ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Begränsning i antal nr/individer  (läst 1462 gånger)

2008-11-04, 23:01
läst 1462 gånger

Utloggad Annelie Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 16:22
    • Visa profil
    • Emigrant.se
Har en fundering för framtiden och vill ha koll på det hela.  
 
Håller på att emigrantforska i Falbygdens (Falköping) socknar. Det var ju en hel del som utvandrade. Jag registrerar hela familjer både i den gamla landet och i det nya och det blir allt fler personer i basen. Är uppe ca 20 000 individer och till det kommer giften som också får ett nummer. Så antal poster är uppe i 25 000.
 
Använder mig i dagsläget av Disgen men tror mig veta att det finns en begränsning i antal poster/nummer till att vara 100 000. Den gränsen kommer jag att nå om några år. Så då är frågan finns det något annat släktforskningsprogram som jag skulle kunna använda. För inte vill jag sluta att registrera.
 
/Annelie

2008-11-04, 23:34
Svar #1

Kalle Hällgren

Hej,
Jag använder Brothers keeper. Klarar 10 miljoner namn. Du kan även lägga in massor av bilder till varje person. Dessutom textdokument, video och ljudfiler.
 
Har använt detta program sedan 1994 och det utvecklas ständigt. Har även använt ett antal andra program Disgen, Holger, min släkt, m.fl.
men inget slår BK.Tycker att det är mycket enklare och snabbare att jobba med än andra program. Har du släkt utomlands så kan du med ett knapptryckning byta språk på programmet till 18 andra.
 
Utskriftsmöjligheterna är även de fler än i andra program.  
 
Du kan ladda ner programmet gratis här: http://www.bkwin.org/
Klart att använda, men för tillgång till alla utskriftsmöjligheter
får du betala $45. Billigt även om dollarn stiger.

2008-11-04, 23:46
Svar #2

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Disgens gräns är 100 miljoner individer i flock 0, och hundratusen i andra flockar. Räcker för Falbygden skulle jag vilja säga  
 
Största Disgen-databasen jag hört talas om omfattar runt 500 000 individer och underhålls av en gentleman i vårt sydvästra broderland.
 
Är det fråga om mer registrering än släktforskning (dvs att man inte identifierar släktrelationer utan mer registrerar kyrkböcker och olika längder direkt som de är skrivna) kan man förstås fråga sig om den här typen av program är så lämpliga för uppgiften. Jag har dock inga förslag på bättre pga bristande egen erfarenhet.

2008-11-05, 07:13
Svar #3

Sven-Erik Johansson

Varför inte titta in på www.anarkiv.se där du finner programmet Anarkiv, som var det första Windows programmet inom släktforskning.
Deras tabelluppbyggnad kanske är något för dig.
Själv har jag använt programmet mer ungefår 15 år i min databas på 210.000 sammanhängande personer och där jag som bifunktion kan sortera upp i önskade tabeller för utlistning.
I mitt fall bönder, soldater, ämbetsmän, brukspersonal etc.
Jag har även Min Släkt, Disgen och Holger som hjälp program när jag hjälper andra.

2008-11-05, 07:18
Svar #4

Sven-Erik Johansson

Det kanske också ska noteras att jag har en databas med ihopsamlat arbetsmaterial på ca 700.000 personer, med svarstider på någon sekund och där tabellerna fungerar alldels utmärkt.

2008-11-05, 10:25
Svar #5

Utloggad Annelie Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 16:22
    • Visa profil
    • Emigrant.se
Tack för info om att man kan ha fler än 100 000 i en flock i Disgen.  
 
Det hjälper dock inte mig om jag ska fortsätta använda mig av programmet eftersom jag har min egen släkt i flock nr 0. Falbygdsborna finns i flock nr 60. Det är därför jag behöver så småningom ett annat program om inte Disgen utvecklas till att man ska kunna ha fler personer i de andra flockarna.
 
Å andra sidan har jag funderingar att flytta hela flocken ändå till ett annat program. Detta eftersom det är några funktioner i programmet som jag saknar och som skulle kunna underlätta när jag gör sökningar.  
 
Det jag registrerar mest är släktrelationer. Det är en utveckling på Ted Rosvalls lista med Falbygdsemigranter. Den listan är just bara en lista, inga släktrelationer finns med. Har hittat en hel del släktrelationer som gör att jag kan leta på rätt plats i USA och på så sätt utöka återfunna emigranter från Falbygden.
 
/Annelie
www.emigrant.se

2008-11-05, 10:50
Svar #6

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Annelie, om du inte behöver ha dem i samma mapp som din egen släkt, så kan du ju skapa en ny mapp i Disgen bara för emigranterna och föra över dem dit - och då ha dem i flock 0.
 
Se mer om flera datamappar i  Diskulogen nr 72 där de beskrivs ur övningsperspektiv. De som har en senare version av Disgen 8 på cd-skiva har möjligheten att installera nya mappar i stället för att kopiera datamappen i Utforskaren om beskrivs i artikeln (kommer inte på rak arm på vilken version av Disgen 8 det är, men det gäller ju inte för den som uppgraderat via Disgen 7).
 
Hälsningar,
Eva

2008-11-05, 12:43
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej Annelie, Jag använder Disgen sedan åratal tillbaks, och har ett antal olika mappar (arkiv), två för forskningar i allmänhet, en för diverse (sånt som jag bara är nyfiken på), en för min sockenforskning i Värmland, där alla ligger i flock 0, och en för min egen släkt, och det funkar utmärkt.  
 
Bara att bocka för i Inställningar > Anpassa att du vill använda flera arkiv. Lätt att byta arkiv som jobbar med under Arkiv > Byt arkiv.

2008-11-05, 13:15
Svar #8

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Annelie, det allra enklaste glömde jag ju - du kan ju använda flera olika flockar för dina emigranter, eftersom man t.ex. kan söka i valfria flockar och skriva ut valfria flockar så är det ju minst arbete.
 
Hälsningar,
Eva

2008-11-05, 21:05
Svar #9

Utloggad Bengt Kålax

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2018-03-19, 13:35
    • Visa profil
Hej
 
Sysslar själv med Legacy, fastän forskandet är lagt på is för tillfället på grund av översättningen av hjälpfilerna. Hade kontakt med tillverkarna rörande denna problematik. En sade att programmet har obegränsad kapacitet rörande inmatning av individer. En annan gav upp 2 GB som gräns, vilket skulle betyda c:a 1 miljon individer. Jag tänker inte i alla fall försöka testa gränsvärdet.
 
Prist för Legacy 7.0 Deluxe edition är 29.95 $ (pris via nätet)
 
Hälsningar Bengt

2008-11-07, 09:48
Svar #10

Utloggad Annelie Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 16:22
    • Visa profil
    • Emigrant.se
Tack för alla tips.
 
Kände inte till att man kunde ha olika mappar i Disgen och att man därmed kan ha flera flockar med nr 0. Ska pröva det. Vill ha alla emigranter och deras familjer i samma fil. Då det dyker upp oväntade släktskap och då vill man kunna göra kopplingen i samma fil utan att behöva hänvisa till en annan fil och på så sätt undvika att göra dubbelarbete.
 
Ska också kolla på de släktforskningsprogram som ni andra har skrivit om. Har använt mig av Disgen under hela tiden som jag släktforskat så det tar ett tag att vänja sig vid ett nytt. Men tanken finns där i alla fall att pröva något annat program om inte annat att ha som komplement. Det är svårt att få de funktioner som man vill ha i ett enda program.
 
/Annelie

2008-11-07, 10:08
Svar #11

Sven-Erik Johansson

Annelie
 
Jag tror att Anarkiv 7.0 Pro version skulle passa dig alldeles utmärkt
Här finns funktioner som man bara kan dröma om i andra program som är helt nödvändiga när man bl.a. behandlar större antal personer med varierande bindningar.
 
Sven-Erik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna