ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Behöver hjälp - finns önskad funktionalitet?  (läst 3432 gånger)

2011-04-10, 00:28
läst 3432 gånger

Utloggad Carina Bark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2011-10-08, 07:41
    • Visa profil
Hej!
Jag är mycket ny inom släktforskning, men ganska rutinerad systemanvändare.  
 
Har blivit fullständigt förvirrad av den uppsjö SW som finns för släktforskning.  
 
För att göra det enkelt tog jag ett månadsabonnemang på Ancestry, för att ha tillgång till alla kyrkböcker och kunna börja bygga träd och lära mig basfunktionalitet, i tanke att antagligen byta ganska snart, när jag fattat mer av vad man behöver.
Nu har jag blivit stortokig på Ancestry så tidpunkten kom snarare än väntat - hittar så mkt fel i deras bildfiler och filerna förändras över tid - vilket gör att tidigare referenser inte gäller.
 
Måste alltså ta tag i problemet innan jag hunnit läsa på själv.  
Jag hoppas att någon vänlig skäl kanske kan och vill råda mig?
 
1. Det behöver inte vara freeware, jag betalar gärna om det är bra
2. Jag vill kunna exportera och dela med mig
3. Jag jobbar ganska dataorienterat, dvs jag vill  
a) kunna mata in / importera (normaliserade) personlistor fr t.ex. excel som *inte* behöver kopplas in i ngt träd för tillfället.  
b) kunna sortera listorna på alla kolumner, helst kombinerade sorteringar, för analys  
4. Jag vill kunna stoppa in nya personer i träd antingen genom att registrera real-tid/manuellt eller genom att använda redan inmatade data från personlistorna (3.)  
5. Jag vill senare kunna koppla ihop olika oberoende träd
6. Jag vill komma åt alla kyrkböcker (se scannade bilder på skärmen), samtidigt som jag kör släktforskningsprogrammet (behöver kanske inte vara integrerat inuti, men bra om man åtmistone kan lägga in källhänvisningar med sidhänvisning.  
7. Allra helst skulle jag vilja komma åt alla kyrkböcker även offline (finns det ens något sådant program?) eftersom jag ibland jobb-reser till konstiga platser utan internet och spenderar tråkiga kvällar på hotellrum .
 
Jag vet inte ens om önskemålen ovan är realistiska - men jag tar mycket ödmjukt emot även svaret 'det finns inte' bara jag får hjälp med att få koll. Och det finns säkert många andra baskrav som jag inte ens vet att jag behöver, eftersom jag är en sådan novis på området...^^
 
Med hopp om hjälp och tack på förhand!
Mvh Carina

2011-04-10, 12:55
Svar #1

Utloggad Lennart Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 439
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 16:09
    • Visa profil
Hej Carina!
 
Jag förstår dig, när du skriver att du blir tokig. Det är en snårig djungel, innan man kommer in i vissa rutiner om släktforskning. Själv har jag inte gått någon kurs i detta, men med datorkunskap och goda råd har jag kunnat hämta mycket ur de källor som finns.
 
Jag använder Disgen 8.2a, där jag bygger familjeträdet.
Källorna som jag använder är AD Online2 och Genline FamilyFinder 3.1.4.
 
De råd eller tips jag kan ge dig är dessa, (läs eller förkasta det är upp till dig).
 
1. Källprogrammen är inte freeware, utan abonnemang.
2,3,4. I Disgen, kan du inportera, exportera och dela med dig av vad du funnit och du vill.
5,6. Disgen, AD Online och Genline FamilyFinder är separata program som kan köras samtidigt.
7. Jag har inte funnit att dessa källor går att köras offline.
 
I de fall du är offline och kan således inte koppla upp dig till nätet, kan jag rekommendera att läsa böcker om släktforskning, det finns många bra.
 
Mvh / Lennart

2011-04-10, 15:28
Svar #2

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
AD Online har sitt material på skivor som man kan köpa, det funkar fint om du är miljonär...

2011-04-10, 15:43
Svar #3

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 825
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil
Hej
Jag och min hustru har abbonerat på AD Online och vi kan med bästa vilja i världen inte
påstå att det är dyrt. För mindre än 1n tusing om året kan du sitta (i princip) dygnet  
runt och har då tillgång till vad man behöver. Rekomenderar det starkt som en uppstart
Man kan även prövapå kortare perioder om man vill.
Vi är definitivt inga miljonärer, Kenneth!
Lycka till Carina
Stig

2011-04-10, 16:07
Svar #4

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
Kenneth menar nog att skall man köpa alla intressanta volymer på skiva, då skall du nog tyvärr vara miljonär.
Att däremot vara online är väl inte speciellt dyrt för en hobby.
 
(Meddelandet ändrat av beren 2011-04-10 16:08)

2011-04-10, 19:59
Svar #5

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Precis som Bertil skriver så var det skivor jag menade, vilket jag också skrev. Naturligtvis abonnerar jag själv på online-versionen, det är definitivt inte dyrt.
 
MVH Kenneth Larsson

2011-04-10, 20:41
Svar #6

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Själv tycker jag kombinationen av Min släkt och SVAR är helt suvevären och kostnadseffektiv
Stig

2011-04-10, 21:00
Svar #7

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
När jag började registrera mina släkt för ca tre år sedan, provade jag en hel del program. Gratis, med begränsad funktionalitet eller begränsad i tiden.
Jag fann då att jag trivdes bäst med att använda Legacy som mitt huvudprogram, som ligger på PC:n. För att publicera på Internet har jag funnit TNG är helt oslagbar. Se: http://gultarpgen.se/ Det innebar jag var tvungen öppna en egen hemsida, men one.com har hyfsade priser och utmärkt funktionalitet.
 
För att leta rätt på släkten använder jag framför allt AD-online, men måste komplettera med SVAR. Alternativt kan man väl använda Genline. Sedan är Sveriges dödbok 1901-2009 ett hyfsat komplement. Jag skriver hyfsat för den är full av fel och saknar en hel del, men trots det värdefull.
 
När du är på resande fot får du väl se till bo på hotell med gratis WiFi, så du kan surfa på Intenet utan kostnad. Internet är också ett utmärkt hjälpmedel vid släktforskning. Speciellt Google.
 
Det var mina synpunkter. Lycka till!
OLLE

2011-04-10, 23:21
Svar #8

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
För att kunna arbeta vidare när man inte ha tillgång till Internet rekommenderar jag att man köper några CD-skvor, ex  Sveriges dödbok 1901-2009, Sveriges Befolkning finns för flera årtal 1880, 1890, 1900, 1970, 1990.  
 
Att köpa skivor med Kyrkböcker är som noterats ovan alldelses för dyrt för en privatperson.  
 
Jag brukar också använda tiden på tråkiga hotellrum till att städa i databasen, söka dubbletter, rätta stavfel.  
 
Sedan har jag turen att ha släkt i Kronobergs län och kan då använda mig av KGFs CD för att komma vidare. Jag har också smeder i släkten och ha köpt smedsskivan och Vallon-skivan. Det kan vara värt att kolla avs de områden du arbetar i, kanske finns det CD-skivor du kan skaffa för off-line-arbete.  
 
Mvh
ANNIKA

2011-04-11, 00:15
Svar #9

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Och så glömmer man förstås inte att uppgifter från databaser endast är andrahandsuppgifter. De bör alltså kontrolleras mot källorna.  
 
Carina: Eftersom du har nära till Riksarkivet i Arninge, kan du läsa kyrkböckerna där på mikrokort. Gratis.

2011-04-11, 00:38
Svar #10

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Jovisst, allt måste verifieras, Databaser ersätter inte förstahandskällor men det  underlättar mycket.  
 
Frågan var ju hur man kan släktforska när man är på resa och inte har tillgång till Internet.  
 
Det är en enorm skillnad att söka efter en familj i Husförhörslängden om du via en databas fått förslag på gård att söka efter,  eller att söka efter en son eller dotter på ett födesedatum istället för att söka efter om det skulle kunna finnas något barn över huvud taget.  
 
I detta sammanhanget är det då extra mycket viktigt med tydliga källnoteringar.  
 
Steg 1: Sök i databas och uppdatera din egen databas.  
Steg 2: Verifiera i kyrkböckerna och uppdatera källhänvisningarna
 
Jag har jobbat mycket så och det fungerar alldeles utmärkt.  
 
Mvh
ANNIKA

2011-04-11, 03:32
Svar #11

Utloggad Carina Bark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2011-10-08, 07:41
    • Visa profil
Allra först ett Stort tack för alla bra svar!
Om offline-arbete: Eftersom jag inte kan ha ett personregister i Ancetry a) som funkar offine b) som tillåter fria personer som ännu är okopplade, så sköter jag det just nu i excel och fixar där när jag är på resa (dubletter etc precis som du skriver Annika). Har också skaffat FR1880. Online igen kollar jag källor. Och eftersom Ancestry varit så bråkigt, har jag helt sonika printscreenat bilder och ref:at till excelarket så länge för att ha dem kvar och kunna kolla ngn detalj i tex hfh...  
Men det sväller... excel är kanske inte helt optimalt  
   
Så jag måste nog besvära er vidare om jag får - det blev litet följdfrågor:
 
1. Funkar byggprogram (för att bygga träd) även offline (tex Disgen eller Legacy)?
 
2. Att ha två program, dvs ett byggprogram och ett källprogram (tex AD Online el Genline FamilyFinder) fattar jag tror jag. Men hur kommer det sig att man kör både AD Online och Genline FamilyFinder samtidigt? Är de komplementära på ngt sätt? SVAR tror jag har fler godbitar är bara kyrkböcker (korrekt?), men skiljer sig även Genline/AD?
 
3. Om man skulle köra byggprogrammet och källprgrammet samtidigt - kan man då automat-knyta bildreferenser tex från Disgen till antingen ADs eller Genlines filer?
 
4. De dyra CD skivorna:  måste erkänna att jag blir nyfiken. Hur svindyra är de - och hur mkt innehåll får man? Dvs är det organiserat länsvis eller måste man köpa ett stort och jättedyrt paket?  
 
5. Vad innehåller KGFs CD? (jag har också släkt i Kronobergs län )
 
6. Riksarkivet i Arninge: Tack för tipset - hade ingen aning om att det låg där  Finns originalen där? Eller bara samma bilder so man kan se via tex SVAR?
 
Förlåt om det blev många frågor, men blev så glad över att få svar så tankarna bubblade vidare.
Med vänlig hälsning
Carina

2011-04-11, 09:31
Svar #12

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Nä, Excel är inte optimalt för att bygga släktträd med. Inte heller Word.
 
1. “Byggprogrammen” alltså de program som gjorts speciellt för registrering av av en släktforskares mödor har byggts runt en databas. T ex Legacy använder sig av Microsofts Access. Det finns 100-tals sådana program. Det gäller att prova sig fram till det man trivs med. Dessa program är gjorda för att köra off-line, oftast på en Windows-dator. Normalt har dessa program en exportfunktion i ett format som heter Gedcom. Inte helt perfekt, men användbart.  
Åtminstone i Legacy går det att ha individer i databasen som inte är länkat till någon speciell släkting. När man funnit släktförhållandet göra man en enkel sammankoppling.
 
2. AD-Online och Genline använder sina egna program för att bläddra i deras stora register med skannade bilder. I Windows kan man ha båda öppna samtidigt som man har 10-20-30 andra Windows-program öppna samtidigt, om du har en hyfsad dator.
 
SVAR har ett bläddringsprogram som heter DjVu, riktigt dåligt faktiskt. Men nu har SVAR skannat in bra mycket mer än AD, varför jag funnit SVAR vara ett utmärkt komplement. Bland annat avskrifter av kyrkoböckerna fram t o m 1940! Vidare har SVAR de sökbara databaserna med folkräkningarna 1880, 1890, 1900 samt lite av 1910.
 
3. Varje bild i AD, Genline och SVAR har sitt specifika ID-nummer som kan kopieras och klistras in i släktprogrammet, åtminstone i Legacy och några till.
 
 
- För den som är mycket intresserad av att manipulera data i sin släktdatabas finns programmet GenoPro där man kan manipulera “på tvären och längden”. Ganska avancerat faktiskt. Påminner om flexibiliteten i ett kalkylark. Kan importera och exportera olika format.

2011-04-11, 11:28
Svar #13

Carl Szabad

Carina! Svar följer:
 
1) Det finns ett antal släktforskarprogram (egentligen släktregistreringsprogram), där Disgen, Holger och Min släkt är de vanligaste och som även är anpassade efter svenska förhållanden och främst då den geografiska strukturen. Du kan hitta dem och testa provversioner här. Själv använder jag Holger och åtminstone i det programmet kan du ta ut frekvenstabeller för valfritt fält (3b i första inlägget). Alla programmen kan också exportera och importera data i det internationella Gedcom-formatet (2 i första inlägget). Källhänvisningar kan alla programmen hantera, men de ca 25 miljoner kyrkboksbilderna (kanske bortåt 100 TB) torde du knappast kunna jobba med offline om du nu skulle komma över materialet (7 i första inlägget).
 
2) Det finns tre operatörer på nätet av källmaterial. ArkivDigital har nyfotograferade kyrkböcker men är inte komplett över hela landet och har också valt bort vissa användbara serier av kyrkboksmaterialet. SVAR har störst sortiment med alla kyrkböcker in på 1900-talet och även alla skattelängder från 1530-talet och framåt och även alla militära rullor. Genline/Ancestry har sämst bildkvalitet och liksom AD bara kyrkböcker.
 
3) Referenser ska anges efter de olika arkivens litterabeteckningar, inte någon påhittad nutida kod. I sammanhanget kan också nämnas att Genlines beteckningar på kyrkboksvolymerna ofta är föråldrad och kan skapa förvirring.
 
4) Skivorna är inte dyra. Du får hela landets befolkning (5-9 miljoner personer beroende på tidsperiod) för en halv tusenlapp. De är mycket användbara när man ska leta efter någon som flyttat eller om du forskar ut en särskild släkt.
 
5) Avskrifter av ministerialböcker (=kyrkans födelse-, vigsel- och dödböcker).
 
6) Kyrkböckerna finn inte i Arninge utan på de olika landsarkiven runt om i landet. På Arninge finns däremot mikrokort med de filmade kyrkböckerna, men även SCBs avskrifter av ministerialböcker fram till 1949.
 
Men framför allt vill jag starkt rekommendera att du skaffar en lärobok för hur man forskar. När man blir biten är det väldigt kort inkubationstid innan man är fast och då vill man ha fram allt med en gång. Men utan att känna till hur och varför myndigheterna började registrera befolkningen (tidigast under 1530-talet) kommer du att köra fast många gånger.

2011-04-11, 12:41
Svar #14

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Carl!
 
Länken du lagt in hänvisar till uppgifter inlagda år 2000.
Det har hänt mycket de senaste elva åren.
MVH
OLLE

2011-04-11, 12:53
Svar #15

Carl Szabad

Förvisso, men man kommer ändå fram till hemsidorna för de program jag nämnde i mitt inlägg och ser som de mest allsidiga. Därom kan man ju tvista, men det var knappast huvudfrågan i det ursprungliga inlägget.

2011-04-11, 14:09
Svar #16

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Om vi nu skall ägna oss åt konsumentupplysning så bör man ju skriva vad som gäller och inte hitta på saker.
 
Att påstå att ArkivDigital har valt bort vissa användbara serier av kyrkboksmaterialet och att skriva att AD bara har kyrkoböcker är helt fel. Vi har valt att prioritera vad vi fotograferar och i första rundan tar vi serierna husförhörslängder, flyttlängder, födda, vigda och döda från äldsta tid till omkring 1894. När detta är klart så går vi vidare och fotograferar andra serier och vi hoppas kunna fortsätta att fotografera i många år och då kommer vi säkerligen att fotografera även de serier som Carl syftar på.
 
Av våra drygt 26.6 miljoner bilder som vi har idag är över 8.8 miljoner bilder från handlingar som inte är kyrkoböcker. Vad och hur mycket som finns är helt och hållet beroende på var det är i landet. Vi har kommit olika långt på de olika arkiven. Men bara för att nämna något så har vi t.ex. alla bouppteckningar från äldsta tid till 1900 för: Gävleborgs län, Göteborgs och Bohus län, Jönköpings län, Kalmar län, Kronobergs län, Skaraborgs län, Värmlands län, Västerbottens län, Västernorrlands län, Älvsborgs län, Örebro län och Östergötlands län.  
För Blekinge län, Hallands län, Kopparbergs län, Kristianstads län, Malmöhus län, Norrbottens län, Södermanlands län, Uppsala län och Västmanlands län håller vi på att fotografera bouppteckningar och i många fall har vi kommit en bit in på 1800-talet.
 
Sedan finns det mycket annat material, men enklast är att titta på vår hemsida för att se vad som finns för respektive län.
 
Niklas Hertzman
ArkivDigital
Niklas Hertzman

2011-04-11, 14:19
Svar #17

Carl Szabad

Jag beklagar att jag inte nämnde det material utöver kyrkbokföringen som finns hos ArkivDigital (se deras hemsida), men att man valt bort kyrkoräkenskaper och kommunionlängder är inget jag hittat på. Det är ett besked jag fått själv från ArkivDigital. Vad som sen händer i en framtid får vi se då. Nu ser situationen ut så här.

2011-04-11, 18:52
Svar #18

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Carl, du har också missuppfattat frågan om CD/DVD-skivorna. Det gällde alltså inte de skivor som Släktforskarförbundet eller SVAR har gett ut, utan de avfotograferade kyrkböcker som Arkiv Digital saluför. De är måhända inte dyra de heller, men de kostar fruktansvärt mycket. Som exempel kan nämnas att en bok, t.ex. husförhörslängder för en socken under femårsperiod kostar mellan ca 100 kr och ca 230 kr beroende på storlek. Det blir med andra ord många tusen kronor för en socken bara för de längderna.
 
MVH Kenneth Larsson

2011-04-11, 19:04
Svar #19

Carl Szabad

Det var flera typer av skivor omtalade i diskussionen och jag svarade på Annikas inlägg om befolkningsskivorna, vilket torde framgått av fortsättningen på mitt svar. Beklagar igen om det blev någon missuppfattning där.

2011-04-11, 20:01
Svar #20

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Det var 4:an du skrev framför svaret som gjorde att det blev fel...

2011-04-11, 21:27
Svar #21

Utloggad Anders Eklund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2017-05-08, 16:40
    • Visa profil
Min hobby kostar c:a 2000 kronor per år eller 3 kronor i timmen. Använder AD-Online (bäst kvalitet + ortsregister i de flesta hfl + bouppteckningar) , SVAR (folkräkningarna + SCB sammandragen + Komplettare militaria) samt MinSläkt vilket alltid fungerat bra)

2011-04-12, 00:41
Svar #22

Per-Åke Borssén

Carl, jag har Holger8 och huvuddelen av min släktforskning i det programmet.
Jag har min dotter och hennes kandensiska familj i en mis-fil (MinSläkt). Har försökt
att föra över mis-filens data med ged.com men inte lyckats. Endast namn kommer upp.
Händelser och övriga data hänger inte med. Vill gärna överlämna fullständig databas
i Holger8 till mina barn. Du har säkerligen konfronterats med detta problem tidigare.  
Kan du eller någon 'misfilare' hjälpa mig slutföra mitt projekt?
Är numera av ålder något 'ringrostig'
mvh/Per-Åke

2011-04-12, 07:50
Svar #23

Carl Szabad

Jag förmodar att du menar gedcom-formatet (inte ged.com). Jag har själv konverterat Anarkiv-data genom att först exportera via gedcom till Min släkt och därifrån via gedcom till Holger, så det går i alla fall. Det blev inte perfekt, men fungerade för mitt ändamål. Jag vill minnas att det finns olika inställningar som man får göra för att det ska bli så bra som möjligt, men där får du nog kontakta Dannbergsdata om du inte kan klura ut det på egen hand.

2011-04-12, 14:10
Svar #24

Utloggad Mikaël Stenelo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 01:58
    • Visa profil
    • genealogi.mine.nu
Hej Per-Åke!  
 
Så vitt jag vet så måste du använda MinSläkt för att få tag i allt som finns i en mis-fil. Sedan kan du exportera till en GEDCOM-fil från MinSläkt. Och GEDCOM-filen kan du sedan importera i det program som du vill använda.  
 
MVH, Mikaël

2011-04-13, 14:11
Svar #25

Utloggad Johan Malmros

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2014-01-02, 20:51
    • Visa profil
Har testat lite olika program, började med Holger, men bytte senare till Min Släkt. Sedan några år kör jag Mac och har då bytt till MacFamily Tree, som trots vissa brister är trevligt att jobba med.  
Funktionalitetsmässigt tror jag att Disgen har mest av den funktionalitet du frågar efter, men det är så fult - ser ut som ett riktigt 90-tals Windows 3.1-program så jag kan inte förmå mig att jobba med det.  
Om du kan tänka dig ett program på Engelska tror jag att Family Tree Maker är det i särklass bästa programmet både funktionalitetsmässigt och gränssnittet - men som sagt det finns bara på engelska.

2011-04-14, 12:40
Svar #26

Utloggad Carina Bark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2011-10-08, 07:41
    • Visa profil
Tack igen alla för alla mycket bra svar!! Är imponerad av all kunskap. Kommer nog titta närmare på Disgen, Family Tree Maker och Genopro. För att försöka 'betala tillbaka' litet av allt ni gav, försökte jag sammanställa till en 'lathund' och kanske hjälpa någon annan (skapar ny tråd för det).
 
Bara en fråga kvar: Någon som vill rekommendera en bra lärobok? Gärna en med mycket info (viktigare än enkel/kort/billig).
 
Stort tack igen!
Mvh Carina

2011-04-14, 14:51
Svar #27

Utloggad Lennart Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 439
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 16:09
    • Visa profil
Hej Carina!
Gå in på http://www.nok.se/slaktforska. Där finns de bästa böckerna som jag kan rekommendera.
 
Mvh / Lennart

2011-04-14, 15:11
Svar #28

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag vill nog gärna påpeka existensen av boken Släktforskning - vägen till din egen historia
 
http://www.icabokforlag.se/Bocker/Bokpresentationssida/?articleId=3025

2011-04-14, 18:08
Svar #29

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Elisabeth
Det är ju klart du vill rekomendera den boken..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna