ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-13  (läst 2602 gånger)

2004-12-05, 01:44
läst 2602 gånger

Anders Andersson

Det låter som någon utrustning du har på ditt lokala nät, men jag bara gissar... Har du bredbandsanslutning i bostaden, och har du någonting mer än den egna datorn inkopplad där?

2004-12-05, 07:34
Svar #1

Utloggad Torgny Henriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2008-09-02, 19:22
    • Visa profil
    • www.torgnyhenriksson.se
Jag har bredband via telefonnätet, ADSL kallas det visst, och där är endast min egen dator inkopplad.

2004-12-05, 11:11
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
W32.HLLW.Gaobot.gen
Någon som känner till detta virus och vad det gör för skada? Mitt Norton Anti Virus har upptäckt det. Det gick inte att laga filen, står det, vad innebär det? Går det att fixa?
Det som är drabbat slutar med winupd.exe
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-12-05, 11:36
Svar #3

Utloggad Christer Lund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2011-02-28, 14:30
    • Visa profil
Angående W32.HLLW.Gaobot.gen, se
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.hllw.gaobot.gen.html
Den bör definitiv åtgärdas.
 
Residential Gateway Device däremot, verkar vara som de ska, se
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;298757
 
Med risk för att låta som ordningsman:
- Ha ett alltid uppdaterad anti-virusprogram(och kör viruskoll).
- Ha operativsystemet uppdaterat
- Använd brandvägg.
 
/Christer

2004-12-06, 00:16
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stort TACK Christer! Jag har ju Norton med live-update, men det kunde inte ta bort denna mask. Det fanns tydligen många varianter av det. Tack vare instruktionerna på den sida du rekommenderade, så fick min son, när han kom hit, troligen bort masken manuellt.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-04-02, 18:54
Svar #5

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Finns det någon som har ett botemedel mot följande typ av virus?
'W32.Netsky.Z@mm'
 
MVH
 
Sam

2005-04-02, 20:24
Svar #6

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil

2005-04-03, 17:16
Svar #7

Malin Lyktberg

Det finns ett program som heter Stinger, som rensar bort worms, blaster mm.  
-Mycket effektivt program!
http://vil.nai.com/vil/stinger/  
 
/Malin

2005-07-03, 13:27
Svar #8

nils hendriksson

vad ni än gör så installera inte xp antispy...den har orsakat en del trubbel på våra datorer här hemma, som det låter så är det en SPION...en spion för MICROSOFT ---->installera inte XP ANTISPY

2005-10-12, 17:38
Svar #9

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
BRÅTTOM!!!
 
Har ni inte kört Windows Update ett tag så har ni en LITEN stund på er...
 
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=473020&previousRenderType=6

2005-10-12, 17:39
Svar #10

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se

2005-10-13, 06:14
Svar #11

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Har läst artikeln mm.
Använder själv Mozilla sedan några år tillbaka. Explorer är rena flugpappret att dra till sig virus och trojaner. Har i princip sluppit detta sedan jag bytte webläsare. I dag är det enbart hackers på bredbandslanet som försöker med intrång och trojaner.
Byt webläsare (om du använder Microsoft) och risken reduceras radikalt.
Jan-Christer

2006-03-11, 07:01
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har upplevt en försämring när jag ska öppna Porträttfynd. Det tar så låååång tid att öppna och gå inpå eller växla mellan olika album.
 
Kan jag ha drabbas av någon datavirus? Vår dator drabbades av någon slags virus för ett par år sedan och det visade sig just i att den hade blivit segare.
 
Om så är fallet borde inte annat vara långsamt att öppna också? Vi har ett antivirusprogram, som går igenom datorn varje dag då jag öppnat den.
 
Igår tog det 30 sek till 1 min att komma inpå Porträttfynd, nu på morgonen gick det snabbare 15-30 sek.
 
Kan det vara min dator det är fel på, eller vad?
 
Ann-Mari
som har bredband
Ann-Mari Bäckman

2006-03-11, 08:42
Svar #13

Kjell Arnesson (Delphinus)

Ann-Mari, jag tror inte du har något fel på din dator, även jag tycker att det har blivit segt, särskilt dom senaste dagarna. Och jag märkte segheten i porträttfynd första gången i samband med att man började pilla med kommentarerna.
 
Mvh Kjell

2006-03-11, 10:32
Svar #14

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Annat FEL än virus tror jag det är, för när jag försöker öppna Avrättade, Litteratursök och Samefynd så tar det lång, lång tid, lika lång som att öppna Porträttfynd.  Jag upplever också att det tar längre tid än vanligt att öppna första sidan, men inte alls så lång tid som ovan nämna delar.  
Indexeringsfel eller något som ändrats i sökningen?  Nätverksproblem beroende på överbelastning/routingproblem?
 
Tja , vem vet? Bäst är det nog att levernatören kontaktas omgående

2006-03-11, 10:50
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Egentligen tror inte jag det heller, men eftersom jag inte är så kunnig på området, så ville jag ha bekräftat av andra denna långsamhet. Det tog mig 2 min att öppna Porträttfynd nu innan jag svarade på detta.  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-03-12, 10:03
Svar #16

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Ann-Mari
 
Några frågor:Vilken bredbandsleverantör har du?
Har du gjort diskfragmentering på senaste tiden?
Brukar segheten bli bättre om du startar om datorn?Uppstår detta problem bara ibland?I så fall vid vilka tider?
 
Många frågor men jag är nyfiken på detta därför att jag misstänker att felet finns hos Genline eller bredbandsleverantören,beroende på mycket hög belastning.
Har själv vid flera tillfällen undrat NÄR SKALL BILDEN BYTAS,det har alltså varit så otroligt segt att man nästan fått frustrationskolaps.Någon gång har det hänt att allt har stoppat helt,blivit avbrott.
Men när allt funkar så är Genline jättebra,eller hur?
 
Är det flera där ute på nätet som har gjort samma iaktagelser.

2006-03-12, 11:05
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Lennart!
 
Jag har bredbandsbolaget. Troligtvis har jag inte gjort någon diskfragmentering, eftersom jag inte vet vad det är. Det spelar ingen roll när på dygnet jag går in i Porträttfynd, alltid lika segt. Någon enstaka gång händer det att texten till vänster på Anbytarforum kan dröja innan den kommer fram. Jag ser då bara ett grått parti, men det händer som sagt bara någon enstaka gång. Att komma inpå Rötters första sida går bra.
 
Beträffande Genline, så har jag inte det, så på det kan jag inte svara.
 
Det skulle vara trevligt om någon fler kunde bekräfta eller dementera problemet. Är det bara vi som märkt den här segheten, plus en till under rubriken Porträttfynd.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-03-12, 11:20
Svar #18

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Hej
 
Tillägg till mitt tidigare inlägg. Även Tillfällighetsfynd har samma problem, med långsam start.
 
Jag har felanmält detta och hoppas på ett svar under måndagen, när det finns personal på plats som kan svara.

2006-03-12, 15:22
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Bra Mats, att du har felanmält det! Jag har ju lovat att inte störa redaktören något mer :-( , så om ingen påtalat detta, så kvarstår det här problemet.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-03-12, 18:27
Svar #20

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Återkommer i ämnet!
 
Provade för några minuter sedan att komma in i Tillfällighetsfynd men väntan blev så lång att jag gav upp,den gröna liggande stapeln stannade efter 2-3 skutt åt höger.
När jag skrev här ovan menade jag Genline kontra Bredbandsleverantören,vem som är stoppkloss är svårt att veta,kanske båda.
Ann-Mari nämnde en sak jag också råkat ut för som jag trodde berodde på att datorn var belastad,nämligen att fältet till vänster tar så lång tid innan det dyker upp på skärmen.Nu provade jag utan att ha någonting annat igång,men gissa resultatet!
Det kan tänkas att virusprogrammet stör.Skall prova att stänga av detta och testa.
Återkommer därför!

2006-03-12, 18:30
Svar #21

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Nej,det hjälpte inte,väntan blev lång!

2006-03-12, 19:17
Svar #22

Rune Edström

Förfäras ej du lilla hop. Pappa vet bäst hur användarna ska ha det. Har ni inte märkt det förut, för det är ju inget nytt direkt.
rune

2006-03-12, 19:18
Svar #23

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej!
Det skulle inte alls förvåna mig att porträtten ligger på en Spray-server (i Moskva), deras servrar brukar ta tid emellanåt.
Mvh Martin B

2006-03-12, 20:12
Svar #24

Utloggad Iréne Segersköld-Lindén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 15:59
    • Visa profil
Hejsan. Jag har samma problem. Det tar evigheter att komma in på bla porträttfynd och listen till vänster kommer mycket senare än själva sidan. Jag tror inte att det beror på nåt virus. Jag har inga problem i övrigt när jag är ute på nätet.
Jag upptäckte när jag satt och väntade på att porträttfynd skull öppna sig att när jag klickade på stoppknappen (den med röda krysset),DÅ plötsligt kom porträttfynd upp. Testade flera gånger och det fungerade. Fråga mig inte varför, men så var det.
Hälsningar
Iréne

2006-03-12, 21:42
Svar #25

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Irene
Jag gör som du, men jag får inte fram allt som tillhör sidan. På porträttfynd får jag exempelvis inte med de 5 senaste uppdateringarna, som brukar komma en bit ner på sidan. Övriga delar verkar inte få med koppling till den databas som ska användas för att söka fram information från.
 
Mats

2006-03-12, 21:49
Svar #26

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det kanske är ryska snuvan då :-), ingen virus alltså.
 
Om det nu inte är snuva, virus, men kanske en  annan otrevlighet, så hoppas det går att fixa, för det är enerverande att stirra på en vit ruta i evigheter.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-03-13, 15:53
Svar #27

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Nu har jag börjat följa Irenes tips, att klicka på röda krysset. Kalendariet, för att få se de aktiviteter vi inbjuds till på lördag 18/3, var det som fick mig att tröttna på att vänta. Det tar också en evinnerlig tid att få fram Rötters startsida och nästan lika lång tid att få fram vänsterspalten för Anbytarforum.

2006-03-13, 16:29
Svar #28

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
PHP  
Det är de funktioner som har .php i slutet på sin URL som krånglar. Någon som är duktig kan kanske föreslå en lösning till ansvariga

2006-03-13, 17:18
Svar #29

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ingegerd eller Irene! Vilket rött kryss är det man ska trycka på? Inte menar ni den röda rutan med vitt kryss längst upp till höger? Då stänger man ju Rötter.
 
Det vore ju jättebra om några fler ville anmäla felet, så det uppmärksammas, för någonting måste göras åt saken. Konstigt att inte några fler märker av det.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna