05, 12:29
Svar #24

Utloggad Håkan Hedin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2011-09-29, 16:07
    • Visa profil
Hej Catharina
Programmen är bra på lite olika saker. Exempelvis så har jag fått den uppfattningen att många tycker Disgen är bra på att mata in uppgifterna, men sämre på utskifter. Där verkar Min Släkt vara bra. Holger har sina fördelar så rekomendationen är att göra som Hans skrev och prova sig fram.
 
Håkan Hedin

2006-12-05, 19:59
Svar #25

Arne Källström

Hej Catharina!
 
Jag har dyslexi och jag provade några program, jag kom fram till att Min Släkt är det bästa, enklaste och smidigaste programet för mej. Så vill du ha ett enkelt och bra program kan jag rekomdera Min Släkt.
 
Mvh Arne

2006-12-06, 12:20
Svar #26

bengt

Hej Catharina!
 
Jag har provat flera program och håller med om att du bör testa demoversioner av flera innan du bestämmer dig.  Disgen, Anarkiv är bra om du vill ha allt på datorn.  GeneWeb är alldeles utmärkt om du vill publicera din data på nätet och även lägga till information ifrån nätet.  Då kommer du åt din databas var du än är (om du har tillgång till internet).

2006-12-06, 14:31
Svar #27

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej Catharina!
 
Jag tror att man färgas lite grand av vilket program man först prövar. Själv började jag mata in min släkt i Min Släkt år 1998 och har sedan dess fortsatt med det trots att jag förstås prövat demoversioner av både ex. Holger och Disgen.
 
Den största fördelen med Min Släkt är att det är lätthanterligt med enkla inmatningsfunktioner. Det är nämligen möjligt att med hjälp av snabbkommanden lägga till nya släktingar. Ex. används knappen D resp S för att mata in en ny dotter resp son till vald person i databasen.  
 
Att välja person är också enkelt då programmet innehåller både en listdel (där man enkelt kan scrolla mellan alla personer i databasen) samt en grafisk del där man kan välja att antingen visa den aktuella personens antavla (anorna bakåt) eller familjebild (föräldrar, syskon, barn och syskonbarn). I familjebilden kan man sedan, som nämnts ovan sköta all inmatning av både noteringar, händelser samt nya släktingar.  
 
Vad det gäller dessa nämnda aspekter så tycker jag själv att Min Släkt har klara fördelar jämfört med ex. Holger och Disgen.  
 
En av (få) nackdelar med programmet annars är väl att konstruktören inte haft samma flit som tidigare vad det gäller uppdateringarna av produkten de senaste åren. Nu var det nog närmare tre år sedan sist som det skedde någon större förändring vad det gäller utbudet av funktioner i programmet. De senaste versionerna (från 3.0 och framåt) har egentligen bara varit finputs.
 
Men, valet av program beror nog som sagt också på vad man har för mål med sin släktforskning.
 
Som ett enkelt och driftsäkert (har nog aldrig varit med om att programmet hängt sig under 8 år!) program, både för nybörjaren och den lite mer erfarne, så är det perfekt! Börjar man däremot intressera sig för att forska mer om sin hembygd eller känner behov av att kunna göra bättre källhänvisningar, så finns det förmodligen andra program som är bättre.
 
Jag som själv kommit en bra bit i min egen forskning, är nu exempelvis mest i behov av bättre statistikfunktioner. I Min Släkt finns ingen funktion/rapport för att ex. se hur många kusiner, sysslingar eller bryllingar en viss person har. Inte heller någon dito ättlingsstatistik för antalet barn, barnbarn, barnbarnsbarn etc till en viss person (annat än som en klumpsumma).
 
Kan därför passa på att fråga om det finns någon här som vet om något annat släktforskningsprogram har en sådan statistikfunktion?
 
Vänliga hälsningar,
 
Patrik

2007-05-05, 10:08
Svar #28

Utloggad Lennart Elg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2023-06-19, 19:19
    • Visa profil
    • elgfamily.blogspot.com
Har länge jobbat med Reunion, men bytte av andra skäl till PC. Trivs inte med Disgen som jag använder nu.  
 
Det jag fr a saknar är Reunions webexport, som fokuserade på en familj i taget. Jag använder detta för att kommunicera med diverse släktgrenar i USA, så jag vill ha ett webbformat som lämpar sig för att utforska släktträdet även i sidled, inte bara rakt upp eller ned i an- och stamtavlor..
 
Rekommendationer?

2007-05-05, 20:25
Svar #29

Bertil Holmström (Bertilh)

Är det verkligen möjligt att ett så (i Mac-kretsar) enormt uppskattat program som Reunion inte kommit att få en PC-version? - Min egen släktforskning går på sparlåga f.n., men jag har skaffat en Mac-emulator till min PC, för det fall att jag kommer igång igen och inte dessförinnan hittat en PC-version av Reunion.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna