ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-04  (läst 3297 gånger)

2004-05-27, 10:39
läst 3297 gånger

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Hej Lars. Har själv sluppit detta virus (ta i trä...). Däremot förekommer någon attack då och då när jag inte är inloggad. Men jag har ADSL, och så länge dator och modem är igång ligger man i nätverk med Telia och kan då vara i vägen för en nätscannare. Det spelar ingen roll om man är inloggad eller inte verkar det som.  
 
PS
Även jag har NIS och är mycket nöjd med dess skydd.

2004-05-27, 16:44
Svar #1

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Tack, Lennart! Har dock medelhög säkerhetsnivå och låg varningsnivå.
Tack, Gunnar! Även jag har ADSL - men är ändå uppkopplad på nätet endast en del av dygnet - och anlitar Telia.  
Ser för tillfället inget annat än att jag får försöka tolerera alla dessa varningar. Risken med en brandvägg som ständigt ropar ”vargen kommer” för denna tämligen harmlösa trojan är att man inte uppmärksammar när elakare kräk är i farten.

2004-05-27, 18:41
Svar #2

Lisbeth Petersson (Beth)

Hej Lars!
Jag har samma Norton som du och bredband och hade även lika många varningar som du. Jag avinstallerade programmet och installerade det på nytt med uppdateringar och vips försvann alla varningar och de har inte kommit tillbaka. Kanske något att pröva?

2004-06-09, 22:40
Svar #3

Ingrid Bergström

Jag scannade just datorn med McAfee stinger och fick detta resultat:
 
Scan initiated on Wed Jun 09 21:29:31 2004
 
C:`Program`Netscape`Users`olof_bergstrom`Mail`Trash`private_01_olof.bergstrom.zip
 
     Found the W32/Netsky.p@MM!zip virus !!!
 
C:`Program`Netscape`Users`olof_bergstrom`Mail`Trash`0000ab13.EML`0000008d.EML
 
     Found the W32/Netsky.p.eml!exe virus !!!
 
C:`Program`Netscape`Users`olof_bergstrom`Mail`Trash`document07_olof.bergstrom.zip
 
     Found the W32/Netsky.p@MM!zip virus !!!
 
C:`Program`Netscape`Users`olof_bergstrom`Mail`Trash`document.zip
 
     Found the W32/Netsky.p@MM!zip virus !!!
 
C:`Program`Netscape`Users`olof_bergstrom`Mail`Trash could not be repaired.
 
  Number of clean files: 76645
 
  Number of infected files: 4
 
Alltså brev jag slängt i Netscapes papperskorg utan att öppna filerna och sedan tömt papperskorgen. De finns tydligen ändå kvar på något sätt, oåtkomliga.
Fråga: Gör det överhuvudtaget någon skada? Borde jag deletat breven ett och ett istället för att tömma? Går det kanske att gå in i dos och ta bort dem? Om jag tar bort trash, blir hela programmet förstört då med brev och allt?

2004-06-10, 11:48
Svar #4

Jörgen Gerhardsson

Filerna är bilagor till breven du raderat.
Bilagorna hamnar inte i papperskorgen när du slänger breven.
Använd sökfunktionen i Windows för att hitta bilagorna, radera bilagorna och töm papperskorgen så är du av med allt skräp.

2004-06-10, 20:26
Svar #5

Ingrid Bergström

Tack, Jörgen, jag hann inte riktigt pröva ditt råd, (men försökte leta zip-filer i går kväll utan att hitta de rätta). Min man frågade grannen, som tog hem ett Netsky removal tool och nu är viruset borta enligt Stinger. Jag ser att en av de smittade filerna ovan inte verkar vara en bilaga, utan har ändelsen eml. Har på sista tiden också fått skumma brev på svenska. En från ett vanligt men obekant namn, på adressraden något med recipients ämne: Tack, som handlade om att det var roligt att få mail och att han skulle spela på en jazzklubb. Å ä ö var misslyckade, och det medföljde en skärmsläckarfil, som hette Köttmarknad (öppnade jag inte). På min arbetsplats ett brev med ämne Spritfesten, innehållande zip-fil.

2004-06-11, 19:21
Svar #6

Carina Jonsson

Hej!
Titta på denna sida.
www.f-secure.se  
Man kan ladda hem prg. som bla. tar bort Netsky.
MVH.
Carina.

2004-08-25, 17:11
Svar #7

Utloggad Kent Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2017-09-17, 20:47
    • Visa profil
Hej  
Jag har på en bärbar dator med Windows XP ett problem när jag skall ta ut på diskett från Disgen så kommer ett felmedd upp:  
Win 32 Error Code  1722 RPC servern är inte tillgänglig
 
Hur kommer jag tillrätta med detta ?
Jag vill inte tappa bort att släktforskningsdata  
Tacksam för tips

2004-08-26, 16:23
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hjälp, jag är så urless på all denna reklam som poppar upp så fort jag kommit in på Rötters hemsida! Jag är totalt ointresserad av denna reklam, som täcker hela bildskärmen och ibland är så stor att jag måste gå längst upp till vänster för att bli kvitt den (Kryssrutan till höger är utanför bildskärmen). Då försvinner också Rötters första sida och jag får börja om från början igen i hopp om att jag skall lämnas ifred nästa gång.
 
Är det här vad som kallas Spam? Förekommer inte det bara som e-post?
 
Hur gör jag för att bli kvitt dessa reklamrutor? Kanske det har behandlats förr här på Anbytarforum och isåfall när?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-08-26, 16:30
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det finns ingen sådan reklam på Rötter. Du måste ha fått in något virus eller adware eller annan skit i datorn. Har du testat den med Ad-aware?

2004-08-26, 22:42
Svar #10

Elisabeth Helsing

Jag har ett gratisprogram som heter PopUpStopper, finns att ladda ned på www.downloads.com . Jag kan när jag vill (vissa sidor öppnar ju i nya fönster) tala om när jag vill öppna ett fönster. Fungerar jättebra !

2004-08-27, 01:38
Svar #11

Gabriel Frisk

Kent,
det verkar vara blastermasken som härjar i din maskin. Uppdatera antivirusprogrammet (du kör väl ett sådant?), skanna hela maskinen...

2004-08-27, 10:13
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
PopUpStopper verkar intressant. Ad-aware har diskuterats tidigare och det verkar kunna vara viss problem med det. Jag antar att det också är ett gratisprogram, som man kan ladda ner. Ska prova mig fram och se om jag kan lösa problemet.
 
Jag vill tillägga att all denna reklam kommer inte bara på Rötters hemsida utan så fort jag är inne på internet.
 
Tack för tipsen!
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-08-27, 11:47
Svar #13

Utloggad Jerker Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 332
  • Senast inloggad: 2023-02-20, 14:14
    • Visa profil
Ad-aware är ett svenskt gratisprogram, de håller till i Falköping om jag inte minns fel. Jag har kört programmet på flera maskiner med Win 98 och Win2000 utan problem. Glöm bara inte att hämta hem uppdateringarna! Då har du dagsfärskt skydd mot spyware.
 
Att du får upp en massa oönskade fönster tyder på att du kör Internet Explorer. Byt till Mozilla Firefox så slipper du popup-fönstren! Eller varför inte prova norska Opera. Båda webbläsarna har inbyggda popup-killers. Behövs inga extra tilläggsprogram där inte!   ;-)

2004-08-27, 14:09
Svar #14

Peter Karlsson (Peterk)

I och med den stundande lanseringen* av Servicepack 2 (SP2) för Windows XP så kommer även den att ha popupblockering som standard om jag förstått det rätt..
*) Inget som kostar, utan en ren (standard)uppdatering att hämta hem.

2004-08-28, 07:57
Svar #15

Gabriel Frisk

Ja, och till dess kan den som kör IE sätta in alla osäkra sajter i den inte tillförlitliga zonen och där stänga av ActiveX, script, Jawascript och allt annat som ser farligt ut...
 
Mvh
Gabriel

2004-08-28, 10:44
Svar #16

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Det låter som om några i den här tråden drabbats av Cws (CoolWebSearch)
 
Det är ett elände att bli av med. Detta program kidnappar Internet Explorer och startar konstiga sidor som ofta handlar om porr, spel och annat.  
 
Programmet SpySweepers senaste version rensar från cws. AdAware räcker tyvärr inte till. Det finns också ett litet program som heter cws-shredder som fungerar.
 
Cws drabbar endast IE - inte Opera eller andra läsare.
 
Det finns information på Internet om hur den som är drabbad ska rätta till eländet. Jag drabbades och fick ägna två dagar åt att få en ren maskin.

2004-09-15, 09:31
Svar #17

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Spionprogrammet Data-miner?  
Trots väl uppdaterat skydd, brandvägg och antivirus, kör jag Ad-aware 6.0 någon gång per månad för att fånga upp oönskat, som likväl trängt igenom. Vid varje sådant tillfälle hittar Ad-aware en handfull spyware (som jag sätter i karantän en tid innan jag utan saknad raderar bort dem). Under de senaste månaderna har alla upptäckta spyware varit data-miner, som lyckligtvis beskrivs som en lågrisk-spion. Jag vore tacksam för information om  
1) vem som sprider dessa data-miner och  
2) vad dessa data-miner rapporterar till sin husse?

2004-09-15, 10:47
Svar #18

Eivor Andersson (Ema)

Hej Lars,
 
Jag har Spyware och får varje gång uppgift om en fil som heter  DSO-Exploit.
Tar bort den men den kommer tillbaka i WinZip.
Då har jag bara varit inne på Anbytarforum de senaste dagarna. ?
 
Känner någon till vad det är?
 
Hälsn. Eivor

2004-09-15, 10:54
Svar #19

Eivor Andersson (Ema)

Rättelse:  Det heter Spybot-search.
Jag hade AD-Aware tidigare.
 
Eivor

2004-09-15, 11:50
Svar #20

Utloggad Ellinor Paurell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2009-03-24, 18:52
    • Visa profil
Hej Lars!
 
Är du säker på att de träffar du får med Ad-aware verkligen är spionprogram och inte vanliga cookies? Sådana slipper man inte trots antispy-program och Ad-aware kategoriserar dessa just som data-minor.
 
/Ellinor

2004-09-15, 14:15
Svar #21

Gabriel Frisk

Datainsamling via Cookies inverkar inte på säkerheten i datorn, dom stör bara den privata integriteten. Dom flesta sajter med reklam använder cookies för att t.ex. göra statistik över vilka länkar som folk trycker på för att bättre kunna betjäna i framtiden som det så vackert heter. Endel sajter fungerar inte utan cookies, t.ex. Widows Update, som redan nämndes uppfattar Ad-Aware sådana cookies som ovänliga och därför erbjuds man en möjlighet att få ännu bättre betjäning. Cookies kan stängas av i webbläsaren och där finns också möjlighet att göra en undantagslista. Sen finns det ju Privacy-funktioner i endel brandväggar, så visst går det att bli av med ofarlig ohyra också!
 
Mvh  
Gabriel

2004-09-15, 19:03
Svar #22

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Jag vet inte om data-miner är cookies eller spyware, men namnet ger intryck av något som gräver i integriteten.

2004-09-16, 01:51
Svar #23

Peter Karlsson (Peterk)

DSO Exploit är inget att bry sig om; Spybot visar den varje gång har jag också märkt..
 
Det finns säkert på svenska också - men just denna sida är på engelska.
 
(Verkar vara en bug i IE - men den är fixad om man har gjort sina normala uppdateringar. Men något gör att den likväl rapporteras av Spybot..)

2004-09-16, 10:05
Svar #24

Eivor Andersson (Ema)

Hej Peter,
 
Tack för Ditt svar.
Det fanns en anmärkning att det är ett säkerhetshål i Microsoft.
När jag gick in på Din länk så bröt Microsoft och ville ha säkerhetsrapport.
Det var bra att det inte är något allvarligare fel.
 
Hälsn. Eivor

2004-09-16, 13:04
Svar #25

Utloggad Kerstin Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 461
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:23
    • Visa profil
Hej. Har en bärbar dator och fick den utslagen av ett sasssor-virus för en vecka sedan. Detta har jag fått ordnat, men då vi höll på kom en varning från Norton om att jag hade ett W32Spybot.Worm i datorn. Detta W32 Spybot kan man klicka på men det vågar jag inte göra. Trodde att vi hade blivit av med det, men nu när jag öppna datorn står det virus-varning att jag hade detta och så står det:  Vidtagen åtgärd: Ingen åtkomst till filen. Det går inte att klicka bort, ej heller ägga i karantän. Någon som vet vad jag gör för att få bort det och vad är det för virus?
Jag har ej datorerna hopkopplade så det finns ej i denna.
Jag har bredband ADSL modem Telia inkopplad på den bärbara och det är i den det ligger.
Hälsningar
Kerstin Persson

2004-09-16, 14:47
Svar #26

Marianne Solli

Noen ganger når jeg har vært inne på Anbytarforum får jeg e-post med avsender svenskakyrkan.se og forskjellige slags avsenderadresser. I dag var her også en fra kyrkanshus. Imidlertid får jeg varsel om at det er virus, så jeg sletter dem. Ikke tror jeg at det er den svenske kirke som vil meg til livs. Har andre opplevd å få virus-mail fra svenskakyrkan?
 
Marianne

2004-09-16, 20:09
Svar #27

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Marianne!  
Avsändaradresserna är oftast inte äkta.  
De hämtas (precis som mottagaradresserna) från olika ställen på nätet.  
Även om det är äkta adresser så kan även kyrkan drabbas av att få virus och då skickas viruset vidare till adresser som har plockats upp på nätet eller finns i den drabbade PC:ns mailkorgar.  
 
MVH  
Barbro

2004-09-18, 22:39
Svar #28

Marianne Solli

Takk Barbro for ditt svar. Nei, jeg trodde nok heller ikke at det hadde noe særlig med kirken å gjøre. Jeg har forresten også fått e-post fra min egen e-postadresse pluss noe skikkelig dumt i tillegg på samme adresse. Det er ganske utrivelig. 
 
Hilsen Marianne

2004-12-04, 18:58
Svar #29

Utloggad Torgny Henriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2008-09-02, 19:22
    • Visa profil
    • www.torgnyhenriksson.se
Residential Gateway Device, heter något som har dykt upp i min dator. Någon som vet något om detta? Ikonen ser ut som en liten TV-apparat och lägger sig i Mina nätverksplatser.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna