ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Crossover 14  (läst 753 gånger)

2014-12-02, 18:54
läst 753 gånger

Utloggad Sven Palm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 928
  • Senast inloggad: 2021-02-19, 11:54
    • Visa profil
Som de flesta Macägare känner till så är Crossover ett bra program för att köra de CD-skivor ( Sveriges Dödbok mm ) som givets ut av Släktforskarna.
 
Har haft det i flera år ut krångel, men nu passade jag på att uppgradera från version 13 till version 14 nu när de CyberMonday  65 % rabatt var svårt att motstå.
155 kr fick jag betala nu.  
 
Men, jag blev besviken, nu har de lagt in ett fult hack, som innebär att när jag startar mina program så går inte programfönstret att flytta, ligger klistrat på skärmen och döljer andra program som är öppna.
Programmet fungerar som det ska, (vore skräp annars), men man vill ju kunna dra fönstret åt sidan..
Efter lite trixande kom jag på att om jag trycker på den gröna reduceringsknappen uppe i vänstra hörnet på fönstret, så minskas fönstret, därefter går det att flytta runt, och även går att gripa tag i nedre högra hörnet och justera storleken.
 
Men jag ansåg att det måste vara en bugg, och skrev till CodeWeaver och påtala buggen
Idag fick jag svar:
 
Hello,
 
This is an inelegant hack that we needed to add to Crossover 14 so that other programs, like Quicken, could be resized at all. Some Windows programs automatically open their main window to be the full size of the screen and couldn't be resized. The workaround we found is to enable the maximize button (the green circle) to kick the program into a windowed mode that you can then resize from the bottom corner. Crossover should remember the new window size and reopen the program with the same size window on subsequent launches.
 
Thanks,
Andrew
 
googleöversatt:
Hej,
 
Detta är en klumpiga hack som vi behövde för att lägga till Crossover 14 så att andra program, som Quicken, skulle kunna ändra storlek på alla. Vissa Windows-program öppnas automatiskt sina huvudfönstret för att vara den i full storlek på skärmen och inte kunde ändra storlek. Lösningen vi hittat är att möjliggöra maximeringsknappen (den gröna cirkeln) att sparka in programmet i en fönsterläge som du sedan kan ändra storlek från nedre hörnet. Crossover bör komma ihåg den nya fönsterstorleken och öppna programmet med samma fönsterstorlek på efterföljande lanseringar.
 
Tack,
Andrew
 
Det var inte vad jag förväntat mig, och jag svarade omgående, att Crossover inte minns att jag reducerat fönstret och öppnar det nästa gång i den nya storleken.  
Mig irriterar det en smula att man ska behöva trixa till fönstret..  
 
Så om ni uppgraderar, så vet ni att detta är ett medvetet fel från Crossweavers sida.

2014-12-02, 21:06
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Det är väl ungefär som Löfvéns problem i kväll då. Crossover vill väl samarbeta för att få en mera gemensam utveckling. Du får väl backa till den förra versionen som du hade.
Klumpiga hack är verkligen trista, men förhoppningsfullt kan du välja bort detta.
 
(Meddelandet ändrat av brattis 2014-12-02 21:09)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna