ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-17  (läst 3092 gånger)

2002-04-30, 06:55
läst 3092 gånger

Lena Idebrant

Hej! jag undrar hur man gör för att slänga ett mail utan att klicka på det? för så fort jag klickar på medelande så får jag virusvarning, och har då lagt det i karantän.  
MVH: Lena

2002-04-30, 08:55
Svar #1

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Vad du ska undvika är dubbel-klicka på det, för då öppnas det, och det vill du säkert inte! På ett eller annat sätt måste du markera mailet där det ligger i din Inkorg. (Du kan också ha ett antivirus-program som automatiskt slänger alla mail som det upptäcker innehåller virus.) Men om du sköter det manuellt, så får du antingen enkel-klicka på mailet, eller också ställa dig på mailet ovanför i din lista och gå neråt med piltangenten, eller på det under och gå uppåt. När du har det infekterade mailet markerat så skickar du det helt enkelt till papperskorgen. (Töm sedan gärna papperskorgen, eller åtminstone släng det infekterade mailet.)
Det är bara bra att du får virusvarning, för det visar ju att ditt virus-skydd fungerar, åtminstone i viss utsträckning. Oftast (alltid?), i samband med en virusvarning, så får man valmöjligheten att kasta filen/mailet som innehåller virus, en möjlighet som man nog bör utnyttja!
 
Hälsningar
Mikael

2002-04-30, 10:10
Svar #2

Utloggad Lena Mårtenson Tingstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2020-04-16, 10:18
    • Visa profil
Just nu grasserar en variant av det sen i höstas existerande viruset Klez. Det lägger in slumpmässig ärenderad (bl a A very funny game) och kan komma från en känd adress, fast det egentligen är någon okänd som skickat det. Viruset plockar nämligen upp andras epostadresser och använder dem slumpmässigt.
 
Läs om viruset på exemepelvis f-secures sida där det även finns ett verktyg för att ta bort smittan från sin dator om man drabbats.

2002-04-30, 11:15
Svar #3

Lena Idebrant

Det virus jag haft problem med heter W.32.klez.gen@mm.Jag har Norton antivirus, och vist det varnar men då är det ju redan försent, det står att det ligger i en fil som jag använder.
Om jag gör som det står här åvan, klickar och dra det till papperskorgen är det ingen risk att det smittar något annat då? Kan jag dra det till Borttaget mappen?
MVH:Lena

2002-04-30, 15:49
Svar #4

Barbro Lunsjö

Ett obekant brev i Outlook Express går inte att klicka bort. Ett meddelande kommer i stället som lyder:Msimn (rubrik) Programmet har utfört en förbjuden åtgärd och kommer att avslutas. Kontakta återförsäljaren för programmet om problemet består. När jag klickar bort meddelandet ligger det obekanta brevet kvar och proceduren upprepas. Avsändare är martha.sofie. th... Titeln på brevet är Sos!
Hur ska jag bli av med eländet? Är det ett virus?

2002-04-30, 18:38
Svar #5

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Barbro,
 
Det finns meddelanden som inte går att få bort genom att högerklicka på dem.
Du får gå en annan väg istället. Gå över till lokala mappar, gå sedan upp till redigera, sedan sök, sedan meddelande. Se till att det står inkorgen i sök i. Där skriver du, under från, den adress meddelandet kommer från. När det kommer upp där kan du högerklicka ock sedan ta bort.
 
Det är lite omständigt, men på detta sätt kan man ta bort dessa fruktansvärda e-mail.

2002-04-30, 21:21
Svar #6

Svanhild nemorin

Hej,
För några dagar sedan fick jag ett majl från webmaster,utan rubrik och utan innehåll.Ett blankt majl,men på 147k.Jag tok bort det och tömde papperskorgen. Dagen efter får jag ett meddelande från postmaster om att majlen som jag har skickat(också på 147k)inte kan levereras därför att bilagan är själve majlet.
Jag använder Hotmail.Har scannad datorn och den är virusfri. Kan det ändå vara ett virus?

2002-05-03, 10:23
Svar #7

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej!
Fick just ett mail med rubriken Zackris Klingberg. Mailet innehöll en bilaga som jag givetvis INTE öppnande. Däremot öppnade jag meddelandet som i sin tur automatiskt sparade något på min hårddisk. Nu kör jag virus scan och har alla .exe-filer infekterade med PE_ELKERN.D
 
Dessutom verkar detta virus ha slagit ut min Norton Anti-Virus. När jag försöker köra detta program så avslutas det direkt och filen som borde innehålla alla virusdefinitioner verkar saknas.
 
Jag kör nu istället HouseCall över nätet som hittar alla dessa infekterade filer. Jag valde Auto Clean vilket verkar fungera eftersom HouseCall hittar dessa och dessutom skriver Clean OK. Just nu har den hittat 223 filer som var infekterade.
 
Har någon annan råkat ut för detta och i så fall, måste jag göra något mer för att bli av med detta elände?
 
Mvh - Mats Högberg

2002-05-03, 11:15
Svar #8

Utloggad Lena Mårtenson Tingstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2020-04-16, 10:18
    • Visa profil
Elkern är just det klez-virus jag nämnde högre upp. Det finns i dagsläget i versioner a-h. På http://www.f-secure.se/virus/virusinfo.asp?Namn=Klez.H finns en länk till ett klezrensarverktyg och det finns dessutom på huvudsidan om klez-viruset andra verktyg beroende på vilken version man smittats av.
 
Det här viruset kan dessutom enbart slå ut IE-Outlook kombinationer som inte uppdaterats med senaste servicepaketet från MicroSoft. Jag rekommenderar å det varmaste alla att då och då gå till http://windowsupdate.microsoft.com/ där man får hjälp att kontinuerligt uppgradera sitt windows för att stänga igen hål som virusen använder.

2002-05-03, 19:32
Svar #9

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej igen!
Vill bara varna alla för vad jag råkat ut för (se ovan). Hittills har jag dumt nog trott att man måste dubbelklicka på en bilaga för att bli smittad av virus men nu räcker det alltså med att öppna ett mejl.
 
Jag har Norton Antivirus 2001 och uppdaterar virusdefinitionerna minst en gång i veckan. Ändå blev jag smittad med PE_ELKERN.D samt KLEZ.H genom att endast öppna ett mejl. Norton varnade inte när mejlet kom ej heller när jag öppnade det.
 
Alla exe-filer smittades och jag håller fortfarande på att rensa upp. Dessutom förstördes Norton Antivirus. När jag försökte ladda ned fix-program som var i zip-format upptäckte jag dessutom att WinZip var utslaget. Alltså kunde jag inte öppna programmen för att fixa problemet.
 
Jag fick till slut använda en annan dator och ladda ned och spara dessa fix-program på diskett för att sen försöka rensa min egen dator. Fix-programmen går fortfarande.
 
Jag försökte se vilket program eller vilken process som var aktiv och förmodligen skapade all denna oreda. Det verkade som om det var ett program kallat winkkqq.exe  Är det någon som vet vad det programmet har för funktion?
 
Mvh - Mats Högberg

2002-05-03, 20:15
Svar #10

Utloggad Lena Mårtenson Tingstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2020-04-16, 10:18
    • Visa profil
Citerat från f-secures hemsida om Klez-viruset:
 
1. Masken installerar sig själv till Windows systemkatalog som en WINKxxxx.EXE fil. xxxx kan vara 2-3 slumpmässigt valda bokstäver. Masken skapar en autostartnyckel i Registret för sin fil.
 
Troligtvis är det alltså själva virusprogrammet som är winkkqq.exe på din dator. Det finns ganska många sidor om klez olika varianter på antivirusprogrammens siter, du kan ju försöka hitta där de effekter som det fått på din dator och jämföra med de olika fallen de har.

2002-05-03, 21:05
Svar #11

birgitta

Mats Högberg
 
Har du valt att Norton skall kolla dina mail? Annars gör du detta under Options -> E-mailProtection -> Klicka i rutan Enable E-mail protection. Kolla så att rutan i Protected E-mail clients är förbockad för det e-mailprogram som du använder. För eventuella Incredimail användare kan jag tipsa om hur man skyddar sina mail mot virus. Detta gäller användare av Norton Antivirus.  
 
MVH
 
Birgitta Ohlsson

2002-05-03, 21:35
Svar #12

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej Lena och Birgitta,
Tack för tipsen!
Jo Birgitta, jag har alltid haft valen för full säkerhet med Norton d.v.s. eMail protection etc. Jag kan tillägga att jag säkert mottagit minst 100 mail med virus under de år jag använt internet (började redan med MSN innan internet fanns) men jag har ALDRIG tidigare blivit smittad på detta sätt. Därför tycker jag att det är extra otäckt och försmädligt.
Mvh - Mats Högberg

2002-05-03, 21:55
Svar #13

birgitta

Mats Högberg
 
Ok, Jag har också fått en del virussmittade mail men då har Norton faktiskt alltid varnat för detta, därför trodde jag att du kanske inte hade valt E-mailprotection. Det är som du säger att det är både otäckt och försmädligt när man har skyddat sig på alla sätt och vis och ändå blir smittad. Hoppas det ordnar till sig för dig.
 
MVH
 
Birgitta

2002-05-03, 22:07
Svar #14

birgitta

Mats Högberg
 
Jag glömde en sak. Jag kommer ihåg att jag läste några inlägg här på forumet för ett tag sedan att användare av Outlook 5 blev smittade av virus även om de inte öppnade några bifogade filer. Det var någon säkerhetsmiss eller inställning i programmet som gjorde att man blev smittad, detta skulle visst vara fixat på version 6. Är det så att du har Outlook version 5 så kan det ju vara anledningen till virussmittan. Själv använder jag Eudora.
 
MVH
 
Birgitta

2002-05-03, 22:18
Svar #15

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej igen!
Jo, jag har Internet Explorer 5 så jag ska uppgradera nu till 6.
FRÅGA: HouseCall som scannar och rensar alla exe-filer från PE_ELKERN.D och fortfarande håller på (6 timmar nu) kommer att avslutas med alternativet DELETE FILES. Vad bör jag göra? Om jag trycker på DELETE tas då alla filer bort eller endast viruset?  Om alla filer tas bort måste jag väl installera om hela Windows, eller?  Kan inte utläsa detta i beskrivningen.
 
Mvh - Mats Högberg

2002-05-03, 23:49
Svar #16

birgitta

Mats Högberg
 
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med HouseCall för jag känner inte till det programmet. Kanske finns det någon annan här på forumet som gör det? Kollade på HouseCalls hemsidas FAQ och hittade bara detta om man hittar virus: HouseCall found a virus. Now what do I do?
You may click on the name of the virus displayed by HouseCall to learn more about the virus. There are also options for you to attempt to clean the virus. Or you can delete the infected file.
 
Vet inte om det hjälper dig något?
 
MVH
 
Birgitta

2002-05-04, 10:44
Svar #17

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
En sista fråga:
Efter att ha kört HouseCall och fått besked om att alla filer blev Clean OK utom några enstaka som jag då tog bort (DELETE) har jag installerat trial-versionen av PC-cillin 2002.
 
Jag har kört en komplett scan med detta program som hittat 8 program med PE_ELKERN.D som ej gick att fixa. Programmet har då lagt dessa 8 i karantän.
 
Andra gången jag kör PC-cillin 2002 säger den att allt är OK vilket gör att jag nu tror jag blivit av med alla virus.
 
För att kolla på ytterligare ett sätt körde jag HouseCall över nätet en gång till och ser till min förvåning att alla de filer som nämndes som infekterade vid första körningen igår och blev fixade med Clean OK kommer ut igen med samma resultat. Vad beror nu detta på? Någon som vet?
Mvh - Mats Högberg

2002-05-04, 23:26
Svar #18

Solveig Qvarnström

Om man kör den här sidan får man veta om man har  det senaste eländet. http://securityresponse.symantec.com/avcenter/FixKlez.com

2002-05-06, 18:34
Svar #19

Dag Brodin

Noen kommentarer; Det var ille at også hotmailbrukere kan bli infisert ! Ang. Norton er det best å ha 2002 versjonen, det oppdaterer seg selv. En gang i uken er for sjelden !
Ang slette ulest mail; Gå til Rediger - Merk alt - delete , og så rediger -  tøm mappen slettede elementer. Til sist - det er synd at mediene ikke er tidligere ute med å advare mot nye virus. Dette er en slags krig tross alt. Jeg leste  at han som lagde Melissa-viruset ble dømt til fengsel og høye bøter.

2002-05-07, 13:25
Svar #20

Lotta Nordin (Lotta)

Se upp!
Nu kommer viruset Klez via ebrev som varnar för Klez E! Rubriken var en varning för viruset ifråga och den bifogade filen innehöll W32.Klez.gen@mm (en variant av viruset). Virusfilen hette href.bat.  
 
Mvh//
Lotta

2002-05-07, 20:47
Svar #21

Utloggad Björn Groth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-08-16, 22:02
    • Visa profil
Håller med föregående talare.
Har fått två mail denna vecka med detta virus. Men klarat mig tack vare gott skydd.
Det var två för mig okända avsändare. Jag lyckades dock knyta dom till en bekant, som inte märkt någonting.
Ang. filmanm så var det olika namn på dom.
Rekomenderar SYMANTECS hemsida för mer info.
www.symantec.com/region/se.
Lycka till.

2002-05-08, 00:02
Svar #22

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Slutrapport!
HouseCall är förädiskt. Det scannar igenom alla fler och säger på  varje fil CleanOK men det stämmer INTE. Det enda den verkar göra är att tala om att det GÅR att återställa filen med PC-cillin men filen ligger kvar med PE_ELKERN.D
 
Är nu virus-fri men det tog två dagar. Lyckades till slut med Norton Anti-virus 2001 återställa alla filer som blev smittade. Det var totalt mer är 1.000 filer och det enda prgram som jag fick installera om var Word 2000 (dock ej Excel, PowerPoint etc.)
 
Till sist bara meddela att även Norton Anti-virus 2001 kan ställas in så att uppdatering sker automatiskt. Dessutom rekommenderar jag vad Lena Tingstam nämner ovan, d.v.s. att uppdatera MS-produkterna från sidan http://windowsupdate.microsoft.com/  
 
Man kan där ladda ned en rutin som kollar av när en kritisk uppdateringen finns tillgänglig.
 
Mvh - Mats Högberg

2002-05-14, 21:41
Svar #23

Ingrid Wikberg

>HJÄLP! Jag fick mail från en kompis i USA som skriver att hon fått ett virus, som hennes MacAFFEE anti virus program inte klarat av att ta bort. Viruset heter jdbgmgr.exe  och även Norton  missade det påstod hon sig ha fått veta och påstod vidare att viruset  ligger stilla i 14 dagar innan det börjar förstöra datorsystemet! (?)
Det sänds vidare via adressboken i mailprogrammet.
För att ta bort detta ska man:
1. gå in via START och SÖK till filer & mappar
2. i frågerutan skriva namnet jdbgmgr.exe och kolla så att man söker på C:drive
3. klicka på sök nu
4. viruset har en liten björn-icon med namnet jdbgmgr.exe  MAN SKA INTE ÖPPNA DEN!
5. Högerklicka på iconen och deleta
6 den hamnar i papperskorgen och man ska då även tömma den.
 
Detta har jag gjort! MEN var det rätt? Fick ju upp en not om att det var ett program som behövdes ( vet ej för vad) så nu undrar jag....
 
Var detta en luring som min kompis också gått på?
Ska jag installera programmet igen?
 
Usch vad trött jag blir på dessa virus; har haft en omgång under en veckas tid då det ramlat in varje dag på min Telia e-mailadress ; och jag har fått köra virusprogrammet  varje dag. Tycker det känns osäkert.
Ska man behöva ominstallera eller räcker det med uppdatering av alla program?

2002-05-14, 21:51
Svar #24

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Ingrid! Det är INTE ett virus! Det är en hoax - en falsk virusvarning. Tro aldrig på mejl som säger att de kända antivrusprogrammen inte hittar ett virus. Står det dessutom att du ska skicka det till alla du känner  - så gör för guds skull inte det, för då är det ett säkert tecken på att det är en falsk virusvarning.  
 
Just nu verkar dessa hoax cirkulera väldigt mycket, jag får dem på alla listor jag är med.
 
Läs på t.ex. F-secures hemsida www.f-secure.se om hoax, särskilt om detta.
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

2002-05-14, 21:55
Svar #25

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Jag håller helt med Ingrid. Du behöver inte göra någonting mer än att döda brevet du fick. Den lilla björnen är faktiskt en helt legal funktion i Windows som du lockat fram.
Hälsningar
Stig

2002-05-15, 07:25
Svar #26

Ingrid Wikberg

OJ då, jag hade redan tagit bort den lilla björnen, så då får jag alltså installera en uppdaterad version av Internet Explorer. Typiskt: man bör fråga först - agera sedan man fått ett klokt svar!
Men tack Eva och Stig för responsen!
mvh, Ingrid

2002-05-15, 09:01
Svar #27

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Ingrid
Du skriver att du får köra virusprogrammet ofta. Vet inte vad för program du har men de flesta startar automatiskt och ligger sedan i bakgrunden och kollar allt automatiskt
Hälsningar
Stig

2002-05-17, 19:06
Svar #28

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Hej!
Fick ett brev igår från min internetleverantör (Telia), att från mitt internetkonto har försök gjorts att göra intång i en annan dator!  Jag blev givetvis bestört då jag varken har kunskapen om hur man gör eller avsikten att göra det.Någon har via min dator försökt ta sig in i någon annans. Ringde då till Telia-supporten och vi kom fram till att jag har fått något som kallas för trojansk häst i datorn, troligtvis på köpet när en av mina tonårsdöttrar skulle ladda hem något litet spel för ca 3 veckor sedan, men misslyckades med det. I och med det har det börja komma upp en rad irriterande reklamrutor för allt möjligt jox. Då jag ser att många av Er verkar vara duktiga på data, frågar jag: Hur blir jag av med denna smörja?? Supporten föreslog att tömma hela hårddisken (suck), men är inte det mer våld än nöden kräver?? Incidenten ovan hände 27/4 och har inte hänt sedan dess, tydligen. Jag har inte bredband så förhoppningsvis är jag inte så attraktiv trots allt, personen som har gått in i min dator kan ju inte operera utom när jag själv är uppkopplad och det är ju lite sporadiskt.
Jag kan samtidigt meddela att jag varit så urbota enfaldig att jag inte har haft något virusprogram el. dylikt.
Någon vänlig själ som har några goda råd för att ta bort det här?
Vill också nämna att ingenting i min dator har blivit ändrat eller på något vis förstört.  (Än).
 
MvH
 
Peter Borg

2002-05-17, 19:35
Svar #29

Utloggad Lena Mårtenson Tingstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2020-04-16, 10:18
    • Visa profil
Hej Peter!
 
Det är naturligtvis obehagligt att ha en trojan i datorn, men jag tycker nog att Telia-supporten tog i onödigt mycket genom att föreslå en totalrensning av hårddisken.
 
Symantec har en onlineversion för att scanna hårddisken och se om det finns virus på den. Du hittar den på deras säkerhetssidor.
När man väl vet vilken sorts trojan det är, kan man också ladda hem rensningsverktyg från deras sidor.
 
Sen kanske det är id? att ladda hem ett virusprogram t ex Panda som är ett sharewareprogram du kan prova först och köpa sen om du tycker det är bra.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna