ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bryngel Bryngelsson Fyrnabb  (läst 951 gånger)

1999-01-14, 19:07
läst 951 gånger

Utloggad Laila Falk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-10-11, 15:38
    • Visa profil
    • www.bullaren-emigranterna.se
Har någon i Gesäter eller Rölanda träffat på Bryngel Bryngelsson Fyrnabb? Han är far till en av mina anor men har ej lyckats hitta honom annat än i födelseboken.
 
Laila Falk

1999-05-17, 22:16
Svar #1

Utloggad Gunilla Hallberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Laila!
 
Har hittat en Bryngel Fyrnabb i Krokstad socken.
Om det är rätt får följande uppgifter avgöra.( Jag har hittat detta i Glimtens register som sträcker sig till ca 1800.)
Krokstad socken gränsar ju  i norr till Gesäter så det är ju inte helt otänkbart att det är rätt Bryngel. Han är gift med Maria Larsdotter och får med henne två barn:
1790-11-24 Lars, då bor de i Röane,Kasebo
1796-05-16 Ingeborg, Kasebo.
Möjligt är att de får fler barn men registret jag har tar som sagt slut vid sekelskiftet.
De är inte vigda i Krokstad.
 
Hoppas att detta kan vara till någon hjälp. Hör gärna av dig om det stämmer för i så fall kanske vi har gemensamma anor.
 
Hälsningar Gunilla Hallberg

1999-05-23, 17:13
Svar #2

Utloggad Laila Falk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-10-11, 15:38
    • Visa profil
    • www.bullaren-emigranterna.se
Hej Gunilla!
Tack för ditt meddelande. Jag tror att det är rätt Bryngel. Folk var tydligen ganska rörliga förr och det är ju inte långt mellan socknarna. Jag har antecknat att hustrun heter Maja Larsdotter född 1762, Bryngel skall vara född 1742. De får senare en dotter Christin f. 19/4 1800 och hon gifter sig med Petter Magnusson Lund och flyttar till Bullaren.Därifrån har jag helt klart för mej släktförhållandena. Jag är naturligtvis tacksam för de ev uppgifter du har på Bryngel och hans hustru. Är vi dessutom släkt är det ju trevligt!

1999-06-01, 18:29
Svar #3

Utloggad Gunilla Hallberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Laila!
Nu har jag tittat i hfl, mycket svår att läsa bitvis, men lite fler uppgifter har jag hittat.
1803-1805 A1:1
Bryngel och Maria bor på Nybygget, som är ett torp  under Röane med barnen Lars f 1787, Anna 1794, Ingeborg 1796 och Catarina 1799.
A1:5 Där står det en Annika med f 1792. Det är också en anteckning med som är svårläst. Möjligtvis står det att hon i dopboken kallas Anna, men då stämmer inte födelsetalen.
A1:6 finns ytterligare ett barn med - Catharina f 19/3 1800. Är det din Christin?
A1:7 står det att Bryngel är utfattig.
A1:9 har en attest utfärdats 10/11-20, på någon av fam.
Från 1821-1834 bor Bryngel och Maria ensamma på sitt torp. 29/4 1834 dör Bryngel.  
Mer hann jag inte med denhär gången. Men jag ska leta vidare i de andra delarna senare.
Hälsningar Gunilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna