ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-11  (läst 2213 gånger)

2003-12-19, 17:33
läst 2213 gånger

Patrick Lindblom

Daniel Berglund: XML är 2000-talets ASCII-filer
 
Jag kan bara instämma. Jag jobbar dagligen med dessa frågor och min bestämda uppfattning är att XML i sig själv inte löser några problem alls. XML bidrar däremot på ett konkret sätt till att vi som jobbar med detta kan inrikta oss på det verkliga problemet - informationsmodellerna.

2003-12-26, 00:09
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Förmodar att det inte gör något om jag flyttar över de senaste tre inläggen (från 21 och 25/12) här till Anbytarforum: Gamla bilder: Foto- och skanningsteknik: Digitalkameran i forskningen istället..

2004-01-01, 11:26
Svar #2

Catharina Olsson (Cathis)

Finns det något datorprogram som kan rita upp ättlingarna efter ett proband?
 
Hälsningar
Cathis

2004-01-01, 12:38
Svar #3

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Om jag fattar din fråga rätt, så är svaret att det kan ju alla släktforskningprogram.
Kolla t ex på www.dis.se Där hittat du DISGEN.

2004-01-01, 14:26
Svar #4

Catharina Olsson (Cathis)

Jag tänkte på ättlingarna och inte anfäderna till någon.Jag försökte med Min Släkt men det gick inte...
 
Hälsningar
Cathis

2004-01-01, 14:55
Svar #5

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Catharina!
 
I MinSläkt kan du göra en rapport på ättlingarna till en person, men enbart i tabellform. Vill du ha den i grafisk form får du välja fliken Ättlingar och sedan i menyn välja Diagram och Kopiera och klistra in i t ex Word.
 
Mvh//
Lotta

2004-01-01, 18:25
Svar #6

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 13:36
    • Visa profil
Min släkt v. 3.1 klarar det utmärkt.
 
//Peppe

2004-01-01, 23:09
Svar #7

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det går alldeles utmärkt att rita rötter i DISGEN.

2004-01-18, 17:13
Svar #8

Richard Eves

Min fråga är om det finns något program som omvandlar en korrekt textfilsrapport med indexerad proband t i l l GEDCOMformat? D v s den inverterade vägen än vad som frågas om ovan.  
 
MvH
 
Richard Eves

2004-11-04, 18:48
Svar #9

Lennart Lindström

Har fortfarande inte funnit något bra program, och vill helst slippa skriva ett själv, så jag letar vidare. Det verkar hända saker i USA. Såg ett program som lanserats i år, som jag kanske testar- men först frågar jag: Har andra erfarenhet av nedan program (amerikanska dataprogram LÅTER ju alltid långt bättre än de är i verkligheten)
 
 
Legacy Family Tree 5.0   Price: $56.95
 
This genealogy program helps you track, organize, print and share your family history. The individual input form includes room for vital information plus an unlimited number of events, notes and pictures. You can navigate through all your family links using the Family View and Pedigree View screens, and the program can use this information to create reports. These include the typical ancestor and descendant charts as well as relationship diagrams, timelines, surname summaries, census forms and family history books. Most reports have the option to include photographs.  
 
The To Do List allows you to track research and other tasks that need to be done. Links to the Internet let you search for anyone in your family file. The IntelliShare feature allows groups of two or more people to coordinate their works and stay caught up on each other's changes.  
 
Legacy offers extensive multimedia support including pictures, sound clips, and videos. These can be displayed individually, in slide shows or even screen savers. The program imports and exports standard GEDCOM files as well as directly reads PAF files. Other functions include search-and-replace, spell checking, source documentation features, repositories, relationship calculation, Web page creation in a variety of formats, and name tags with pictures and 3-generation pedigree charts.
 
Någon som redan provat detta program, och i så fall hur verkar det vara?

2004-11-05, 13:29
Svar #10

Yvonne Korn (Yvonnek)

Det finns redan en diskussion om detta program - se här.

2004-11-05, 14:37
Svar #11

Lennart Lindström


2005-04-08, 16:12
Svar #12

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Hej!
 
Jag funderar på att köpa en handdator. Den springande punkten är om jag ska köpa en med Palm OS eller Pocket PC. Jag har tänkt exportera min släktforskning via Gedcom och lägga in det i ett program i handdatorn. Finns det någon här på Anbytarfourum som har erfarenhet av detta? Jag är nyfiken på hur ni tycker att det fungerar och vilka program ni då använder. Jag hade blivit mycket tacksam om ni ville dela med er av er erfarenhet.
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2005-04-08, 20:42
Svar #13

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:24
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Jag har provat programmet GedStar i min PalmOne Tungsten T5. En beskrivning av programvaran finns hos  GHCS Software där man också kan hämta hem den gratis på prov.
 
Palmen är snabb och lätt att använda, och för att läsa och söka i släktdatabasen fyller basicversionen av Gedstar mina behov mycket bra. Jag tycker det är toppen att ha hela min stora databas tillgänglig i 'fickan', t.ex när jag sitter på Landarkivet.

2005-04-10, 13:18
Svar #14

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Tack för tipset Joel!
Jag ska titta närmare på sidan senare ivkäll. För just nu hägrar det fina vädret...
Hälsningar
Ann

2005-12-04, 21:06
Svar #15

Conny Colwerius

Jag sänder en efterlysning om ett släktforskningsprogram som heter Reunion 8. Som Mac-användare får man ju snart klart för sig att det inte finns så många att välja på. Efter att ha läst på ordentligt av råd i Rötter beställde jag Reunion 8 från Gensoft i Åre den 20 september och fått orderbekräftelse. Trots påstötningar både muntligen och skriftligen har jag vid dags datum inte fått någon information om att något är på gång. Om någon är insatt i problemet är jag tacksam för svar? Har man rätt att bryta beställningen efter en viss tid om inte företaget kan leverera? Kan ju inte köpa ett annat program heller om det första  dyker upp om några månader. Kan man köpa Reunion direkt från USA?

2005-12-05, 16:05
Svar #16

Utloggad Jonas Hjelm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 102
  • Senast inloggad: 2011-12-15, 10:57
    • Visa profil
Det finns ett alternativ till Reunion som är ganska bra det heter Heredis och man kan hämta en demo på adressen
http://www.heredis.com/myheredis/webroot/index.asp
 
(jag tycker det är bättre än Reunion, men smaker är ju olika)

2005-12-06, 19:07
Svar #17

Bengt-Arne Andersson (Sluggo68)

Hej.
Tack för det. Jag ställde en fråga under rubriken ”Heredis” för ett halvår se'n men det är visst ingen som lyssnar där ?
  Det bästa är väl kanske att ta hem demon och ta sig tid att pröva själv.
 
Erika-Arnes pojk i Skallhult.

2006-01-07, 07:54
Svar #18

Utloggad Lars O Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Problem med Family Tree (SoftKey)
Jag började så smått med släktforskning för drygt 5 år sedan och använde ett program som heter Family Tree (SoftKey). Det fungerade alldeles utmärkt, jag fick bl a ut filer som jag kunde skicka in till DIS etc. För något år sedan fick jag ett meddelande att programmet är olämpligt att öppna i windows- eller dos-miljö! Jag får samma svar när jag försöker installera om programmet och likså när jag försöker installera programmet på en annan dator. programmet är från början gjort för Windows 3.1 & 95/98. Jag vill gärna ha hjälp med att komma år mina filer, jag har ca 1000 registrerade personer, så det är ju en del arbete som är förlorat annars. Finns det någon som kan hjälpa mig? Snälla!

2006-01-07, 10:03
Svar #19

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil

2006-02-10, 17:46
Svar #20

Hasse Wester

Hej
Jag änvänder Min Släkt och tycker att det är överlägset alla andra program för släktforsking. Nu tänkte jag använda ett annat program vid sidan om. Vill gärna ha tips om ett program med snygg layout och som är lätt att använda. Disgen vill jag inte använda.
M.vh Hasse Wester

2006-02-10, 20:11
Svar #21

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 03:28
    • Visa profil
Hasse
Om du skaffar senaste numret av PC för Alla så får du med en CD-skiva. Där finns demoversioner av ett stort antal olika program för släktforskning. Håller med dig om att Min Släkt är ett helt suveränt program - lättförståeligt och med massvis av användbara funktioner.

2006-02-10, 20:35
Svar #22

Hasse Wester

Aha... vad bra. Då ska jag köpa tidningen i morgon.
Tack Stig.

2006-02-10, 22:14
Svar #23

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 03:28
    • Visa profil
Hasse
Stort antal kanske var att ta i men de program som finns med är Anarkiv, Holger, Disgen, Min Släkt och Andata. I tidningen (Nr 1 februari 2006) finns också en artikel som handlar om programmen.
Stig

2006-02-11, 14:31
Svar #24

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Olika släktforskareprogram
 
Jag använder Anarkiv, Holger, Disgen och Min Släkt.
Som huvudprogram har jag Anarkiv som jag tycker har den allround förmåga och flexibiltet som jag är ute efter när jag lägger upp kompletta socknar.Endast Anarkiv har access tabellmöjligheter och riktigt fexibla sökmöjligheter över olika familjekombinationer, avvikelserapporter och källhänvisningar.Här finns också oändliga möjligheter att själv bestämma vad som kommer ut på hemsidor eller böcker.
Min släkt är ett enkelt och billigt och bra program för den som inte har några större krav.
Disgen används av de flesta,beroende på massiv marknadsföring, men ärlångt ifrån det bästa.
Jag har inte den senaste versionen av Holger, men Holger har tidigare varit ett mycket enkelt program utan några finesser.
Ovanstående är baserat på mer än 15 års användande av släktforskareprogram.

2006-02-11, 18:13
Svar #25

Hasse Wester

Tack för synpunkterna Sven-Erik. Kanske ska testa Anarkiv då. Har massor med arkiv, födelse, dödböcker och husförhörslängder i Access.....kanske att man kan ha användning för de att samköra med Anarkiv då?
mvh/Hasse

2006-02-11, 19:54
Svar #26

Hasse Wester

Har nu försökt använda Anarkiv men blir trött bara av att se layouten. Ska man ha ett program för släktforskning vill man väl att det ska se någolunda snyggt ut också. Holger var det första program som jag använde en gång men har blivit så illa behandlad av tillverkarna. När jag (efter att ha bytt dator) hade tappat min licennyckel och lösen (kommer inte exakt ihåg vad man behöver) då visade det sig att jag inte fick någon ny. Trots att jag köpte programmet för dyra pengar en gång så kan jag alltså inte använda det. Mycket dålig stil. Antar att de ville att jag ännu en gång skulle köpa programmet!!!

2006-02-11, 21:11
Svar #27

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Efter 11 års forskning gjorde jag i höstas slag i saken och investerade i mitt första släktforskarprogram. Har genom åren hankat mig fram genom att skriva ner på GF:s blanketter. Men det har så klart varit oerhört omständligt. Så jag har, likt Hasse, funderat på vilket program jag skulle satsa på. Fastnade till slut för Min Släkt. Hade prövat demo-versionen tidigare och tyckte att det fungerade bra; enkelt och lättanvänt.
 
Och jag har definitivt inte ångrat mig. Är verkligen helnöjd! Det enda problem jag har nu är att jag inte kan använda programmet, eller något program ö h t, för datorn har kraschat. Så frustrerande! Men det ordnar sig naturligtvis inom kort.

2006-02-11, 22:01
Svar #28

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Hasse, det allra snyggaste (och samtidigt lättanvända) program som finns är Reunion (www.leisterpro.com). Men då krävs det att du har tillgång till en Macintosh att köra det på, eftersom det inte finns för PC.
 
Mvh / Peter

2006-02-11, 22:48
Svar #29

Hasse Wester

Aj...vad synd Peter. Har PC. Tack ändå!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna