ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-02  (läst 3299 gånger)

2000-12-19, 18:29
läst 3299 gånger

Bengt Svensson

Nu börjar det cirkulera ett nytt mail-virus!
det heter Navidad och kommer som en bifogad filNAVIDAD.EXE öppna inte filen kasta bort den, skulle ni ha råkat öppna filen så finns det hjälp på t.ex www.symantec.com
God-Jul
Bengt

2000-12-20, 00:24
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Den som vill hålla sig uppdaterad kring vilka nya virus som kommer bör kika på F-Secures sajt:
 
http://www.europe.datafellows.com/virus-info/
 
Där finns beskrivningar av virus, förklaringar till hur de fungerar och hur man blir kvitt dem om man skulle drabbas.
 
Grundregeln är att aldrig öppna mejlbilagor (attachments) från personer man inte känner, och om man litar på avsändaren ska man endast öppna bilagor som personen omnämner i mejlet att de följer med. Då är man vara relativt säker, men någon abslout garanti för att inte drabbas finns inte. När det gäller bilagor med filnamn som slutar på .exe ska man alltid vara synnerligen försiktig.

2000-12-23, 02:35
Svar #2

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Fast det farliga just med Navidad är att den skickar om ett brev man redan har fått, men med nya bilagor.
Så om man får 2 exemplar av ett brev från samma avsändare, bör man undvika att öppna bilagorna i det andra exemplaret.
 
Fast problemet gäller som så ofta mest Outlook-användare.
Ulf Berggren

2000-12-23, 12:19
Svar #3

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Det verkar finnas flera namnvarianter av NAVIDAD.
Samtliga är dock EXE-filer. Jag har också sett exempel då det endast kommer ett exemplar. Men i NOVELL GROUPWISE skickas det inte vidare.
 
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2000-12-27, 06:22
Svar #4

Bernhard Granholm (Bkvg)

Jag vill varna för ett virus man får när man laddar hem GenoPro.
Se mitt inlägg under denna rubrik

2001-02-27, 07:28
Svar #5

Utloggad Jan Lantz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Måste tyvärr varna alla som lägger ut sin e-mail adress här i anbytarforum.
 
Själv är jag väldigt försiktig med var jag lämnar ut min e-mail adress, men här i anbytarforum ansåg jag det vara en nödvändighet att lämna ut den vid olika inlägg i debatterna.
 
Efter det att jag gjort det så har jag nu 2 ggr på en månad fått VIRUS hem mailade till mig.
 
Tackar gudarna för att jag har ett suveränt virusskydd från McAffee, så att dessa virus blivit stoppade innan de kunnat sprida sig.
 
Jag vet att man inte ska öppna bifogade filer från adresser o.s.v. som man inte känner igen.
Men misstag sker.
 
Till alla här, med tanke på all den ovärderliga information vi förvarar på våra datorer, se till att ni har en backup på era uppgifter, se även till att ni har ett BRA virus skydd.
Om man tycker att virusskydd programmen är för dyra, så har många av våra data tidningar börjat skicka med ett program på sina CD skivor som heter  (tror jag) Inoculate.
Detta program har fått bra kritik det med.
Det är efter vad jag förstått gratis och man får även tillgång till uppdateringar av skyddet.
 
Och nu till dig som har skickat VIRUS till mig, du ska förstå att det inte hjälper om du ser till så att din mail adress ej följer mailet, det finna andra sätt att spåra ett mails väg till datorn.
VI ÄR DIG PÅ SPÅREN.
Så lilla vän skicka gärna ett virus till så vi kan ringa in dig ytterligare.
 
Tack för ordet/Janne

2001-02-27, 08:23
Svar #6

Carl Szabad (Carl)

En bra site för att testa om man har virus i datorn är www.antivirus.com. Där finns program som testar ens dator utan att man behöver installera det. Sådana kan annars ge problem i det dagliga arbetet om man har de igång kontinuerligt.

2001-02-27, 10:00
Svar #7

Utloggad Jan Lantz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej igen.
Jag håller med om att det är bra att denna sajt finns som kan kontrollera din dator, men om ett virus har kommit in i datorn så är det oftast (inte alltid) försent även om man hittar det via antivirus.com eller något virus program.
Det enda som gäller är så att säga att mota Olle i grind med ett ordentligt virus skydd installerat på datorn.
De virus skydd program som finns  i dag är så bra att de inte ska ge några problem i det dagliga arbetet.
Själv jobbar jag på en av Sveriges större industrier där vi använder datorerna väldigt mycket (i princip hela tiden) och det förekommer även mycket externa kontakter vilket gör att vi ständigt har ett virus skydds program gående i bakgrunden.
Kanske har jag haft tur men jag har aldrig haft några problem i mitt dagliga arbete trots ett ständigt vakande öga från virus skyddet.
Här på jobbet började vi med att använde DR Solomonsons virus skydd och när de gick samman med MC Affe så fortsatte vi med deras program.
Detta har gett oss ett så gott skydd att jag även hemma fixade en licens för det programmet.
 
Som sagt många av de nya virus som kommer är så förädiska att de inte bara infekterar din egen dator utan även sprider sig direkt till alla kontakter du har i din e-mail adress bok utan att du märker någonting innan det är försent.
 
Det är bättre att dessa virus avlivas i sin linda innnan de hinner sprida sig.
 
/Janne

2001-02-27, 10:12
Svar #8

Hans Ekesten

Janne!
Jag tror inte att någon här på anbytarforum medvetet skickat visrumail till andra forskare. Jag tror snarare att det är så att de själva drabbats utan att veta om det av sk. worms som sprider sig själva via adressböckerna. Det finns inte så många som klarar av att göra egna skadliga virus och kanske har jag förutfattade meningar om oss släktforskare man jag tror inte att många av oss skulle kunna tituleras data-hackers.
Jag har själv en gång fått virus från en kontakt här på anbytarforum och eftersom mitt antivirusprogram inte var uppdaterad så blev datorn angripen. Ingentin blev dock skadat eller förstört det enda problemet var att det tog lite tid i anspråk att bli av med det. Efter att jag rensat bort viruset så skickade jag ett mail till användaren och talade om att hans pc var drabbad av virus. han hade själv inte en aning om att så var fallet och var mycket tacksam för att jag berättade det för honom, jag hade ju också svaren på hur han skulle bli fri från det.
 
Jag tycker att vi ska utgå från att vi alla här är släktforskare och släktforskare hjälper varandra inte stjälper.
 
/Hans

2001-02-27, 10:48
Svar #9

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
De allra flesta virus på Internet sprids via bilagor till e-post. Därför ska man alltid vara mycket försiktig med att öppna bilagor, särskilt sådana vars filtillägg är .exe och .vbs, men också det mer harmlösa .doc kan vara farligt.
 
Grundregeln är att aldrig öppna mejlbilagor (attachments) från personer man inte känner, och om man litar på avsändaren ska man endast öppna bilagor som personen omnämner i mejlet att de följer med. Då är man vara relativt säker, men någon abslout garanti för att inte drabbas finns inte. När det gäller bilagor med filnamn som slutar på .exe ska man alltid vara synnerligen försiktig. Som en sista säkerhet måste man som Internet-användare alltid ha fräscha backuper. Då blir inte ens ett hårddiskformaterande virus en katastrof.
 
Den som vill hålla sig uppdaterad kring vilka nya virus som kommer bör kika på F-Secures sajt:  
 
http://www.europe.datafellows.com/virus-info/  
 
Där finns beskrivningar av virus, förklaringar till hur de fungerar och hur man blir kvitt dem om man skulle drabbas.  
 
Det ska påpekas att den person som sprider viruset för det mesta gör det helt oavsiktligt. Häromdagen fick jag till exempelvis ett makrovirus med ett Word-dokument från en forskare. Men denne forskare spred förstås inte viruset medvetet, utan var själv ett offer för den som skapat viruset. Hade jag inte varit på min vakt hade jag själv sannolikt i min tur spridit det vidare.

2001-02-27, 11:56
Svar #10

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej!
 
Jag kan tyvärr bekräfta Jan Lantz påstående om möjligheten av att mail-adressen här i anbytarforum används / kan användas för att skicka virussmittade email.
 
Det virus som skickats till mig är följande:
 
Tid: 2001-02-02
Bilagans namn: EOPLAMEO.EXE
Smittad med: W95.Hybris.Gen.dr virus.
 
Normalt sett brukar ju de virus man får på ett eller annat sätt komma från personer som man redan tidigare haft kontakt med. I detta fall har dock mailet skickats från av en användare på en mail-server som inte använts av någon av mina tidigare kontakter. Därmed inte sagt att man funnit min mail-adress just här i Anbytarforum. Det finns många andra sätt!
 
Min slutsats är dock lite annorlunda än Jans. Man är knappast skyddad genom att inte lämna ut sin mailadress. Enda sättet att skydda sig är genom att ha ett fullgott virusskyddsprogram med aktuella virusdefinitioner. Och samtidigt visa sund misstänksamhet mot okända mail-bilagor. Har man det kan man nog lungt fortsätta att ange sin mailadress här.

2001-02-27, 11:58
Svar #11

Utloggad Jan Lantz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Hans.
 
Jag måste göra ett litet förtydligande.
 
Jag tror INTE att någon släktforskare skickat något virus avsiktligt till mig.
 
Där emot tror jag att det finns individer som via olika forum typ vårt anbytarforum får tag i e-mail adresser som de sedan använder på ett inte så hedervärt sätt.
 
Det enda jag ville med mitt inlägg var att påpeka vikten av ett fullgott viruskydd.
 
Jag ber att få upprepa mig.
 
Jag tror INTE att någon släktforskare skickat något virus till mig.
 
Mvh/Janne

2001-02-27, 12:52
Svar #12

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Hej
 
Den som vill bekanta sig med Hybris kan göra det här:
 
http://www.europe.datafellows.com/v-descs/hybris.shtml
 
Vad jag förstår är det inte sannolikt att Anbytarforum skulle vara boven i dramat, utan Hybris sprids på mer traditionellt vis genom att automatiskt sända sig själv vidare från en smittad dator till adresser som påträffas i den datorn. Säkert är det möjligt att tillverka ett virus som utnyttjar mejladresser som påträffas i diskussionsforum som Anbytarforum, men jag tror inte det är så stor id? att göra det. Mejladresser finns trots allt i mängder överallt på nätet.
 
Hybris är ett virus (mask) som har allt som gör att alla varningsklockor bör ringa på en gång. Det finns oftast varken avsändare, meddelande eller ämne angivet, endast en exe-fil med ett obegripligt namn bifogas. Den som öppnar bilagor under sådana omständigheter får nog räkna med att drabbas av otrevligheter.
 
Så fort man delar ut sin mejladress uppstår risken att få virussmittade mejl. Men vad ska man med en mejladress till som ingen skickar någonting till och som man själv ingenting kan skicka ifrån (eftersom man då anger sin mejladress, åtminstone om man vill få ett svar)? Därför gäller den försiktighet som jag beskriver ovan.

2001-02-27, 14:59
Svar #13

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej
Måste säga det att sedan jag började använda mig av Microsofts Outlook som mailprogram har jag vid ett flertal tillfälle fått virus med mail. Dom flesta som kommit har bara varit som attache och inte med någon text överhuvudtaget. När jag tidigare använde mig av Eudora Pro fick jag kanske 2 st på ett helt år. Det är ju tur att man har ett virusprogram som kollar av alla inkommande mail och verkligen säger till att man fått in ett virus.
Att Anbytarforum skulle vara en bov i dramat kan jag inte tänka mig i och med att det är ett nytt fenomen för mig.
 
mvh
Lena

2001-02-27, 23:54
Svar #14

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Ett alternativ är ju att använda sig av ett Hotmail-konto som brukskonto ifall man både skickar till, och själv får många mail från, okända personer. Fördelen är att alla bifogade objekt automatiskt scannas av med McAfee innan de når mottagaren.
L. Snabb

2001-02-28, 09:31
Svar #15

Dag Brodin

Hei på dere
 
 jeg vil også advare mot  det ondsinnede  W 95.MTX, et ganske vanlig virus  ( kilde;   www.datavirus.no )  Det finnes mange bra virussider ellers. Norton (symantec) kann ihverfall  finne dette viruset. Dessuten  finnes hjelp på www.antivirus.com
   Fordelen med denne siden( Røtter)  er at man ved å diskutere her  isteden for å sende e-post til hverandre reduserer faren for infeksjoner.  Det å sende vedlegg med post er  desverre vanlig, men bør unngås !
   For det andre; Ha alle programmer på CD, og alle  tekstfiler på  diskett!
Dag

2001-02-28, 12:11
Svar #16

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Om Hybris
 
Being active the worm intercepts Windows function that establish a network connection, including Internet. The worm intercepts data that is sent and received, and scans it for email addresses. When address(es) is detected, the worm waits for some time and then sends an infected message to that address(es).
 
Alltså till till exempel en mailadress som används på Anbytarforum!

2001-02-28, 14:06
Svar #17

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Tillägg:
Citatet i mitt föregående inlägg är hämtat från den web-sida Håkan anger ovan:
http://www.europe.datafellows.com/v-descs/hybris.shtml
 
Tolkar jag citatet rätt så är en huvudfunktion hos just detta virus att läsa av all kommunikation som sker mellan den virussmittade datorn och nätverket inklusive internet och att sedan skicka sig själv vidare till den/de mailadresser som återfinns i denna information.
 
Har någon som läser detta en dator som är infekterad med Hybris är det alltså möjligt / sannolikt att viruset skickar iväg ett mail till den/de mailadresser som återfinns på denna web-sida.
 
Man bör dock påpeka att den person viruset härstammar från (i detta och de flesta andra fall) själv är offer och inte på något sätt medvetet spridit viruset vidare.
 
Möjligen kan man tycka att det är klandervärt att inte se till att ha ett effektivt virusskydd och på så sätt riskera att utsätta andra för smitta.

2001-02-28, 21:09
Svar #18

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej!
 
Någon av er som läst just denna diskussion har sannolikt sin dator smittad med följande
 
Virus: W95.Hybris.worm
Tid: 28 Feb 2001 18:13:45
Filnamn: PPCFIFPP.EXE
 
Som ni ser har jag idag fått detta virus mailat till mig. Det är svårt att tro att detta skulle skett på grund av ett rent sammanträffande! Dvs att just samtidigt som vi diskuterar detta virus här i detta forum så skickas det till mig!
 
Ni som alltså läst denna debatt bör alltså vara extra vaksamma på att just era datorer kan vara virus-smittade!
 
Kallar du dessutom din dator för
henkes
och har en uppringbar förbindelse till swipnet.se
så kan du vara säker på att din dator är smittad!
 
Som jag skrivit ovan tror jag inte att detta sker avsiktligt, men nu när du vet att din dator är smittad bör du inte ansluta till internet förrän den är sanerad.

2001-02-28, 21:52
Svar #19

Hans Ekesten

Åke!
Virusen är konstruerade så att de automatiskt vidarebefordrar sig till alla som finns i adressboken i mailprogrammet (oftast Outlook). Jag skulle gissa att de allra flesta som regelbundet har kommunikation via e-mail har kanske 50 olika e-postadresser i sin adressbok. Man behöver ingen högskolematematik för att inse med vilken lavinartad fart dessa virus sprids. Jag tror fortfarande inte att någon har sökt sig till anbytarforum för att sprida virus. Det är attlför litet forum för att orka engagera sig... Viruset jobbar mycket bättre och snabbare genom sin automatiska fortspridning. Det är som ett pyramidspel, det behövs inte särskilt många vändor innan hela världens befolkining är involverad. Att just detta virus som du disketterade drabbat dig beror på att de flesta med icke uppdaterade virusprogram drabbas, dvs viruset sprider sig lavinartat just nu pga att det krävs ganska sen uppdatering av virusprogramvaran.  
 
Anledningen till att jag överhuvud taget bemödar mig med att skriva detta inlägg är att jag vill inte att inlägg typ Åkes skrämmer bort ovana internetanvändare från nätet. Jag vet att många är så oroade för att få virus att de inte överhuvud taget törs ta kontakt med andra över internet, och då blir ju hela id?n med anbytarforum påverkad.  
 
OM MAN HAR ETT UPPDATERAT VIRUSPROGRAM och låter bli att öppna bifogade filer man får via e-post som har ett misstänkt namn så drabbas man inte av virus och risken att förlora det man har på datorn är minimal om man följer något av dessa förslag ovan. Jag vill inte att vi skapar någon form av MASSHYSTERI här bland anbytarforums företrädesvis äldre användare.  
 
Jag säger om Ni följer ovanstående rekomendationer så har ni absolut ingenting att frukta! Jag lovar!
 
/Hasse

2001-02-28, 22:05
Svar #20

Jörgen Avelin

Angående så kallade worm-virus. Dessa förstör ingenting på din dator mer än att det skickar sig självt vidare till alla i din adressbok. De data du sparat på hårddisken blir kvar oförändrade, möjligtvis kan någon speciell filtyp förvrängas men det är enkelt fixat via dessa sidor som det länkas till ovan.
Jag tror att de gett nytt liv till denna debatt bara är ute efter att skrämmas. Låt er inte skrämmas att dela med er av e-postadresser och erfarenhet på internet!
Det finns i allra flesta fall ingen anledning till oro om man hittar ett virus på sin dator. Det är dock viktigt att man tar bort dessa. Men som några av föregående skrivare skrivit så förstörs inte dina egna data om du blir drabbad!
Vill du vara helt söker så skicka ett mail tillbaka till avsändaren och fråga om de medvetet har skickat någon fil till dig med namnet xxxx.xxx
då är du alltid säker. Det är absolut ingen fara att koppla upp sig mot internet för er som trodde det!!!
MVH Jörgen Avelin med anställning som virusjägare på McAfee virusscan i Sverige

2001-02-28, 23:22
Svar #21

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hans Ekesten och Jörgen Avelin. Välkomna till Anbytarforum! Så vitt jag kan se gör ni i denna debatt era första inlägg i detta forum. Jörgen har inte angivit någon mail-adress och Hans mailadress är påhittad, så det är svårt att komma i kontakt med er.
 
Jag tänker inte diskutera dina påståenden (för du är nog bara en) eftersom du är okänd för mig och inte använder ditt riktiga namn.
 
I det ovanstående finns olika ståndpunkter representerade om hur viruset Hybris kan spridas. Håkan Skogsjö har rekommenderat F-Secures utmärkta site, men det finns många andra: McAffe (det stavas så, men det vet man kanske om man arbetar där!) Norton AntiVirus etc.
 
Rädsla bekämpas med kunskap och jag rekommenderar var och en som är rädd för datavirus att skaffa sig sådan kunskap. Bäst skaffar man sig sådan kunskap hos de ledande virusskyddsexperterna i världen vars hemsidor man lätt hittar.
 
Jag rekommenderar alla att fortsätta skriva på Anbytarforum.
Jag rekommenderar alla att fortsätta använda sin mailadress.
Jag rekommenderar alla att skaffa sig ett effektivt virusskydd.
 
Har man det och lite sunt förnuft finns inget att vara rädd för!

2001-03-01, 00:42
Svar #22

Lennart Andersson

Min gode Åke!
Jag delar helt dina åsikter och slutsatser, de tre rekommandationerna, vilket jag även förmodar att de flesta gör.
Men varför vara så nedlåtande mot andra som du är i ditt sista (senaste)inlägg?
Har du bevis för nån otillåten handling eller sabotage så meddela redaktören detta. Halvdana antydningar leder ingen vart merän att de skapar onödig turbulens.
Mannen som skapade ett av ovan nämnda virusskydd stavar sitt namn McAfee och inget annat!
En öppen och rak dialog! Såsom det är i nästintill alla diskussioner i Anbytarforum.
 
Hälsningar
Lennart A

2001-03-01, 08:29
Svar #23

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej Lennart!
 
Tack för ditt påpekande.Jag ber om ursäkt om det jag skrivit framstått som nedlåtande. Det har inte varit min avsikt. Uppenbarligen har jag låtit mig provoceras av att fiktiva personer under anonymitetens täckmantel förefaller sprida desinformation här i forumet. Jag ska försöka undvika att kommentera sådana inlägg i framtiden. Även om jag inte fullt ut förmått det själv vill jag alltså påminna om vad som står i reglerna för detta forum:
 
Om du tycker att någon uppträder egendomligt eller dumt eller framför märkliga påståenden och åsikter - svara inte såvida du inte har något verkligt bra att komma med. Det finns personer vars enda syfte är att provocera och skapa pseudodebatter utan nytta eller innehåll. Utan svar lämnar de snart Anbytarforum.
 
I enlighet med detta ska jag försöka avstå från att göra ytterligare inlägg i denna debatt.

2001-03-01, 20:40
Svar #24

Jörgen Avelin

Hej!
Jag vill bara klargöra att anledningen till att jag inte skrivit några inlägg tidigare på detta forum är att jag för tre veckor sedan började en kurs i släktforskning och inte förrän i samband med den fick reda på att detta diskussionsforums existens. Anledningen till att jag går i svarsmål till Åke är att om jag i framtiden behöver hjälp med någon efterlysning i detta forum så vill jag inte att mitt namn ska vara svartlistat för all framtid pga ett inlägg jag råkat skriva utan e-postadress.
Uppriktigt sagt så kan jag inte finna något i mitt inlägg som kan uppfattas som stötande eller kränkande. Jag står för absolut varje ord jag skrivit. Någon gång har alla skrivit sitt första inlägg i ett diskussionsforum och jag valde det här ämnet pga att jag inte kan lika mycket som många av er andra om släktforskning men när det sedan dök upp en diskussion i ett ämne som verklingen är mitt levebröd så tog jag chansen att skriva, sorry....
Om andra här skriver under falskt namn eller utan fungerande e-postadresser kan inte jag uttala mig om. Det viktigaste i mitt inlägg var inte att bevisa vem jag var, klargöra min bakgrund eller racka ner på någon, det var helt enkelt för att dela med mig om vad jag kan.
Åke du är hjärtligt välkommen att kontakta mig på nedanstående e-postadress (ska försöka att skriva i den innan jag trycker ?enter? denna gång)
Jag hoppas dessutom att jag nästa gång jag skriver på anbytarforum (trots att det bara blir mitt tredje inlägg) blir tagen på allvar!!!
 
Hälsningar Jörgen

2001-03-01, 20:49
Svar #25

jorgen.avelin@euroseek.com

En ytterligare fråga till Åke (som du kan välja att besvara via e-post om du så önskar)?
Tycker du att jag är en av de som spridit desinformation här i forumet, isåfall på vilket sätt?  
 
Tyckte du att följande citat gällde mitt inlägg?
Om du tycker att någon uppträder egendomligt eller dumt eller framför märkliga påståenden och åsikter - svara inte såvida du inte har något verkligt bra att komma med. Det finns personer vars enda syfte är att provocera och skapa pseudodebatter utan nytta eller innehåll. Utan svar lämnar de snart Anbytarforum.  
 
Isåfall så skulle jag vilja att du berättar (här eller via e-post) hur jag skulle skrivit för att bli annorlunda bemött av dig.
 
Tack på förhand för den hjälpen!
Jörgen

2001-03-01, 21:56
Svar #26

Gabriel Frisk

Åke,
snälla, fortsätt du med att göra inlägg i debatten. Om jag har förstått saken rätt så har vi en redaktör här som inte släpper igenom opassande inlägg?
 
Det här med att inte uppge sin e-postadress eller att uppge en falsk sådan, är ett av dom bästa sätten att skydda sig mot script kiddies o.a. som med sina automatrobotar ligger ute på nätet och harvar hem adresser som sedan kan säljas till reklam-utskickare (läs skräppost-, spam-) eller användas som källa för virusspridning. över 90% av inläggen i olika nyhetsgrupper på nätet har fejkad adress.
 
Men man bryter nog mot netiketten om man lämnar bort adressen helt. Det gäller bara att lura roboten. Man kan t.ex. skriva adressen så här: gabriel dot frisk miumjau surfnet punkt fi, vilket roboten nog garanterat stupar på men kan ändras till en riktig adress av den som vill skriva till mej ( - det är min riktiga adress).
 
Det har tidigare sagts, också i detta träd, att det är mailprogrammen Outlook Express och Outlook som är särskilt känsliga för virusinfektioner. Detta beror till stor del på att de här programmen är gjorda så att de ska vara lätta att använda också för nybörjare och kunna användas direkt ur asken efter installationen. Inga sköldar, inga spärrar, inga frågor, allt är tillåtet. I en virusfri värld skulle det här vara idealet... ALLA mailprogram kan påverkas av virus, men en del har spärrarna på som standard, andra inte...
 
Kom ihåg, att datorvirus har ingenting annat än beteendemönstret gemensamt med sin biologiska motsvarighet. Ett virus, av slag det vara må, är ingenting annat än ett program som måste aktiveras (startas) innan det kan göra det som programmeraren vill att det skall göra. Ett virus som kommer till datorn i form av ett e-brev eller är en bilaga till ett sådant, kan inte starta av sig självt, inte ens fast brevet är skrivet i HTML-format. Bilagan måste öppnas, i det här fallet är det detsamma som Start, kör..., för att viruset skall komma igång. Det är därför som man ger rådet: ÖPPNA INTE BILAGAN! Men det kan vara svårt att låta bli, i alla fall om man är i övre tonåren och någon skriver I love You. Script Kiddiena känner människans svagheter, det är därför som dom ibland lyckas erövra nästan hela världen...
 
Det är lika bra att säga det med en gång: det finns inget avlusningsprogram som kan oskadliggöra viruset så länge det befinner sig i det här tillståndet. Så fort bilagan öppnas börjar dock avlusningen förutsatt att programmet  känner igen viruset. Det gör det bara om det är ett gammalt virus. Och det kan man inte veta i det här stadiet - i alla fall inte om filnamnet och -ändelsen är dold. Därmed har jag inte sagt att virusprogram är värdelösa, tvärtom, man ska installera ett sådant och uppdatera datafilerna regelbundet!
 
Och så kan man skydda sig ganska långt genom att stänga av en del av de resurser som viruset behöver för att kunna fungera. När det gäller de ovannämnda mailprogrammen ska man under fliken Säkerhet aktivera Zonen Ej tillförlitliga platser och sedan i dialogrutan Internet-alternativ (kontrollpanelen) under Säkerhet välja motsvarande zon (Ej tillförl.), trycka på knappen Anpassad nivå... och där inaktivera alla skript, active X, Java o.s.v. Om man dessutom avinstallerar Windows Script--någonting (kommer inte ihåg vad modulen heter - det är länge sedan jag tog bort den) under Lägg till ta bort program/Windows installation (kontrollpanelen), så har man nog gjort livet surt för dom flesta virii, utan att för den skull ha prutat särskilt mycket på komforten...
 
Om man märker att ett virus har kört igång okontrollerat, stäng strömtillförseln omedelbart. Jag har ordnat det så att jag bara behöver sträcka ut handen och knäppa om en strömbrytare så dör hela systemet. Sedan kan jag ta mej en funderare och starta datorn igen från en virusfri startdiskett och börja avlusningen. Det kan man få hjälp med om man inte själv klarar av det. Det viktiga är att inte bli i panik och lämna viruset att härja fritt i datorn. Det KAN vara farligt, d.v.s. det kan vara ett virus som börjar formattera hårdskivan...
 
Tack för ordet. Det är nog så, att ingen av deltagarna i detta forum har fått virus i sin brevlåda bara genom att göra inlägg här. Om det har hänt har det skett omedvetet på grund av orsaker som redan har nämnts många gånger. Naturligtvis kan det finnas något troll som härjar här, men som nog i så fall blir upptäckt förr eller senare...
 
Gabriel Frisk
Medlem i DIS #14972
wewewe dot surfnet dot fi / tilde goe /

2001-03-01, 23:09
Svar #27

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej Gabriel!
 
Du skriver avinstallera 'Windows script--någonting
 
Så här hittar man fram om man vill göra det du föreslår:
 
Startmenyn -->
Inställningar -->
Kontrollpanelen -->
Lägg till/ta bort program -->
Installationsprogram för Windows -->
dubbelklicka på Tillbehör
Ta bort bocken framför Windows skriptmodul

2001-03-02, 08:03
Svar #28

Gabriel Frisk


2001-03-02, 10:51
Svar #29

Jörgen Avelin

Som jag trodde, inget mail ingen ursäkt inga svar på mina frågor. Vad hade jag att vinna på att min e-postadress publicerades??
 
Totalsågade Jörgen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna