ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-04-12  (läst 2317 gånger)

2003-03-08, 22:43
läst 2317 gånger

Elin Broadhall

Jag hittade denna sida av en slump (och i ren desperation)vi har fått ett virus hem till oss som jag tror heter W95/spaces1445.
Är det någon av er som är duktigare än mej och som vet hur man kan få ut det ur datorn. Vi har fått nyaste upplagan av Norton. Men den ger ingen riktig effekt.
Snälla maila mej om ni svarar på mitt inlägg!!!
Tacksam Elin i Umeå

2003-03-09, 12:54
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Elin!
Ditt virusprogram borde ha tagit det här viruset direkt, för Norton har haft skydd mot det sedan 1999-12-29.
Du måste använda det rescue disk set ni skapade när ni installerade Norton. Om ni inte har ett sådant, så måste ni skapa ett sådant set. Och det måste skapas på en oinfekterad dator, annars får ni viruset på disketterna.
Se till att datorns startordning är a:,c: - a:=diskettstationen, c:=hårddisken.
Sätt in räddningsdiskett 1 i diskettstationen, starta datorn, följ instruktionerna på skärmen - kör en full virusscan. Ta ut disketten. Starta om datorn.
Om ni inte gör detta före den 1:a Juni kommer informationen i hårddiskens bootsektor att förstöras, och hårddisken blir oanvändbar. Men det är ju bara den 9 mars i dag, så ni har ju lite tid på er.
Lycka till.
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2003-03-09, 12:58
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej igen!
Installerade ni ny Norton efter att ni fått viruset ?
För det går inte, först måste viruset bort. Annars blir effekten att virusprogrammet också blir infekterat.
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2003-03-10, 20:58
Svar #3

Göran Svensson

Tele2 har ingående i modemabonnemanget Norman Virus Control 5 och Norman Personal Firewall. Har någon erfarenheter?
M v h. Göran S.

2003-03-10, 22:22
Svar #4

Gabriel Frisk

Principen är nog den att skyddet skall finnas på clientdatorn och inte hos ISP:n. Servern skall naturligtvis vara skyddad.
 
mvh
goe

2003-03-11, 08:05
Svar #5

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 03:28
    • Visa profil
Göran
Norman är ett bra antivrusprogram som uppdateras flera gånger i veckan men ny information. Deras brandvägg känner jag ej till. Själv använder jag Zone Alarm som är gratis och också verkar bra.
Gabriel har naturligtvis rätt i att de här programmen skall finnas i din dator och inte hos internetleverantören, men det visste du säkert
Stig

2003-03-12, 20:02
Svar #6

Göran Svensson

Fråga Norman Virus Control och Firewall var lite klantig. Självklart skall programmen vara inst på min dator. Jag har Norton Int Sec inst och reg sen tidigare men inköpt uppdatering 2003 har jag problem med att fungera ok, detta föranleder att jag som reserv ett tag ev skulle pröva Tele2:s Norman. Tack för visat intresse.
M v h Göran S.

2003-03-13, 20:20
Svar #7

Göran Svensson

Datasäkerhet testas i Konsumentverkets tidn Råd & Rön nr 3 mars 2003.  
M v h.  
Göran S.

2003-03-14, 09:53
Svar #8

Elin Broadhall

Hej nu var Elin här igen. Jag har haft god hjälp av dina råd, Sven_ove. Vi har nog fått bort vårt w95/spaces virus nu. Men när vi körde vår rescuedisk så hittade vi ett vildare virus som heter w32.FunLove.4099.dr virus. Det har lagt sig på en fil som heter c:/windows/system/FLCSS.exe
 
Vad gör vi nu? Tacksam för svar till min mail även denna gång!!!/Elin Umeå

2003-03-14, 12:52
Svar #9

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Elin!
FLCSS.EXE är själva virusprogramfilen. Den finns bara om maskinen är infekterad genom att viruset är aktivt. Borttagning av w32.FunLove.4099.dr är inte någon enkel process, och det kan ha ställt till stor skada, tyvärr. Norton bör kunna ta viruset, men det behövs en del åtgärder utöver detta. Jag skickar er ett mail med instruktioner i morgon, lördag. Försök inte att radera FLCSS.EXE innan dess.
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2003-03-14, 22:05
Svar #10

Elin Broadhall

Tack, jag väntar med spänning Sven-Ove /Elin

2003-03-17, 13:26
Svar #11

Stefan Andersson

Hej!
 
Vill bara varna för att Nallebjörnsvarningen är igång igen. Detta är alltså en bluff och filen i fråga skall inte tas bort. Mer info finns på www.virus112.nu
 
mvh,
Stefan

2003-03-18, 11:44
Svar #12

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det nya svenska viruset har följande meddelande och kommer från en svensk avsändare:  
 
Ämne:  Överviktiga förnedras
 
Hejsan ! Jag överväger att polisanmäla denna skärmsläckare. Jag anser att den har en nedlåtande attityd gentemot överviktiga personer. Jag skulle bli ytterst tacksam om du kunde bidra med din syn på saken. Tack på förhand.

2003-03-18, 12:42
Svar #13

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Viruset eller masken (Ganda) har fler ärendemeningar och innehåll än det exempel som Jan anger, och kommer som sagt med svensk text eller engelsk. Bl.a. handlar rubrikerna om USA och presidenter. Det finns många versioner.
 
Information om varianterna finns på antivirusföretagens hemsidor (se t.ex. www.f-secure.se eller Norton AntiVirus på www.symantec.se eller på ditt eget antivirusprograms hemsida). Uppdateringar finns som klarar även detta virus (denna mask) - ladda hem dem, och installera dem, om din dator inte gör det automatiskt. Och kom som vanligt ihåg att virus och liknande kan komma både från okända avsändare och kända (och från sådana man känner igen från Anbytarforum  ). Kom gärna också ihåg att någon gång tömma temporära filer-mappen på datorn så rensar du bort de adresser som lagrats den vägen, och så kommer en spridningsväg bort om du skulle drabbas.
 
Med vänliga hälsningar,
Eva

2003-03-22, 19:10
Svar #14

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Är det virus? I förrgår anlände per mail till mig från EHEO2@adm.falun.se med ämnesangivelsen Rashets eller inte? följande rader:
Hejsan! Min datalärare gjorde mig uppmärksam på att denna skärmsläckare möjligen kan tänkas vara ett verk av rasister. Nu vet jag varken ut eller in, eftersom jag hade tänkt använda den på min skoldator. Bör jag att fortsätta att använda den? Svara helst snarast. Tack på förhand. Hämta bifogad fil: hv.scr
 
Allitihop låter för mig totalt obekant och självfallet har jag inte öppnat filen. Öppnar dessutom numera alla mail direkt på weben. Men det vore intressant att veta om det är ett virus eller inte. Vad tror/vet ni?
Vänligen
Berit

2003-03-22, 19:51
Svar #15

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Fick alldeles nyss ännu ett mail, nu från landskon@online.no bestående av 9 sidor fyrkanter, @ och andra underligheter i nästan aldrig sinande rader avslutade med Hämta bif. fil: xx.scr Där fanns även mailadresser till svenska personer.
M t p filnamnet kan det vara samma avsändare men med annan adress. Överst stod f ö: This program must be run under Win32
Har raderat allt!
Berit

2003-03-22, 19:52
Svar #16

Birgitta Ohlsson

Hej Berit
 
Det är ett nytt virus som heter Ganda. Läs mer om det här: http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,277664,00.html
 
Mvh
 
Birgitta

2003-03-22, 23:04
Svar #17

Peter Karlsson (Peterk)

För mer djuplodande information om Ganda, se gärna de länkar Eva Dahlberg skrev här ovan den 18 mars.. En fullständig beskrivning hos F-secure kommer man till direkt här.

2003-03-27, 09:36
Svar #18

thomas

Hej Sven-Ove
Läste din och Elins dialog och konstaterar att ni har helt rätt. W32.Funlove.4099 är ett jobbigt virus. Mina datorer har också blivit drabbade. Du skulle maila en instruktion till Elin över åtgärder som behövde göras förutom Norton. Kan du vidarbefoga detta mail till mig också?  
Tack på förhand
Thomas

2003-03-27, 19:15
Svar #19

Rune Edström (Rune)

Följande har kommit från F-Secure i dag
 
Status: Maskvarning
Spridning: Medel
Radar nivå: 2
****************************
 
Vi uppgraderar Lovgate.F till F-Secure Radar nivå 2 på grund av ökad spridning. Lovgate.F är en e-post och nätverksmask som även har bakdörrsfunktioner.
 
F-Secure Anti-Virus har skydd mot Lovgate.F sedan 24 mars 2003.
 
Mer information om masken finns på:
http://www.F-Secure.se/virus/virusinfo.asp?Namn=Lovgate

2003-04-04, 09:56
Svar #20

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Hej!
Har fått några mail med Ganda-virus men där det inte står något i ämnesraden och mailen är skickade från privata adresser. Man har ju varnat för mail som handlar om skärmsläckare. När man öppnar mailet så ser man på den bifogade filen att det är viruset; xx.scr.
Tänkte bara berätta ifall andra fått liknande mail. Öppna inte den bifogade filen!
 
Hälsningar/Gunnell

2003-04-06, 09:57
Svar #21

Carina Olsson

Hej!
 
Tänkte höra om det är någon mer än jag som får massor av mail från en hotmailadress? Det är inget virus men väldigt irriterande ändå! På en dag så kan det ramla in 20-30 mail från samma adress. Rubriken är allt från rashets till USA ett ufo och en del har ingen rubrik alls. Nu har jag markerat dem som skräppost, men kan man göra något åt detta???
 
MVH Carina

2003-04-06, 11:10
Svar #22

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Jag har fått 2 st från olika hotmailadresser. Mailen som jag fick innehöll viruset Ganda och hade subjectet Är USA ett UFO
 
MVH
 
Birgitta

2003-04-06, 11:48
Svar #23

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Hej!
Man kan ju även spärra avsändare beroende på vilken e-posthanterare man har. Jag har hotmail som officiell adress och där kan man spärra på ett enkelt sätt.  
Jag har också fått flera mail från okända avsändare med Ganda-virus och jag skriver ett mail till dessa (jag svarar inte på det mail jag fått utan skriver ett nytt) och meddelar att virus skickats med deras adress som avsändare. Det är inte säkert att dessa personer har virus i sina datorer, utan deras adresser finns hos någon som fått viruset. Det kopierar ju mailadresser själv. Andra personer har också fått virusmail med min adress som avsändare! Man ser ju på den bifodade filen att det är virus; filformat .scr
Har man ett bra antivirusprogram så stoppas mailet direkt eller om man försöker öppna filen, så går det inte. Jag har F-secure och det funkar, Hotmail har MacAfee och det funkar också; det går inte att öppna en fil med virus.  
Hälsar Gunnell

2003-04-06, 22:42
Svar #24

Carina Olsson

Hej!
 
Tack för svaren. Nog var det virus alltid! Idag har mitt antivirusprogram varnat lite då och då enligt dottern... Får väl köra en riktig koll i morgon! Fick bara 13 hotmail i dag, så man får väl se det som ett plus!?! Vi får väl se vad som händer.  
 
Hälsningar Carina

2003-04-09, 19:30
Svar #25

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Vore tacksam om ngn kunde förklara vad som hänt med McAfee Virus Scan. Har haft min sen datorn var ny för tre år sen och regelbundet uppdaterat virusdefinitioner xdat.exe varje vecka.  
I dag gick det inte. All text är ju på engelska och det hela är inte helt klart för mig. Får jag inte längre uppdatera? Måste jag köpa en version 7.0? Hittills har allt varit gratis under alla år. 7.0 innehåller tydligen brandvägg mm som jag redan ordnat på annat sätt. Kan inte begripa hur jag skall bära mig åt för att hålla virusskyddet up to date. För resten hur betalar man egentligen. Något kontokort-nr lämnar jag inte ut.
Help please!
Berit

2003-04-11, 18:46
Svar #26

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Är det verkligen ingen annan som råkat ut för detsamma som jag?
Be

2003-04-11, 20:11
Svar #27

Yvonne Korn (Yvonnek)

Hej Berit! Du har nog haft tur som har fått uppdatera i tre år, normalt ingår ETT års uppdateringar när man köper ett antivirusprogram. Du kan säkert kontakta dem som säljer programmet - via deras svenska hemsida t ex - per epost och fråga om ett kontonummer - annars finns det gott om andra bra antivirusprogram att köpa (med ett års fria uppdateringar), t ex Nortons eller F-secure. Brandväggar finns det däremot några stycken som är gratis för hemanvändare, något som du ju redan upptäckt.
Mvh, Yvonne

2003-04-12, 09:10
Svar #28

crislindstro

Gå till kiosken och köp senaste numret av PC för Alla. På den medföljande CD-skivan finns ett virusskydd.

2003-04-12, 10:39
Svar #29

Elisabet Bergkvist

Hejsan!
Avast! är ett gratis virusskydd för hemanvändare. Man kan ladda hem det och testa i tre månader, men för ett helt år måste man registrera sig. (Också helt gratis.)
Man kan läsa mer på deras hemsida, men bara på engelska (eller tjeckiska).
http://www.asw.cz/alwil.htm  
 
mvh Elisabet

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna