ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ahnenblatt  (läst 2741 gånger)

2010-04-18, 11:19
läst 2741 gånger

Utloggad Astrid Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 16:16
    • Visa profil
Hej. Ang.Ahnenblatt. Jag laddade ner den svenska versionen, för att kolla om det var något att ha. Idag när jag öppnade programmet fanns det fullt med okända, tyska människor där, med bilder och allt. Då bestämde jag mej för att ta bort alltihop. Jag lyckade avinstallera programmet och bilderna, men det finns fortfarande kvar en ikon i Mina bilder. Den går inte att ta bort,för programmet används av annan person eller annat program, står det?! Vilken person eller program då? Jag har inte på något annat! Jag tycker det här är lite otäckt. Kan någon annan gå in och jobba i min dator? Vad ska jag göra?
Astrid.

2010-04-18, 12:53
Svar #1

Utloggad Lennart Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 439
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 16:09
    • Visa profil
Hej Astrid.
Jag är rädd att du har fått ett spionprogram i din dator.
Har du tillgång till ett antivirusprogram, så starta det och klicka på analysera. Det skall ta bort de ev. spionprogrammen från din dator.
Risken är att de ev. spionprogrammen har tagit över din dator, (kidnappat).
Jag använder analyseringen flera gånger i månaden. Jag kör även diskrensning kontinuerligt också.
mvh / Lennart

2010-04-18, 14:04
Svar #2

Utloggad Kim Metso

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 13:45
    • Visa profil
    • www.it-metso.fi
Den andra personen eller andra programmet kan vara du själv. Stäng av din dator helt och hållet och starta på nytt. Försök sedan som första åtgärd att ta bort denna icon.
Just detta specifika fel tyder ej på virus eller liknande, men man kan aldrig vara för säker. Det mera troliga är att själva programmet håller denna fil reserverad.  
Det är naturligtvis förnuftigt att ha ett bra antivirusprogram installerat i sin dator. Diskutera detta med en kunnig, det finns nedladdninsbara program som är rena motsatsen, lita ej på tester som bara dyker upp i rutan och vill ha dig att installera/köpa nåt antivirus.    
 
bh
Kim

2010-04-18, 15:09
Svar #3

Utloggad Astrid Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 16:16
    • Visa profil
Hej Lennart och Kim och tack för hjälpen. Jag körde vårt antivirusprogram, men det hjälpte inte. Så stängde jag av datorn  och sedan gick det att ta bort ikonen, tack och lov! Man blir ju lite orolig, när man har sett hur det går till i Milleniumfilmen. Hur är det egentligen, skulle någon kunna gå in i min dator och kopiera eller radera material?
Hälsn. Astrid.

2010-04-18, 16:09
Svar #4

Utloggad Kim Metso

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 13:45
    • Visa profil
    • www.it-metso.fi
Astrid!
 
Korrekt svar på din fråga är antagligen jo men nej.
Någon kan gå in i din dator och där husera fritt men det kräver att du gör det möjligt för denne att göra det.
Sannolikheten att nån fysiskt skulle göra det är mycket liten, beroende på hur intressant offer du är, sannolikheten att du får nåt program (virus, trojan osv) som gör det är större.
Det är svårt (om du är rätt inkopplad på nätet) att komma åt dig utifrån, men det är mycket lättare att lura dig att installera nåt som gör att du tar kontakt med tex mig, eller som gör dig öppen för tex mina kontaktförsök.
Har du ett aktivt och fungerande antivirusprogram så är du relativt trygg. Har du ett modem med brandmur och NAT så har du i princip gjort det du kan göra, förutom att annors sköta sig.
Vi är nu litet out off topic så det är kanske bäst om eventuell fortsatt disussion angående detta görs inom rätt område tex Datavirus och...
 
Kim

2010-04-18, 16:16
Svar #5

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Kim,
Vad är NAT?
Jag har också fått upp det meddelandet vid några tillfällen. Och jag är ensam inloggare och har inget gästkonto aktiverat.
 
Hälsningar Eivor

2010-04-18, 17:20
Svar #6

Utloggad Kim Metso

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 13:45
    • Visa profil
    • www.it-metso.fi
Ok. Ännu detta out of topic.
Alla datorer har en adress ut mot stora världen som gör att datorn känns igen, den kallas ip-adress (kan se ut såhär 80.62.100.102). Har man NAT på i sitt modem så stannar denna adress här och modemet ger i sin tur ut en egen privat adress till din dator. Denna adress hör til en serie som ej får/kan finnas ute i stora världen. Dvs det går ej att hitta din dator mha denna adress, den syns ej, det går ej att söka på den!
 
Kim

2010-04-18, 17:49
Svar #7

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Kim,
Det är ju under datorprogram/teknik, så det gör nog inget.  
Brandvägg har jag på men NAT hittar jag ingenstans? Har mobilt bredband.
Är du snäll och förklarar var jag hittar den inställningen..
Hälsningar Eivor

2010-04-18, 18:13
Svar #8

Utloggad Kim Metso

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2012-10-01, 13:45
    • Visa profil
    • www.it-metso.fi
Det for tyvärr utanför mitt område eftersom jag ej känner till hur det mobila bredbandet fungerar i Sverige, obs att jag är finländare.
Jag misstänker skarpt att du ej kan definera NAT i ditt mobila bredband, jag vågar inte ens gissa hurudan konfiguration du har eftersom de varierar.
 
Kim

2010-04-18, 18:41
Svar #9

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Tack så mycket för svaret Kim.
 
Det var ett tag sedan detta kom upp, så jag hoppas att det inte kommer tillbaka.
 
Ha det fint
Eivor

2010-04-18, 19:08
Svar #10

Utloggad Astrid Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 16:16
    • Visa profil
Hej igen. Nu har jag funderat lite till på vad det egentligen var som hände. Alltså: Jag såg på Rötters hemsida, att en Joakim Lind gjort en översättning av Ahnenblatt. Jag laddade ner den och fick in en massa ikoner i Mina dokument, som innehöll okända personer och foton. Hur kom de dit? Man ska väl inte ha sin information i programmet gemensamt med andra som har laddat ner? Har någon annan prövat Ahnenblatt?  
Hälsn. Astrid.

2010-04-18, 22:04
Svar #11

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Astrid, i vissa släktforskningsprogram så följer det med en exempledatabas med tillhörande bilder.
Hälsningar
Ann

2011-06-20, 19:58
Svar #12

Rick Ekman

Har börjat testa detta program och fick upp tipset att man kunde lägga till skapad av i filen.
Fattar dock inte var och hur jag ska kunna göra detta.
 
Någon som använt programmet mer än vad jag gjort som kan hjälpa mig?
 
I övrigt tycker jag att det verkar vara ett väldigt lätt program att komma in i. att det sedan är gratis gör ju inte saken sämre.

2011-06-20, 22:01
Svar #13

Utloggad Agneta Schick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 14:02
    • Visa profil
Jag använder den tyska versionen men det finns säkert på samma plats i den svenska: fil -> egenskap, den vänstra fliken är 'skapad av'.

2011-06-21, 11:40
Svar #14

Rick Ekman

Tack Agneta!
Det var vad som stod i tipset också.
Bara det att det finns ingen rubrik som heter fil.
 
Hittade det dock.
Skall vara Arkiv -> Egenskaper, vänstra fliken.

2011-08-12, 01:21
Svar #15

Utloggad Mathias Söderström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 611
  • Senast inloggad: 2019-01-06, 13:30
    • Visa profil
    • www.genvagar.nu/show.asp?PersonId=270077
Någon som vet hur man får kontakt med Joakim Lind, som översatt programmet till Svenska?
Upptäckte ett litet fel, som vore bra att korrigera.
 
När man ska kolla på listan över födelsedagar, så fattas Oktober månad och heter istället September. Alltså September månad kommer två gånger, men personerna dock ändå skilda åt.
 
Övrigt så tycker jag det verkar vara ett riktigt bra program, men saknar kanske lite fler diagram funktioner.

2011-10-16, 11:12
Svar #16

Utloggad Anders Öberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2020-09-17, 08:57
    • Visa profil
Hej Mathias!
jag har roat mig lite med att fixa till den svenska översättningen av Ahnenblatt, efter mitt huvud, och fixat det du påpekar skickar över en fil som rättar till det.  
den kommer på din mejl.
/Anders

2011-10-24, 18:28
Svar #17

Rick Ekman

Hej Anders!
Jag hoppas du även skickat den till Ahnenblatts skapare så att den kan bli tillgänglig för alla.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna