ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-10-07  (läst 3130 gånger)

2002-10-04, 18:48
läst 3130 gånger

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej
En liten virusvarning. Jag fick det nya viruset W32.Bugbear i dag kl 1749. Bulvan-avsändare var Göran Petersson kundsuport@ATG.SE och bifogade filen hette winzip80.exe.scr . Nu tog mitt Norton-prg hand om det omgående och satte det i karantän där jag kunde radera det. Hoppas att det inte finns mer  agressiva varianter, branddörren höll sig aktiv också. Ett tips: Öppna inga mail med bilagor från okända samt håll antivirus-prg uppdaterat i dessa virustider.
Jan-Christer

2002-10-04, 19:07
Svar #1

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Jag fick igår ett mail från Johan Bobäck  fast med pkt mellan namnen. Ämne ang.FinDis med hälsningar från ett regnigt Västerbotten och tack för lån av paraply mm på svenska men med utbytta bokstäver som ser ut som det jag får från min utrikes boende son när mitt eget mail kommer tillbaka med hans svar.  
Jag kollade mailen på weben den ggn pga alla varningar men svarade tyvärr på det med en förfrågan om vem han är. Direkt kom ett svar från MAILER-DAEMON att recipienten inte finns.
Är det viruset alltså ff ute och spökar?
 
Såg tipset om att hämta hem senaste patch från IE men vet inte riktigt hur jag kommer dit. Kommer inte ens in på Microsofts hemsida i dag. Kan ngn ge tips om en adress? En genväg? Då blir jag så glad.

2002-10-04, 19:27
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Uppdateringar av Windows (inkl. Internet Explorer och Outlook Express) finns här:
 
http://windowsupdate.microsoft.com/?MSCOMTB=ICP_Download|Windows%20update
 
Välj länken Produktuppdateringar.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-10-04, 19:29
Svar #3

Bo Olsson

Klicka på Windows update under din startmeny, eller på Om Internet Explorer under rubriken Hjälp Inne i Internet Explorer. Därifrån kan du gå vidare och ladda ner den senaste patchen. Om du använder Outlook Express som ditt e-postprogram, se till att du tar den uppgraderingen samtidigt. Senaste versionen för båda är 6.0 Det är en bra id? att då och då köra Windows Update då Microsoft ofta publicerar säkerhetspatcher där.
 
Hoppas att det går bra!
 
MVH
 
 
Bo Olsson

2002-10-04, 19:32
Svar #4

Bo Olsson

Jag hade fel! Länken under Hjälp finns inte längre kvar, så Windows Update verkar vara den lättaste vägen.

2002-10-04, 20:46
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Virusmasken Bugbear (Tanatos) har en mycket stor spridning just nu! Då jag förekommer i ganska mångas e-postbrevlådor så har det lett till en hel del inkommande (äldre) mail - ofta av rätt privat karaktär de senaste två dagarna. Jag har svarat direkt till några, men som konstaterats ovan så är avsändaren ofta inte den verkliga över huvud taget.. Men helt klart är att det är många som har detta virus i sin dator!
-Alla som har antivirusprogram: se till att ha senaste uppdateringarna! För er som ej har något program rekommenderas att antingen besöka http://www.pandasoftware.com och köra deras ActiveScan online (gratis). Man kan också köra test från F-secure på adress http://www.f-secure.se/Bugbear/ där man även kan läsa utförligt om detta för närvarande mest spridda viruset i världen.. Notera att rubrikraden i mailet och filnamnet/filändelsen kan vara i stort sett vad som helst (sätts slumpmässigt).
 
Om man ser till att ha alla uppdateringar och 'patchar' installerade för Windows/Internet Explorer/Outlook Express (som Jörgen nämner ovan på http://windowsupdate.microsoft.com/default.htm) så bör man inte drabbas av att viruset aktiveras redan i förhandsgranskningsläget eller redan vid inkommandet (vilket annars är något som sker med detta virus).
 
-En tråkig sida med denna typ av virus (förutom att det 'öppnar' datorn för intrång utifrån) är ju att det sänder iväg en massa av ens privata mail kors och tvärs; så vill man slippa detta måste man ta tag i problemet..
Läs för övrigt alltid de rent allmänna råd som inleder denna sida..!

2002-10-04, 21:42
Svar #6

Utloggad Johan Abrahamsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2023-03-12, 15:39
    • Visa profil
Virus, patchar, intrång, brandvägg o.s.v. Vad är det som gör MS Outlook/Explorer så fantastiskt bra så att det är värt allt detta? Outlook är ett rent såll säkerhetsmässigt. Använd inte. Det finns alternativ. Bra. Mozilla. Till exempel.

2002-10-04, 21:47
Svar #7

Solveig Qvarnström


2002-10-05, 08:12
Svar #8

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Finns det något bra antivirus på SVENSKA språket.Jag är inte alls bra på engelska, och därför är det svårt att använda de program som rekomenderas.

2002-10-05, 10:04
Svar #9

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Ska man skydda sig mot virus så är det bara att köpa ett program - gratisnedladdningar på nätet är inte avancerade nog för de nya virus som kommer dagligen.
Själv använder jag Panda - billigt och bra. Norton finns väl också på svenska, liksom flera andra som säkert fungerar tillfredsställande!
MVH Kenneth L.

2002-10-05, 10:25
Svar #10

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Tack alla, men eftersom Siba Support sa att det inte finns några uppdateringar till W98 längre så har jag ingen Windowsupdate. Men söker jag upp Produktuppdateringar ändå på andra vägar får jag svaret: De aktuella säkerhetsinställningarna tillåter inte att ActiveX-kontroller körs på denna sida. Det kan medföra att sidan inte visas som den ska.
Sen visas förslag på vad jag kan göra. Har prövat allt men alla påpekanden stämmer med mina inställningar. Har tittat på alla inställningar i både IE och McAfee men hittar inget som jag tror jag kan åtgärda. Begriper ju inte allt. Har även Zone Alarm. Är det ngn som kan förstå hur den ska vara inställd? Eller är det en oknäckbar nöt? Hjälp!
Berit

2002-10-05, 11:25
Svar #11

Lisbeth Rithander

Jag använder också Panda, som är på svenska och har automatiska uppdateringar. Under onsdags- och torsdagsdygnet fick jag åtskilliga uppdateringar som även sade till om att jag skulle starta om datorn för att det nya skyddet skulle gälla. Ännu har jag inte sett röken av Bugbear, trots 3 vänners infekterade datorer.
Lisbeth.

2002-10-05, 11:29
Svar #12

Utloggad Dick Wåhlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2018-02-21, 06:59
    • Visa profil
    • www.dickwahlin.se
Hej
Jag gjorde som bla Peter Karlsson rekommenderade ovh gick in på uppdateringar på följande länk http://windowsupdate.microsoft.com/default.htm
 
Ladde ned Toolpack 1 plus ett par andra säkerehetsuppdateringar som rekommenderades min dator till Windows XP.  
 
Idag när jag öppnar Outlook så spärrar Outlook automatiskt tillgång till rtf-filer med hänsvisning till att de inte är säkra. Visserligen minskar säkert risken för virus men hindrar samtidigt mig att läsa information jag utbytt med en annan släktforskare.  
 
Någon som vet hur man gör ?/ Dick Wåhlin

2002-10-05, 11:57
Svar #13

Peter Karlsson (Peterk)

Berit! Visst fungerar 'Windowsupdate' (http://windowsupdate.microsoft.com/default.htm) för Win98.. Siba måste avse att det inte längre kommer några nya versionsuppgraderingar av Win98. Vad det gäller det här med ActiveX-kontroller så går du in på Kontrollpanelen/ Internetalternativ/ Säkerhet - väljer 'Anpassad nivå' och ser till att Kör ActiveX-kontroller och plugin-program är aktiverat. På samma sätt med Kör skript på ActiveX-kontroller som markerats som säkra - den kan du också aktivera.. Åtminstone står dessa inställningar så här för mig (kör W98), och det har aldrig varit några problem.. (De alternativ som nämns innan och gäller osäkra eller osignerade ActiveX-kontroller bör vara inaktiverade).
Dick! XP känner jag inte till, men rimligen bör det gå att välja någonstans på liknande sätt där så att rtf-filer accepteras..

2002-10-05, 12:25
Svar #14

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Finns Panda på någon hemsida???

2002-10-05, 12:52
Svar #15

Lisbeth Rithander

Hej Kjell, Jag har köpt mitt Panda Antivirus Titanium ute i datoraffären , men du kan också beställa det på hemsidan, adress se Peter Karlssons insändare 2002-10-04. Gå in på den svenska sidan. Programmet kostar 399 kr, samma pris ute i handeln
Lisbeth

2002-10-05, 16:53
Svar #16

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Ja, jag skulle förstås ha länkat till den svenska sidan direkt (har aldrig tänkt på att det finns): http://www.pandasoftware.com/com/se/. (F-secure-länken var däremot den svenska direkt)
 
Givetvis bör man sedan ha ett antivirusprogram 'på riktigt' -  att jag tipsade om möjligheten till Online-scanning var för att det förstås är bättre än ingen koll alls, dessutom upptäcker det och 'fixar' dessa virus rätt bra..

2002-10-05, 17:02
Svar #17

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Tackar alla så mycket för tips och goda råd.
 
Kjell

2002-10-05, 19:05
Svar #18

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Dick!
 
Jag har visserligen W98, men Outlook Express 6, alltså den senaste versionen (som väl Microsoft säger också ingår i XP?). Om det är den du också har (och inte det stora Outlook), så gå in under Verktyg och därefter Alternativ > Säkerhet > Virusskydd: Avbocka Tillåt inte att bifogade filer som kan vara virus sparas eller öppnas. Du ska m.a.o. tillåta att sådana filer sparas och öppnas.
 
Det är ju endast vissa typer av filer som rent teoretiskt kan innehålla virus som stoppas om den rutan är förbockad, d.v.s. alla sådana filer stoppas oavsett om de innehåller virus eller inte. Om filerna verkligen innehåller virus upptäcker ju inte Outlook Expresss, det får överlåtas till antivirusprogrammet.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-10-05, 20:19
Svar #19

Utloggad Dick Wåhlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2018-02-21, 06:59
    • Visa profil
    • www.dickwahlin.se
Tack Jörgen
Nu fungerar det för mig att läsa rtf-filerna igen. Eftersom jag har ett antivirusprogram så verkar denna säkerhetsnivå vara onödigt hög.

2002-10-05, 21:06
Svar #20

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej. Jag vill bara tala om att jag uppdaterar mitt antivirusprogram varje dag. Jag scannar varje dag. Jag har en bra brandvägg. Jag fick ingen fil medskickad i e-mailet. Det enda jag gjorde var att öppna Out-look Express, jag markerade inte ens e-mailet då mitt antivirusprogram varnade direkt. Det var dock försent, jag hade inte en chans att undvika att viruset hamnade i min adressbok. Jag har kontaktat min vän som haft oturen att sprida detta via sin adressbok. Han hade inget antivirusprogram, visste därför ej om att han var drabbad förrän det var försent. Men, jag undrar fortfarande varför bara varför min adressbok skickat detta vidare endast till vissa? Vad jag förstår har t.ex. inte Lisbeth, se ovan, fått viruset. Hon finns i min adressbok. Men en kompis till mig är drabbad. Han och Lisbeth har exakt samma skydd. Jag fattar ingenting. Min dator är nu helt ok, har däremot ingen e-mail längre då jag inte kan ha Out-look Express längre. Hoppas nu bara att ingen på detta forum är drabbad av mig samt Lars-Åke Andersson.  
Mvh,
AnnBritt
(som formaterat om datorn 4 ggr denna helg)

2002-10-05, 21:17
Svar #21

Peter Karlsson (Peterk)

Är det verkligen du Ann-Britt som har fått viruset på din dator.. -det tror inte jag när du har dagsfärskt antivirusskydd. Då programmet ju säger till direkt så kan du inte få in det på din dator.. Det ser mer ut som att någon fått virusmail med dig som avsändare, vilket alltså INTE automatiskt betyder att du har eller sprider viruset!
-Den/de som är drabbade av viruset orsakar nämligen att mail skickas till folk i sin adressbok och samtidigt sätter virusmasken olika personer i adressboken som avsändare.. Finns du i den drabbade personens adressbok kan du alltså både drabbas av att få virusmail från denne, och/eller komma att stå som avsändare i mail som går från den drabbade till andra personer.. Fast du inte är inblandad på något vis! Så finurligt går det till i den här världen..

2002-10-05, 22:46
Svar #22

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Hej!
 
Kan ju då passa på att varna för andra otrevligheter du lätt får in i din PC och det är Spyware och scumware!
 
Vissa scumware-program byter t.o.m. ut betalda annonser på webbsidor mot sina annonser.  
Scumware och spyware är exakt vad de låter som. De är program som göms i din dator och spionerar på dig. Programmen kan ha installerats bara av att du besökt en hemsida och klickat på en knapp. En del program loggar allt du gör med datorn - glöm att lösenord och hemliga dagböcker är så hemliga längre - och skickar information om dig till skumma annonsbyråer som i sin tur skickar dig irriterande reklamfönster.
 
Jag jobbar med datasupport och ser detta dagligen och ett av de vanligaste är:
Gator eller kazaa -Vilket är en verklig styggelse då programmet annonserar för vad som kan tolkas som barnporr. De första varianterna av Gator hade som funktion att hålla reda på lösenord och dylikt för användarna. Skulle du ge din bankomatkod till killen i kiosken bredvid bankomaten för att hjälpa dig minnas det också? En version av programmet utnyttjar en läcka i ActiveX och installerar sig självt utan att du vet om det via vissa oseriösa webbsidor, på misstänkt samma sätt som viruset BadTrans.
 
Det finns ett suveränt gratisprogram som heter Ad-Aware (inte att förväxla med adware som också är ett av dessa eländesprogram) som upptäcker dessa hopplösa spionprogram. Finns att tanka hem på http://www.lavasoftusa.com/.
 
Osynliga är dom och hur lite man än tror sig ha sådant här skräp i sin dator så kan jag nästan garantera att alla kommer hitta något i sin dator!
 
Mvh
Jill Raneryd

2002-10-05, 22:56
Svar #23

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Hej igen!
 
Kom just på att ett väldigt enkelt knep att se om du drabbats av ett av dessa Spyware är att kolla foljande:
 
Alexa, zBubbles -Titta under verktyg-menyn i Internet Explorer, finns alternativet Visa relaterade länkar eller liknande är du iakttagen av Alexa. Alexa och zBubbles loggar adresser och söksträngar till sidorna du besöker. Alexa följer med Internet Explorer om man inte uttryckligen väljer bort det.
 
 
Mvh
Jill igen!

2002-10-05, 23:08
Svar #24

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej Peter. Ja, det verkar som om jag fått viruset på min dator. Det hette Tanatos.Virusprogrammet gav det meddelandet om namnet på viruset. De som fått viruset av mig, har inte fått det med mig som avsändare utan med Lars-Åke Andersson. Han finns med i min adressbok och han har inte mina vänner i sin. Jag fanns med i hans. Alla i hans adressbok har fått detta virus med honom som avsändare. Sedan undrar jag i alla fall om det stämmer det du säger. Även om man har dagsfärskt antivirusskydd, så kan ett virus angripa och ta sig in i din dator. Mitt antivrusprogram sa till direkt, det stämmer. Men när jag skulle scanna efter viruset, försvann ikonen för detta samt ikonen för brandväggen. Jag letade upp scanningsprogrammet men scanningen stängdes hela tiden av. Brandväggen var även den borta. Orsaken till att viruset installerades var, enligt kunniga vänner, en säkerhetslucka i Out-look Express. Jag behövde inte öppna e-mailet, det tog sig in ändå. Jag hade inte heller uppdaterat Windows nyligen. Mitt antivirusprogram lyckades inte som tidigare, ta bort detta virus.
Lärorik diskussion, som jag gärna tar del av och ser som en uppgradering av mina kunskaper. Hör gärna av dig igen Peter. Jag är trots allt nybörjare men med kunniga vänner.
Mvh,
AnnBritt

2002-10-05, 23:18
Svar #25

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Jill, ja dessa spyware är ett gissel. Kan verkligen också rekommendera programmet Ad-Aware som säkert rensar din dator från dessa oönskade program. Ofta får man in dem när man laddar ner program som är freeware eller shareware, program som ofta är nyttiga i sig men i smyg också installerar dessa spyware på datorn.
 
Men kan verkligen Alexa klassas som spyware, när tydligen Microsoft installerar det som standard? Jag har som säkert de allra flesta detta menyval under Verktyg (har aldrig använt det förrän nu, när jag testade det) och jag tror inte Ad-Aware tar bort det, eller?

2002-10-06, 02:11
Svar #26

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Jodå, Ad-Aware tar bort Alexa och du vet väl hur bra Microsoft är på vissa grenar *ler ironiskt* Finns väl inget som släpper in så mycket virus som Outlook?? Mycket av texten jag skrivit ovan har jag citerat från en väldigt bra sida vad gäller dessa program och själv tog jag också bort Alexa efter att ha läst detta. Självklart får man ju ta allt med en nypa salt men när det gäller detta gissel så känner i alla fall jag att det är bättre att ta det säkra före det osäkra! Många har ju också fått för sig att Hotbar är lite roligt. Man kan ju lägga till snygga bakgrundsbilder mm i mail men oj vilket elände detta program ställer till med...värre än någon kunde tro antar jag! Men det är som du säger....vill man bli av med detta så installera Ad-aware....snabbt  
 
Adressen dit ALLA bör gå och läsa om dessa SPYARE..
http://maxmagnusnorman.com/spyware.shtml
 
Hälsningar
Jill

2002-10-07, 09:24
Svar #27

Kent Olausson

Hej  
Jag fick i fredags ett mail med en bifogad fil som mittantivirusprogram omedelbart varnade för och satte i karantän. Filen var smittad med buggbear viruset. Namnet på filen som sattes i karantän var släktf.zip.scr  därav drar jag slutsattsen att filen kom från någon släktforskare, men nu undrar jag hur ser jag vem som skickat meilet i outlock syns inget.  
Jag använder Norton Antivirus 2002.
mvh
Kent

2002-10-07, 11:37
Svar #28

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Kent! Det filnamnet är bara ett av de som viruset (masken) slumpvis plockar med sig ur en smittad dator, om jag förstått saken rätt. Jag har också fått just den flera gånger (men även bilagor med andra namn - antivirusprogrammet jobbar för fullt varje gång man öppnar mejlen). Men eftersom inget mejl förklarat att någon skickar en zippad släkt-fil till mig så förutsätter jag att den inte varit avsedd för mig, utan att det är en virus-fil som avsändaren inte avsiktligt skickat och som inte innehåller någon information avsedd för mig (även om det heter något som intresserar mig).
 
Med vänliga hälsningar,
Eva peppar, peppar Dahlberg

2002-10-07, 11:41
Svar #29

Bo Johansson

Om spyware:
 
Obs att man bör scanna sin dator med Adaware ofta, och speciellt efter att man använt Windows Update.
Jag upptäckte idag att Microsoft snikit in Alexa i senaste uppgraderingen av MS Internet Explorer, så nu har jag fått radera det (Alexa alltså) igen.
 
// Bo Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna