ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hitta Menyrad  (läst 2289 gånger)

2011-04-19, 14:25
läst 2289 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
När jag uppdaterade Internet Explorer från 8 till 9 försvann bl a menyraden där nere, där jag kan se hur snabbt det går med det som skickas, d v s den lilla stapeln, som fylls med grön färg i samma takt som något meddelande skickas iväg. Som det nu är vet jag inte om något har blivit ivägskickat eller står det och stampar på utan att skickas iväg. Detta gör ju att jag kan skicka iväg saker och ting två gånger i tron att jag aldrig tryckte på Skicka.
 
Även möjligheten att förstora en bild till 150%, 200% (fanns längst ned till höger) är borta.
 
Är det någon som har någon idé var jag ska gå in för att åtgärda detta?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2011-04-19, 14:47
Svar #1

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Ann-Marie
 
Jag funderar på vilken funktion du tänker på. Vilket mailprogram använder du? Det ända jag kan påminna mig som blir grönt efterhand är ju hur processorn jobbar, dyker upp någon gång då och då. Själv har jag använt Explorer 9 över ca ett halvår nu så man glömmer fort.
 
Annars kan du ju klicka på skickat så ser du ju om det gått iväg.
 
Om du högerklickar på övre menyraden och markerar kommandofält, så dyker några ikomer upp, bland annat sida. Klicka på den så finns zooma som ett alternativ. Det kanske finns bättre alternativ, någon som vet?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2011-04-19, 15:28
Svar #2

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 825
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil
hej Ann-Mari och Patrick
Om man håller ner CTRL och trycker på + så förstoras bilden i IE9
MVH
Stig

2011-04-19, 16:56
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Patrick!
 
Man kanske måste visa för att förstå vad jag är ute efter, men när jag skickar inlägg (AF t ex), kommenterar ett foto i Porträttfynd, skickar iväg ett mail eller som idag skulle sända iväg en betalningsorder i Nordea, brukar man se längst ned hur en långsmal ruta fylls allteftersom med grön färg. När det tar väldigt lång tid av någon anledning att skicka iväg något eller för den delen också att öppna något, så ser man hur det gröna står och tuggar på samma ställe. Detta gäller alltså inte bara epost.
 
Jag högerklickar på övre menyraden markerar (klickar på)Kommandofält och det händer inte något.
 
Stig!
 
Det fungerade bra med CTRL +
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2011-04-19, 17:04
Svar #4

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil


 
 
Har du dessa knappar uppe till höger?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2011-04-19, 17:21
Svar #5

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Du (och alla andra) får ett bra gratis tips som jag tycker är väldigt bra. När du är på en sida på nätet som du ofta besöker, kanske genealogi.se så finns det en smart möjlighet att istället för att lägga den som favorit under visa favoriter så klickar du på gula stjärnan med en utåtriktad grön pil pekande till höger (uppe till vänster), då läggs din favoritsida som en snabblänk i övre menyraden, plus att du kan göra så med flera utav dina favoritsidor.
 

 
Man kan välja om man vill ha små eller stora ikoner (fulltext). Ovan ser man att jag har favoriter logg, välk, Pat. Dessa har jag valt förkortad text.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2011-04-19, 19:06
Svar #6

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
I IE8 ställer man in detta under menyn Visa - Verktygsfält - Statusfält.
I statusfältet finns bl a denna växande fyrkantsrad som talar om hur långt man kommit i en nerladdning.

2011-04-19, 19:48
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Gunnar!
 
Det enda jag kan göra med Statusfältet är bocka för eller avbocka.
 
Nu då jag är inne här i AF, så syns inte Startknappen nere till vänster, som den gjorde förr. Där klickade jag tidigare, för att komma åt mina Släktforskarprogram. Det är i Aktivitetsfältet nederst i mitten, som jag tidigare har kunnat följa förloppet när jag skickat något.
Ann-Mari Bäckman

2011-04-19, 21:21
Svar #8

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Har du då Statusfältet ibockat?
Vad händer om du maximerar programfönstret?
Det kanske har hänt sig så att statusfältet hamnat nedanför bildskärmskanten.
 
Om du inte ser startknappen så kanske aktivitetsfältet inte är ibockat att alltid vara överst.
Testa att trycka på Windowstangenten (Den mellan Ctrl och Alt nere till vänster på tangentbordet) då skall aktivitetsfältet fällas upp.

2011-04-19, 22:35
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja statusfältet är ibockat.
 
Om jag trycker på fyrkanten upptill (det står då Återställ nedåt, när jag pekar på den), blir Anbytarbilden litet och hamnar i mitten. När jag trycker på Maximera, blir ju bilden helt logiskt större igen.
 
Var ibockar jag aktivitetsfältet?
 
Ja aktivitetsfältet fälls ut när jag trycker på startsymbolen, men försvinner vid minsta aktivitet, som nu då jag skrev in kommat t ex.
Ann-Mari Bäckman

2011-04-19, 22:36
Svar #10

Utloggad Elsy Stenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:50
    • Visa profil
Hej.Ann-Marie
Kanske detta kan hjälpa dig, jag hö klickar längst ner på  snabbaktivitetsfältet och sedan i menyn som visar sig klickar jag på egenskaper och där ser du Egenskaper för Aktivitetsfält m m där har jag en bock i rutan för Visa alltid aktiviteter överst, en bock för Gruppera liknande knapper i Aktivitetsfältet och en bock i visa snabbstartfältet  och till sist  bocka för visa klockan.
Detta kanske inte alls hjälper, men det är ett tappert försök till problemlösning.
Lycka till
Mvh Elsy S

2011-04-19, 23:07
Svar #11

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Har du en knapp på din bildskärm som heter Auto, så prova att trycka på den.

2011-04-19, 23:29
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Elsy!
 
Jag hade inte ibockat Visa alltid aktiviteter överst och då kom startknappen frram även när jag har Anbytarforum uppe, men jag saknar fortfarande den lilla rutan i aktivitets fältet, som brukade visa hur snabbt/långsamt det gick att skicka inlägg t ex. Min man har nyss uppgraderat från IE8 till 9 i vår stuga. Det ska bli spännande och se hur det ser ut där. Han har ju inte Vista där utan Windows XP.
 
Kristina, om det ska synligt stå Auto någonstans så hittar jag det inte.
Ann-Mari Bäckman

2011-04-19, 23:49
Svar #13

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Jag vet inte vad du har för knappar, men jag har fyra på min gamla skärm, två för reglering av ljuset, en som heter Meny och en som heter Auto. Den senare återställer skärmbilden till standard om man råkat justera den av misstag.

2011-04-20, 06:47
Svar #14

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godmorgon!
 
Man kan inte uppgradera XP till IE 9. Den är bara gjord för 7:an och Vista. XP stannar vid IE 8.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2011-04-20, 08:24
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kristina, ja nu fann jag den, inte på bildskärmen, som jag trodde, utan de sitter nedanför bildskärmen. Jag har configurerat auto. Någon speciell förändring, märkte jag inte.
 
Patrick, det är möjligt att erbjudandet kom till makens bärbara dator, (som också finns i stugan) om uppgradering till 9. Jag ska dit idag, då ska jag kolla.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna