ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: ArkivDigital online 1.5.1  (läst 4464 gånger)

2014-08-28, 13:49
läst 4464 gånger

Utloggad Hans Inge Thulin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 08:46
    • Visa profil
ArkivDigital installerade en ny version av deras online system den 18 Augusti 1014.  
 
De tre första dagarna var systemet helt nere för mig, men den nya versionen kom den 21 Augusti och jag installerade det. Efter denna dag har jag bara kunna se pärm sidan av de två socknar jag undersöker. Ibland får jag en bild men nästa bild blir låst och bara visar informationen laddar ner.  
Det är nu 10 dagar som jag har varit utan DigitalArkiv. Jag har informerat dem och de svarade att vissa har problem och de har undersökt det.
 
Har någon en lösning eller infomation om detta?  
 
Jag har börjat att bli mycket frustrerad.
 
Inge Thulin

2014-08-28, 14:52
Svar #1

Utloggad Stefan Ternvald

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 317
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 22:01
    • Visa profil
Jag har exakt samma problem. Jag hade flera mailväxlingar med supporten, men inget har förbättrats.
 
Den 21 Aug fick jag detta tips: I inloggninsrutan finns det en knapp som heter Avancerade alternativ. Klicka på den så kommer en flervalsknapp upp som är inställd på Använd proxy om det finns. Ändra den till Använd ingen proxy alls och logga in igen.
 
Detta förändrade ingenting för mig.
 
Detta svar fick jag den 22 Aug: Vi håller på och inför en helt ny server för att skicka bilderna som ska förbättra situationen ordentligt. Men den kommer tyvärr inte vara igång förrän i början av nästa vecka eftersom det är så mycket data att flytta över.
 
Fortfarande går det i stort sett inte att bläddra några sidor utan att det hänger sig.
 
MVH/Stefan

2014-08-28, 14:55
Svar #2

Utloggad Stefan Ternvald

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 317
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 22:01
    • Visa profil
Hörde just nu att det finns en Version 1.5.2. Ska prova den genast.
 
MVH/Stefan

2014-08-28, 16:12
Svar #3

Utloggad Hans Inge Thulin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 08:46
    • Visa profil
Jag har installerat 1.5.2 nu.
 
Denna version ger ett felmeddelande istället för att bara hänga.  
Jag får meddelanden:  
 
Bild n för volym Kaga CI:1 verkar saknas  
 
där n har olika värden och jag kan fortfarande inte få fram mina bilder.  
 
MVH  
 
Inge

2014-08-28, 16:18
Svar #4

Utloggad Stefan Ternvald

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 317
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 22:01
    • Visa profil
Jag får också dessa felmeddelanden, men bara på dom sidor som tar mer än 30 sek att ladda.
Har meddelat supporten detta. Dom ska checka i loggarna över min inloggning om dom hittar nåt skumt.
 
Sammanfattningsvis: Ingen förbättring från förra versionen.
 
MVH/Stefan

2014-08-28, 16:32
Svar #5

Utloggad Ingvald Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2019-11-01, 10:05
    • Visa profil
Hej. Jag har ett annat problem med  arkiv digital. Har laddat ner den nya versionen både i min fasta dator och i min iPad utan problem. Men i den fasta datorn fattas ca 75 procent av församlingarna. Har talat med kundtjänst som inte hade hört om det problemet tidigare men hat lovat återkomma. Är väl bara att vänta.

2014-08-28, 19:04
Svar #6

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
Vi hade problem först på en dator av tre. Svårt att logga in och om det gick bara några sidor. Tog bort och installerade om flera gånger, bytte lösenord och talade med Arkiv digital. Fick ett råd att ladda ner en äldre version. Det hjälpte inte. Tog bort den och laddade åter ner den nya. Plötsligt gick det problemfritt! Vi trodde de förbättrat något och fått bort felet.
Olof och Ingrid Bergström

2014-08-28, 19:21
Svar #7

Utloggad Bo Almquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2015-10-27, 16:39
    • Visa profil
jag har just avslutat mitt Ancestry abonnemang och funderar starkt på att ta AD istället men när jag läser de problem som kollegorna har så börjar jag fundera på om det inte blir en fortsättning med Ancestry. Är AD för färska i den här verksamheten?!

2014-08-28, 19:24
Svar #8

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Färska kan man nog inte kalla dem för... det har ju fungerat felfritt i åtskilliga år...! Jag själv märker inte av något problem nu heller även om det tydligen drabbar andra.

2014-08-28, 19:29
Svar #9

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
AD har överlägsen kvalitet vad gäller bilderna och tjänsten har fungerat utmärkt de senaste åren utöver denna större uppdatering som uppenbarligen gått mindre bra. Även jag hade problem direkt efter men det löste sig efter någon dag. Jag tror de kommer att lösa återstående problem och utgår från att ni som fortfarande har dessa problem kommer att kompenseras. AD är ett litet företag i en liten bransch med små resurser så man får räkna med lite strul någon enstaka gång.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-08-28, 19:33
Svar #10

Utloggad Bertil Englund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 577
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 11:44
    • Visa profil
För de allra flesta borde det dock ha fungerat felfritt.
Har inte haft ett enda problem förutom att det gick lite trögt någon stund de första dagarna.
Och jag använder Ad-online dagarna i ända på både windows 7 och 8.1.
( rekomenderar alla med 8.0 att uppdatera till 8.1 vilket är gratis)
testa AD genom att ladda hem och köra med demo-inloggning så ser du hur det fungerar.
Mycket bättre än de andra, tycker jag

2014-08-28, 19:33
Svar #11

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:48
    • Visa profil
Jag har haft AD sedan starten, det har baa varit mycket enstaka strul, fungerar suveränt bra även nu direkt efter uppdateringen, både i Windows 8 och i IPad
I mitt tycke vida överlägset Ancestry för forskning i Sverige.
 
(Meddelandet ändrat av eagle 2014-08-28 19:35)
Eagle

2014-08-28, 21:21
Svar #12

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Också efter att ha avinstallerat 1.5.1 och istället installerat 1.5.3 (som kom ut idag) på min Windows 8.1 har jag fortfarande samma problem: en eller två sidor laddas ner men sen är det stopp. Och nu kan jag inte heller logga in.
 
Men naturligtvis kommer AD att klara av det, så vi får väl ha litet tålamod. Jag bytte till AD från Genline/Ancestry för många år sedan och har aldrig haft några problem tidigare. Ett överlägset programm som är värt att vänta på.

2014-08-28, 23:09
Svar #13

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Arkiv Digital ger installationsinstruktioner och annan information på deras Facebook-sida, https://www.facebook.com/arkivdigital.
 
På deras Facebook-sida framförs också diverse kritik som dom tar till sig.
Dom (deras programmerare) läser inte dessa inläggen på Anbytarforum.
Lars-Åke Johansson

2014-08-29, 09:06
Svar #14

Utloggad Hans Inge Thulin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 08:46
    • Visa profil
Idag den 29 Augusti 2014 kan jag få tillgång till alla bilder som jag önskar. Jag har installerat AD version 1.5.3 och rebooted mitt system. Jag använder W7 och det ser ut att fungerar bra.  
 
MVH  
 
Inge Thulin

2014-08-29, 09:32
Svar #15

Utloggad Bo Almquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2015-10-27, 16:39
    • Visa profil
Det var en intressant vändning den här diskussionen tog.  
Först en hel del inlägg om att AD inte får till det och användare som blir frustrerade. När jag sen, baserat på vad jag läser på forumet, funderar på om jag verkligen skall köpa programvaran nu så kommer det flera inlägg om hur bra de är.
Kul för AD att ha en trogen kundkrets men jag vet fortfarande inte om det är för tidigt att installera programmet.
 
Med vänlig hälsning
Bo Almquist

2014-08-29, 09:47
Svar #16

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Det har inte varit några liknande problem tidigare vad jag minns. Klart man kan bli lite frustrerad när det kommer en uppdatering som är till det sämre. Det verkar dock nu som de fått ordning på programmet igen.
 
Du finner ingen bättre bildkvalitet på dessa handlingar någon annanstans. Endast du kan avgöra om det är värt pengarna för dig.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2014-08-29, 09:56
Svar #17

Utloggad Bo Almquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2015-10-27, 16:39
    • Visa profil
Clas-Göran, jag är inte ett dugg oroad för pengarna och/eller kvalitén. Har tittat på ADs produkt vid många tillfällen och därför avslutat abonnemanget hos Ancestry. Vad jag vänder mig emot nu är en situationen som kan uppstå där jag inte får grejorna att fungera och det var detta jag befarade när jag läser här om all frustration över krånglet de senaste dagarna.
 
Det blir säkert så att jag beställer ett abb hos AD de närmaste dagarna
 
Med vänlig hälsning
Bo Almquist

2014-08-29, 12:54
Svar #18

Paul Bergström

Har kört AD på Linux sedan det blev möjligt. Har aldrig haft några som helst problem. Man kanske inte bara ska kritisera AD, utan de är beroende av programvaror som bl.a. Microsoft tillhandahåller och som AD inte har kontroll över.
 
/Paul

2014-08-29, 12:55
Svar #19

Utloggad Lennart Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 439
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 16:09
    • Visa profil
Hej alla!
 
Jag har tydligen fått en jackpott. När jag uppdaterade Arkiv Digital, dagarna efter att de har släppt version 1.5.1, gick allt rätt. Jag har fått alla 100% med i första gången.
När jag sen uppdaterade min andra dator, gick det på samma lätta sätt.
 
De datorer jag använder är med Window 7, i stora stationära och Window Vista i lilla bärbara.
 
MVH / Lennart Eriksson

2014-08-29, 18:58
Svar #20

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Jag kör Windows 8.1, inga problem. Testinstallerade på en av mina burkar som har Windows XP, inga problem.
Installerade idag AD version 1.5.3 - Nu går det bättre än det någonsin gjort, mycket snabbt.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2014-08-29, 19:26
Svar #21

Utloggad Hans Inge Thulin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 08:46
    • Visa profil
Jag har fortfarande problem med att få fram bilder även under 1.5.3. Ibland fungerar det, om jag pressar ladda om ett antal gånger. Jag använder W7 och Chrome browser. Kanske min browser orsakar problemen för mig. Min internet är snabb men då jag bor i Thailand måste den passera flera servar.
Jag har inga problem med andra web sites.  
 
MVH  
 
Inge

2014-08-29, 21:43
Svar #22

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Jag har W7 64-bit på två datorer och 32-bit på en och Arkiv Digital har på samma sätt som för Lennart Eriksson fungerat hela tiden.

2014-08-29, 22:52
Svar #23

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Nu fungerar det bra på min W8.1 och bättre och snabbare än innan omställningen. Problemet var inställningen på brandväggen som styrs av Norton Internet Security.  
Stort tack till Kerstin Gustafsson och John Susi på AD som hjälpte mig snabbt och effektivt! Så ska kundtjänst vara.

2014-08-30, 10:52
Svar #24

Utloggad Ing-Britt Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 11:04
    • Visa profil
Hej
 
Har börjat funderar på om jag skall unna mig ett årsabonnemang. Men frågan är skall jag ta ett på Arkiv Digital eller på Ancestry med Genline.
Ni som har använt båda. Var har ni för råd att ge.  
Som släktforskningsprogram har jag Min Släkt och det fungerar bra.
 
Tacksam för tips o råd

2014-08-30, 11:08
Svar #25

Utloggad Alf Sjölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2018-09-30, 23:04
    • Visa profil
Hej Ing-Britt
 
Personligen förordar jag AD, eftersom jag tycker de har mycket bättre kvalité på bilderna. Du kanske själv kan prova ett gratisabonnemang för att avgöra.
Installerade AD 1.5.3 och det fungerar utmärkt på Windows 8.1, trots det andra skriver här ovan.
 
Så lycka till med ditt val.
 
Mvh  
Alf

2014-08-30, 11:18
Svar #26

Utloggad Ing-Britt Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 11:04
    • Visa profil
Tack Alf.
AD verkar vara  det de flesta föreslår. Lade in på Facebook också.
Har tidigare haft Windows. Men har nu en MAC. Har i och för sig lagt in en Windowsapplikation i Macen.
Så får hoppas det funkar oavsett var jag lägger den.
 
Tack för tipsen
 
Ing-Britt

2014-08-30, 11:31
Svar #27

Utloggad Alf Sjölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2018-09-30, 23:04
    • Visa profil
Inga-Britt
 
Titta på AD:s hemsida, där finns en version för Mac också, så antagligen inga problem
http://www.arkivdigital.se/online/installation  
 
Lycka till

2014-09-01, 17:25
Svar #28

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
Hej Ing-Britt!
 
Du ska aldrig använda Ancestry om det inte är nödvändigt. AD har hittills den bästa kvalitén på sina bilder och kommer att växa och bli ännu mer fantastiska för varje dag som går.
Jag minns för några år sedan när en del forskare sa att det enda som skiljer AD och SVAR åt är färgkvalitén. En del var dock inte villiga att byta då SVAR kunde erbjuda mer. Och det är fortfarande sant... Det är många som forskar via AD och kompletterar med SVAR. Nu har även SVAR börjat skanna i färg vilket är retligt när allt tidigare material är som det är.
I framtiden kommer AD att vara den sajt som de flesta söker sig till. Om inget annat kompletterar man via SVAR (Riksarkivet). Tjänster som Ancestry och Genline använder jag bara när inte bilderna kan hittas på andra ställen (såvitt jag vet har Ancestry inget eget material) När jag rekommenderar folk att börja släktforska så säger jag att man börjar med AD och kompletterar med SVAR.
Så jag säger samma sak till dig ;)
 
Apropå ovanstående så har det endast hängt sig vid vissa bilder, men uppdateringen 1.5.3 rättade alltihop. Detta gjordes i går så ev. problem har redan lösts. Och vad kan man förvänta sig när AD byter server... Då är det inte längre människan som bestämmer, då förlitar man sig på servern. Allt verkar fungera felfritt.
 
Ha det bra så hörs vi!
Mvh Jesper Johansson

2014-09-02, 14:04
Svar #29

Utloggad Hans Inge Thulin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 390
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 08:46
    • Visa profil
Hej
Min ArkivDigital 1.5.3 fungerar perfekt nu. Jag hade två problem dels problem med den nya versionen av DigitalArkiv och dels att min internet service provider hade minskat min internet från 15Mbs till 250Kbs av misstag. Detta var orsaken till att jag hade problem även då hade installerat ArkivDigital  1.5.3
Nu fungerar allt perfekt.  
 
Hälsningar från Bangkok  
Inge Thulin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna