ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-11-05  (läst 1774 gånger)

1999-09-04, 13:10
läst 1774 gånger

Lotte Jensen

Här har jag ett tips på hur man kan märka sina anor så man lätt hittar dem i mängder av personer man lätt får när man börjar breda ut sin släktforskning.  
Jag och mina systrar har ett mångtusental antal personer inskrivna i vårt dataprogram. För att skilja vem som är vem har vi utarbetat ett system för det.
Till de som är ana använder vi # - tecknet
Till personer som är syskon till anor och gifta eller har fått bar använder vi PLUS -tecknet.  
För dem som är släkt men varken gifta eller inte har barn använder vi MINUS-tecknet.
Resten blir då ingifta och annat  löstfolk som ibland hänger med.
Vi kallar det JP-systemet

1999-09-04, 19:12
Svar #1

Thomas Björklund

Hej Lotte,
 
Vilket program använder du? Jag förstår ej helt Ert system, det kan väl endast omfatta en släkt?
 
 
Mvh Thomas Björklund

1999-09-04, 19:46
Svar #2

Lotte Jensen

Systemet är tänkt att göra nytta när materialet är i datorn. Man kan använda vilket program som helst man bara skriver in det före förnamnet på aktuell person.  
Jag kan alltså hoppa in på vem som helst av de personer som jag har i min dator och se om de är släkt på något vis. Om de är en ana eller ättling till en sådan. Sen kan jag följa den röda tråden bakåt tills jag ser vart vi har en gemensam ana. Extra kul om man träffar en nu levande person och vill kolla om vart våra Anor går ihop..

1999-09-05, 01:51
Svar #3

Thomas Björklund

Vad jag tänke på var att det måste märkas upp utgående från en viss släkt och det sedan skulle bli ett digert arbete att märka om folk. Detta kan vara aktuellt om man utbyter data mellan olika släktforskare. Det optimala vore om ett program kunde göra samma sak, men då dynamiskt.
 
Mvh Thomas

1999-09-05, 03:31
Svar #4

Christian Andersson

Hej!
 
Varför uppfinna hjulet en gäng till? Det finns åtminstone ett utmärkt släktforskningprogram på marknaden som den funktionalitet.
 
MVH Christian

1999-09-05, 11:01
Svar #5

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Smart uträknat, Lotte, men varför måste du förstöra förnamnet med krumeluren. Du kan ju i princip stoppa in den var som helst?!
Jag använder Holger, och för att lättare kunna hitta yrkesområden, har jag använt mig av ett liknande system. Men då har jag valt att stoppa in krumeluren i anmärkningsfält 1, där man kan välja att inte ha med den om man vill. I mitt fall har jag velat skilja mellan militärer (soldater, officerare, etc.), jordbrukare (bönder, torpare, brukare, etc.), osv. Detta gör sig tyvärr inte med bara yrkesbeteckningen, som givetvis är olika inom samma gebit, liksom...
Jag vet flera som använder sig av liknande koder för sina egna anor. Då också i anmärkningsfälten, där de gör minst skada.

1999-09-05, 23:18
Svar #6

Göran Johnson

Om man använder DISGEN finns det en funktion som heter Flaggor. Man kan ha upp till 20 flaggor som benämnes med bokstäverna A-T. Jag antar att man skulle kunna ge några av flaggorna de betydelser som Lotte anger. Man kan sedan använda flaggorna för sökning och i utskrifter. Jag har inte gjort detta själv men inser att det kanske är en poäng.

1999-09-07, 17:51
Svar #7

Lotte Jensen

Finns det program med liknande funktion så är det ju utmärkt, om man snabbt kan se vem man har att göra med. ana, släkting , etc ...
Och jag vet, det ser annorlunda för någon annan som inte har samma an-led som oss. Vi har utgått från vår egen släkt då vi startade och det harvarit till stor hjälp för oss.
Vi kallar de personer med plus och minus för pluspersoner

1999-09-07, 20:07
Svar #8

Thomas Björklund

Det bästa vore om man kunde koppla personer till en viss släkt oberoende av vilket efternamn de har. På det sättet löser man detta enkelt.

1999-09-10, 22:43
Svar #9

Lotte Jensen

Vi har alla personer kopplade samman naturligtvis. Men vi ville ha ett system för att se HUR de är släkt med oss. S.k. flaggor kan ju vara ett alternativ för en del. Men de är inte synliga när man är i datorn och skummar igenom släktforskningen eller hartagit upp en söklista.

1999-09-11, 09:26
Svar #10

Pierre Nilsson

Hej!
Var ska man lägga alla faddrar som kommer fram i släktforskningen? Själv har jag redan ett exempel.
 
Man skriver:
Döpt ....... Faddrar ....... Hade ..... syskon Bodde ........... Arbetade som....... Uppförde sig..... Blev far till .... barn Död .......... år gammal  Begravd ..........
 
Har någon annan ett bättre exempel? Jag använder HOLGER5 och det här ex. avser textrutorna.
Mvh
Pierre N

1999-09-11, 11:07
Svar #11

lasse

Varning!
 
Jag vill varna för det nya släktforskarprogrammet Genesis!. När jag försökte installera det på min relativt nya PC, med Windows 95 som operativsystem, så gick det ej. Jag fick dålig support av de som säljer programmet, så nu så har jag skickat tillbaka programmet och kräver pengarna tillbaka.

1999-09-11, 14:41
Svar #12

Utloggad Christer Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 11:43
    • Visa profil
    • www.lifeisfab.com
I  programmet DISGEN kan man med fördel lägga faddrar i textnotisen och låta programmet införa dessa personer i personregistret, fastän de inte är släkt, men ändå kanske hade någon viktig betydelse. Likadant går det att göra med orter. Funktionen är mycket avancerad. Om det i texten står trädgårdsmästaren Hans Öhgren kan man låta det bli
Öhgren, Hans, trädgårdsmästare.............. i personregistret. De funktioner som [color=0000ff]Lotte Jensen[/color] beskriver är också fullt implementerade av DISGEN. Bla kan programmet rita upp en fullständig tavla på hur person X är släkt med person Y (släktskapstavla). Programmet har en  röd punkt tänd för de personer som är släkt. Detta styrs ju av vem man valt som proband (kanske dig själv eller någon annan) eller stamfader i just det ögonblicket. Programmet har en [color=119911]grön[/color] punkt för de personer som finns med i den aktuella söklistan.
MVH Christer J

1999-09-13, 14:09
Svar #13

Utloggad Antti Alfthan

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2021-10-09, 09:50
    • Visa profil
Vem är Lasse utan efternamn? Kanske är programmet inte bra, men att varna så där anonymt gillar jag inte.  
Med vänlig hälsning.
Antti Alfthan från Rovaniemi

1999-09-17, 13:44
Svar #14

Utloggad Björn Pilström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-04-13, 17:08
    • Visa profil
Lasse!
 
Tråkigt att du inte lyckades installera ditt program. Jag har haft liknande problem med andra program. Enligt min erfarenhet så är detta ett relativt vanligt problem med äldre program och nyare datorer/operativsystem (till skillnad från tvärtom, d.v.s. när ett program kräver ett visst operativsystem eller liknande - då går det inte alls!!). Det här problemet beror ofta på att programmet använder intern 16-bitarshantering, medan den moderna datorn (eller operativsystemet) använder 32-bitar. Det finns (komplicerade) sätt att undvika detta genom att undvika att ladda 32-bitarsrutinerna vid uppstart, men jag är ingen datorexpert och kommer inte riktigt ihåg vad Dells support sa till mig den gången det begav sig. Kanske någon mer datorkunnig kan hjälpa till??  
Ofta så kommer de äldre programmen så småningom i nya 32-bitarsversioner, så det är bara att önska dig lycka till tills dess, Lasse!
 
P.S. Problemen är ännu värre med Windows98 som är ännu mer 32-bitars, om man nu kan uttrycka sig så...

1999-09-17, 13:45
Svar #15

Utloggad Björn Pilström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-04-13, 17:08
    • Visa profil
Håkan!
 
Borde inte den här diskussionen ligga under Datorprogram eller något???

1999-10-07, 20:19
Svar #16

Utloggad Åke Myrenäs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2019-01-28, 20:02
    • Visa profil
    • akeshemsidanr10.se
Spara data i tex DISGEN!
Jag har installerat en CD-writer Pus fabr HP för att spara filer framförallt om släktforskning om något skulle hända med min hårddisk. Installationen gick u a. Som första inläsning gjorde jag ett 10- tal filer med bl a dg7 (totalt c:a 400MB).
Allt förlöpte OK enl anvisningarna men när jag öppnar dg7-filen med CD skivan får jag indikering att ortfilerna är felaktiga. Jag kommer dock in i
programmet och kan göra sökning på alla personer tex. Däremot står det inom parantes för alla personer att ortsbasen ej går att öppna. På
hårddisken är det OK frånsett att jag troligen måste revidera ortnamnen.
Har någon tips vart jag skall vända mig. Det blir samma även om jag sätter in CD skivan i gamla CDROMläsaren. Åke Myrenäs

1999-10-07, 21:06
Svar #17

Thomas Björklund

Hej Åke,
 
Det kan vara så att dina filer är markerade som skrivskyddade. Detta pga att CD-skivor, i de flesta fall, endast är läsbara. Om man kopierar över datafiler från en CD till en hårddisk, så följer skrivskyddet med. Det man får göra är att ta bort skrivskyddet. Detta kan göras på flera sätt beroende på operativsystem.
 
Win 3.1 - gå till dos, ställ dig i aktuellt bibliotek och skriv:
attrib *.* -r
 
Win98 - markera en datafil i utforskaren - välj egenskaper - markera bort skrivskydd
 
Hoppas det går bra!
 
Mvh Thomas

1999-10-07, 21:27
Svar #18

Bo Engman

Det förs diskussioner om dataprogram och dess funktioner. Jag är återförsäljare för ett utmäkt program, men reklam skall väl inte förkomma på dessa sidor, väl?

1999-10-07, 22:14
Svar #19

Utloggad Karin Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2010-02-07, 18:07
    • Visa profil
Jag har köpt Genesis och hittills har jag bara haft nytta av det som komplettering till Disgen.
 
Fördelarna är  
1.att man kan länka Worddokument
så att man från huvudpersonens sida genom att trycka på knappen Dokument kommer in på det man skrivit  eller genom OCR kopierat i ett Word dokument. Eftersom jag sysslar mycket med att skriva av gamla dagböcker m.fl. dokument är detta en värdefull funktion.
 
2.att man får förslag till vilka kyrkböcker m.fl. källor man kan leta vidare i för just den personen.Klickar man på den källa man vill åt skrivs det in som en beställning till t.ex.SVAR.
 
3. att data, bild, karta och notiser visas på skärmen samtidigt.
 
Jag har fått bra support via e-mail och man har samma dag åtgärdat de fel jag påpekat.Jag håller med om att det borde finnas en demoversion och kanske kommer den.
MVH Karin

1999-10-08, 18:51
Svar #20

TYhomas Björklund

Hej Karin,
 
Varför använder Du Genesis bara som komplettering till Disgen och ej byter ut Disgen helt och hållet?
 
Mvh Thomas

1999-10-08, 21:40
Svar #21

Utloggad Karin Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2010-02-07, 18:07
    • Visa profil
Hej Thomas!
 
Jag använder både Disgen och Genesis för att det passar mitt sätt att arbeta. Eftersom jag skriver många långa dokument som inte får plats på biografisidan i Disgen(jag har skrivit tills de
hängt sig!), tycker jag det är bra att inifrån Genesis få fram Worddokumenten i min släktforskning. Allt samlat på en och samma plats!
Man kan också lägga in ljud och video, vilket verkar intressant eftersom jag videofilmat en hel del.Men jag har inte försökt än.
 
Däremot hittar jag lättare och snabbare i Disgen.
Så länge jag har plats kommer jag arbeta med båda.
Kanske lägger jag Disgen på en CD.
 
Mvh,
Karin

1999-10-08, 21:56
Svar #22

Patrik Persson

Har ni provat Min Släkt där kan man ju oxå göra allt det där (utom att hitta rätt kort på SVAR). Fördelen med Min Släkt är att det är väldigt billigt och det program jag hittills provat som presenterat resultaten på det mest överskådliga sättet (gäller även HTML-konverteringen) och som dessutom verit utomordentligt lättjobbat. Efter det jag läst om Genesis så tycker jag att det verkar som om samma funktioner redan finns i det betydligt billigare MinSläkt. I Min Släkt kan man dessutom länka till vilket dokument man vill inte bara Worddok dev man kan länka till ljud- bild- och video-filer
Prova det innan ni lägger ut dyra pengar på tex Genesis eller DISGEN.
 
Mvh Patrik Persson, Västerås

1999-10-10, 22:46
Svar #23

Utloggad Åke Myrenäs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2019-01-28, 20:02
    • Visa profil
    • akeshemsidanr10.se
Thomas Björklund. Tack för tipset. Det stämmer att ortfilerna i DGCOMMON är skrivskyddade när jag öppnar med CD-Writer filen under DG7 (E-disken). Vad jag ej förstår är att eftersom jag kopierat filerna från min hårddisk som ej är skrivskyddade (dvs DGCOMMON filerna i DG7) till CD-R skivan varför CD-writer filerna blir skrivskyddade. Är det någon automatisk funktion i CD-R skivan  som gör detta? Nu kan jag väl ej skriva in orterna på denna CD-R skiva. Det hjälper väl ej om jag tar bort skrivskyddet. Jag inbillar mig att det går att skriva om på en CD-RW skiva om jag förstått det hela. Men jag har ej försökt med en sådan ännu. Åke Myrenäs

1999-10-11, 16:57
Svar #24

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Eftersom en CD i grunden är enbart för läsning, så blir automatiskt en fil sätt som skrivskyddad vid bränning. Detta går inte att ändra på, och du kan ej heller använda en CD-R som hårddisk där du från ett tillämningsprogram typ DISGEN kan ändra och skriva. Däremot om du använder en CD-RW och använder programvara som gör att din CD-RW uppträder som en stor diskett, då kan du skriva och ändra. Till min brännare, en HP8100i, kallas detta för DirectCD, och kräver att CD:en formatteras för DirectCD. Sedan används den med en vanlig enhetsbokstav i filhanteringen. Denna CD kan dock ej läsas av andra datorer som saknar DirectCD.
 
Så det enklaste är trots allt att ha alla sina data på sin hårddisk. Den är trots allt betydligt snabbare än via CD-RW. Men ta ofta backup på CD-RW så är risken för dataförlust liten.

1999-10-27, 22:16
Svar #25

Utloggad Ewa Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2010-08-31, 18:53
    • Visa profil
Håller med Patrik Persson om att programmet MinSläkt är ett jätte bra program, lätt att fatta och inte en massa konstigheter, jag har provat andra program såsom Holger, Anarkiv, Disgen, Andata men dom var inget att ha i jämförelse med MinSläkt, dessutom är det det billigaste utav alla och varför skall man betala dyrt när man kan få ett program mycket billigare. Testa får ni se.

1999-11-04, 20:00
Svar #26

roger

När Gunnar Jonsson säger att CD-RW skivor gjorda med Direct-CD inte kan läsas av andra datorer som saknar Direct-CD, så stämmer inte detta. Om man hämtar ett program som heter UDF Reader på Adaptecs hemsida, och installerar detta så fungerar det. Dock under förutsättning att CD-läsaren är av typen Multi-Read (vilket jag tror att de flesta moderna CD-läsare är).

1999-11-05, 11:20
Svar #27

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Roger
Borde egentligen inte svara dig, då du inte uppgett hela ditt namn, vilket klart och tydligt står nedan, men gör det ändå.
 
UDF Reader hade jag inte hört talas om, men i just denna diskussionen spelar det ingen roll, eftersom det inte hjälper att bara kunna läsa sin CD. Man måste även kunna skriva till den, om man ska kunna änvända den som lagringsmedia för till exempel DISGEN. Det finns släktforskarprogram som enbart läser, men DISGEN har inte den funktionen. Vi hoppas det kommer i nästa version.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna