ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-26  (läst 3006 gånger)

2004-03-25, 12:29
läst 3006 gånger

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Skulle naturligtvis skrivit att enbart symbolen som visar att jag fått ett mail fanns i inboxen (symbolen = kuvert) i Outlook Express. Men det var ju roligt att kunna glädja någon.
Christina

2004-03-26, 09:28
Svar #1

Maria Larsson

Kan någon berätta för mig vad följade program är?
 
smss.exe
snmp.exe
EAUSBKBD.exe
csrss.exe
lsass.exe
CPQEADM.EXE

2004-03-26, 12:59
Svar #2

Gabriel Frisk

Maria, högerklicka på filnamnet och välj egenskaper eller sök på Internet med t.ex. Google...
 
Mvh
Gabriel

2004-03-26, 15:54
Svar #3

Micce Granström

Maria
De flesta av de där programmen hör till systemets egna processer. De två du skrivit med versaler är compaq-specifika program. Du kan läsa om dem på http://www.answersthatwork.com/Tasklist_pages/tasklist.htm.
 
MVH
Micce

2004-03-27, 09:35
Svar #4

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Maria,
 
EAUSBKBD.EXE = Compaq Easy Access USB Keyboard Driver
 
CPQEADM.EXE = Easy Access Software Demon / Easy Access Button Support

2004-03-27, 13:37
Svar #5

Ingrid Wikberg

Fanns det verkligen ingen  av alla er dator-tekniskt kunniga som kunde ge besked på min fråga den 21 mars?  
Problemet har dykt upp igen -efter en veckas frånvaro... suck

2004-03-27, 14:00
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag känner inte igen beskrivningen. Kan det vara ett Java-felmeddelande? Lägg ut adressen på sidorna där det förekommer, så kan vi se om fler får samma meddelande och vad för kod som körs på just de sidorna. Kopiera in svaret du får när du gör en felsökning (klickar på Ja).

2004-03-27, 15:01
Svar #7

Yvonne Korn (Yvonnek)

Ingrid - det felmeddelande som poppar upp beror på att någonting på hemsidan du loggar in mot är felscriptat. Antingen är det Telia själva som skrivit fel i sina script (syntax-fel), eller så är det någon av deras annonsörer på start-sidan. Du kan inte göra så mycket åt själva felet, utan möjligen ändra i dina webbläsarinställningar att inte varna om scriptfel, eller ännu hellre att klaga hos Telia så att de tar bort det felaktiga scriptet/annonsen med det felaktiga scriptet.

2004-03-27, 15:19
Svar #8

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Ingrid Wikberg!
 
Jag får upp samma meddelande ibland. För någon vecka sedan kom det upp varje gång jag loggat in mig på Telias startsida. Irriterande var ordet! Nu verkar det OK igen.
 
Eftersom felmeddelandet bara dyker upp vid inloggning, och jag har Telia som startsida, tror jag det kan vara temporära fel i nätverksanslutningen. D v s ett fel mellan datorn och operatören, ej i datorn. Dyker det upp igen kommer jag därför att ta kontakt med Telia. (Kan tilläggas att jag har bredbandsuppkoppling).  
 
Men det kan också ha blivit, så du fått veta, fel vid bearbetning & lagring av text och bild. Win XP är tydligen himla känsligt. Reagerar på vissa program och filer som inte riktigt överenstämmer med dess egna program. Då måste man fundera ut vilka program eller filer som man installerat resp. lagrat. Därefter radera dem, ev. ominstallera (ev. med ett liknande program) och/eller spara i ett annat format.
 
Hoppas du härmed fått lite tips om orsaker och åtgärder!
 
Mvh / Leif

2004-03-27, 16:20
Svar #9

Ingrid Wikberg

TACK  alla snälla för svaren! Det är när jag öppnat Telias startsida  ( jag har också bredband) och sedan varje gång jag hoppat tillbaka till sidan så har detta irriterande meddelande poppat upp -som jag måste klicka bort för att få upp sida ordenligt.
MEN jag har även fått upp denna meddelande ruta när jag öppnat t ex Aftonbladet eller någon annan tidningssida. ( ej alla på en och samma gång)  
Jag börjar misstänka att det har med dessa sidors upppdatering att göra -kanske är det så att de lagt in en fel kod och så blir det så här. Jag har ju inte med dessa sidors utformning och uppdatering att göra.
När jag har klickat ja  på felsökning - då får jag upp en hel ruta med kryptiskt text... och jag begriper ingenting av det som står där.
Det ser ut som en massa koder etc. siffror, text, bokstäver etc  och inte kan jag kopiera över allt detta hit.( det fyller nästan skärmen) så jag klickar bort den direkt)Nu bryr jag mig ej att klicka ja eftersom jag vet att jag inget kan göra.
Men hur ändrar man iställning på webläsaren för att datorn ej ska meddela dyligt?
Jag är i första hand användare -absolut inte tekniker.  
Men jag blev glad över att nu få svar och slippa fundera på om detta var något mystiskt virus eller dyligt.
Hej o hå, Ingrid

2004-03-27, 16:42
Svar #10

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Ingrid,
 
Dina problem kan bli avhjälpta med att du klickar på Windows update och sedan installerar alla program som du kan.

2004-03-27, 17:52
Svar #11

Ingrid Wikberg

Hej Jan, Jag installerar automatiskt gm Windows Update så fort det behövs! Just nu behövs inget uppdateras får jag till svar.
Så jag får väl nöja mig med att plötsligt försvinner irritationsmeddelandet och det syns inte till på månader.  
Tack ialla fall för tipset./ Ingrid

2004-03-27, 18:16
Svar #12

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Kanske detta kan hjälpa till.
Under internetalternativ, välj fliken Avancerat, bläddra ned till Webbsökning följ min underliga pil, svårt på frihand med mus. Kryssa i rutan om den inte redan är det.

Skulle den vara ikryssad så vet jag inte nu vad felet kan vara.
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2004-03-27, 19:37
Svar #13

Ingrid Wikberg

Hej Arne K! Tack för det tipset; Rutan var ej ibockad - så nu gjorde jag detta och förhoppningsvis så ska detta hjälpa.  
Jag säger då det: tack och lov för RÖTTER!

2004-03-28, 00:22
Svar #14

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Tack även från mig, Arne! Det här har jag inte tänkt på.
 
Instämmer ang. RÖTTER, Inger!
 
/Leif G:son Nygård

2004-03-28, 18:28
Svar #15

Utloggad Åke Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-01-11, 10:51
    • Visa profil
    • www.dis.se
Till Ingrid
 
I Internet Explorer så går du på Verktyg's-menyn - Internet-alternativ - Fliken Avancerat - scrolla ner till rubriken Webbsökning - bockar för Inaktivera felsökning av skript - scrolla sedan längst ner och bocka ev. ur Visa mdeddelanden om alla skriptfel - Klicka på Ok-knappen - Stäng ner Internet Explorer - Starta Internet Explorer igen, nu bör du slippa ev felmeddelanden

2004-03-28, 20:13
Svar #16

Ingrid Wikberg

Hej Åke och tack. Jag har nu fixat även detta och allt verkar enbart OK.  
Inga fåniga meddelande om scriptfel har nu poppat upp.... Ingrid

2004-04-05, 21:28
Svar #17

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Har alltid trott att MAILER-DAEMON var ett virus.
Nu kom ett mail från MAILER DAEMON@swipnet.se med följande besked: This is a warning message only. Your message remains in the server queue, the server will try to send it again. You should not try to resend your message now.
 
Sen omtalas vilket av mina avsända mail det är frågan om och att jag skall öppna bifogad fil: attachment2.
Tacksam för tips inför framtida nya mail fr M-D.
Be
 
Vet någon vad detta är. I varje fall vågar jag inte öppna bilagan.

2004-04-05, 22:23
Svar #18

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Om det inte är förfalskat (vilket är mycket möjligt i dessa dagar) så kommer det från email-systemet på swipnet och innebär att brevet inte kunnat levereras till mottagaren än, men att man kommer att göra nya försök inom en snar framtid.
 
'Daemon' i allmänhet betyder ett datorprogram som går utan övervakning så att säga.  
 
Om du själv har skickat brevet som du fick tillbaka, så behöver du ju inte öppna bilagan. Och om du INTE har skickat det ska du inte heller öppna bilagan.
 
Med andra ord, släng det. Onödigt av Swipnet att skicka ut sådant.
 
Inför framtida brev från den läskige mailer-daemon och hans anhang.. läs den engelska texten i början. Står där något om permanent failure, no such mailbox och liknande betyder detta helt enkelt att du skickat email till en adress som inte finns.

2004-04-12, 11:31
Svar #19

Maggan Karlsson

Jag har gjort ett par inlägg på den amerikanska sidan Genforum och där lämnade min e-mailadress (jag skulle få meddelande om jag fick svar på inläggen).  
 
Efter det får jag det ena mejlet efter det andra hem med olika innebörd, dock är alla av seriöst utseende. Det kan vara ett auto-reply där en person meddelar att han är på möte hela dagen men att man kan ringa hans kompanjon istället. Det har även varit olika meddelanden från mitt antivirusprogram (Norton) som säger att jag ska öppna bifogad fil, för att se olika saker.  
 
Detta är otroligt irriterande. Jag trodde att Genforum var en såpass seriös sida att de inte sålde vidare e-mailadresserna. Eller har jag fel i detta?
 
Nu skaffar jag mig en hotmailadress för att undvika spams.

2004-05-03, 05:19
Svar #20

Rune Edström (Rune)

F-Secure har under helgen följt spridningen av Internetmasken Sasser. Den nya masken sprids automatiskt till Windowsdatorer, oavsett om datorn används. Efter infektion sprider sig masken vidare till andra datorer. En sidoeffekt är att användaren kan upptäcka felmeddelande och att den infekterade datorn startas om upprepade gånger.  
 
Redan nu ligger den uppskattade siffran på antalet smittade datorer på flera hundra tusen. Siffran väntas stiga när arbetsveckan startas på måndag.
 
- Vi ser likheter med spridningen av Blaster i augusti förra året, säger Patrik Runald, virusexpert på F-Secure AB. Båda är maskar som sprids automatiskt och som utnyttjar relativt nya sårbarheter i Windows, samtidigt de startar de om smittade datorer upprepade gånger.
 
- Sverige har inte drabbats allvarligt än. Ett hundratal användare har drabbats men än så länge har det inte nått upp till samma nivåer som Blaster. Det kan se annorlunda ut efter helgen då fler börjar använda sina datorer, förklarar Patrik Runald.
 
Tillsammans med Slammer och Sobig.F orsakade Blaster en av de största virusincidenterna under 2003. Masken orsakade även problem för infrastrukturella system till exempel datasystem som kontrollerade bankomater, tåg- och flygsystem.
 
- Jag hoppas att systemadministratörer har ökat säkerheten sedan den senaste attacken. Annars kan samma problem uppstå igen, påpekar Patrik Runald.
 
Två versioner av masken Sasser upptäcktes 1 maj. Maskarna sprids via en sårbarhet i LSASS som upptäcktes i mitten av april i år. Säkerhetsuppdateringen har funnits tillgänglig för nedladdningen under 18 dagar innan Sasser upptäcktes. Masken attackerar Windows 2000 och Windows XP ? de två vanligaste operativsystemen. En konsekvens av spridandet av Sasser är att den Internettrafik som masken genererar även slöar ner andra system.
 
Företags nätverk bör ha skydd mot de olika varianterna av Sasser via företagets brandvägg och att nätverket internt är skilt från det publika.
 
- Vi är mest oroliga för måndagsmorgon. Då kommer horder av bärbara datorer tillbaka till kontoret för att kopplas in på företagens nätverk. Flera smittade datorer kommer därför att bära med sig viruset förbi företagets brandvägg, avslutar Patrik Runald.
 
För hemanvändare är rådet enkelt: om du använder Windows 2000 eller XP och inte har uppdaterat programvaran under de senaste två veckorna, koppla INTE upp dig mot Internet utan skydd från en brandvägg.
 
Om datorn är infekterad behövs sårbarheten i LSASS täppas till, sedan kan masken tas bort. Görs inte detta kan masken infektera datorn igen.
 
Detaljerad information tillhandhålls både av F-Secure och Microsoft.

2004-05-03, 23:35
Svar #21

Utloggad Lillemor Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2019-09-23, 09:27
    • Visa profil
Jag kan rekommendera ett antvirusprogram som uppdaterar sig självt när man kopplar upp sig på nätet - Panda antivirus Titan... bästa jag någonsin skaffat...
 
Lillemor

2004-05-12, 17:27
Svar #22

Utloggad Dick Wåhlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2018-02-21, 06:59
    • Visa profil
    • www.dickwahlin.se
Någon annan bestämmer just nu över min dator på ett sätt som jag inte uppskattar. Jag har Rötter som min startsida när jag öppnar Explorer Webbläsare. Nu har någon annan bestämt att jag istället ska ha en sida som heter Bestserch: http://bestsearch.cc/2484/. Jag går in i Kontrollpanelen och Internetalternativ och ändrar tillbaka till Rötter. Nästa gång jag startar är Bestserch tillbaka. Har tömt Coocies-mappen samt Temporary internetfiles, detta hjälpte inte. Har kört Adaware och inte hittat något spyware. Någon som har något tips om hur jag blir av med den påtvingade startsidan ? Jag har Windows XP som operativsystem

2004-05-12, 20:16
Svar #23

Magdalena Larsson

På Symantecs hemsida finns gratis borttagningsprogram. Panda ActivsScan kan du också prova, eller Stop-Sign vilka båda scannar och förstör. Men jag är ingen virusexpert och vet inte om det kan vara något annat problem.

2004-05-12, 22:18
Svar #24

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
CWShredder kan vara värt ett försök också, det tar en del spionvara som inte Adaware tar (och tvärt om).
 http://www.spywareinfo.com/~merijn/cwschronicles.html#cwshredder

2004-05-13, 20:25
Svar #25

Carol Forsström

Jag tror att du får rensa bort alla strängar i registret som innehåller ordet bestsearch.
Klicka Start > kör. Skriv regedit tryck Ok. Markera Den här datorn högst upp. Klicka redigera och sök. Skriv bestsearch.
Deleta bort alla strängar som den hittar med detta namn.
Innan du gör detta bör du göra en återatällningspunkt,(kolla Start > hjälp) så att du kan återställa det gamla registret om något skulle bli fel.

2004-05-13, 22:41
Svar #26

Utloggad Dick Wåhlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2018-02-21, 06:59
    • Visa profil
    • www.dickwahlin.se
Tack Carol. Det verkar som om du hade den rätta lösningen på mitt problem. Nu har jag Rötter som startsida igen. Tack för hjälpen !
 
Dick Wåhlin

2004-05-14, 23:23
Svar #27

Carol Forsström

Dick.
Bra att det fungerade.
Men till övriga användare vill jag säga - Ge er inte in i registret och gör ändringar om ni inte är säkra på att ni vet vad ni gör - Det kan göra så att en del program inte fungerar och i värsta fall så att operativs?stemet slutar fungera.
Hälsningar
Carol

2004-05-26, 18:46
Svar #28

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil
Upprepade angrepp av trojanen Master Paradise?  
Jag har Norton Internet Security, ett program som innehåller såväl antivirusfuntion som brandvägg. Det har skyddat min dator väl. Men sedan ett par dagar tillbaka varnar programmet titt som tätt, ofta ett tjugutal gånger i timman, för angrepp av den trojanska hästen Master Paradise. Om denna trojan kan man läsa att den är tämligen ofarlig. Den kan inte ta sig genom brandväggar. Men de återkommande varningarna är irriterande. Med hjälp av programmets varningsspårning kan jag se att det är olika Internetoperatörer som uppges vara avsändare av denna trojan. Märkligt är också att programmet varnar för nya angrepp lång tid, ibland flera timmar, efter att förbindelsen med nätet avbrutits.
Programmet säljs av Symantec. Detta företags telefonsupport i Sverige är närmast ett skämt. Man hamnar i en telefonkö, där man inte får någon som helst uppgift om köns längd eller hur lång tid det kan ta innan man får tala med en tekniker. Efter att ha väntat en halv timme gav jag upp.
Varför har jag helt plötsligt hamnat i denna skur av Master Paradise? Hur blir jag av med alla dessa varningar?
(Och under den tid jag skrivit detta har jag fått elva nya varningar.)

2004-05-26, 21:59
Svar #29

Lennart Nordin

Testa med att avaktivera själva alert-funktionen i Norton IS. Skyddet har du kvar, men slipper varningarna.
mvh/Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna