ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brother's Keeper  (läst 2535 gånger)

2001-04-11, 15:55
läst 2535 gånger

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:10
    • Visa profil
Sara!
 
Det går tyvärr inte ännu att få med barnen i antavlan. Men jag har skrivit till programföretaget och föreslagit att just den funktionen ska läggas till, så jag hoppas att det kommer att genomföras.  
 
IXS!
 
Det finns ingen funktion i BK5 för att ange bostadsort. Själv har jag döpt om raden Annat till Bosatt och använt den för det. Men då får man ju ändå bara plats med en bostadsort, och som du säger så kan det ju bli en hel del under en livstid. I BK6 kan man ju däremot ha med ända upp till 999 olika bostadsorter. Det var en funktion som jag saknade i BK5. Måste säga att jag själv tycker att BK6 är jättebra och är mycket nöjd med den.
 
Andreas

2001-04-18, 16:45
Svar #1

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:10
    • Visa profil
Hej Sara!  
Nu har jag fått svar från programföretaget. Funktionen att ta med även barnen i antavlan kommer så småningom att införas. Men hur länge det dröjer innan det är genomfört går det inte att säga.  
Hälsningar, Andreas

2001-04-19, 16:06
Svar #2

Sara Bergström

Hej Andreas o David! (Eller kanske ni är samma person - vissa här tycks använda andra namn än sitt eget...)
 
Tusen tack för informationen! Jag har funderat på att byta program till DisGen eftersom jag tycker det verkar vettigare på många sätt. Men kanske jag kan ge mig till tåls och se vad BK hittar på för finesser.
 
MVH, Sara

2001-04-24, 02:14
Svar #3

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:10
    • Visa profil
Sara, David är min lillebror.

2001-06-18, 17:55
Svar #4

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:10
    • Visa profil
I Brother Keeper for Windows version 6 (BK6), kan man för varje person lägga in 999 allmänna notiser, 999 notiser för var och en av 999 möjliga höndelser som man registrerar, 999 notsier för var och en av 999 olika namnformer man registrerar, samt 999 olika notiser för var och en av de 999 olika bilder man kan koppla till programmet.
 
Varje notis kan bestå av 22000 tecken, vilket motsvarar ca 7 A4-sidor. Detta innebär att totalt kan man, för varje individ, skriva (999*999*3+999)*7=20965014 A4-sidor om denne person. Fler sidor än någon orkar läsa under en hel livstid...
 
Utöver detta kan man om varje ort som registreras i programmet skriva 999 notiser på ca 7 A4-sidor vardera...

2001-09-13, 13:29
Svar #5

S E Svensson

När kommer detta program i svensk översättning

2001-10-06, 21:34
Svar #6

Utloggad Bertil Tunel

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2023-06-22, 17:26
    • Visa profil
Svensk översättning finns tillgänglig på adressen http://www.torget.se/users/b/bertun/
Översättningen är inte klar till 100% ännu då utgivaren (John Steed) fortfarande jobbar med programmet. Allt väsentligt är dock översatt.
Mvh Bertil Tunel

2002-05-10, 02:29
Svar #7

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:10
    • Visa profil
Brother's Keeper version 6.1 är nu tillgänglig för nedladdning här.

2002-12-08, 00:05
Svar #8

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:10
    • Visa profil
I den senaste versionen av Brother's Keeper, version 6.1.10, är det nu möjligt att skapa egna händelsetyper att användas med alla personer. Det är en mycket stor förbättring! Dock finns denna möjlighet endast för registrerade användare.
 
Tillverkaren skriver så här:
You can add custom events on the Edit screen. To create a custom event, from the top menu pick Add, Custom Event and then it will be on the normal event list. When adding a custom event, be sure to spell it correctly (the way you want the event name to print on Group sheets and Book reports. This new feature is for registered users only.
 
Den senaste versionen, med alla uppdateringar, kan laddas ner här.

2002-12-11, 12:24
Svar #9

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:10
    • Visa profil
För den som inte visste det så kan man göra en provregistrering av Brother's Keeper, för att få möjlighet att testa de extra funktioner som blir tillgängliga om man registrerar programmet. Provregistreringen fungerar tills programmet stängs.  
 
För provregistreringen gäller följande:
Registreringsnummer: 1234
Lösenord: 2468

2004-04-05, 17:51
Svar #10

SE Svensson

Har köpt Brother´s Keeper och fått lösenord. Detta gjordes dock för många år sedan. Nu, i 6.1, kan inte alla funktioner användas och jag får ett felmeddelande när jag vill ta fram anor ( för vilken som helst person i databasen). Måste jag betala en gång till, eller är det något annat problem?

2004-05-09, 00:08
Svar #11

Utloggad Otto Jørgensen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2009-06-11, 09:11
    • Visa profil
    • home.online.no/~otjoerge/index.htm
Har du først registrert programmet, trenger du ikke betale for senere oppdateringer.
Får du feilmeldinger, oppgi gjerne den, eller enkleste av alt. bli medlem av den nordiske postlisten. 
Der finnes alltid noe som kan hjelpe.
Eller den engelske postlisten om det er mer ønskelig, se side http://home.online.no/~otjoerge/bk/bkmail.htm

2004-09-08, 02:01
Svar #12

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:10
    • Visa profil
Översättningen av Brother's Keeper till svenska (filen Swedish.bkw som tidigare inte var helt översatt) är nu klar och kan laddas ner här:
Swedish.bkw
 (34 k)

2005-08-04, 00:47
Svar #13

undrande

Hur  får man denna fil att fungera? På mitt ex
blir det en synerligen dålig svenska. Eller vad sägs om Allan gifta 1783-06-30 i V*.
Det står för övrigt att översättaren har gett upp. Men att översätta till norska och danska det går.

2005-12-15, 16:41
Svar #14

Bo Öhman

Hej!
Jag har Bk. 6.2 och jag undrar vad den där rutan To Do skall användas till. eftersomm engelskan är lite skraltig så får jag det inte riktigt att bli någon nyttig sak av den
 
Mvh. Bosse

2005-12-16, 06:13
Svar #15

Marie Belcher (Marbel)

Hej Bo!
To do betyder ju att göra. Jag hade tidigare BK och har för mig att den funktionen var till för att göra minnesanteckningar om personen i fråga av typ titta i dombok för aktuellt år, motkolla med moster Rut ang år för examen eller en fadder vid barnets födelse kom från församling X, kan det vara där modern föddes?
 
Jag användr nu Min Släkt istället och där finns samma funktion som jag använder ofta.
 
Lycka till!
Marie

2005-12-19, 20:05
Svar #16

Bo Öhman

Hej Marie!
 
 Tack för den upplysningen!
 
 Jag har ju använt Notiser fältet till det ändamålet. Om jag skulle föstå mig på det så skulle det se lite annorlunda ut. Det ser nog inte riktigt klokt ut med alla dessa notiser hit och dit när man skall printa ut det hela. Nej det där låter inte så dumt, tål nog att utforskas hur man anväder det, brukar nog lyckas bara man gjort några gånger fel först och haft den turen att Windwos har låst sig. Av felen lär man bli vis skrev visst någon för länge sedan.
 
Tack ännu en gång. Mvh. Bosse

2005-12-19, 21:28
Svar #17

Marianne Solli

Hei alle sammen.
 
Jeg bor i Norge og har anvendt Brother´s Keepers slektsprogram siden 2000 og har aldri støtt på slike problemer som jeg ser at dere beskriver. Jeg synes at det låter underlig at dere ikke kan få til å oversette dette gode programmet til skikkelig svensk. Jeg er enig i at det kan ikke være moro å anvende et program der ens eget språk blir radbrukket. Da mister man noe av interessen for å bruke det. 
 
Har akkurat vært på forlaget og hentet slektsbøker som de har trykket etter at jeg selv har skrevet ut slektsboken og redigert den i Word. Det var heller ingen sak å legge inn bilder og skrive dem ut, og boken min er på 635 sider og ble - om jeg skal si det selv - jettefin. 
 
Jeg er veldig godt fornøyd med Brother´s Keeper. Jeg fikk med alt jeg selv ville ha med i boken min. Ved at jeg gjorde dette arbeidet selv etter instruksjoner fra Brother\s Keeper sparte jeg masse penger.

2005-12-22, 00:42
Svar #18

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:10
    • Visa profil
Tyvärr har jag alltför ont om tid för att fortsätta att handha översättningen av BK till svenska. Finns det någon som är intresserad av att överta översättningen så hör av er till mig.
mvh
Andrea

2006-03-20, 18:32
Svar #19

tom.brandell

jag har bytt från w 2000 till xp från min gammla dator till en ny fört över filerna BK men kan inre öppna mina antäckningar bara skriva i nya vad ligger felet
Tom

2008-02-04, 21:51
Svar #20

Olof Rosenius

BK5.2 vs Windows Vista
 
Är det någon som vet om denna gamla version av Brother's Keeper går att köra med Vista?
 
Olle R

2008-02-05, 08:47
Svar #21

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hej Olof!
 
Jag hittade bl.a detta  inlägg om BK 5.2 och Windows Vista hos Ancestry. I ett av inläggen framkommer att en  uppdatering från Microsoft gör att BK 5.2 fungerar under Windows Vista.
 
Hoppas att det hjälper!
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-02-06, 12:23
Svar #22

Olof Rosenius

Tack Henrik!
 
Jag har inte Vista än. Jag bara sonderar på alla sätt före köp av ny dator till min fru. Det är alltid något problem man inte tänkt på som dyker upp när man sitter där framför det nya tangentbordet.
 
med vänlig hälsning
 
Olle R

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna