ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-08  (läst 2788 gånger)

2003-10-13, 12:17
läst 2788 gånger

Eivor Andersson (Ema)

Hej Gabriel,
 
Tack för Ditt svar. Jag har inte haft det inställt på automatisk radering, för då kan jag inte se vilka filer, som kommer in via internet.
Om de stannar i TIF-mappen, gör ju inget, så länge det inte går något felaktigt längre in i systemet.
 
Ha en bra dag - hälsn Eivor

2003-10-14, 10:23
Svar #1

Hans Tåhlin

Hej igen Gabriel!
 
Du är väl fullständigt utled på frågor från oss amatörer, men jag tar ändå mod till mig med att ställa följande frågor, som har att göra med E-post meddelanden av flugfångarkaraktär, som med allt större frekvens hamnar i min brevlåda (med detta menar jag sådana mail, som man inte blir av med genom att de inte låter sig raderas på vanligt sätt):
 
- Du säger, att man i vissa fall kan radera dem genom att tömma cache-mappen eller t.o.m. hela TIF-filen. Detta har dock inte gett önskat resultat i mitt fall. Har det att göra med att dessa typer av E-post meddelanden redan hamnat i Inkorgen? Finns det något trix man kan använda för att radera dem, om nu inte Delete fungerar? Borde man kanske söka fånga upp dem och radera dem redan på servern t.ex. med hjälp av Webmail?
 
I och för sig förstår jag inte riktigt, hur E-post meddelanden hamnar i TIF (kanske alla gör det utan att jag varit medveten om det). Om de nu gör det - hur identifierar man dem resp. avlägsnar man dem då?
 
Jag är väldigt angelägen att komma fram till en fungerande lösning, vad gller raderingen - detta eftersom jag kan se framför mig ett skräckscenario, där hela inkorgen fylls med mail av den aktuella flugpapperskaraktären.
 
Tack på förhand för fortsatt tålmodig hjälp och med
 
Bästa hälsningar
 
Hans Tåhlin

2003-10-14, 16:15
Svar #2

Anders Andersson

Att HTML-kod i e-posten är ett gissel, och att man inte vill se sin brevlåda fyllas av flugpapper som man på förhand vet att man inte vill ha, är synpunkter som jag till fullo delar.
 
Vad gäller HTML så läser jag alltid min e-post rått (det känns säkrare så), och då finner jag det enbart störande att många brev skickas som både ren text och HTML (det tar ju upp mer än dubbelt så mycket plats, och blir dessutom grötigare att läsa). Tyvärr är HTML påslaget per default i många e-postprogram, trots att det sällan behövs, och jag råder därför alla att stänga av det beträffande brev som de skickar. Jag är mer benägen att besvara ett brev om jag ser att avsändaren ansträngt sig att göra det lättläst för mottagaren. Hur många har egentligen behov av kursiv stil, varierande typsnitt och färg för att skriva ett vanligt brev (jämfört med ett inlägg i Anbytarforum)?
 
Genom att lägga alla resurser på att sortera och formattera posten i mottagaränden rättar vi oss efter avsändarnas vilja, och det håller förstås inte i längden. Avsändarna (antingen det är spammare eller ens egna vänner) måste fås att ta ett eget ansvar för vad de skickar, även om det står skickas portofritt inom Internet på e-postlådan. Det är inte gratis, utan det är alltid mottagaren som betalar, med sin tid och sina pengar.
 
All kommunikation sker på mottagarens villkor.

2003-10-14, 23:02
Svar #3

Gabriel Frisk

Hej Hans och alla andra,
ingen panik, jag svarar nog om jag kan...
 
Den bittra sanningen är när det gäller skräppost av alla slag, att det för närvarande inte finns något sätt att tekniskt förhindra sådan post att spridas. Lagstiftning kan inte heller hindra spammare, man bara flyttar sin server till en plats på jorden där lagen inte gäller eller där ingen bryr sig. Det måste till en teknisk lösning, i Internet II (har jag läst någonstans) arbetar man på en lösning som går ut på att avsändarens identitet kontrolleras förrän mailet tillåts gå vidare, ungefär som att sända rekommenderade brev med ångposten. Att låta internetleverantörerna sålla posten är ingen bra lösning, farten på nätet skulle sjunka betydligt och vem ska sist och slutligen bestämma vad jag vill läsa? Nej, tillsvidare är den bästa lösningen den att mottagaren sållar posten själv och raderar direkt det som han inte vill läsa.
 
Hans: ...med detta menar jag sådana mail, som man inte blir av med genom att de inte låter sig raderas på vanligt sätt....
Mail låter sig nog raderas så att användaren inte längre kan komma åt mailet med läsaren. Men...
 
...Du säger, att man i vissa fall kan radera dem genom att tömma cache-mappen eller t.o.m. hela TIF-filen...
TIF-mappen _är_ cacheminnet och därifrån behöver man inte eller _skall man inte_ som standard radera någonting alls, bara om TIF-mappen har kraschat lappar man den enklast genom att radera den.
 
...Har det att göra med att dessa typer av E-post meddelanden redan hamnat i Inkorgen?...
Ja, dom är där fortfarande om du inte har raderat dom, alla _mail_ (inte news) kommer in i Inkorgen. Inkorgen, liksom alla andra korgar som skapas vid installationen av IE/OE är _systemfiler_ vilket betyder att dom inte behandlas och uppträder på samma sätt som vanliga filer. Inkorgen är speciellt känslig, flytta inkomna mail till andra mappar som man skapar själv efter behov (som undermappar till Local Folders, högerklicka...).
 
...Finns det något trix...; ...Borde man kanske söka fånga upp dem och radera dem redan på servern t.ex. med hjälp av Webmail?....
Trix - egentligen inte, men se nästa. Att radera oönskad post redan på servern är det absolut bästa sättet, ja!
 
...I och för sig förstår jag inte riktigt, hur E-post meddelanden hamnar i TIF (kanske alla gör det utan att jag varit medveten om det). Om de nu gör det - hur identifierar man dem resp. avlägsnar man dem då?...
TIF är som namnet säger en plats för _tillfällig_ förvaring (= cacheminne) av _alla_ filer som hämtas till datorn _via Internet_. All e-post hamnar alltså i cacheminnet. Minnet återanvänds ständigt genom att gamla filer tas bort när nya kommer till. Användaren behöver inte, som jag redan nämnde, på något sätt ta del i den processen. Man kommer inte ens åt alla filer, det är väldigt lätt att ödelägga hela systemet bara genom att t.ex. försöka radera en fil på fel sätt. Det är direkt livsfarligt att se (dubbelklicka) på en bildfil eller köra en fil som finns i TIF, man blir varnad, men om man ändå gör det kan det hända att man råkar ut för en megakrasch. Systemet hindrar normalt körbara filer att komma igång i TIF. Det fanns ett virus som kunde starta i TIF, men det fel i systemet som möjliggjorde det är redan åtgärdat (kör Windows Update ofta!).
 
En ödelagd TIF återställer man genom att radera hela mappen, men detta måste ske utanför systemet, d.v.s. Windows får inte vara aktiv! Hur man gör det är beronde av bl.a. vilken modell av Windows som man kör.
 
Milly är en fin flicka, amerikanska, som kan allt om datorer. Här berättar hon hur man skall göra och härifrån kan man ta hem nödvändiga program för åtgärden:
 
http://www.imilly.com/winclean.htm
 
Anders A.  råder i sitt inlägg att man skall stänga av HTML i brev som man skickar. Ja, det tycker jag också. Om man ställer in läsaren på sätt som jag beskriver i ett tidigare inlägg så har man följt rådet med råge. Jag hittade en säker adress på nätet där man kan testa anonymiteten i sina mail. Läs instruktionerna först noga!
 
http://www.mackraz.com/trickybit/readreceipt/
 
Jag testade min IE inställd enligt ovan, inte ens en viskning hördes...  :-)
 
Anders A. skriver: Genom att lägga alla resurser på att sortera och formattera posten i mottagaränden rättar vi oss efter avsändarnas vilja, och det håller förstås inte i längden...
Alldeles riktigt, men det får vi lov att leva med tillsvidare, det är bara så. Med nuvarande system går det inte att göra något annat än bita ihop tänderna, sortera och radera...  :-(
 
Hoppas att det löser sig! Ha det så bra!
 
/Gabriel

2003-10-15, 10:03
Svar #4

Hans Tåhlin

Tack Gabriel för ytterligare klarlägganden och råd.
 
Jag har besökt Milly, som tycks vara en duktig flicka, som vet vad hon talar om.
 
Nu undrar jag bara följande: På inrådan från den här diskussionen tidigare har jag installerat Mailwasher, som verkar fungera tillfredsställande på det hela taget, utom möjligen att man inte verkar få upp riktigt alla meddelanden, t.ex. dem av flugpapperskaraktär (till Mailwashers försvar kanske kan sägas, att dessa möjligen inte ens funnits med i Webmail-förteckningen från min server).
 
Milly?s Winclean verkar av dokumentationen att döma att vara mer komplicerad att installera och använda. Vad säger du: Får man ut så mycket mera av Winclean, att det kan vara värt att installera detta program och skippa Mailwasher?

2003-10-15, 12:36
Svar #5

Gabriel Frisk

Hej Hans,
jag körde Mailwasher i två - tre månader och fick den inte heller att fungera tillfredsställande, det var så sent som i förra veckan som jag avinstallerade den. Jag hade den inställd att kolla servern var 10:nde minut, men det fungerade inte, jag blev utsparkad från servern efter två tre ggr och den tog inte alla mail som bevisligen fanns på servern vid tiden för kontrollen. Efter att jag stängt av automatiken och körde den manuellt fungerade den nog. Mailstudsen måste jag också stänga av sedan jag märkte att studsarna undantagslöst gick till fel adress - returadressen i skräppost pekar ju numera nästan alltid på någon helt oskyldig person eller så är den falsk. Svarta listan över avsändaradresser gav ingen nytta heller, jag räknade inte hur många adresser där fanns, men där var nog ett hundratal. Bara från ett tiotal sändes fler än 1 mail. Den falska avsändaradressen används alltså bara en gång så därför är det omöjligt att spärra spam genom att spärra adressen. Därmed har jag inte sagt att Mailwasher är ett dåligt program, jag bara inte fann någon fördel av att använda det mot vad jag har installerat från förut. Nu är jag alltså tillbaka i grundställningen, - bita ihop tänderna & svära lite för mig själv, radera, glömma och glädjas åt dom riktiga mailen. I går fick jag 16 mail, 8 av dom var spam, 1 innehöll virus (tror jag). I dag har jag redan raderat 2 spam.
 
Milly's WinClean ersätter inte Maiwasher eller något annat program som används för att läsa e-post direkt i servern. WC används bara en gång - för att radera TIF - och har ingenting med e-posten att göra. Efter raderingen, låt bli att rota i TIF eller stäng av den (i Internet Options) så blir det inga problem i fortsättningen. Om det verkligen är så att du inte kan radera mail av flugpapperskaraktär från Inkorgen så ligger felet troligen i OE, inte i systemet och att radera TIF är absolut ingen lösning på det problemet.
 
Om jag förstår dej rätt så har du installerat F-Secure antivirus och brandväggen ZaPro. Jag ser också av ditt första inlägg att du har ställt in ZaPro att döpa om körbara bilagor i mail och news (= standardinställning). Om du också tillåter F-Secure att samtidigt jaga virus i mailbilagor kan det hända att det uppstår just en sådan flugpapperseffekt som du beskriver. Inkorgen är som sagt mycket känslig. Prova som följande åtgärd att stänga av F-Secures viruskörning på e-posten, alternativt stänga av motsvarande funktion i ZaPro.
 
Här är adressen till en sida som ingående beskriver hur OE fungerar och vad man kan göra i olika felsituationer:
http://insideoe.tomsterdam.com/
 
Då hoppas jag ännu en gång att du får det att fungera!
 
Vänligen
Gabriel

2003-10-15, 14:57
Svar #6

Anders Andersson

Gabriel, jag delar din kritiska inställning till de rådande förhållandena, men jag tror att den strategi du föreslår (bita ihop och radera) är direkt kontraproduktiv. Det är som att ge våldtäktsoffer rådet att bita ihop och göra abort bara för att polisen inte har resurser att jaga förövarna; det resulterar i mer våld, inte mindre.
 
Du tycks sätta din tillit till nya tekniska lösningar som vi inte har sett i praktiken än. Ingen sådan teknisk lösning kan dock införas utan att alla parter samarbetar, och operatörerna har hittills visat noll intresse av att samarbeta med oss som drabbas av eländet. Om operatörerna hänvisar till sin egen policy (eller till lagen, eller till vad som helst) för att slippa lämna ut avsändarens identitet på begäran av mottagaren, varför skall vi då tro att de kommer att införa en teknisk lösning som lämnar ut avsändarens identitet per automatik?
 
I avvaktan på att operatörerna inför ett system som jag är nöjd med, så blockerar jag deras e-post till mig. Endast så kan jag sätta press på dem att göra rätt. Att stå ut med deras olater till dess att de gör rätt är att be om problem; inget företag bryr sig om miljoner icke-kunder som inte säger ett knyst, när deras egna kunder ger dem mat och husrum för att de dränker icke-kunderna i dynga.
 
Anbytarforum har också en policy för vad som får skrivas här, och den efterlevs endast tack vare att folk säger ifrån när någon bryter mot denna policy. Om alla (inklusive Anbytarvärden) bara bet ihop och ignorerade de oönskade inläggen, så skulle Anbytarforum snart vara lika oanvändbart som våra egna brevlådor. Ingen teknisk lösning i världen hindrar spammare från att fylla Anbytarforum med reklam för potensmedel, om de skulle vilja göra det.

2003-10-16, 12:08
Svar #7

Gabriel Frisk

Ja Anders A., jag godkänner analogin, men vad göra när polisen saknar resurser, vad göra när internetoperatörerna saknar resurser?
 
Mera pengar till polisen - ska vi ha en polisstat skriker någon...
 
Laglig rätt åt operatörerna att ingripa i trafikflödet - det är intrång på den privata integriteten skriker någon...
 
Det är som med så mycket här i livet, en balansgång mellan det onda och det goda. Jag tror att det goda nog kommer att vinna till slut i alla fall.
 
Det är ett faktum att spam håller på att ta strupgrepp på e-posttrafiken. I januari i år upptog spamtrafiken c.a. 25% av bandbredden, nu är vi uppe i 52%. Drygt 400 000 000 e-postmeddelanden rör sig på Internet per dygn, över hälften av det antalet är alltså skräppost! Det kan inte fortsätta länge till så här, det är klart!
 
Här i Finland håller man på att förbereda en lag som skall ge rätt åt operatörerna att rensa bort det som dom anser vara spam. Återstår att se hur det går, det rör sig ju också saklig reklam på nätet, via postningslistor och på egen begäran, det är ingen lätt sak att avgöra vad som är skräppost...
 
Operatörerna gör nog vad dom kan, enligt nr 10 av tidningen Tietokone har Sonera nu 4 tekniker heltidsanställda som jobbar med problemet, en till ska anställas. Och, snälla Anders, det är inte operarörerna som dränker sina kunder i spam!
 
Jag anser fortfarande att en teknisk lösning av något slag är det enda som radikalt och snabbt kan förändra situationen till det bättre. En intressant lösning som man jobbar på är att prångla ut adresser till spammare som bara operatörerna  känner till och som spammarna tror att tillhör riktiga människor. Operatörerna vet då att all e-post som kommer in på dom hemliga adresserna är spam och därmed har man fått en säker referens som kan användas för att rensa bort spammet till dom övriga adresserna.
 
Den som lever får se hur det blir brukar man säga...
 
Ha det så bra alla!
 
/Gabriel

2003-10-16, 20:07
Svar #8

Anders Andersson

Även om du godkänner analogin, så hoppas jag att du inte menar att också brottsoffren skall ligga lågt när polisen nekar att rycka ut? Människor söker alltid lösningar på sina problem, antingen ensamma eller i samarbete med andra. Om polisen inte räcker till, då finns det privata vaktbolag, medborgargarden, larm, pepparspray och andra möjligheter att ta till, en del mindre bra än andra. Ingen vettig människa lägger sig dock ned och säger jag väntar tills det går över, för jag vet inte vad jag skall göra. Den som vill överleva slår tillbaka, antingen målmedvetet och måttfullt, eller desperat och hejdlöst.
 
Du räknar upp några andra strategier och ger själv motargument till dessa. Är det dina egna argument eller andras? Om du vill att din operatör skall censurera e-posten, säg det. Om du inte vill att din operatör skall censurera e-posten, säg det. Säg bara inte att du är handlingsförlamad bara för att olika människor har olika åsikter hur problem skall lösas, för det är samhällets naturliga ordning!
 
Sedan hävdar du att det goda kommer att segra. Det gör det säkert, men vad hjälper det när vi inte ens är överens om vad det goda är? Det här är inte fråga om någon publiksport där vi kan sitta på läktaren och gratulera oss till att vårt lag har vunnit, för om vi inte är med på plan och spelar, så får vi ingen del i priset. Räkna inte med att någon annan skall lösa ditt problem så länge du sitter med armarna i kors.
 
Du uttryckte tidigare skepsis mot försök att lagstifta bort eländet, och nu säger du att man i Finland vill ge operatörerna befogenhet att censurera e-posten. Tycker du att det är bra eller dåligt? Själv tycker jag att det är huvudlöst; jag tecknar inte abonnemang hos en operatör som inte kan ge mig den brevcensur jag själv önskar utan tvärtom kan misstänkas hänvisa till lagen för att neka ge kunderna berättigad service. Min frisör nekar inte att klippa mitt hår enligt mina önskemål genom att skylla på någon lag, så varför skulle min nätoperatör neka att sålla min e-post på min begäran?
 
Spam skickas via de kablar som knyter ihop Internet, och det är operatörerna som äger kablarna. Operatörerna bestämmer därmed vad kablarna skall användas till, och operatörerna har bestämt att de skall få användas för att skicka obeställd e-postreklam. Nej, det är inte vi som skickar reklamen, vi bara vidarebefordrar den på begäran av någon som har betalat oss multum för det, och vi vill inte avslöja för dig vem det är!
 
Nej, jag köper inte den bortförklaringen. Det är som om jag dag ut och dag in skulle busringa på alla dörrar i grannskapet och skylla på att jag får betalt för det, samtidigt som min uppdragsgivare har bett att få vara anonym...
 
Id?n med att plantera ut spamtraps i syfte att identifiera spammare är inte ny. Jag har själv ett antal adresser som det i praktiken bara kommer skräp till, och det utnyttjar jag i mitt arbete för att upptäcka när det är spammare i farten (jag sköter e-postsystemet vid min universitetsinstitution, och jag kan lätt se i våra loggar när samma avsändare har skickat brev till flera mottagare hos oss samtidigt). Problemet är att när jag väl har identifierat en spammare, så är spammarens operatör helt ointresserad av mina klagomål, eller möjligen inte kompetent nog att förstå vad jag talar om. Det är i det läget jag förordar kollektiv blockering av all trafik från den operatören, till dess att de tar reson, och det behövs ingen ny lag för det. Inte heller ser jag poängen med att operatörerna skall försöka göra samma sak utan att be kunderna om lov till det.
 
Jag är rädd att det är just din strategi (bit ihop och radera) som har försatt dig i den här situationen. Du bestämmer inte längre vad din e-postlåda får användas till. Det är din operatör som bestämmer den saken, och du finner dig i det.

2003-10-16, 22:24
Svar #9

Stefan Lejon

Tänk vad tufft livet kan vara, även om man har en
egen universitetsinstitution. Hujedamej!!

2003-10-16, 23:40
Svar #10

Anders Andersson

Nåja, egen och egen... Jag är förstås bara anställd och därmed skyldig att följa min arbetsgivares instruktioner, men så länge det gäller e-post är vi i huvudsak överens om problemets allvar. Du har helt rätt i att vi mer eller mindre sitter i samma båt, såväl privatpersoner som företag, myndigheter och föreningar. Alla lider vi av nätmissbruket, och för att göra något åt det bör vi helst dra åt samma håll.
 
Jag har i mitt arbete tillgång till tekniska resurser som flertalet privata nätanvändare (och även många företag) saknar, och jag ser gärna att dessa resurser utnyttjas för allas gemensamma bästa. Vad jag kan göra för egen del är dock oväsentligt i det stora hela; det viktiga är vad miljoner nätanvändare gör eller är beredda att göra för att råda bot på problemet, och det är denna målgrupp vi måste ha i åtanke när vi diskuterar problemet i detta forum.
 
Om man sitter och väntar på att andra skall göra revolution åt en, då spelar det ingen roll vilken sida man hejar på, man förlorar i alla fall.

2003-10-17, 13:32
Svar #11

Anders Andersson

Jag kan illustrera problemet med ett exempel. Gabriels operatör heter Sonera, och jag tittade efter i loggen vad vi har sett från Soneras nät 192.89.0.0/16 de senaste tio dagarna:
 
Oct  7 17:04  smtp.tele.fi [192.89.123.25]
Oct  7 19:28  smtp.inet.fi [192.89.123.192]
Oct  7 22:54  smtp.inet.fi [192.89.123.192]
Oct  7 23:08  smtp.tele.fi [192.89.123.25]
Oct  8 15:56  smtp.tele.fi [192.89.123.25]
Oct 10 22:22  smtp.tele.fi [192.89.123.25]
Oct 11 02:39  smtp.tele.fi [192.89.123.25]
Oct 11 05:56  smtp.tele.fi [192.89.123.25]
Oct 12 14:33  smtp.inet.fi [192.89.123.192]
Oct 13 18:56  smtp.tele.fi [192.89.123.25]
Oct 14 14:14  smtp.tele.fi [192.89.123.25]
Oct 14 16:04  smtp.tele.fi [192.89.123.25]
Oct 14 19:42  smtp.inet.fi [192.89.123.192]
Oct 14 20:06  smtp.tele.fi [192.89.123.25]
Oct 14 23:27  smtp.tele.fi [192.89.123.25]

 
Jag har ovan utelämnat de fyra brev som hade giltiga mottagaradresser, och som därför kan misstänkas utgöra legitim korrespondens. De övriga 15 breven har alltså ogiltiga mottagaradresser hos oss, och är därför sannolikt spammares eller virusmakares verk. Alla breven utom ett anger  som avsändaradress, vilket betyder att det sannolikt rör sig om brevreturer avseende skräppost till Soneras användare. Varför insisterar Sonera på att skicka skräpet vidare till oss, och vart kan jag vända mig för att få Sonera att upphöra med detta?
 
Jag har inte försökt kontakta just Sonera, men jag vet av erfarenhet att flertalet operatörer antingen inte svarar alls på mina klagomål, eller skickar mig ett automatsvar som visar att de inte förstått varför jag skriver till dem. Därför är jag benägen att blockera all e-post från 192.89.0.0/16 som en första åtgärd, för att sedan ta en diskussion med Sonera om saken när deras kunder (inklusive Gabriel) undrar varför de inte kan skicka brev till oss.
 
Vad hjälper det att Sonera anställer fyra tekniker för att lösa problemet, när Sonera inte ens har tagit reda på vad vårt problem med dem är? På Göteborgs universitet sitter i storleksordningen 50 anställda och raderar skräppost på heltid, och Göteborgs universitet har troligen färre anställda än vad Sonera har kunder.

2003-10-17, 19:08
Svar #12

Gabriel Frisk

Anders, jag vet inte vad Sonera skulle svara, men skulle jag sitta där skulle jag svara mina kunder att det är någon [fult ord] som har satt spärr på hela nätverket och rekommendera dom att använda ångpost i stället. Förmodligen kommer vi snart att få se en ökning på antalet arbetslösa i Göteborg med 50 personer.
 
Vänligen
/Gabriel

2003-10-18, 00:39
Svar #13

Anders Andersson

Tyvärr är det kanske så en del operatörer reagerar, och det ligger knappast i deras intresse. Om Soneras kunder vill kunna skicka e-post till oss, och vi förklarar för dem att det inte är möjligt så länge Sonera ignorerar våra klagomål, tror du inte att några av kunderna kommer att se sig om efter en annan operatör?
 
Det är alltså inte bara vi som drabbas av detta. Min institution svarar för, grovt räknat, en miljontedel av Internet, sett till antalet adresser eller användare. Om vi får i genomsnitt 1-2 brevreturer om dagen från Sonera, så betyder det att Sonera skickar ut kanske 1-2 miljoner felriktade brevreturer per dygn på Internet, alltså en fullständigt onödig belastning av en massa andra nätanvändares resurser. Sonera skulle kunna undvika detta genom att konfigurera sina servrar annorlunda, och jag skulle kunna göra miljoner nätanvändare en liten tjänst genom att tala om för Sonera hur man gör, men Sonera lyssnar inte på mig eftersom jag inte är kund hos Sonera. Därför skickar jag hellre anvisningarna via Soneras kunder. Press this button to send expert advice to your own ISP eller något sådant kanske skulle göra susen...
 
Någon ökning av arbetslösheten i Göteborg tror jag inte vi behöver befara. Det är alltså inte så att universitetet anställt 50 personer enkom för detta arbete. Däremot har man räknat ut hur stor del av arbetsdagen som universitetets anställda i genomsnitt ägnar åt att radera onödig e-post, och räknat om det till antal heltidstjänster. Jag vill minnas att det var i våras (eller möjligen förra hösten) som detta nämndes i något nyhetsinslag i radio eller TV.
 
Med detta försöker jag säga att fyra-fem heltidsanställda tekniker på Sonera är en ganska måttlig satsning, om man ser till de faktiska kostnader som skräpposten orsakar.
 
Du nämnde uppgiften 400 miljoner brev per dag; jag har sett uppgifter om 20 miljarder brev per dag, och med tanke på att vår server hanterar cirka 20.000 brev per dygn, så verkar den senare uppgiften stämma bättre med verkligheten.
 
Om det tar en sekund att upptäcka och radera ett skräpbrev, så betyder det att Internets användare varje dag tillsammans får spendera 20 miljarder sekunder arbetstid på skräpposten, i teorin. Det motsvarar ungefär tio livstider för en människa. Annorlunda uttryckt, spammarna tar livet av tio människor om dagen, eller 3.000 om året. Med göteborgssättet att räkna, så sitter i stället en miljon människor och raderar e-post åtta timmar om dagen, utan lön. Det kallar jag slavarbete, men när jag ber att få veta vad mina slavdrivare heter så säger lägervakterna att de har tystnadsplikt...

2003-10-23, 14:11
Svar #14

Utloggad Britt Maria Ekstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2015-07-20, 13:03
    • Visa profil
Hej
I min dator har kommit in något program som
lägger sig först i fältet i min startsida för
uppkoppling till internet. Jag får gå in och radera bort det vid varje uppstart. Det heter
httpp//wflu...... Nu undrar jag om någon har kunskap om detta? Och varför inte det finns en spärr. Jag har Telia Anti virus och brandvägg.  
Mvh
Britt Maria

2003-10-23, 20:34
Svar #15

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:56
    • Visa profil
Britt Maria, du, eller någon annan som använder din dator, har förmodligen klickat på någon länk som installerat den här förtretliga produkten som ger dig det här resultatet. Gå till http://www.lavasoft.nu så hittar du en produkt, Ad-aware, som hjälper dig. Den hjälper dig att hitta vad som är installerat på din dator och som exponerar dig varje gång du kopplar upp dig. Men, som alltid på Internet, var kritisk mot allsköns lösningar.
 
Hälsningar
//Peppe

2003-11-18, 10:24
Svar #16

Rune Edström (Rune)

****************************
Spridning: Medel (låg i Sverige)
Radar nivå: 2
****************************
 
Den 10:e varianten av Mimail har nu dykt upp i form av Mimail.J. Den senaste varianten är väldigt lik Mimail.I men e-postmeddelandet och filnamnet är annorlunda.  
 
Mimail.J sprids via filen www.paypal.com.pif i e-postmeddelanden som utger sig för att vara ett meddelande från onlinetjänsten PayPal.
 
F-Secure Anti-Virus detekterar Mimail.J med uppdateringar från 18 november 2003

2003-11-24, 21:44
Svar #17

Utloggad Hans-Otto Tengrud

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 16:57
    • Visa profil
Orsakat av virus?
Plötsligen har knappen Koppla från i dialogrutan för anslutning till internet slutat fungera. Hjälper inte att gå in via Kontrollpanelen heller. Har Windows2000 uppgraderad med SP4 och Norton Antivirus aktiverat. Jobbigt att behöva stänga av datorn för att koppla ner internet. Id??

2003-11-25, 14:39
Svar #18

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det kan kanske vara någon spionprogramvara som ställer till det (detta är en vild gissning). Ta hem AdAware och kolla. http://www.lavasoft.nu/swedish/software/adaware/

2003-12-04, 19:02
Svar #19

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Jag har de senaste dagarna fått 8-10 mycket underliga mail med bilagor och returnerade mail, som jag bara raderat. Samtidigt har jag fått mail från Microsoft  som vill att jag omg skall uppdatera mitt imunförsvar. Man kan inte svara på meddelandet eftersom det sägs vara sänt från an unmonitored e-mail address och man därför inte kan svara. Och så står det: The names of the actual companies and products mentioned herein are the trademarks of their respective owners. (Vad är herein för engelskt ord??) Eftersom jag tog fram mailen på Webmail direkt så öppnade jag bilagan som bara innehöll nedladdnings- och installeringsmöjlighet. Tittade på Egenskaper. Mängder av bokstäver mm. Såg helskumt ut. Men vad vet jag.  
Kollade Windows update och dom hade inget för mig att uppdatera med. Datorn gör det ju automatiskt så fort det kommer ngt.  
Kan detta vara ett virus eller skall jag ändå installera?
Tacksam för ett lugnande svar.
Berit

2003-12-04, 19:11
Svar #20

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Kollade just virusskyddet och fick se att Norton lagt ett virus i karantän just nu, virus W32/Swen.A@mm Vad är det. Vet ju inte vilken fil det var som innehöll viruset. Men det är väl bara att skippa filen, eller?
Berit

2003-12-04, 19:15
Svar #21

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
OBSERVERA! Akta dig, känt virus som ser ut att vara ok bara för att det står Microsoft, update etc.
Du har tydligen Norton, se till att det är uppdaterat. Har du bredband skaffa snarast en sk brandvägg, t ex Zonealarm (gatis).!

2003-12-04, 20:57
Svar #22

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Sten-Sture!
Jag har automatiskt uppdaterat Nortonskydd och Nortons Personal Firewall och det hjälpte ju så pass att viruset gick i karantän. Det måste ha varit det, trots att jag inte tog hem mailet till datorn. Trodde inte det spred sig då.
Det är svårt med skyddet, som ställer frågor om vad jag vill tillåta trots att jag inte har en aning om vad jag skall svara. Just nu kommer jag inte in på första sidan på Rötter Sidan kan ej visas men jag kan komma vidare hit. Vad gör jag åt det månne??  
Berit

2003-12-04, 21:36
Svar #23

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 03:28
    • Visa profil
Har själv fått in flera sådana brev som låtsas vara från Microsoft. De har med sig en bilaga och är på cirka 125k. Bilagan innehåller viruset SWEN så öppna det inte. Det gäller givetvis generellt att inte öppna okända bilagor.
Microsoft skickar självfallet inte ut några uppdateringar på detta sätt.
LÅT DESSA MAIL OMEDELBART DÖ OCH ÖPPNA INGA  BILAGOR!!!!

2003-12-05, 10:20
Svar #24

Anders Nilsson

För övrigt så har Microsoft inte lyckats att skapa en uppdatering som är mindre än 1 Mb under det senaste året! Redan där märkte jag att något var skumt!!!  
Tyvärr så lyckas inte Telia ta bort dessa mail från Microsoft med bifogade virusfiler. Man har dock i övrigt har lyckats ganska bra med att minska den stora mängden skräpmail som har skickats ut.

2003-12-06, 10:34
Svar #25

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
OK, då är det bara att ta bort ett mail till från Webmail som falskeligen påståtts komma från Microsoft med en annan bilaga än den förra.
 
Men fortfarande kommer andra skumma mail jag inte begriper:
Från inet mail service  Hämta bifogad fil evtifm.exe.   och
Från Microsoft Inet Mail Service   Hämta bifogad fil: hlqywkix.exe.
 
Är det också virus? Någon som vet?
 
PS Jag har lyckats komma in på Rötters första sida igen genom att lusläsa Nortons instruktioner.
Berit

2003-12-06, 17:02
Svar #26

Anders Andersson

Du kan lugnt (eller bör snarare resolut) ta bort alla brev och bilagor som på något sätt antyder att de vill bli körda på din dator, vare sig det står Microsoft eller något annat i avsändarfältet. Lita inte ens på oväntade brev från personer du känner; det kan också vara virus som sprider sig via folks adressböcker.
 
Jag kan omöjligen lämna anvisningar om hur man bäst skyddar sin dator via alla upptänkliga program, men ett allmänt råd är att din e-postläsare aldrig bör tillåtas öppna några bilagor med automatik, och inte heller brev som består av annat än text, om du kan undvika det. Själv har jag till och med valt bort HTML-visningen helt och hållet för att garanterat undvika både Javascript och inline-dokument, men det kanske är för spartanskt för flertalet...
 
Att brandväggen i utgångsläget hindrar dig från att använda Anbytarforum finner jag dock både överdrivet nojigt och otaktiskt; risken är att en del väljer bort brandväggen helt och hållet i stället för att konfigurera den rätt. Om man vill skydda sig mot webbplatser med skadligt innehåll så är det bättre att justera säkerhetsinställningarna i själva webbläsaren (Internet Explorer).
 
Dagens affärsmodell:
1. Skapa tekniska problem
2. Erbjud lösningar på problemen
3. Tjäna pengar

2003-12-06, 21:21
Svar #27

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Tack Anders, jag gillar verkligen svaret. Nu gör jag precis som du säger, öppnar aldrig bifogade filer av typer du beskriver. Det har jag i o f s
inte gjort sen hela datorn havererade för några år sen. Jag tittar på alla mail på Tele2:s webmail. Tar bara hem det jag känner till. Men i det här fallet ville jag fråga mer för att vara säker på att jag inte missade ngt. Svaret är klargörande på den punkten. I övrigt håller jag alltid förhandsvisningsfönstret stängt om jag befinner mig på nätet. Tittar bara när jag måste se meddelandet och och modemet är avkopplat.
Så nojig har jag blivit men vis av egen erfarenhet.
 
Jag lade till genealogi-sidan som tillåten i Nortons brandvägg. Antagligen hade jag tackat nej vid något tillfälle då programmet svarade om jag ville tillåta - vad det nu var. Som jag skrev förut vet jag inte alltid vad dom frågar. Nu kör jag med tillåtelse enbart för denna session tills jag lär mig vad det handlar om.
Tack igen!
Berit

2003-12-07, 03:28
Svar #28

Anders Andersson

Jag bör kanske påpeka att jag själv inte använder Norton (orsaken redovisas tidigare i denna diskussion), så jag kan inte uttala mig om hur det fungerar eller vilka spakar man skall dra i. Bäst är om någon i samma situation som du kan ge dig de råd du önskar.
 
Allmän paranoja kan vara hälsosam, men den kan lätt gå till överdrift om man inte vet var riskerna finns och vad det är man skall skydda sig från. Min egen strategi är att undvika alla program vars grundläggande funktion jag inte förstår. Att köpa en dator med Windows, och sedan Norton vadsomhelst för att täppa till hålen, är som att köpa ett hus utan lås i ytterdörren och sedan spika igen dörren så att ingen kommer in och man själv måste använda bakvägen.
 
IT-branschen är inte bara vansinnig, den är rent ut sagt kriminell.
 
Jag hörde förresten att EU:s nya IT-säkerhetsmyndighet kanske kommer att placeras i Sverige. Det kanske är bra för Sverige, men är det bra för IT-säkerheten? Jag tvivlar...

2003-12-08, 18:27
Svar #29

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Jag kör Ad-Aware då och då. Nu verkar programmet föreslå att jag tar bort nytillkomna:
System Gator - clsid`(21ffb6c0-0da1-11d5-a9d5-00500413153c)   och
System Gator - software`gator.com
 
Vet någon vad detta är? Kan jag ta bort det utan vidare. Om inte, vad har det för syfte?
Det kan väl inte vara virus? Jättetacksam för hjälp.
Berit

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna