ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-11  (läst 2127 gånger)

2003-07-08, 23:17
läst 2127 gånger

Ann-Mari Östberg (Annmari)

HJälp !
 
Vad ska jag göra? Jag får 3-5 brev per dag med viruset Ganda från en och samma avsändare, som dock inte går att identifiera näml :
Gerds@tiscali.se  
Jag uppdaterar Norton flera gånger i veckan och jag får alltid död på viruset. Men hur ska jag stoppa det. Jag öppnar varken brevet eller bilagan, men jag är ju rätt trött på det.
Någon mer som råkat ut för samma ?

2003-07-08, 23:25
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Samma här, med samma avsändare. Jag bara kastar dem, men det börjar bli tröttsamt, man hoppas ju att få någon läsbar post när det plingar till ...
Hälsningar,
Eva

2003-07-08, 23:33
Svar #2

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Angående Gerds@tiscali.se så har jag bara idag fått 5 stycken och tillsammans med alla andra dagar är jag nog upp i 20:e talet snart.
Men problemet verkar inte ligga hos mailägaren utan någon annan har denna mail i sin adressbok så det är upp till alla som har den mailadressen att ta bort den från sin adressbok med detsamma.
Då kanske det slutar ett tag i varje fall.
Med dessa virus råkar andra ut för felaktig beskyldran som det är så synd. Hur skrev jag där var det rätt stavning.
 
OCH härmed uppmanar jag ALLA att uppdatera sina virusprogram eller KÖPA ett om Ni inte har något så kanske det minskar lite med dessa utskick som ingen kan rå för.
 
Någon här på forumet har skickat med en länk som man kan gå till för att gratis kolla sin dator. Vad det var kommer jag inte ihåg med det är bara att leta här så finner man.
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2003-07-09, 02:56
Svar #3

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej,
 
Även jag får dom men som tur är har jag scanning av virusmail redan på min mailserver så jag får tomma mail. Känns skönt att ha det externt, kostar lite men inte mycket.
 
mvh
Lena

2003-07-09, 07:34
Svar #4

Gun Olsson

Hej!
 
Har också fått meddelande om borttagna virusmail de sista dagarna. Det verkar komma från någon som gjort förfrågningar om uppgifter i Disbyt, då det är de enda som har använt sig av min mailadress, vilken enbart användes för släktforskning.
 
MVH
Gun

2003-07-09, 08:11
Svar #5

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Virus.
 
Jag har fått från samma mailadress den senaste veckan 77 st mail med virus till Smålands Soldatregister samt 36 hem till min privata adress. Jag vill gärna ha tips på hur jag kan stoppa detta. Jag har virusprogram som tar bort det men det är trist när det droppar in mellan 5-7 mail från denna adress varje gång jag öppnar. Dessutom har Eksjö Kommun som policy att vi skall kolla våran mail hemifrån när vi har semester. Men det är lätt att man tappar bort någon när det finns som i går 21 mail från denna adress.
 
Hälsningar från Elisabeth Leek

2003-07-09, 10:38
Svar #6

Solveig Qvarnström


2003-07-09, 11:07
Svar #7

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Jag har också fått en mängd mail från nämnda avsändandare, men eftersom jag har fått dem till Hotmail, så har jag spärrat avsändaren. Det brukar gå att göra i fler mail-hanterare och är ju ett effektivt sätt att stoppa mail. Jag har även provat att maila till adressen men det går inte utan det är en fejkad adress.  
 
Hälsningar/Gunnell

2003-07-09, 14:10
Svar #8

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Gerds@tiscali.se Rapport från deras support inkommet
 
Hej,
Det är en gammal tant som har adressen, hon vet om att hon har virus och kommer ej att koppla upp sig förrens en kille varit hem till henne och kört igenom ett virusprogram, vi har också tömt hennes mejlbox från över 500 virusvarningar nu  
 
Mvh, Linus  (Tiscali Support)  
 
Telefon: 0270-42 66 99
Fax: 0270- 42 66 88
E-post: support@se.tiscali.com
 
Tiscali Kundservice
Faxholmsgatan 3
826 50 Söderhamn
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2003-07-09, 14:17
Svar #9

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Läs om Ganda viruset här Använd shifttangenten samtidigt som du klickar på länken så öppnas ett nytt fönster.
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2003-07-09, 18:20
Svar #10

Birgitta Ohlsson

Ganska konstigt att det är en gammal tant som har den emailadressen. När jag ringde Tiscalis support i fredags sa det att de inte hade något konto med den adressen hos Tiscali utan att det måste röra sig om en fakeadress??
 
Sammanlagt har jag fått ca 200 virussmittade mail från Gerds@tiscali.se sedan i torsdags och börjar bli ganska så trött på dem. Hoppas det nu stämmer att tanten inte kommer att koppla upp sig förrän datorn är rensad från virus; jag har redan fått 9 mail från henne idag.
 
Finns det någon här som haft någon släktforskningskontakt med damen ifråga? Eftersom det är så många släktforskare som fått virus från samma adress så är det kanske så att man bör fundera på att ta bort sin mailadress ur sina inlägg för att slippa virusmail eller kan man lösa det på annat vis?
 
Med vänlig hälsning
 
Birgitta

2003-07-09, 18:46
Svar #11

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Hej igen
 
Har kollat min mail på jobbet, men jag har inte haft någon förfrågan från denna gerds@tiscali.se i alla fall på de 1 1/2 år som finns lagrade på min jobbdator ej heller hem har jag haft någon kontakt. Men jag vet att min hemadress finns bland många dels för soldatregistret men jag är även ordförande i Eksjöbygdens Släktforskarförening.
 
Hoppas att det tar slut nu
 
Soliga hälsningar från ett blött Småland
Elisabeth Leek

2003-07-09, 18:56
Svar #12

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Jag har sluppit väldigt många sådan mejl sedan jag aktiverade min användarkonto som Rötter Vän (jag var med något år innan jag aktiverade profilen). Det blev en märkbar skillnad - vilket jag bl.a. kunde märka eftersom jag haft två adresser, mycket skräp hängde kvar på den gamla. Det är då bara de som går in på profilen som ser adressen - och som därmed får den i sin temporary internet files. Adressen finns då för den som vill ha den, men den kommer inte automatiskt i allas dator. Det är ett tips att minska frekvensen och samtidigt gynna Rötter  ...  
 
Jag har nu min huvudadress på flera andra släktforskarsidor så det börjar tyvärr droppa in virussmittade mejl och spam även på den.
 
Man kan även i Outlook Express spärra avsändare, tack för påminnelsen Gunnell :-), men med spam spelar det inte så stor roll eftersom adressen sällan gäller för så många gånger. Det är bara synd att spärra en virusskickande adress eftersom den ibland är kidnappad av viruset/masken och används som avsändare fastän det är en helt annan (exempelvis vill jag inte gärna spärra kända släktforskare som ser ut att vara avsändaren av sådana mejl).
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Sedan får man åter be att man folk inte bara uppdaterar sina antivirusprogram utan även rensar temporary internet files.
 
PPS. I DIS-Syds tidning (se deras webbupplaga)tipsas om Mailwasher ett gratissystem, jag har laddat hem det men inte tagit mig tid att använda det.

2003-07-09, 21:36
Svar #13

Utloggad Stig Frödeby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2022-07-12, 22:13
    • Visa profil
Till Eva m fl som får spam.
 
Mailwasher Pro är att föredra för att slippa få sin dator full med oönskad mail. Pro versionen kostar en slant men det är den värd. Har haft den sen Ove Billing tipsade om den i Dis-kutabelt.
 
/stig

2003-07-10, 08:40
Svar #14

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Jag har varit svårt drabbad av Spam. Efter att ha testat flera antispam-program på marknaden utan att vara nöjd, har jag sedan en tid kört Spam-Inspector. Ett synnerligen bra program. Tar bort cirka 95 procent av skräpet. Enkla rapportverktyg mm. Gå till www.giantcompany.com och läs mer.

2003-07-10, 08:46
Svar #15

Stefan Lejon

Eva Dahlberg har alldeles rätt. Den gamla tanten
i fråga är givetvis helt oskyldig, och mailen
kommer inte alls ifrån hennes dator. Det är så  
här många worms fungerar, och operatörerna blir
nerringda av folk som fått virus från någon av
deras abbonenter. Det är väl hela tanken med det,
vad vet jag?
 
Som exempel kan jag nämna att jag för ett par
veckor sedan fick ett femtiotal virussmittade
e-mail från Håkan Skogsjö, men ingen tror väl på
fullt allvar att detta är någon ny hobby från
hans sida.
 
Bästa skyddet är tveklöst ett virusprogram som
scannar all inkommande post, och det absolut
bästa heter PC-cillin. Jag har testat många
virusprogram, men de flesta är tyvärr ganska
dåliga. Ovanstående har dock klarat alla hinder
än så länge.

2003-07-10, 17:09
Svar #16

Birgitta Ohlsson

Den gamla tanten höll inte sitt ord.L
Har fått 22 st nya virusmail från hennes adress idag, samtliga med subjectet Hakkors
 
Birgitta

2003-07-10, 17:55
Svar #17

Ann-Mari Östberg (Annmari)

Hej igen !
Tack för att jag fick veta att jag inte var ensam om att få virus fr Gerds... Även jag har fått flera idag trots att jag har stoppat mail fr hennes adr. Gammal tant låter inte det lite konstruerat ??  
Denna person måste ju ändå vara släktforskare eftersom så många Rötteranvändare fått virusbrev som spritt sig från hennes adressbok, men gammal tant ???

2003-07-10, 18:05
Svar #18

Lotta Nordin (Lotta)

Adressen finns och innehas av en äldre dam. Adressen finns också inlagd i Rötterkatalogen. Men som Eva och Stefan m fl har skrivit ovan är det med all sannolikhet inte från hennes dator viruset kommer. Det står också flera gånger ovan i den här diskussionen hur virus bär sig åt för att skicka sig vidare.  
Har en dator blivit smittad så plockar virusprogrammet adresser som används både som avsändare och mottagare. Vissa virus konstruerar till och med adresser på egen hand av personnamn och domännamn som det hittar i den drabbade datorn.
 
Mvh//
Lotta

2003-07-10, 18:20
Svar #19

Stefan Lejon

Snälla Birgitta och Ann-Mari!
 
Läs mitt förra inlägg, och tro på det!
Jag gissar att syftet med den här typen av worms är just att skapa denna misstänksamhet som ni nu
undergräver. Den gamla tanten behöver inte alls
vara släktforskare. Det räcker att hon har mail-
kontakt med någon som har mailkontakt med någon
som har mailkontakt med någon som...............
 
Det spelar liksom ingen roll om tanten så låser
in sin dator i bankfack. Det kommer fortfarande
att skickas mail till alla möjliga adresser med
en fejkad avsändareadress, vilken viruset väljer
ut på måfå.
 
Nu hoppas jag att Birgitta och Ann-Mari har för-
stått hur det fungerar, och att mail med subject
Hakkors just i denna stund distribueras runt
hela världen, eventuellt med avsändare Birgitta
eller Ann-Mari (beroende på vilket skydd ni har
installerat). Kom ihåg att de flesta antivirus-
program INTE hanterar dessa worms. Kom också ihåg
att INGET antivirusprogram hanterar dessa worms
såvida ni inte UPPDATERAR SKYDDET DAGLIGEN!

2003-07-10, 21:18
Svar #20

Ann-Mari Östberg (Annmari)

Alltid kul att bli näpst av en besserwisser !

2003-07-10, 21:28
Svar #21

kärran

Tänk, jag har faktiskt aldrig råkat ut för något virus. Ändå surfar jag väldigt mycket, mest släktforskning naturligtvis. I dag kom det ett, men mitt virusprogram talade om det för mig och det blev stopp inget hände.  
Skönt.
Kärran

2003-07-10, 21:41
Svar #22

Birgitta Ohlsson

Snälla Stefan!!
 
Läs inlägget: Av Arne K Johansson – onsdag den 09 juli 2003 kl. 14.10: från Tiscali
 
Där står det att den gamla tantens dator är smittad, är inte risken då ganska stor att virusen kommer från hennes dator?
 
Viruset ifråga är Ganda och virusprogrammet som jag använder har skydd mot det så min dator är inte smittad. Jag använder inte Outlook och kontrollerar om det finns några uppdateringar till virusprogrammet varje gång jag går ut på nätet vilket kan bli flera gånger per dag, så risken att det sprids några virusmail med mitt namn på är nog ganska så liten.  
 
Givetvis är det inte tantens fel att hon fått virus i sin dator men vet man med sig att man har en smittad dator tycker jag att man skall försöka göra något åt detta eller hur?

2003-07-10, 21:48
Svar #23

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

1.
Inlägg i Anbytarforum skall ske med angivande av för- och efternamn..
 
2.
Låt oss slippa ännu en diskussion fylld av irriterade missförstånd som lätt uppstår när någon vill tala om 'hur det egentligen ligger till'.. Kommunikation i korta inlägg är svårt, och misstolkas ibland - men jag tror inte Stefan hade för avsikt att näpsa någon.
 
Förutom den inledande text som finns överst i denna diskussion så finns många äldre inlägg som förklarar dessa e-postvirus rätt ingående.
 
 
Något annat av allmänt intresse värt att påminna om rent generellt för den som känner sig 'oskyddad' är att få sig åtminstone en kontroll av datorn, eller skydd under en viss tid (i avvaktan på en permanent lösning).  
Jag har tidigare ibland rekommenderat Pandas onlineskanning - men något ännu bättre kan vara att t.ex installera en 30-dagars fullversion av F-Secures antivirus som finns på http://www.f-secure.se/download/demo/form.asp?Produkt=FSAV2003. Liknande lösningar från skilda programtillverkare finns förstås att få på flera datatidningars gratis-CD's om man inte har en snabb uppkoppling.

2003-07-10, 22:43
Svar #24

Stefan Lejon

Först och främst vill jag bara påpeka att jag inte hade för avsikt att näpsa någon. Jag ber om ursäkt om någon tog det på det viset. Jag tyckte bara att det kunde vara på sin plats att bringa klarhet i hur det fungerar. Och snälla Birgitta, du fortsätter att tycka att tanten borde åtgärda problemet i sin dator. Detta har du givetvis rätt i, men det har hon kanske också gjort. Detta hindrar dock inte att mail kommer att spridas framöver också, med tanten som avsändare oavsett om hon stänger sitt abonnemang, och eldar upp sin dator.
För övrigt är risken större än du anar att även din e-mailadress används i detta tråkiga syfte. Ganda-viruset finns i många olika varianter, och bara för att man har ett skydd mot Ganda så är man inte säker. Ta nu för Guds skull inte illa upp, men tillverkarna av de här virusen (eller wormsen) är alltid ett steg före antivirustillverkarna, som ju inte kan göra ett skydd innan ett nytt virus har upptäckts. Bara som en liten varning till alla!
 
Och, som bevis på detta, upprepar jag att jag för en kort tid sedan fick ett femtiotal sådana hakkors-mail från Håkan Skogsjö, som jag inbillar mig anse sig ha ett fullgott skydd.

2003-07-11, 09:41
Svar #25

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Stefan Lejon har helt rätt när det gäller Ganda-viruset. Det är flera personer som fått virusmail från min adress, men jag har inget Ganda i min dator och har aldrig haft. Utan någon som har min adress har fått viruset som kopierat av min adress. Jag har även fått Bugbear-virusmail på samma sätt. Det finns ju att läsa på F-secures sida om hur de fungerar:
www.fsecure.se
 
Synd att virusskaparna inte använder sina smarta huvuden till annat, eller hur?
 
Hälsningar/Gunnell

2003-07-11, 10:50
Svar #26

Stefan Andersson

Det lustigaste jag råkat ut för är att jag fått ett virusmejl med mig själv som avsändare :-)

2003-07-11, 12:41
Svar #27

Stig-Göran Nyman

Hej!  
Jag var utsatt för dessa virus och maskar, men jag bytte internätleverantör för 9 månader sedan och efter detta har jag varit mycket restriktiv med att använda min epostadress på anbytarforum. Jag har i stället skrivit min eposstadress som text under inlägget, lika som under detta inlägg. Och jag har efter detta varit helt förskonad från virus och maskar, worms.  
 
MVH  
Stig-Göran Nyman  
nsg@vantenn.net

2003-07-11, 13:32
Svar #28

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Jag har fått virusmail med aforum.genealogi.se som avsändare idag, är det någon mer som råkat ut för detta?

2003-07-11, 14:20
Svar #29

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Stig-Göran!
Skönt att du varit förskonad från problem!
Tyvärr tror jag inte att detta beror på att du skriver din epostadress som text i meddelandet i stället för att ange den som 'E-post'. Utan att gå in på detaljer så är bägge adresserna [i princip] lika synliga för virus som letar efter epostadresser på hemsidor.
 
Ett alternativ kan vara att i sin epostadress lägga till exempelvis TABORT;
nsgTA@BORTvantenn.net
TABORTnsg@vantenn.net
nsg@vantennTA.BORTnet
 
Eller att använda sig av en bild som återger epostadressen.
 
Eller att, om man har en sådan epostadress, beskriva den. I mitt fall förnamn@efternamn.com
 
Det finns många alterativ för att försvåra för virusmakarna. Hitta ett sätt som passar, men försök undvika att skriva ut själva epostadressen i en följd.
 
Dessutom, vad gäller avsändaradressen på virusmail, så behöver denna adress öht inte existera och gör den det finns det inget som säger att avsändaren verkligen blivit virussmittad. Antar att många fått reklammail från avsändare av typen tracy32788Z@aol.com....
 
Det är oerhört lätt att själv sätta/ändra avsändaren på ett mail då denna information är en del av själva mailet som skickas.
 
Hälsningar
Martin Casterud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna