ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-07-28  (läst 1696 gånger)

1999-11-05, 19:50
läst 1696 gånger

Ludde Person

Beträffande CD-R och CD-RW.
En CD-R skiva dvs en skiva som inte kan raderas kostar 10 kronor (då slipper man problem med olika datorer) så mitt förslag är köp CD-R skivor. Om man vill göra tillägg i sin forskning så är det ju bara att bränna in en ny version på CD-R skivan. Eftersom den rymmer 650 Mb så torde väl det rymmas ganska många versioner på samma CD. 10 kronor är ju lite pengar jämfört med det jobb man lagt ner och då tycker jag att man kan kosta på sig att göra back-uper ofta utan krångel med det dyrare CD-RW skivorna....

1999-11-05, 22:15
Svar #1

Kjell Burvall

Ett kort svar till dig Karin Johansson.
Jag har varit i kontakt med ansvariga för Genesis och det kommer inte något demoprogram. Man hänvisat till att det blir för stort.

1999-11-11, 10:03
Svar #2

Kjell Burvall

Nu har jag fått e-brev om att det som tidigare var omöjligt är möjligt. Genesis demo finns på cd-rom för 40 kr. Summan insättes på pg 61 27 29-4.
Skriv namn, adress och postadress på talongen, gärna e-adress också. Mottagare: Candil.

1999-11-22, 22:50
Svar #3

Bo Engman

Varför inte prova Win-Family ? Gratis demo som kan tankas hem från internet. Fungerar med begränsningen att utskrifterna på papper är blockerade.

2000-11-27, 22:27
Svar #4

Rita Wilson

Hej
Jag har använt Family Tree Maker sedan jag började släktforska (1982). Nu vill jag byta till ett svenskt program och blir bara yr av alla diskussioner om program! Vilket väljer jag? Vad kostar det och var kan man köpa dem?
 
Mvh Rita Wilson-Hedman

2000-11-27, 23:09
Svar #5

Jonas Kuschner (Jonas)

Hej Rita!
 
Det kommer en ny Disgen (version 8) vid årsskiftet och det ryktas att Holger skall komma med sin version 7 någon gång den närmaste framtiden. Du kanske skulle vänta tills du har sett hur dessa program ser ut och de nya programversionerna finns tillgängliga i demoform. Programmet Min Släkt kan du redan nu ladda ned och testa i en fullt fungerande version (som dock väldigt flitigt påminner användaren om att betala och registrera sig).
 
Det vore intressant att få veta: varför vill du byta till ett svenskt program efter så lång tid? Dessutom kanske du bör förklara vilka krav du ställer på programmet ifråga om hantering av namn, orter, källor, olika slags utskrifter m.m. Annars är det svårt för någon att rekommendera ett program. (Jag har aldrig provat Family Tree Maker, men om du har en färsk version av FTM, misstänker jag att det programmet är bättre än de flesta svenska program på en del av dessa områden.)

2000-11-28, 19:59
Svar #6

Mari Andersson

Hej Jonas!
 
Var ifrån kan jag ladda ner programmet Min Släkt resp var ifrån kan jag köpa det?

2000-11-28, 20:23
Svar #7

Jonas Kuschner (Jonas)

Rötter har en länksida, varifrån man kan nå hemsidorna för flera datorprogram, bl.a. Min Släkt, Disgen och Holger:
 
http://aforum.genealogi.se/bokkatalog/index.php?typ=search&field=all&kat=121&extern=2&www=on
 
Det finns dessutom många andra program, till vilkas hemsidor Rötter saknar länk.

2000-11-28, 20:23
Svar #8

Utloggad Åsa Tegelberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 257
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 09:25
    • Visa profil
    • www.asategelberg.eu
Hej Marie!
Här har du adressen till Min Släkt som jag rekommenderar varmt. Ett enkelt och mycket bra program. Har både Holger och Disgen, bra även de men jag föredrar Min Släkt.
 
Mvh Åsa
 
http://home.swipnet.se/minslakt

2000-12-19, 14:10
Svar #9

Viveca Flodn/Fagrell

Hej!
 
Jag ska börja släktforska och har anmält mig till en kurs i februari -01 på Studieförbundet i Malmö. Är det någon som har tips om någon annan bättre kurs?
 
Ang datorprogram: Programmet Min släkt är gratis, men om man börjar använda det och skriver in alla sina släktingar, kan man sedan föra över datan till Disgen eller Genesis om man vill byta program? Det verkar vara de två program som nämns mest. Är de bäst? Varför?
 
Är det någon som känner igen mina två efternamn får ni gärna maila mig!
 
Hälsn // Viveca

2000-12-20, 00:17
Svar #10

Andreas Karlsson

Hej Viveca!
 
Man kan föra över data mellan alla olika släktforskarprogram genom formatet GEDCOM, som alla program kan läsa. Men det blir ofta en hel del problem ändå, särskilt när det gäller källhanteringen, där olika porgram kan vara väldigt olika.  
 
Ett annat problem är att olika program är olika avancerade. Vissa program har mer utrymme för notiser, fler fält för att registrera olika uppgifter, o. dyl. För man över uppgifter från ett avancerat program till ett enklare, så förlorar man ofta mycket information på vägen.
 
När det gäller vilket program som är bäst är detta naturligtvis subjektivt, och helt beroende på vad du själv har för behov och krav.  
 
Själv vill jag t.ex. ha många olika fält för registrering av olika uppgifter och plats för många fria anteckningar, liksom en avancerad källhantering. Jag har kollat upp de flesta program som finns tillgängliga, och har valt Brother's Keeper version 6.0, som jag tycker är det allra bästa programmet för mina behov. Också detta program är gratis (om man nu skall använda det uttrycket).
 
Brother's Keeper 6.0 kan du ladda ner gratis från www.bkwin.com eller www.bkwin.net. Observera dock att den svenska versionen av programmet är klart först om 2-3 månader.

2001-02-24, 15:52
Svar #11

Utloggad Hans Wester

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2015-10-07, 12:00
    • Visa profil
Hej
 
Holger är det program som jag började använda för ett halvår sedan då jag startade släktforskningen och tyckte att det var mycket bra. Av en händelse så laddade jag hem ??Min släkt?? och har nu använt bägge programmen parallellt. Nu tycker jag att ??Min släkt?? är bättre på många sätt, bl.a personregistret till vänster (där man har en bra överblick över släktingarna och snabbt kan nå dem) dels tycker jag att familjediagrammet är bättre i ??Min släkt??. Även släktskapsfunktionen är utmärkt och bildbehandlingen är också överlägsen. Eftersom Holger är relativt dyrt i förhållande till konkurrenterna och då speciellt ??Min släkt?? så är det synd att jag inte fann ??Min släkt?? först. Det som Holger är bättre på är utskrifterna, som jag tycker blir mycket snyggare, speciellt ansedlarna. Antar att Holger kommer med en nyare version snart (kanske de kan använda en yngre designer till programmet - känns lite stelt nu). Tacksam om ni andra kom med era synpunkter.
MVH  Hasse W

2001-02-26, 04:13
Svar #12

Bernhard Granholm (Bkvg)

Hej Hans Wester!
Det du skriver om diskuterades kring september 2000 under denna rubrik och under Holger. Jag hade några inlägg där. Jag håller i stort med dig beträffande fördelarna med Holgers utskrifter och MinSläkts register.
 
Om du kan hämta hem den äldre diskussionen så är det onödigt att jag upprepar mig.
 
Det är svårt att kategoriskt säga vilket som är bäst. Det beror ju på vad man värderar mest. Och som sagt, jag gillar fördelar i båda programmen. Och ogillar nackdelar i båda.  
 
Några nackdelar har med brister i GEDCOM att göra, dvs att man inte kan överföra alla notiser i textdelen korrekt mellan programmen. Där är det bättre kompatibilitet mellan t ex Disgen och MinSläkt. Holgers Anmärkning 1 & 2 saknar motsvarighet. Liksom tecknet ! för tilltalsnamn.

2001-02-26, 05:01
Svar #13

Bernhard Granholm (Bkvg)

Holger - MinSläkt.
En sak jag inte nämnde i mitt förra inlägg är möjligheten för en nybörjare att tillägna sig programmen. Jag har som cirkelledare i att använda datorn i släktforskning funnit att rangordningen för enkelhet för nybörjare upplevs vara:
MinSläkt, Holger, Disgen. (Enklast först).  
Detta är dock en sanning med modifikation och gäller om man i jämförelsen tar med alla finesser programmen har. Om man inte använder sig av programmens alla finesser utan enbart matar in sin släkt, så är de likvärdiga - kanske då Holger är enklast.
Tar man sedan med priset i jämförelsen, så har Hans (och andra) redan angett ett argument.

2001-03-05, 19:39
Svar #14

Roland Lilja

Min Släkt är det intelligentaste, mest pedagogiska
och användarvänligast av de program jag har testat. Och vilken fröjd för ögat; mjukt och skönt att vila i! I särklass!

2001-04-12, 07:22
Svar #15

Utloggad Carolina Hofgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2020-10-16, 14:24
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har ett problem. Jag har windows 2000 på min dator och har in?te hittat något program som kan köras på den! Vet någon om det finns nåt program att köra på 2000?
 
MVH!
Carolina

2001-04-12, 12:47
Svar #16

Gabriel Frisk

Hej Carolina H.
 
DISGEN 7 & 8 går alldeles utmärkt (- om det är släktforskningsprogram som du menar...) GLAD PÅSK!

2001-04-12, 13:50
Svar #17

Yvonne Korn (Yvonnek)

Hej Carolina - i stort sett alla nya program går alldeles utmärkt att köra på Windows 2000. Det kan möjligtvis vara problem med en del gamla program som var skrivna för DOS, samt en del spel. Kanske är det så att du inte har administratörsrättighet på systemet så att du inte kan ändra inställningar och/eller lägga in program själv? Holger, Min Släkt och PAF går bra av släktforskningsprogrammen - och tydligen även Disgen enligt tidigare inlägg.

2001-05-08, 11:11
Svar #18

hertha nykvist

Disgen/Holger
 
Jag har problem med att överföra mina antavlor från DISGEN till HOLGER.Export från DISGEN och import till HOLGER via GEDCOM-fil går utan problem, men när jag tar fram en antavla i HOLGER (demoversion) så är inte de svenska tecknen å, ä och ö korrekta. Inte som ibland förekommer ae, oe och ? utan MU, PO och U.
Vad gör jag för fel?

2001-05-08, 12:31
Svar #19

Bernhard Granholm (Bkvg)

Hertha
Du måste använda teckenkod ANSI vid export till Holger.

2001-05-08, 22:28
Svar #20

hertha nykvist

Bernhard Granholm
Tack för ett snabbt svar.
Jag hade markerat ANSI i inställningar på Holger, men Ditt svar gav mig en impuls att titta på utskriften från Disgen.  Disgen markerar automatiskt teckenkod Ansel(Gedcom standard). Genom att istället markera ANSI(Windows,ej standard) så blev utskriften i Holger korrekt.
M v h  
       Hertha

2001-06-26, 15:22
Svar #21

Bibbi Blomqvist

Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa i mitt Disgen7-program.
Min mormor och morfar skilde sig och mormor gifte om sig med sin systers f.d. sambo. Han kommer alltså på två ställen, och jag har honom på två olika kortnr. Han kan väl bara finnas på ett kortnr? Hur ska jag göra?
Mvh Bibbi Blomqvist

2001-06-30, 00:39
Svar #22

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Bibbi
Kontakta en av DIS faddrar så får du hjälp. Du hittar faddrarnas adress i Diskulogen.
Varje person skall naturligtvis finnas bara på ett ställe. I princip skall dubbelgångarens alla kompletterande notiser flyttas över till huvudpersonen. Sedan skall dubbelgångaren kopplas bort och annuleras. Varefter de kvarvarande personerna skall kopplas ihop på rätt sätt.
 
Det är lite svårt att besvara i detalj när man inte vet vilka relationer som finns i övrigt. Det brukar vara bra att rita en skiss på ett papper som man sedan följer efter hand som man rättar till uppgifterna i Disgen.
Lycka till
Torbjörn i Björklinge

2001-07-25, 09:50
Svar #23

Lennart Hjelm

Jag har testat några program och funnit nu att det nya svenska History är helt outstanding när det gäller databaser som släktforskning leder till, och de utvecklar programmet hela tiden och har suverän support, och lyhörda för forskarens synpunkter och krav....jag har c:a 2700 personer i min databas och hämtat den från Holger och det blev stor skillnad snabbhet, prestanda och möjligheter att hantera dessa data...så jag rekomendera att ni tittar på deras demover...här är adressen: http://www.fricorps.com/...jag tror att ni kommer bli nöjda/MVH Lennart Hj...

2001-07-25, 18:23
Svar #24

Ulf.L

Hej
 
Tittade lite på utformningen av programmet och finner det ovanligt trist. Har använt Min Släkt nu i ett år och är mycket nöjd. Började med Holger som jag tycker är stelt och tråkigt.
 
MVH  U.L

2001-10-15, 19:07
Svar #25

Annelie W

Hej har problem att installera Sveriges dödsbok 1950-1999.
efter jag kört installationen och jag klckar på genvägen till programmet så kommer förbjuden åtgärd upp, och runtime error.
Någon som vet vad detta kan bero på?
/Annelie

2001-10-15, 23:17
Svar #26

Utloggad Ingemar Goliath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2022-12-29, 16:12
    • Visa profil
Hej Annelie W,
 
jag har haft samma problem som du men har gett upp. Ambitiösa hjälpförsök från Carl Szabad har inte givit resultat. Tursamt nog har jag även en bärbar dator, på vilken installationen lyckades. Situationen är densamma betr Klara-skivan. Du kan nog räkna med ett svar från Carl Sz, som sannolikt vill ha uppgifter om din dator.
 
Hälsningar, Ingemar G.

2001-10-16, 00:33
Svar #27

Carl Szabad (Carl)

Annelie! Av en händelse såg jag din fråga. Det finns annars en diskussion om CDn under Källor > CD-skivor > Sveriges dödbok 1950-1999.
 
Har du prövat med de åtgärder som omnämns på sidan om CDn i Rötter? Om du ändå inte får rätsida på problemet, kontakta mig direkt.

2002-07-28, 10:59
Svar #28

Stig-Göran Nyman

Hej.
Semester problem, jag har under min vistelse i skärgården när jag inte har tillgång till dator alla dagar.Konstaterat att om jag använder rubriken nytt senaste vecka så fungerar inte att rulla i rubrikerna, datorn låser sig, jag har inte lyckats att finna ut vad som går fel. Använder jag däremot nytt senaste dyngn fungrar alt normalt, men då är dett risk att gå miste om något intresant.

2002-07-28, 12:23
Svar #29

Rune Edström (Rune)

Hej Stig-Göran
Prova: Sök inlägg och markera 2 dagar, kanske inte datorn blir överfull.
mvh
rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna