ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-08-12  (läst 2386 gånger)

2001-08-05, 16:38
läst 2386 gånger

Karl-Erik Alm (Kea)

Hej Carola !
 
Har Du kollat den inställningen som jag nämnde den 3/8 kl. 18.13
Om någon vill kommentera den, om det hjälper något är det en bit på vägen, kanske Håkan Skogsjö vill göra en kommentar.
 
Mvh/Karl-Erik

2001-08-05, 16:57
Svar #1

Carola Ulups

Hej
 
Jörgen,
Enligt Telia rör det sig om en privarperson. Förmodligen kan någon ha kommit över hennes användarnamn och lösenord och därigenom kunna sprida virus.
Karl-Erik,
Tyvärr har jag inte gjort den inställningen nu då jag inte är hemma utan kör med en bärbar som tillhör mitt arbete. Testar det när jag kommer hem på min dator.
 
MVH
Carola

2001-08-05, 20:34
Svar #2

Magnus Falkman

Hej!
 
Vill komma med en lite kommentar.
 
Citat: Även om det är möjligt att göra en agent som snappar upp e-post adresser via hemsidor så håller jag nog med dig, den metoden lär tillhöra undantagen.
 
Metoden är ganska vanlig, dessvärre. Att göra ett program som söker igenom html-sidor efter e-postadresser, och sedan lagrar dessa i en textfil, är relativt enkelt och kräver inte några större kunskaper för en programmerare.
 
Denna metod används av många mindre seriösa skräp-företag. Det är av den anledningen man kan få så pass mycket spam i sin e-postlåda.  
 
Att någon skulle sända e-post till påhittade e-postdresser är inte troligt. Även om det är enkelt att sända e-post, så är det nog ingen som sänder e-post till addresser som den inte vet finns. De e-post som då inte kommer fram till någon brevlåda, sänds då tillbaka till servern, tillsammans med ett meddelande om att adressen inte kunde nås. Att få tillbaka en massa e-post i tusentals tar en hel del kraft av servern, och jag tror inte att många arbetar på det viset.
 
Ett annat problem att uppmärksamma är e-postprogrammet Outlook.  
Många virus som sänder vidare virussmittad e-post till personer ur en användares adressbok, kan göra detta pga av att personen använder Outlook.  
 
Skulle personen istället exempelvis ha använt HotMail, eller någon annan e-post tjänst, så hade virus av detta slag inte kunnat vidaresända någon person ur användarens adressbok. Detta för att HotMail och andra liknande e-post tjänster, är uppbyggda på ett helt annat sätt än Outlook.
 
HotMail och andra e-posttjänster har ofta automatisk funktioner som scannar igenom e-posten och dess bilagor efter virus. Detta gör att om man använder en e-posttjänst som exempelvis HotMail, så minskas chansen för att man skall drabbas av ett virus, och att det skall sändas vidare till andra personer.
 
Mvh,
Magnus

2001-08-05, 20:53
Svar #3

Karl-Erik Alm (Kea)

Hej Magnus !
 
I så fall skulle min dator vara smittad, för jag använder Outlook.
Se mitt inlägg den 3/8 kl. 18.13
 
Mvh/Karl-Erik

2001-08-05, 21:34
Svar #4

Knut Henriksson (Knutte)

Hej  
 
Fick ett e-brev 08-03 från Britt Norman med rubriken  Facit till renovering med en Exel bilaga.
Vilken typ av virus kan vara bifogad?

2001-08-05, 21:44
Svar #5

Utloggad Agneta Rung

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2015-07-18, 16:39
    • Visa profil
Hej Karl-Erik!
 
Magnus menar inte att din dator lättare blir smittad för att du har Outlook. Däremot underlättar Outlooks adressbok för viruset att sprida sig vidare FRÅN en smittad dator.
 
Knut, det är säkerligen SIRCAM du fått från Britt Norman. Kasta bort det utan att öppna bilagan!
 
Mvh
Agneta
 
PS Jag har fått SIRCAM-viruset från ett flertal för mig okända personer. En del av namnen känner jag igen från Anbytarforum och viruset har med största sannolikhet hittat min adress på de web-sidor dessa människor besökt.

2001-08-05, 21:57
Svar #6

Karl-Erik Alm (Kea)

Hej Agneta !
 
Givetvis är min dator icke smittad, har sänt 2 st e-post idag.
Men då kanske jag har en inställning av säkerheten rätt, Hög säkerhet på Internet-Zonen innebär uteslutning av e-post som kan vara till skada för datorn.
 
Mvh/Karl-Erik

2001-08-05, 22:49
Svar #7

Essan Gradhman

Carola!
Det är själva uppräkningen av vad filerna heter som jag reagerar mot, det är ju så många olika så vem ska kunna hålla ordning på alla dessa.  
Alla vet nu om detta virus och får skydda sig på valfritt sätt.Håkan Skogsjös råd är genomtänkta och bra...följ dom!
Du skriver också att du inte förstår vad jag menar...är det attachfiler du hänger upp dig på så är det detsamma som bilaga. Nå´t annat ska väl knappast vara svårförståeligt eller...??

2001-08-05, 23:07
Svar #8

Eva Dahlberg

Hej ! Jag måste få säga att jag hela tiden - med få undantag - på Anbytarforum skrivit ut min e-postadress (jag är inte så väldigt aktiv som en del andra, men skriver med jämna mellanrum under flera år). Jag har hittills inte fått något e-brev med ett virus som kan härledas härifrån (peppar, peppar - det är väl som att säga att man aldrig är sjuk från jobbet, så blir man sjuk på semestern ...). Det förekommer då och då att det kommer ett virusmejl, men då har adressen kidnappats hos någon av de som har min adress från de olika e-postlistor jag är med på (det ser ut som om brevet kommer från en bekant på listan och genom listan).
 
Misstänksamhet (eller sunt förnuft?), virusprogram (med uppdatering och genomsökning ofta), backups, m.m löser en del för egen del, men man har ju trots det svårt att hindra att andra som av någon anledning har en e-mejladress i datorn får ett virus och fullständigt oavsiktligt och sig själva ovetande skickar virus-mejl till en. Det är alltså inte något BN gör med flit eller med vilje, och hon och andra skulle kanske inte hängas ut här för den saken. Hon läser kanske inte denna diskussionen.
 
BN har skrivit en hel del inlägg på forumet (från 1999 t.o.m. juli 2001), men det är ganska många med samma namn i telefonkatalogen så det är svårt att vet vem det är och ringa henne eftersom det tydligen inte fungerar att mejla (genom att använda funktionen sök på författare här har jag ändå lyckats hitta ett telefonnummer. Du kan ju mejla mig Carola om du vill ha det !). Hon läser som sagt kanske inte denna diskussionen, så jag lägger ett meddelande till henne där hon senast ? postade.
 
Jag måste också säga att jag hittills inte heller har dragit mig för att ange min epostadress, både här och i olika nyhetsgrupper, man får lite oönskad post, men det får jag ju i den fysiska brevlådan också (smile). Men man kunde ju önska att virus-kreatörerna ägnade sin påhittighet till något annat!
mvh, Eva Dahlberg

2001-08-05, 23:16
Svar #9

Eva Dahlberg

PS Angående BN och de upprepade virus-mejlen och den fulla brevlådan. Om det är så att hennes dator har kraschat, pga viruset, och hon f.n. inte har tillgång till den - kan det vara orsaken till att hon inte kan läsa sina mejl. Men kan datorn (e-postprogrammet?) fortsätta skicka ut mejl ändå? Jag kan en del, men är inte så väldans teknisk ...
mvh ; Eva

2001-08-06, 04:11
Svar #10

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej!
 
Sircam har en egen SMTP-motor. Det sänder alltså e-post utan att använda det e-postprogram som finns i en smittad dator. Användaren märker inte att e-posten sänds. Datorn kraschar oftast inte av på grund av Sircam, så spridningen kan pågå länge. Detta virus klarar sig bra utan adressböcker, det plockar helt enkelt e-postadresser från exempelvis html-sidor som finns i de kataloger där temporära internetfiler lagras.
 
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2001-08-06, 04:20
Svar #11

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej!
 
Ett tillägg:
 
Det skulle inte förvåna mig om Sircam använder en e-postadress som det hittat på en html-sida som avsändare.
 
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2001-08-06, 09:02
Svar #12

Carola Ulups

Hej igen!
Essan, det var ditt nu får det vara nog som jag reagerade emot. Men glöm det nu. Jag tror inte heller att den som har en smittad dator sänder ut något i med vilje. Varför jag vill ha tag i Britt Norman är endast för att hon ska veta att hennes dator är smittad. Kan ju annars orsaka en massa onödigt med andras datorer. Alla kanske inte tänker sig för utan öppnar dessa bifogade filer och då är det kört. Inte bara för den som öppnat det utan även för andra som finns i adressboken. (eller hur den nu gör) Jag är inte heller så väldigt påläst i detta med virus osv. men jag vill inte själv bli smittad och jag vill inte heller sprida det vidare. Sen vet man ju att dessa virus hittar på lite av varje så inte är det fel att gå ut med virusvarning eller att fråga sig fram ibland. Sen till Karl-Erik, jag glömde tacka dig för ditt förslag. Som sagt så skall jag kolla den inställningen när jag kommer hem. Genom denna diskussion här och genom att fråga andra vänner så har jag nu fått lite mer på fötterna ang. virus. Jag skriver inte så mycket här som kanske vissa andra gör men då måste alltså inte min adress finnas i den smittade datorns adressbok för att skicka ett till mig? Enligt mitt antivirusprogram så stod det Troj Sircam.A. En liten fråga till om det går bra, vad står A för?
 
MVH
Carola

2001-08-06, 09:08
Svar #13

Håkan Asplund

Hej!
Jag har nu drabbats av tre försök via e-post. Två från BN samt igår ett från Bengt Carlsson.
I Outlook Express finns det en fiffig inställning under Verktyg - Regler för meddelanden - E-post.
Genom denna kan man ställa in villkor för sina inkommande mail. T. ex. kan markera villkoren för din regel med: Där raden från innehåller....  . Man markerar sedan åtgärden för din regel: Ta bort det. I den tredje kan man skriva in de namn som skall blockeras. Hoppas jag inte krånglar till det i min beskrivning. Hitills har det fungerat bra.
 
MVH Håkan

2001-08-06, 13:23
Svar #14

Essan Gradhman

Carola  
Jag skrev aldrig nu är det nog...jag skrev att det gick till överdrift!! Inte heller har jag skrivit ett enda ord om BN.  
Tyvärr märker jag gång på gång att folk läser en hel del mellan raderna. Svara istället på det som står skrivet och inte något annat.
Snart törs man inte skriva annat än efterlysningar i detta forum.

2001-08-06, 15:42
Svar #15

Carola Ulups

Hej Essan!
 
Ber om ursäkt om jag skrev fel. Det var bara det att jag reagerade mot din första mening. Jag har inte heller skrivit något om att du har nämnt BN. Ett missförstånd helt enkelt. Jag har bara från början undrat om någon annan fått detta från BN. Vilket det också är. Jag tycker det är tråkigt när folk missförstår varann och en diskussion urartar. Det enda jag har varit ute efter är att försöka få tag på BN och tala om för henne att hennes dator sprider virus. Inget annat. BN gör det säkerligen inte medvetet men det tråkiga är att det kan bli så mycket förstört för andra som får in detta virus i sin dator. Sen tycker inte jag att det finns några dumma frågor utan bara dumma svar. Alltid lär man sig något nytt. Kanske det är jag som ska dra mig ur denna diskussion nu. Jag är tacksam mot alla för den information jag fått från många om virus och det som hör till.
 
MVH
Carola

2001-08-08, 15:08
Svar #16

Utloggad Britt Norman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 12:28
    • Visa profil
Hej.
För ett par dag sedan blev jag uppmärksammad på att jag är efterlyst på den här sidan. Det tackar jag för. Jag har efter det följt anvisningarna här ovan och kört antivirusprogrammet för SIRCAM. För säkerhets skull ännu en gång idag och jag har då fått beskedet från min dator, att det inte finns något virus längre.
Jag var dum nog att öppna ett följebrev som kom från en person som jag tyckte jag kände igen. Jag fattade det som att det gällde släktforskning, och fick lite för bråttom att öppna utan att tänka mig för. Då blev det som det blev, men det visste jag inte då.
Carola Ullups, jag har inte och har aldrig haft din adress i min adressbok.
Jag ber om ursäkt för allt besvär och obehag till alla som har drabbats av mig och min dator. Det är inte mycket att komma med, men jag kan inte göra något mer.
Jag lovar att vara mer uppmärksam på inkommande e-post och inte öppna några följebrev utan att veta vad det rör sig om.
Med vänliga hälsningar
Britt Norman

2001-08-08, 17:12
Svar #17

Carola Ulups

Hej Britt!
 
Inte tror jag att någon här sprider virus medvetet. Varken du eller någon annan. Jag ville endast på något sätt få tag dig och meddela att du hade ett virus som du naturligtvis spred omedvetet. Du behöver inte alls be om ursäkt. Det är inte så lätt alla gånger när man får bifogade filer och som dessutom kanske kommer från någon man känner. Kan det kanske vare så att någon annan har ditt användarnamn och lösenord och på så sätt skickar det vidare till flera personer? Bara en tanke, jag vet bara inte hur det annars skulle kunna skicka iväg dessa virus. Kanske någon annan vet. Men som sagt inte tror jag att du eller någon annan med vilje skickar vidare virus. Kan nämna att jag idag ifrån Stena Line har fått en virusvarning ang. just Troj Sircam A. Tydligen något som härjar ute i cyberspace just nu.  
 
MVH
Carola

2001-08-08, 21:12
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hi! How are you?
 
Är det bara jag som tycker att detta börjar bli smått komiskt? Vilken känd släktforskare ska man idag få ett brev från med ett av släktforskarens större dokument påhängt? I send you this file in order to have your advice.
 
Jag tror jag fått fler virusbrev den senaste veckan än under fem år sammanlagt tidigare. Det positiva är väl att väldigt många kommer att vara väldigt mycket försiktigare nästa gång dom får bifogade filer per mail. Medvetandet ökar.
 
See you later. Thanks

2001-08-09, 12:20
Svar #19

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Jag har inte fått virus men fick däremot mail från någon med en server som råkat ut för samma sak som advokaten Rosengrens server, dvs att systemet skickar ut mail till höger och vänster och därtill bifogar helt vanliga dokument som finns upplagda på servern.
 
Jag fick en dams intressanta hembygdsforskning, trivsamt, men jag måste nog tillstå att jag tyckt det varit mer spännande med Dolf Lundgrens ekonomiska rapporter som Rosengrens server skickade ut......
 
Mvh
Lena A L

2001-08-09, 15:42
Svar #20

Utloggad Christer Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 12:18
    • Visa profil
    • www.lifeisfab.com
Jag har en del erfarenhet av virus och ADB-säkerhet och jag vill gärna framföra några synpunkter. 1.Alla måste ha uppdaterade antivirusprogram. 2.Se till att ni har en kopia av er dyrbara information, förslagsvis på zip-diskett och den skall inte sitta i datorn. 3. Med ökad användning av bredband bör också någon form av brandvägg finnas. 4. Var inte för snabb att faställa varifrån virus kommer.

2001-08-10, 02:50
Svar #21

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Så kom det då äntligen:
Hi! How are you?
I send you this file in order to have your advice.
Avsänt av Per Ahlqvist. Uppgavs handla om en Pontus någonting. Av mig omgående raderat. Om  Per Ahlqvist läser detta, var på din vakt och vidtag nödiga åtgärder. Hoppas att du och din dator inte drabbats alltför mycket.

2001-08-10, 08:00
Svar #22

Sofia Lundkvist

Hi! How are you? etc
 
Har fått det från både Britt Norman och Dag Eriksson...

2001-08-10, 09:29
Svar #23

Carola Ulups

Hej Sofia!
 
Har varit i telefonkontakt med Britt Norman och enligt henne så är hennes dator nu ren från virus. När fick du detta från Britt? Kan ju vara bra för Britt att veta om hennes dator fortfarande är smittad. Har du fått det nyss så kan jag ringa henne igen för hon vill säkert veta det i så fall.
 
MVH
Carola

2001-08-10, 12:00
Svar #24

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Har återigen fått Hi! How are you? från samme avsändare. Hans namn är dock Bengt Ahlqvist, inte Per Ahlqvist som jag skrev i mitt förra inlägg.

2001-08-10, 12:20
Svar #25

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag tycker inte vi ska berätta om alla som drabbats av Sircam. De har det nog tillräckligt jobbigt ändå. Om man vill kan man skicka ett mail tillbaka och berätta vad som hänt. Avsändarens namn och brevets titel (=ett av den drabbade personens privata dokument) finns det väl ingen anledning att hänga ut offentligt, det är ju inte det som är det viktiga för att identifiera ett virus.

2001-08-10, 12:28
Svar #26

Lotta Nordin (Lotta)

Om ni vill undvika att era privata dokument skickas iväg till utomstående vid en eventuell Sircam-infektion:
Rensa mappen Mina Dokument! Det är där Sircam hämtar dokumenten att skicka vidare.
 
Gör nya mappar och lägg över era filer i.
 
Mvh//
Lotta

2001-08-10, 13:15
Svar #27

Carola Ulups

Hej
 
Nej inte ska man hänga ut en person för att han/hon har ett virus som sprids vidare. Men när jag pratade med Britt så hade hon ingen aning om detta och var tacksam för att jag ringde henne då jag inte kunde nå henne per mejl. Men att följa Lottas ex. ovan låter inte dumt. Sen står det i min virusvarning Sircam A. När det är knäckt så kommer kanske B?
 
MVH
Carola

2001-08-10, 15:40
Svar #28

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Mina dokument använder jag själv nästan aldrig, men jag hade kunnat få skämmas riktigt rejält om jag hade drabbats av SIRCAM-viruset. Jag fick nämligen i något sammanhang det polisanmälda skämt-dokumentet i form av en fejkad blankett från Migrationsverket med väldiga rasistiska förtecken, och såg just att jag har den sk-ten kvar - i just Mina dokument.
 
Hi! How are you! och så vidare har jag totalt tappat räkningen på hur många gånger jag fått, men tyvärr har jag inte svarat avsändarna och varnat om att de fått virus mer än första gången. Får jag det fler gånger ska jag dock göra det.
 
De flesta gånger har nog avsändarna haft min e-postadress på Anbytarforum-sidor eller andra websidor i temp-filen, för det har varit mycket få adresser jag känt igen från egna tidigare mailkontakter.

2001-08-12, 23:28
Svar #29

Maria Necander Bohlin

Hej
 
Har just fått ett mail som börjar med Hi! How are you? Personen som jag fått mailet ifrån har fått ett mail av mig. Men nu till frågan: Jag har en nyuppdaterad version av antivirusprogrammet Innoculated IT och jag har ännu inte fått någon virusvarning. Är det så att viruset ligger i den fil som var medskickad mailet. Den har jag inte öppnat...har läst varningarna här på sidan.
 
Mvh Maria Necander Bohlin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna