ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: In med gamla CD-skivor i ny dator....?  (läst 1073 gånger)

2015-12-27, 11:35
läst 1073 gånger

Utloggad Karin Algö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2021-10-25, 12:12
    • Visa profil
Hej!
Jag har skaffat en annan dator och behöver installera mina släktforsknings-CD på nytt. Men det funkar inte! Jag lyckades med Begravda i Sverige, Sveriges Dödbok 3 och Sveriges Befolkning 1980. Men dödboken nr 5 vill inte (det kommer bara upp något felmeddelande) och när jag försöker med Sveriges Befolkning 1880 & 1890 händer absolut ingenting. Tilläggas bör kanske att det verkar vara en riktig skitdator det här (Lenovo, Windows 8) men ibland har nöden ingen lag. Är det någon som kan hjälpa mig?

2015-12-27, 14:50
Svar #1

Utloggad Kjell L. Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2019-04-07, 17:35
    • Visa profil
Hej!
Jag har ett liknande fel. Har en ny laptop 17.  
Svebefolkning 1970 och 1980 blir inte rätt installerade, övriga blir OK. Bilden blir för smal, det saknas ca: 8 Cm på bredden. Bilden hamnar längst till vänster på skärmen. Jag har provat installera på andra plattser men det det har inte lyckats hittills, det blir likadant. Behöver nog en del hjälp med detta....
 
Kjell
Kjell

2015-12-27, 16:08
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Lenovo gör bra datorer, så det är nog inte det som är problemet.
Det finns en hel del att läsa om de här installationsproblemen i forumet. Använd sökfunktionen.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2015-12-27, 19:25
Svar #3

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Det vanligaste problemet är att CD-skivorna inte fungerar på nyare datorer med 64-bitars operativ.
 
Men det finns alltid ett alternativ, Program (X86) eller Program files (X86), som man väljer vid installation av dessa skivor. Det brukar oftast räcka för att det skall fungera bra.
 
Kan väl också kommentera Lenovo, man blir inte störst i världen om man inte gör bra produkter. Det var heller inte många som klagade när dom tidigare gjordes för och såldes under namnet IBM.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna