ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Underlagen (dataregistren) till Sdb  (läst 1626 gånger)

2000-06-30, 00:17
läst 1626 gånger

Fredrick Andreasson

Jag vill bara klarlägga vad jag menade i ett tidigare inlägg. Den nya versionen av Sveriges dödbok går ju som bekant längre tillbaka i tiden än den förra. Jag bara undrar om den bakre gränsen är nått nu? Något registerutdrag med avlidna från 30 och 40-talet lär väl aldrig bli aktuellt, eller? Eventuella nya versioner skulle således bara uppdateras med de som avlidit sedan den förra versionen kom ut.

2000-06-30, 10:15
Svar #1

Carl Szabad

Fredrick! Underlaget till Sveriges dödbok är befintligt material på databand. Det är således ingen som i nutid suttit och knappat in 4,2 miljoner poster. Anledningen att vi kunde utöka den bakre tidsgränsen från 1968 till 1950 berodde på att en person på SCB för 18 år sedan kom på den strålande idén att lägga in befintliga hålkort med äldre statistikmaterial på databand. Det är alltså det materialet vi använt delar av till den nya CDn. Före 1950 användes så vitt jag kunnat få fram inte hålkortsläsare för statistikberäkningar och därför finns inget äldre material i digitalt format.
 
Ann Marie! Om du anger ditt namn enligt instruktionerna här under ska jag gärna hjälpa dig.

2000-06-30, 12:03
Svar #2

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Carl! Ditt svar till Fredrick förvånar mig eftersom Kent Andersson på Göteborgskansliet sade precis motsatsen till mig när jag besökte öppet hus i april, nämligen att förbundets ALU-anställda manuellt knappat in de avlidna 1950-67, och att det var kontrolläsningen av detta som dragit ut på tiden. Ett missförstånd någonstans?
 
När kommer förresten nästa nummer av Släkthistoriskt Forum, där ju info om den nya dödboken ska ingå? Jag trodde att den skulle komma i denna vecka.

2000-06-30, 13:39
Svar #3

Carl Szabad

Sven! Jag har talat med Kent och han hävdar att han inte sagt något sådant. Han är medveten om att det är datoriserat SCB-material som ligger till grund. Ett sådant arbete skulle dessutom knappast kunna göras manuellt då det rör sig om drygt 1,3 miljoner poster före 1968.
 
Släkthistoriskt Forum är skickad från tryckeriet och har den inte kommit i dag så kommer den i början av nästa vecka.

2000-06-30, 14:27
Svar #4

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Carl! Tack för detta klargörande.  
 
Då missförstod jag nog Kent, eller tvärtom, för jag är ändå säker på att han sade så, och om det var rimligt eller ej tänkte jag inte på. Jag ställde frågan för att det du skrev inte stämde med vad jag trodde mig veta, inte för att jag misstrodde Kent eller dig!

2000-08-27, 00:35
Svar #5

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Identitetsbrickan juli -63
Carl, du frågade vid något tillfälle i denna diskussionsgrupp om någon kände till något dataregister som var mer komplett eller äldre än de ni lagt till grund för Sveriges Dödskiva. Idag hittade jag den identitetsbricka som staten gratis sänt ut till alla födda 1960 eller senare. Ni vet den som ska bäras om halsen vid krig eller krigsfara. Jag fick min bricka i juli 1963. Tillsammans med brickan finns dels en informationslapp där det framgår att övriga svenskar födda före 1960 mot betalning kan beställa en identitetsbricka, dels en liten lapp som är ett registerutdrag ur ett dataregister som uppenbarligen omfattar hela svenska befolkningen.
 
Följande uppgifter finns på registerutdraget:
Mitt niosiffriga personnummer
Mitt efternamn
Samtliga förnamn
En siffra som sannolikt betecknar min födelseförsamling.
Min församling i klartext
Länsbokstaven för länet där jag är född
Fastighetsbeteckningen på fastigheten där jag är född.
Min gatuadress
Postort
Min pappas födelsedatum tillsammans med og b som jag inte vet vad det betyder.
Församlingen där min pappa bodde
Länsbokstaven där min pappa bodde
 
Avsändare av brickan var Länstyrelsen Kristianstad som verkar ha fungerat som central samordnare för registret och utskicket av brickorna.
 
Eftersom jag ännu inte fått CDn kan jag inte kontrollera i detalj, men jag tycker mig minnas att så kompletta uppgifter inte finns med så tidigt på CDn.
 
Kanske ett spår att jobba vidare på?

2000-08-27, 21:30
Svar #6

Carl Szabad

Åke! Det var ett intressant spår! Jag ska kolla upp det.

2001-01-16, 21:50
Svar #7

Utloggad Mats Onsjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 11:25
    • Visa profil
Hej!
Hittade för en tid sedan min morfars Pensionsbrev rörande allmän pension. Det är utprintat 1965 av Riksförsäkringsverket. Det innehåller bl.a. information om pensionstagaren (namn och adress) och folkbokföringsnr (personnr). Undrar nu om detta register tillhör de databaser som numera är förstörda.
Mvh Mats

2001-01-17, 00:23
Svar #8

Carl Szabad (Carl)

Mats! Det är en databas som ännu existerar och som vi hoppas kunna få ut något ur. Problemet är bara att den ligger i ett format som inte tycks vara läsbart av någon nu existerande databandspelare i Sverige. Vi (och RFV) jagar alltså en fungerande sjukanalsmaskin.

2001-01-17, 11:10
Svar #9

Carl Szabad (Carl)

Jag kan för övrigt tillägga till föregående inlägg att Riksförsäkringsverket försökte få tillstånd av Riksarkivet att gallra bort de databanden (ca 600 st) som berör pensionsutbetalningar under tiden 1964-1973. Det fick de inte, som tur är!

2001-01-18, 10:34
Svar #10

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej Carl. Jag undrar bara om orsaken till att det ej finns namnuppgifter på personer födda på 50- resp 60-talet? Är f ö mkt nöjd med Dödboken.
Mvh, AnnBritt

2001-01-18, 10:51
Svar #11

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej,
Gissar att AnnBritt ovan endast skrivit fel för det är ju så att namnuppgiferna saknas på personer DÖDA under 50 och 60-talet inte FÖDDA. För övrigt skulla jag också vilja veta anledningen till detta och även om det kommer att publiceras dödböcker fortsöttningsvis, även bakåt i tiden, när det sker och i så fall om de även kommer att innehålla namnuppgifter.
 
Någon som vet?
 
Mvh - Mats Högberg
 
 
Av AnnBritt Sjödin - torsdag den 18 jan 2001 kl. 11.59:  [Ändra]  
 
Ups! Är visst lite trött idag. Det skall naturligtvis vara DÖDA.  
AnnBritt

2001-01-18, 12:54
Svar #12

Carl Szabad (Carl)

AnnBritt och Mats! Anledningen är att källmaterialet saknar namn, och källmaterialet för den perioden är hålkort från Statistiska Centralbyrån, på 1980-talet överförda på databand. Noggrannare beskrivning över innehållet finns i manualen som ligger som en pdf-fil på CDn.

2001-01-18, 17:08
Svar #13

Utloggad Mats Onsjö

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 11:25
    • Visa profil
Tack för svaret Carl. Hoppas att det går att hitta en databandspelare för RFV:s gamla band. Fanns databandspelaren endast i Sverge? Kanske det skulle gå att bygga om en senare modell?

2001-01-18, 20:39
Svar #14

Carl Szabad (Carl)

Mats! Problemet är att få tag på ett 7-kanals tonhuvud. Mekaniken i övrigt är säkert densamma som i senare 9-kanalsmodeller. Efter vad jag hört har RFV även letat utomlands.

2001-03-17, 20:08
Svar #15

Gert Svensson

Hej
 
Undrar lite om dödsskivan kommer att utvecklas framöver. När kommer nästa skiva och finns det planer på att utveckla den - namn på personer före 1970. Det är en mycket bra hjälp i forskningen.
 
mvh

2001-03-18, 13:59
Svar #16

Carl Szabad (Carl)

Gert! Version 1 kom 1997 och version 2 sommaren 2000. En tänkbar version 3 borde rimligtvis kunna bli aktuell någon gång omkring 2003. Eftersom CDn bygger på befintliga databaser lär det inte tillkomma namn före 1970 om vi inte hittar användbart datamaterial från den tiden. Men eftersom datoriseringen var minimal under 1960-talet är chansen liten att det finns läsbara bevarade databand. Däremot är det naturligtvis lätt att tillföra de som avlidit efter 1999.

2001-04-23, 13:34
Svar #17

Nina M.Nordby

Hej, kan noen fortelle meg om det vil komme en ny dödskiva som går ennå lenger tilbake? Isåfall når?

2001-04-23, 13:52
Svar #18

Carl Szabad (Carl)

Nina! Sveriges dödbok bygger på officiella personregister, där den äldsta perioden, 1950-1967 är överförd till datamedium från hålkort. Eftersom det inte finns hålkortsregister bevarade för äldre tider, och det inte fanns datorer, kommer inte Sveriges dödbok att gå längre bakåt. Statistiska centralbyrån hade olika register på hålkort från 1920-talet, men de är nu kasserade.

2001-05-19, 14:20
Svar #19

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
PÅ Sveriges dödbok 1950-1999 finns inga namn på personer som avlidit före november 1970, vilket säkert framgår av tidigare inlägg under den här rubriken. Dessa äldre avlidna kommer från en databas över dödsorsaker, som ursprungligen låg på hålkort. För att göra statistik behövs inga namn, så de kom aldrig med i den databasen.  
 
Men de som sammanställt Dödboken, främst Carl Szabad, ansåg att det fanns rätt goda möjligheter att identifiera folk ändå, t.ex. med hjälp av personnumren, och att uppgifterna ändå var värdefulla.  
 
Bättre att få fram en handfull möjliga personer, än att inte ha något alls att leta i, vilket ju gäller tiden före 1950.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna