ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-02  (läst 2365 gånger)

2002-01-13, 23:05
läst 2365 gånger

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Vore oerhört tacksam för hjälp med hur jag skriver ut text eller bilder från CD:n Söder i våra hjärtan. Det finns en rubrik i instruktionshäftet Utskriftsalternativ på sid 14, men för mig är det lögn att komma på ett enda sätt att skriva ut nå?t. Man är väl dum! Hjälp mig, snälla!
Berit

2002-01-14, 00:00
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Markera den text eller bild som du vill ha utskriven. Klicka sedan på knappen
 

 
i mitten av den understa raden.
 
Då får du upp en dialogruta, där du väljer vad du vill ha utskrivet.
 

 
Klicka sedan på den nedre vänstra knappen i rutan. Detta fungerade alldeles nyss när jag provade, både med text och med bild.

2002-01-14, 22:58
Svar #2

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Käre Bo!
Tusen tack för att du ville hjälpa mig. Om det bara vore så enkelt. Helt enligt instruktionsboken. Men jag kan inte hitta den sk remsan när jag befinner mig i rotemansarkivet eller bildarkivet. Det går inte att klicka på skriv ut när det inte finns ngn sådan bild. Hur i fridens dar får jag fram den?
Berit

2002-01-14, 23:10
Svar #3

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Remsan finns hela tiden längst ner på skärmbilden.
 
 

 
Knappen
dyker inte upp förrän du valt en text eller bild eller person.

2002-01-15, 01:06
Svar #4

Björn Anesäter

Hej.
Berit kanske har lyckats lösa problemet nu. Annars när jag använde Söderskivan på en Pc-simulator på en Macintosh med Windows 95 installerat, hade jag samma problem som Berit. Upplösningen på skärmen tryckte ut de nedersta delarna av sidan under skärmen.

2002-01-17, 19:22
Svar #5

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Hej Björn!
Precis just det hade hänt. Jag var där med muspilen, förde och drog hit och dit, men inget hände. Men så plötsligt dök remsan upp till mina överlyckliga tjut. Nu är det inga problem längre när jag återkommer till sidorna. Jag har lärt mig hur man gör. Men tack alla rara hjälpsamma. Det känns tryggt att ni finns.
BE

2002-09-29, 06:14
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
I vilken rote BOR folk?
 
Med risk för att framstå som totalkorkad:
 
Har nyligen införskaffat bl a Söderskivan och blir inte klok på i vilken rote folk bor. Där är ju nogsamt noterat från vilken rote de inflyttat och till vilken rote de senare utflyttar. Men VAR bor de i mellantiden?  
 
Gatuadress finns, liksom kvartersnamn. Och källhänvisning: Rotemansarkivet, häfte nummer si och så, sidnummer och till och med radnummer - men inte vilken Söder-rote det gäller. Har förgäves letat efter ett register som talar om vilka adresser/kvarter som hörde till respektive rote.
 
Antar att jag missat något alldeles uppenbart - men var snäll och upplys mig!
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-10-02, 01:43
Svar #7

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
Inget svar på min fråga, begripligt nog.  
Söderskivan ger nämligen inte någon upplysning om i vilken av rotarna (eller församlingarna, vilket är än intressantare) en person bodde. Det står nu klart efter ett samtal med Stadsarkivet/Stockholms historiska databas. Vi enades om att det är en miss.
 
Det går visserligen att någorlunda säkert klura ut vilken rote och församling som gäller för en adress/ett kvarter ett visst år, men då får man konsultera en äldre karta och John Sid?ns roteförteckning (http://www.nog.nu/roteman.html). Söderskivans enda roteindelningskarta är inte alltid att lita på när man söker en rote före 1917, eftersom indelningen ändrades genom åren och nya rotar kom till.
Hälsar vänligen
Maud

2002-10-07, 07:49
Svar #8

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
Vet någon vad förkortningen F vid Sociala anteckningar står för?
Söderskivans upphovsmän/-kvinnor är inga mästare på information - de enda förkortningar de förklarar är Lk = livsmedelskort och Afi = Allmänna försörjningsinrättningen.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-10-07, 22:18
Svar #9

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Maud,
 
Du har bara inte kommit på funktionen med förklaringar. Tryck först på lampan och sedan trycker du på ordet [color=aa00aa]förkortningar[/color] på sidan 2. Då kommer det upp en ny ruta med olika förkortningar.
 
F står för fattigliggare

2002-10-08, 04:40
Svar #10

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
Tack för det, Jan. Jag tar genast och lätt rodnande tillbaka mitt gnäll på skivans skapare.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2003-03-11, 16:37
Svar #11

Utloggad Lissela Carlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 20:21
    • Visa profil
Hej!
Har just upptäckt att det finns en exportfunktion på Söderskivan. Enl texten i handledningen skall det på skivan finnas en fil som heter söderexport.doc, som beskriver formatet på utmatningsfilen. Kan inte för mitt liv hitta filen. Dessutom tvivlar jag på att innehållet i filen är tillräckligt för mig! Kan någon tala om var filen finns eller ännu hellre beskriva hur man exporterar info till hårddisken alt diskett.
Tack på förhand!
Lissela

2003-03-11, 19:12
Svar #12

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Lissela,
 
Det är inte så lätt att upptäcka exportknappen, men den sitter länst till höger i undre listen. Den ser ut som en bok och en röd pil till en diskett. För du muspilen över knappen så ska den visa: Exportera poster ur Rotemansregistret.  
Obs! Du får inte bilden du ser, utan du får dels hela listan på vänstersidan och allt i koder, typ: 1,1,1,Laxen 7,Maria Kvarngatan 7,41490,1-22,2049,2049.......
 
Jag letade förtvivlat efter kodlistan, men hittar den inte på skivan. Det bästa är att kontakta Stockholms stadsarkiv.

2003-03-19, 20:53
Svar #13

Utloggad Samuel Reinwalds

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej,
Jag har kollat på Söder-skivan för att få lite klarhet i mina förfäders förehavanden. Hur tolkar man militär uppgift. Exempelvis 150-45-15, de följer inte det normala med socken-inryckning etc... kan någon förklara hur jag går vidare för att få reda på mer?

2004-10-17, 15:30
Svar #14

Kurt Karlsson (Kurtk)

Carl eller ngn annan!
 
Vid (efter)installation av Söderskivan på hårddisk under XP Pro dyker följande felmeddelande upp ett antal gånger c:`windows`system32`ole2.dll är inte en giltig Windowsavbildning. ........
 
Programmet verkar dock fungera ändå så vitt jag kan se. Någon som vet om detta har någon betydelse och i så fall ett förslag på åtgärd?
 
Mvh

2004-10-18, 01:08
Svar #15

Carl Szabad (Carl)

Kurt! Jag har XP Pro och vill minnas att det kom något liknande meddelande när jag installerade CDn. Men efter det fungerar den så snällt i alla fall.

2004-11-30, 17:17
Svar #16

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:25
    • Visa profil
Hej alla forskarvänner. Är det någon som kan förklara för mig varför det på skivan står Uppsala län på de flesta som har födelseförsamling Gillberga. De enda Gillbergaförsamlingar jag hittar på andra håll ligger i Södermanland och Västmanland. Känns lite förvirrat.  
 
//Peppe

2004-12-01, 00:18
Svar #17

Carl Szabad (Carl)

Per! Det blev lite stressigt när man skulle få ut CDn eftersom den var ett Kulturhuvudstadsprojekt som var tidsbestämt, och på den tiden var det den mest avancerade produkten av det slaget world wide efter vad det sagts mig. De flesta släktforskare går väl rakt in i rotemansarkivet och letar, men det finns oerhört mycket mer på den CDn.
 
Fast visst ligger Gillberga i Södermanland och Värmland, inte Västmanland.

2005-03-31, 09:20
Svar #18

Utloggad Irene Vesterberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2016-12-02, 15:27
    • Visa profil
Hej
På Söderskivan finns på en del ställe sociala anteckningar kan man på något sätt söka detta på skivan, eller måste man gå via stadsarkivet? M.v.h. Irene Vesterberg

2005-03-31, 20:15
Svar #19

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
Irene,
några sociala arkiv (ex fattig-/barnavård) finns inte på skivan, så vill man ha akter ur dessa får man vända sig till stadsarkivet.  
Däremot får man hjälp att tyda dessa rotemansnoteringar (som ju ofta innehåller förkortningar som exempelvis AI och Afi) genom att klicka på lampan uppe till höger. Vidare rekommenderas att klicka på rubrikerna på första sidan. Bland annat De fattiga och Skolorna leder vidare till artiklar som är intressanta för den som funnit sociala anteckningar om en person. Men läs gärna rubbet om du vill lära dig mer om Söder!
Hälsar vänligen
Maud

2005-04-01, 06:13
Svar #20

Utloggad Irene Vesterberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2016-12-02, 15:27
    • Visa profil
Tack Maud för svar, då får jag läsa det du rekomenderade och se om jag hittar något av intresse.
Med vänlig hälsning från Irene

2005-04-02, 22:10
Svar #21

Utloggad Gunvor Jensen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 470
  • Senast inloggad: 2022-02-23, 16:50
    • Visa profil
Har upptäckt att en person som föds i Nyköpings Nicolai står som född i Nikolai , Stockholms domkyrkoförsamling.
Gunvor

2005-04-05, 21:59
Svar #22

Gun-Britt

Har tittat på en släktings adress på Lundagatan 29 på Söder, på Söderskivan.
Där står att han flyttade in 6/4 1911 från rote 1, Storkyrkoroten.
Flyttar ut 30/11 1911 ( kvarstår i fastigheten). Han är då bara 7 år(Ingen anteckning om vart han flyttade finns.)
Vad menas med kvarstår i fastigheten? För mamman, pappan och yngre brodern ( min far) ,som också bodde där, finns samma datum på in och utflyttning, men ingen anteckning om Kvarstår i fastigheten.
Kan någon tyda detta?
Gun-Britt

2005-04-06, 00:14
Svar #23

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
Kvarstår i fastigheten skrevs när rotemannen upprättade ett nytt häfte för fastigheten - alltså om de personer som bodde där sedan tidigare.
 
I din familjs fall har de båda sidorna lagts i fel ordning. Läs alltså sida 2 först - föräldrarna och äldste sonen inflyttade från rote 1 i april 1911 och kvarstod alla tre i september. Av sida 1 framgår att fadern avled 1914 och att modern och de numera två sönerna flyttade till rote 34 (Brännkyrka fs) 1918.
Hälsar vänligen
Maud

2005-04-06, 00:17
Svar #24

Utloggad Per Schröder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 00:41
    • Visa profil
Hej Gun-Britt!
Ibland får man vara lite finurlig när man läser Söderskivan. I detta fallet så är posterna omkastade i tid. Den post på din farbror står som nummer 2 är tidsmässigt nr 1 och vice versa. På post nr 1 står det att han tillsammans med modern (då änka) och din far flyttade 4/4 1918 till rote 34 (Årstaroten).
 
Med 'Kvarstår i fastigheten' menas att personen/personerna bodde på samma ställe när nästa rotehäfte började. Och det står både på mamman och pappan också 'kvarstår i fastigheten'. Dock inte på din far som då inte var född.  
Mvh
Per Schröder

2005-04-06, 19:02
Svar #25

Utloggad Gun-Britt Lindblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2008-10-18, 20:53
    • Visa profil
Tack Maud och Per.
Så kloka ni är. Den lösningen hade jag nog inte kommit på själv. Man lär sig. Stirrade mig bara blind på den ena sidan ,som låg i fel ordning. Så är det när man inte är så van.
Tack för att ni lättade dimmorna!
Gun-Britt

2005-10-21, 10:56
Svar #26

Utloggad Per Schröder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 00:41
    • Visa profil
Är det någon som vet hur man kan få reda på hur rotarna indelades? Dvs vilka adresser tillhörde vilka rotar och vilka år? Som det är nu är det ganska hopplöst och se om en person t ex avled i Katarina eller Maria då man bara har en adress att gå på och personen kanske flyttade in från t ex rote 7. Jag efterlyser någon slags förteckning. Finns det en sådan?
Mvh
Per Schröder

2005-10-21, 11:41
Svar #27

Per Skjöldebrand (Perskj)


2005-10-21, 18:14
Svar #28

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
Detta är en brist både på Söderskivan och Klaraskivan som jag påtalat för Stadsarkivet. På Kungsholmenskivan, som är den senaste, ser man däremot vilken rote folk bor i (men jag inbillar mig inte att det är min förtjänst).
 
Själv löser jag problemet genom att plocka upp Söderskivan en gång till och söka det aktuella kvarteret i Källorna: Söder på kartan: Kartor och kvarter. Kvarteret markeras på kartan, och sedan kan jag oftast räkna ut till vilken rote kvarteret hörde med hjälp av kartan över roteindelningen 1915 som finns på Stadsarkivets hemsida (se adress nr 2 ovan). Har gjort en utskrift av den och satt upp på väggen.
 
Det hela kompliceras visserligen av att antalet rotar utökades genom åren - gäller det ett årtal före 1915 får man gå till adress nr 1 ovan och kolla den då aktuella roteindelningen.  
 
Förvisso en krånglig procedur, men när man gjort den ett par år eller så blir man rätt kunnig i Söders geografi och rotar.
Hälsar vänligen
Maud

2006-09-02, 14:20
Svar #29

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hejsan. Jag har Söderskivan sedan länge och nu när jag köpt en ny dator så fungerade det inte att installera Söderskivan. Jag har prövat på andras datorer men det fungerar inte alls.
Det är tydligen ngt som hänt och det gör mig ledsen förstås.
Vad gör jag nu? Skivan har legat i sitt fodral hela tiden och ser inte skadad ut eller ngt.
Det som  händer är, att installationen pågår ett tag och stannar sedan. Ibland, installeras det färdigt men det går inte att läsa från den.
Ngn som har ngn id? om vad göra nu?
Vänliga hälsningar,
AnnBritt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna