ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-02  (läst 2929 gånger)

2002-09-27, 20:33
läst 2929 gånger

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Vet någon ett släktforskningsprogram, där man kan få utskrifter på holländska, engelska och svenska? Jag har hittills använt det holländska programmet Haza-data sedan mitten på 80-talet. Ett mycket bra program, men det börjar bli lite gammalmodigt och deras windowsversion blir aldrig färdig. Vem vet ett bättre program?
Hälsningar  
Anneli

2002-09-28, 00:09
Svar #1

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Hej Anneli!
 
Brother's Keeper är ett sådant program, som jag varmt kan rekommendera. Förutom engelska, svenska och holländska kan du få utskrifter på en rad andra språk - alltifrån finska till grekiska.
 
Du kan ladda ner programmet härifrån: http://www.bkwin.com/.

2002-09-28, 08:04
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Anneli, även Disgen 8 har holländska bland de tillgängliga språken, liksom engelska. Programmet sköter dock inte översättning av egen inlagd text (fritext) utan det är standardtexterna som översätts. Du kan dock lätt välja att köra flera språkversioner av löptexten och bara få ut det språk som är aktuellt för tillfället (du får alltså inte både engelska och svenska och holländska om du inte vill ha alla tre samtidigt).
Mer info www.dis.se
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

2002-10-10, 19:10
Svar #3

Utloggad Gunila Stjernstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2022-06-19, 12:55
    • Visa profil
MAC
Jag har Mac och vill fortsätta med det men har  
problem med mitt program Disgen som inte  
går att  
använda på en modern dator. Bör alltså byta.  
Men  
till vilket program? Jag är inte intresserad av  
teknik, vill bara ha ett program som är lätt att  
använda och som ger möjligheter till snygga  
utskrifter i varierade former, t.ex. med  
spaltindelning, olika stilar och så. Vill också  
föra över mina Disgenpersoner till det nya  
programmet.

2002-10-10, 21:16
Svar #4

Utloggad Åke Sjödin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:31
    • Visa profil
Hej Gunilla
Själv använder jag Reunion, ett program från USA,  
som är anpassat till svenska förhållanden av  
Gensoft i Åre (www.gensoft.se). Det har i dagarna  
kommit en ny version Reunion 8. Finns för Mac OS  
X och Mac OS 8-9.  
 
/Åke

2002-10-10, 21:22
Svar #5

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Hej Gunila.
Jag är en av dem som varit i samma båt. På rekommendation av Disgen skaffade jag Reunion. Det är visserligen ett amerikanskt program, men utformat för Mac och därför så enkelt att använda som Mac-användare är vana vid.Det är också översatt till svenska.
Du kan beställa programmet hos . I dagarna har version 8 kommit ut och därför bör Du kanske vänta tills Du kan få den svenska versionen av Reunion 8. Micael Korndahl, GenSoft, Box 130, 83013 Åre är det som säljer programmet.
Överföringen av Ditt material från Disgen bör inte innebära något problem. Du exporterar en Gedcomfil från det gamla programmet till det nya.
Mvh
Inge
Reunionfadder hos Dis

2002-10-11, 10:08
Svar #6

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Gunilla! Jag tror inte att du måste byta program. Jag har DISGEN för Mac kvar och lurar datorn genom att starta ett annat program så att det blir lagom mycket minne ledigt och si då startar programmet. Sedan kan man stänga de andra programmen o jobba vidare.
 
Men det är klart att det är lite primitivt och programmet är förålderat i förhållande till de nyare, så det är väl bra att byta av den orsaken kanske!
mvh Stefan Simander
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2002-10-11, 11:49
Svar #7

Utloggad Hans Vappula

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2017-05-15, 15:09
    • Visa profil
Visst går det att lura maskinen på det sätt Stefan beskriver. Själv brukar jag använda programmet Pussel till att fylla upp minnet med, genom att tilldela det så mycket minne att det bara blir högst 2 Mbyte fritt minne kvar.
Men detta trick fungerar bara upp till systemversion 8.6. Fr o m Mac OS 9 hjälper det inte alls, utan programmet kraschar med meddelandet Programmet 'okänd' har avslutats eftersom ett fel av typ 1 inträffade, eller så hänger sig hela datorn så illa att den måste startas om.
Har man alltså OS 9 eller nyare på sin Mac, eller om man har en så ny Mac att den kräver minst OS 9 för att fungera, så är det omöjligt att använda DISGEN 4 för Mac, hur man än tricksar.
m v h
///Hans

2002-10-12, 05:32
Svar #8

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack Hans! Det var det jag misstänkte. Tekniken rusar vidare! En möjlighet är ju då att man fortsätter att använda den gamla Macen till sin släktforskning och inte något annat. Då slipper man i regel också vara rädd för nya virusinfarkter (och andra eventuella problem förknippade med nya datorer!)
 
Back-up är då minst lika viktig som tidigare, så inte allt försvinner om den gamla trotjänaren lägger av!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2002-10-12, 09:58
Svar #9

Rick Ekman

Finns det inte emulatorer till MAC som simmulerar Windows?
Jag vet i alla fall att det finns tvärtom, alltså en emulator som gör att du kan köra Mac program på en PC.
Om det sedan går att tillämpa i detta fallet kan jag inte svara på, men det kanske är värt att undersöka?

2003-02-03, 12:13
Svar #10

Maria Lindström

Hej!
 
Efter en rensning bland min farmors papper  
har  
mitt intresse för släktforskning vaknat på nytt.  
Jag är nybörjare på alla sätt och vis och vill  
gärna bli rekommenderad ett bra  
dataprogram att  
använda, men problemet är att det som alla  
tycks  
gilla bäst (minsläkt) inte går att använda på en  
mac. Vad använder ni macanvändare för  
program?
Tack på förhand!
Mvh Maria

2003-02-03, 15:08
Svar #11

Patrick Lindblom

Förutom att jag just har bytt från Min Släkt till DISGEN finns det tips på Mac-program under Släktforskningsprogram för MAC.
 
Lycka till!

2003-02-04, 00:35
Svar #12

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Reunion är ett bra släktforskningsprogram för Mac. Det går att köra Disgen också, men du bör i så fall skaffa ett program som heter Virtual PC

2003-02-24, 15:34
Svar #13

Ingvar Fröderberg

Finns det något framtaget program för att datorisera husförhörlängder. Gårdsnamn och tidsperiod bör vara central begrepp.

2003-02-25, 15:47
Svar #14

Utloggad Thage Petrusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2012-04-07, 21:35
    • Visa profil
Ja i Disgen är detta inbygt, gå in och kompleterar församlingarna ned till den nivå du önskar, ex rote, gård, torp.  
Lagra dina personer i databasen med födelse ort, dito på gifte och dörd. Sedan registerar du tiden som som personerna levde på respektive plats.
Nu är hela personmatrialet klart.  
Gå sedan in och skriv ut med resp ort och nivå som du önskar, valet gör du i utskrifter utgående från orter.
Du får en husförslängd på rotar (gårdar mm)du kan få om du lagt in kartor, gården utskriven med gårdshistora, foton.
På samma sätt gör du med dina källor.
Här lagt in ett antal församlingr på detta sätt, matrielet är sedan mycket lätt att överför om man vill skriva ex en sockenbok.
Lycka till Thage

2003-04-12, 20:50
Svar #15

Utloggad Janove Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2014-01-02, 04:39
    • Visa profil
Jag har köpt  min släkt  och Disgen.
Helst så hade jag bara haft ett bra program , det som jag saknar på Disgen är något som min släkt har, på vilket namn jag än markerar så får jag svaret på vilket sett personen är släkt med mig.
Däremot så saknar  min släkt  en bra sak som Disgen har är att under varje person så skriver Disgen ut notiserna. Nu är frågan  finns det inget program som har det som dels Disgen har , dels det som min släkt har så att jag slipper ha båda programmen

2003-04-13, 20:21
Svar #16

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Hej JanOve,
Jag kan inte alls Disgen, men jag är rätt bra på Min Släkt.
I vilket läge är det som du vill ha ut noteringarna (notiserna)?
Jag tycker det för det mesta går att ställa om uskrifterna så att man får med noteringarna.
Om du menar att du vill ha ut dem på bilden så är det bara att klicka på den lilla vita rutan på högerkanten av personen. Fast det är klart, du ser bara noteringen tills du klickar någon annan stans på bilden.........
MVH
Barbro

2003-04-13, 20:37
Svar #17

Utloggad Janove Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2014-01-02, 04:39
    • Visa profil
Hej Barbro. Vad jag menar är i Disgen så när den skriver ut forskningen så under varje individ där det finns notiser noterade så skriver Disgen ut det
 
Men i  Min släkt  så när du skriver ut din forskning så måste du skriva ut notiserna efteråt på varje individ
Det är det som jag tycker är lite fel, annars så gillar jag det programmet mer

2003-04-13, 21:24
Svar #18

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
JanOve,
 
Den funktionen som du tycker är så bra i Min släkt finns också i Disgen.  
Gå in under Redigera / Flytta koppla, sedan går du till Sök och så kan du söka gemensamma anor och gemensamma ättlingar. Skriver du ut resultatet så får du det i form av ett litet anträd eller stamträd.

2003-04-14, 16:23
Svar #19

Utloggad Inga-Lill Meijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 193
  • Senast inloggad: 2015-06-29, 13:38
    • Visa profil
Hej JanOve
Om jag förstått dig rätt vill du ha med  noteringar om varje person när du gör en utskrift från MinSläkt.
Om du klickar på Rapporter därefter högerklickar på tex Anfäder: Egenskaper,Uppgifter
så kan du själv välja hur mycket och vad du vill ha med i utskriften. Du kan alltid gå till MinSläkts hemsida och ställa frågor du får alltid snabbt svar. Inga-Lill

2003-04-23, 21:30
Svar #20

Utloggad Per Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2023-02-15, 17:32
    • Visa profil
Jag fick för några år sedan programmet Coral family tree suite. Jag har nu lagt in hela min hittillsvarande forskning i detta men börjar bli tveksam till att fortsätta med detta eftersom det är ett engelsktalande program. Har läst en del om Disgen 8. Finns det någon med erfarenhet som kan ge mig goda råd om hur jag bör göra. Byta program eller ej. Fungerar exporten av data från Coral till Disgen 8 etc. Tacksam för alla synpunkter.
 
Per

2003-04-24, 19:28
Svar #21

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Känner inte till Coral. Har läst om en del amerikanska program men faktiskt inte stött på just Coral. Hittar det inte på nätet heller vid en snabbsökning.
 
Beträffande import till Disgen 8, så kan du alltid plocka ned en demo. Den tar max 50 personer och giften, men du kan ju göra en provexport i GEDCOM-format (som borde finnas i Coral)

2003-04-24, 20:41
Svar #22

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Skulle tro att programmet heter Corel någonting, då den firman fick det på köpet när de köpte någon annan firma.

2003-04-24, 21:46
Svar #23

BoBerndtsson

Programmet heter Corel Family Tree Suite.
Du hittar det här.

2003-04-25, 11:06
Svar #24

Utloggad Per Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2023-02-15, 17:32
    • Visa profil
Sten-Sture, Elisabeth och Bo
 
Tack för tipsen.
 
Per

2003-06-05, 01:45
Svar #25

Mr Johan

hej  
anv ett släktforskn prg för många år sen men nu har jag glömt vad det hete...
 
har kvar filerna o de slutar på  GNO  
 
nån som vet vad för prg man kan öppna gno filer i ?
 
hör av er.
 
mvh Johan.

2003-06-05, 08:56
Svar #26

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:35
    • Visa profil
Suffixet .gno används av programmet GenoPro.

2003-12-01, 22:41
Svar #27

Lennart Lindström

Är (förhoppningsvis) en ganska avancerad programmerare i objektorienterad programmering. Men novis på släktforskning. Med dagens mjukvaru-teknik borde det vara lätt att göra ett avancerat släktforskningsprogram, för direkt informationsutbyte mellan olika forskare via Internet.
 
Fungerande egna web-lösningar, dvs en egen domän, kan ju fås för 300 kr i startkostnad och ca 200 kr/år på dagens web-hotell (använder själv b-one.net ? 12:- per månad plus en årlig domänavgift 75 - 115 kr/år  OBS: .se domäner är dyrast i världen - undvik dem! ), Och denna teknik är också enkel idag att uppdatera.
 
Men vilka släktforskningsprogram fyller dagens aktuella krav. Jag blir mörkrädd när jag ser vilken flora av program som brukar användas - av detta forum att döma.
 
Ett FÖRSTA BASKRAV måste vara att programmet kan (eller kommer att kunna) exportera och importera filer innehållande flera släktkedjor, i den nya globala standarden XML. Då kan de senare utan problem redovisas, vidarebefordras, bytas etc på egna sajter enligt ovan, med alla de källhänvisningar och övriga krav seriös släktforskning kräver - oberoende av användare.
 
Vilka släktforskningsprogram gör (eller kommer säkert att göra) detta - och vilket av dessa är i så fall bäst. Jag vill naturligtvis inte starta med ett redan ålderdomligt program
 
Har någon svar eller erfarenheter

2003-12-02, 03:12
Svar #28

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Lennart, XML i sig gör ju varken till eller ifrån. Någon måste ju också definiera vad taggarna betyder.
 
Jag kan muntra upp dig med att de flesta program kan hantera ett format som heter GEDCOM. Man kan tycka vad man vill om detta format, men det är det som är defacto standard på området.
 
Välj alltså ett program som stödjer GEDCOM. Ägna dig sedan åt det roliga, dvs släktforskningen. Om du efter någon tid kommer på att du vill byta program, så flyttar du lätt dina data till det nya programmet.
 
Mina personliga förslag är MinSläkt och DISGEN. Båda finns som demosar. Men åtminstone i DISGEN har man valt att gå utanför vad GEDCOM kan representera, så en DISGEN-databas överlever så vitt jag vet inte till 100% en export till GEDCOM. En databas från MinSläkt klarar sig bättre eftersom det programmet inte är lika rikt på funktioner som DISGEN. (Har jag fel om DISGEN här får någon mer kunnig gärna rätta mig!)
 
Medan du rotar i kyrkböckerna kanske GEDCOM-XML hinner sätta sig ordentligt, för den standarden är på gång..

2003-12-02, 23:35
Svar #29

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Tull på dataprogram?
Beställde ett släktforskarprogram (FTM v 11) i USA för 30$, billigt tyckte jag.
Men sen började det! Internationellt porto 15$. Och det tog en hel månad för att nå mig, varav en vecka hos tullen på Arlanda.
Tullavgift 154:- exp-avgift 50:- och moms på exp-avgift 13:- !!!
 
Kan det vara rätt?? Det blev alltså i slutändan dubbelt så dyrt!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna