ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Begravda i Sverige  (läst 3698 gånger)

2011-01-12, 15:14
läst 3698 gånger

Utloggad Göran Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2014-10-26, 12:33
    • Visa profil
Hej ! Känner mej lite lurad.
Köpte CD:en Begravda i Sverige för att få hjälp med forskningen men kan inte hitta Kyrkogården i Smedjebacken (Norrbärke kyrkogård) och det är där som 90% av min släkt är begravda.
Hur kan man kolla sånt innan man slänger ut ca. 500 kr?
 
/göran

2011-01-12, 21:43
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det är klart att det känns snopet, men man kan ju fråga om detta här på Anbytarforum.

2011-01-13, 16:48
Svar #2

Utloggad Göran Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2014-10-26, 12:33
    • Visa profil
Hej Elisabeth
 
Nu har jag lärt mej.
Viste inte att detta forum fanns när jag köpte CD:n
 
/göran

2011-01-14, 07:38
Svar #3

Carl Szabad

Norrbärke tillhör den minoritet av församlingar som inte kom till skott och skickade in sitt material (eller sade ifrån deltagande) trots fem påminnelser.
 
Carl Szabad
Projektledare

2012-01-26, 19:03
Svar #4

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Jag har för mig att jag sett information någonstans om vilka församlingars kyrkogårdar som inte är med. Sånt borde ju framgå på förbundets bokhandelssida där man köper CD'n?  
 
Under knappen Om på CD'n kan man läsa:
 Uppropet har hörsammats av ca 70% av alla församlingar och sammfälligheter, vilka alla skall ha ett stort tack för sina bidrag. 10% av Sveriges kyrkogårdsförvaltningar är ännu ej digitaliserade och har av det skälet ej kunnat delta.
 
Då var det så dags! När man köpt CD'n.
 
10% !
 
Carl?

2012-01-26, 19:16
Svar #5

Carl Szabad

Det är rätt svårt att veta vilka kyrkogårdar som inte är med. Det finns inget centralt register på alla kyrkogårdar i landet. Möjligen skulle man kunna sammanställa en lista över vilka församlingar som inte är representerade, men ett antal församlingar har ingen egen begravningsverksamhet. Dessutom använder en del församlingar fortfarande manuell gravbok och har därför ingen möjlighet att delta i ett datoriserat register. En sådan sammanställning kräver alltså en rätt rejäl arbetsinsats.
 
Dessutom ligger det nog ett feltänk bakom den önskan. En poäng med skivan är att hitta gravplatser för alla de som inte är begravda där de var skrivna när de avled. Det gäller en rätt stor del av befolkningen. Man kan vara född i en liten landsortsförsamling, men flyttar sedermera in i en stad. När det sen blir dags har man skaffat sig en gravplats i födelseförsamlingen, som man kanske mer räknar som sin egentliga hemvist.

2012-01-28, 20:49
Svar #6

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
Hej Carl
 
Om nu inte alla av de tidigare kyrkogårdsförvaltningarna vill vara med igen i version 2 ska ni inte strunta i de. Kopiera över allt från den första versionen då istället innan cdn görs. Jag är helt övertygad att ni har alla poster sparade hos er.  
 
Det är ju samma sak med Sveriges dödbok då man inte behöver föregående skivor eftersom alla finns med på den utökade versionen.  
 
Mvh Jesper

2012-01-28, 22:36
Svar #7

Carl Szabad

Var inte orolig. Det finns en plan ...

2012-09-14, 15:10
Svar #8

Utloggad Daniel Johnsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2019-11-01, 08:38
    • Visa profil
Vet någon om Vimmerbys församlingar (Vimmerby, Djursdala, Södra Vi) finns med på Begravda i Sverige 2? Dom lös ju med sin frånvaro på förra skivan.  
 
Med vänlig hälsning,  
 
Daniel.

2012-09-14, 15:37
Svar #9

Carl Szabad

Daniel! Samtliga kyrkogårdar är med.

2012-09-14, 15:53
Svar #10

Utloggad Daniel Johnsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2019-11-01, 08:38
    • Visa profil
Tack Carl för snabbt svar. Då ska jag beställa den snart.

2012-09-19, 11:07
Svar #11

Utloggad Anna Rosell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2014-09-21, 12:18
    • Visa profil
Hej! Är det någon som kan svara på om Karlanda i Värmland (nuvarande Holmedal-Karlanda församling) lämnat in material till den nya skivan?  
Saknas de även nu så klarar jag mig med den första skivan ett tag till. :-)  
/Anna

2012-09-19, 11:17
Svar #12

Carl Szabad

Karlanda har inget digitalt gravregister utan för gravböckerna manuellt i gravboken.

2012-09-19, 11:36
Svar #13

Utloggad Anna Rosell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2014-09-21, 12:18
    • Visa profil
Tänk, det ante mig nästan. Församlingen har inte ens egen hemsida och det kändes som att det indikerade nåt! :-)  
Tack för infon iaf! Jag får hejda köplusten lite då, tills jag söker något som faktiskt kanske finns åtminstone.  
/Anna

2012-09-19, 15:07
Svar #14

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Carl!
 
Hur ser det ut med de förvaltingarna som är manuella, finns det indikationer/kunskap hos dig att de håller på att digitaliseras? Det är ju ändå inte så mycket förvaltingar kvar, även om då det rör sig ett stort antal gravar. Synd att de ca 5% som redan är digitaliserade inte ville vara med. Nästa version kanske? . Trög startsträcka!
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2012-09-19, 18:38
Svar #15

Carl Szabad

Av de kyrkogårdsförvalningar som levererat material till den här skivan var det 12 som inte alls var datoriserade förra gången, så det går ju framåt. Enligt de besked jag fått är det ännu 46 st som inte är datoriserade.

2012-09-19, 19:11
Svar #16

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Tack Carl!
 
Vi får väl hoppas och drömma att även detta skall kunna nå 100%. Tänk vilken fantastisk insats som görs i och med denna skiva, och då även dödskivan. Kulturgärning på hög nivå, både nu och för kommande generationer.
 
Som hållande i tåttarna får du en ros här   (borde det inte finnas en ros bland gubbarna?)
 
Vänligen Patrick
 
Hmm, ett arbetsmarknadsprojekt att hjälpa församlingar att registrera?
 
(Meddelandet ändrat av patrick 2012-09-19 19:12)
Vänligen Patrick : )

2012-09-20, 18:15
Svar #17

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Jag har varit i kontakt med några kyrkogårdsförvaltningar angående gravar och gravstenar för några av mina anor och fått detta svar: Det blev inte obligatoriskt att föra gravregister förrän ganska sent, ca 1950-talet, så det fattas tyvärr en hel del i gravregistren. Vi har endast fört in de uppgifter som fanns i gravböckerna när vi datoriserade och inte letat vidare.  
Det tyder ju på att man inte kan förvänta sig att hitta varje begravd person i Sverige på denna CD. Det är på kyrkogårdsförvaltningarna det hänger på om de har inventerat hela kyrkogårdens alla gravar eller ej. Det verkar tyvärr som mycket kommer att saknas, speciellt gamla gravar, som just släktforskare är intresserade av.
Utan tvekan borde det finnas ett stort behov av arbetsinsatser (arbetslösa, pensionärer, m.fl.) för dessa inventeringar.
 
mvh Lars-Åke
Lars-Åke Johansson

2012-09-20, 18:35
Svar #18

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
Sen handlar det lite om vem som sköter bokföring av gravsatta. Om man ser tillbaka på vår historia och börjar kolla landet runt ser vi skillnader. I en församling har prästen fört in noggrant uppgifter och ändringar av dessa när något inträffat i anslutning till personen.  
Sen tittar man på en annan församling med annan präst som har sitt system. Ibland slarvigt. Och det behöver inte vara i ett annat län, det kan räcka med att kolla in grannsocknens böcker. Förr eller senare dör också prästen eller flyttar etc. En ny tar alltså vid och har kanske sitt sätt att registrera församlingsborna.  
 
Har tänkt mycket på det där faktiskt. Jag tror inte alla präster var intresserade av sin uppgift. Om det bara beror på slarv och misstag eller faktiskt ointresse och bara nödvändigt antecknande i böckerna.  
 
Även vi som forskar registrerar olika och efter vårt huvud. Känner någon som skriver allt hon hittar på en ansedel på papper. Allt så prydligt handskrivet som förr     . Många tycker säkert att det låter jobbigt men det funkar för henne. Roligt att ha hennes skrivstil också. Att hålla på med datorer i hennes ålder blir ofta ansträngande. Kanske även samma sak ute på de 46 pastorsexpeditioner som för manuell gravbok. Det är lite pill och plock även för en duktig dataanvändare.  
Vem vet?
 
Kram /Jesper

2012-09-20, 19:14
Svar #19

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 20:27
    • Visa profil
När jag tänker på vår präst när jag var ung så var nog inte heller alla nyktra nog att föra bok.

2012-09-20, 19:32
Svar #20

Carl Szabad

Jo, som det även framgår i informationen under knappen OM på skivan varierar innehåll och kvalitet kraftigt mellan de olika förvaltningarna. Och den här diskussionen hamnade egentligen under fel rubrik (rätt är här: http://aforum.genealogi.se/discus/messages/3539/354180.html?1347464677).
 
Men visst är det så att det är mycket personrelaterat hur gravregistren ser ut. I Mariefred han man exempelvis matat in begravda ur dödböckerna tillbaks till 1750-talet, till stor glädje för den som har någon avliden där. Jag har hört flera andra församlingar som är på liknande väg.
 
Men vad gäller de som ännu för böckerna manuellt så är det ibland väldigt små församlingar, där man bara har några enstaka begravningar varje år.  Då vill man knappast investera i ett gravregisterprogram, som är rätt dyrt.

2013-11-05, 21:21
Svar #21

Utloggad Simon Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2019-04-14, 23:41
    • Visa profil
Hej,
 
Skulle behöva hjälp av någon som har Begravda i Sverige 2. Finns Resele kyrkogård med i databasen? Kyrkogården famns nämligen inte med i första upplagan av programmet.

2013-11-05, 22:46
Svar #22

Carl Szabad

Resele finns inte med eftersom den inte är digitaliserad än.

2013-11-06, 12:15
Svar #23

Utloggad Lena Wiman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2014-08-31, 14:03
    • Visa profil
Jag hoppas att sidan Gravar.se ska vara till hjälp.
Mvh Lena Wiman

2013-11-06, 12:22
Svar #24

Carl Szabad

Lena! Den är inte till någon större hjälp eftersom Resele inte är digitaliserat än.
 
Simon! Om du är intresserad av någon särskild grav eller person kanske jag kan hjälpa dig ändå, eftersom jag fotograferat hela kyrkogården. Jag har själv mina rötter där.

2013-11-06, 12:47
Svar #25

Utloggad Kjell L. Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2019-04-07, 17:35
    • Visa profil
Det är lite tråkigt att många kyrkogårdar skickat in dubletter, finns det möjlighet att ni kan plocka bort dessa onödiga uppgifter?
 
Kjell
Kjell

2013-11-06, 12:55
Svar #26

Carl Szabad

Nu är ju skivan redan gjord, så ur den kan man knappast ta bort något. Sen beror det på vad du menar med dubbletter. Många kyrkogårdsförvaltningar registrerar en ny upplåtelseperiod av graven som en ny post och den kan då upplevas som en dubblett. Sen vet jag att det i något enstaka fall hänt att en kyrkogård levererats vid två olika tillfällen och då av misstag blivit inlagd båda gångerna.

2013-11-06, 13:13
Svar #27

Utloggad Kjell L. Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2019-04-07, 17:35
    • Visa profil
Jag förstår att det inte går att ändra i nuvarande skiva, men det kanske kommer en ny någon gång. Titta på Sandvikens fs/kyrkogård i Gävleborgs län, där är det dubbletter av nästan allt.
Kjell

2013-11-06, 13:33
Svar #28

Carl Szabad

Jo, jag vet att Sandviken blev dubblerad. Det framgår även någon annanstans i AF, dock inte i den rätta tråden för skivan. Den här diskussionen borde egentligen flyttas, eftersom Begravda i Sverige inte är ett Dataprogram för släktforskare, utan en källa som har en tråd här.

2014-11-13, 20:55
Svar #29

Utloggad Ingvar Dahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2020-05-19, 13:47
    • Visa profil
    • idahlgen.scienceontheweb.net/start/
Hej!
 
Finns någon (central) länkadress dit man kan rapportera de fel man upptäcker i Begravda i Sverige 2?
 
Vänligen  
Ingvar

2014-11-13, 21:15
Svar #30

Carl Szabad

Felaktigheter ska rapporteras till den kyrkogårdsförvaltning som levererat den felaktiga posten. Kontaktuppgifter finns på alla poster.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna