ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Användning och söktips  (läst 1167 gånger)

2000-03-28, 22:40
läst 1167 gånger

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Hur söker man på dödskivan? Jag vill få fram alla med efternamnet Henning och får då farm några hundra namn men också minst lika många Hennings, Henningsson mfl.
Finns det inget sätt att begränsa sökningen till just Henning? Då jag använder skivan på bibliotektet kan jag inte få ut en fil som jag kan bearbeta efteråt utan måste betala för hela utskriften av en massa personer jag inte vill ha.
Hälsningar Stig

2000-03-28, 23:19
Svar #1

Utloggad Uffe Erlandson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2018-09-04, 09:03
    • Visa profil
    • www.uffes.org
Klicka på list-knappen till höger om AB efter efternamnsraden.  Positionera Dig till Henning via Finn under namnlistan. Peka på Henning med musen och klicka med höger musknapp. Då ändrar namnet Henning färg till Rött. Klicka på bocken nere till höger, och Du är tillbaka på sökbilden med namnet Henning inom parenteser. Klicka på Sök) Nu kommer alla 162 namn upp, men inga fler.
 
Lycka till.

2000-03-29, 01:18
Svar #2

Carl Szabad

Stig! Jag rekommenderar att läsa hjälptexten som finns på varje sida.

2000-03-29, 22:22
Svar #3

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Uffe! Tack för den fina instruktionen.
Carl! Jag skall försöka leta efter informationen nästa gång. Datorn på Tumba bibliotek sitter monterad under en glasskiva under bordet vilket gör det svårt att läsa informationen.
När jag startar programmet är bilden täckt av en murrig rödaktig färg som gör det nästan omöjligt att läsa ledtexten till sökrutorna. Varför?
Planerar dock att köpa nästa utgåva.
Hälsningar Stig

2000-08-29, 09:58
Svar #4

Carl Szabad

Arne! Jag har testat i enlighet med din beskrivning men för mig fungerar det helt OK.

2000-08-29, 14:37
Svar #5

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
Tyvärr, Carl. Du får nog testa mer. Jag köpte skivan i söndags i Linköping, upptäcker felet redan på tisdagkvällen. Det är förmodligen enkelt för programmeraren att upptäcka felet, för fel är det.
Mvh Arne
PS. Skivan är för övrigt ypperlig DS

2000-08-29, 18:54
Svar #6

Carl Szabad

Arne! Jag har testat det du beskrev i ditt inlägg och så långt fungerar det helt OK. I så fall får du beskriva felet tydligare eller ringa så kan vi försöka bena ut vad det handlar om.

2000-08-29, 22:59
Svar #7

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Carl & Arne!
 
Jag har också märkt detta fel. Det verkar som den senaste sökningen hänger kvar fast man manuellt raderar ett fält. Om man kör rensa så tycks det fungera bättre men ibland vill man kanske bara ändra en bokstav eller något annat litet och då är det ju synd att behöva rensa alla fält.
Jag fick också i början ett ständigt meddelande om något violation-fel som jag kopierade varningsrutan på men som jag sedan lyckades slarva bort.
Jag har bara gjort en CD-installation men efter en ominstallation så tycks båda felen vara borta. Ibland kan det ju räcka om några systemfiler gått fel under installationen.
Har du testat det Arne?
 
Mvh
Jill

2000-08-30, 17:45
Svar #8

Utloggad Uffe Erlandson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2018-09-04, 09:03
    • Visa profil
    • www.uffes.org
Arne & Jill m.fl.
 
Har själv inte den nya CD-skivan, men jag har märkt i andra sammanhang att en del personer raderar fält med blankstegstangenten, och då är det ju egentligen inte raderat, utan blanktecken i fältet.
 
Det kan inte vara det som spökar?  (Bara en vild idé)

2001-08-03, 11:10
Svar #9

Eva Dahlberg

Hej Glenn ! Man kan inte se familjen, skivan är uppbyggd på att visa respektive person, men genom t.ex. adress och civilståndsändring kan man gissa sig till lämpliga äkta hälfter. Den innehåller ju dessutom bara avlidna personer men jag har fått ledtrådar om möjliga släktingars avlidna barn (t.ex. kusiner till mina far- och morföräldrar) genom ovanliga efternamn och återkommande förnamn, så att jag kunnat kontakta den aktuella pastorsexpeditionen och få bekräftat min teori alternativt fått reda på att den inte stämmer. Dessutom måste man kontakta dem för att få fullständigt dödsdatum för de som avled på 1950-talet då bara månaden för dödsfallet användes i det 50-tals register som ligger till grund för cd:n.
 
Man kan ju även söka på församling, kommun, län för att begränsa sökningen till ett område, om man vet var de är födda (gäller bara om de avled efter nov 1970) eller var de var bosatta vid dödsfallet - även här gäller dock att man bör kolla uppgiften med pastorsexp eller Landsarkivet (dvs. originalkällorna, var de nu förvaras), särskilt om det är vanligare namn så man vet att man hittat rätt person.
 
När det gäller dina två eftersökta personer, så är det som jag sa att de personer som finns på skivan som avlidna efter nov 1970 inte tycks stämma med de uppgifter du har om deras namn och födelsedata. Om du nu är säker på namnen och födelseår/månad (jag säger inte att de uppgifter du fick fram är fel), så återstår ju att de avled före nov 1970.
Dina släktingar är kanske som några av mina, de blandar ihop namn och årtal men de minns saker väldigt bra när jag väl fått fram uppgifterna och säger att så här var det ju, kusin si o så och faster NN.
 
Att leta på dina personer mer på cd:n  utan t.ex. exakt födelsedatum är svårt. Jag gjorde en koll och fann att 17835 män födda 1895 avled 1950-1970 (min farfar råkar vara en av de 1369 som avled 1970) och 604 kvinnor födda i december 1903 avled 1950-1970. Det var därför jag föreslog den alternativa forskningsrutten i mitt förra inlägg (den som även en 60-talist som jag använde när jag började före datorernas intåg i släktforskningen och som är långt ifrån utdöd trots internet och cd-skivor - de är ju bara avskrifter och innehåller alltför ofta felaktigheter eller är inte kompletta).
 
Hälsningar, Eva

2001-10-07, 21:51
Svar #10

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Hej
 
Här kommer ett inlägg från ett blåbär (i släktforskningssammanhang). Min fråga är: Sveriges dödbok, hur långt tillbaka i tiden sträcker den sig? Hur får man tag i den?  
 
MVH
 
Birgitta

2001-10-07, 22:09
Svar #11

Eva Dahlberg

Hej Birgitta ! Det fullständiga namnet Sveriges dödbok 1950-1999 säger det mesta, nämligen att det rör sig om avlidna i Sverige mellan 1950 och 1999. Som framgår av inläggen ovan från idag så finns inte namnen på de som avled mellan 1950 och nov 1970, utan bara uppgift om födelsedatum (personnummer), dödsdatum (-månad) och bostadsort samt civilstånd. Den är trots det mycket användbar.
 
Mer införmation hittar du på Rötters Bokhandel på denna länk http://www.genealogi.se/forbund/svdb2.htm . Där kan den också köpas.
med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

2001-10-07, 22:46
Svar #12

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Hej Eva
 
Jag förstod nog att det var så att den endast gällde mellan 1950-1990, men jag trodde att det kanske fanns flera dödböcker från olika tider och att ovan nämnda bok bara var en i en serie av flera böcker. Du skall ha ett hjärtligt tack för ditt snabba svar, då vet jag vad som gäller.
 
MVH
 
Birgitta

2001-10-07, 22:55
Svar #13

Carl Szabad (Carl)

Birgitta! Dödboken finns att köpa under Bokhandeln i Rötter. Den bygger på datoriserat folkbokföringsmaterial och går därför inte att ta fram på det viset för tidigare perioder eftersom det inte fanns datorer då.

2002-05-13, 18:35
Svar #14

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Hur får jag namn på en avliden 1967.
 
Anneli har en intressant fråga ovan som inte jag kan svara på men som Ni säkert finns många som kan hjälpa till med.
 
Är det församlingarna som har uppgifterna med namn på de avlidna mellan 1950 och 1970?

2002-05-14, 06:50
Svar #15

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Anneli, du kan kolla namnet på den avlidne personen från 1967 med pastorsexpeditionen i den församling han avled (Trollhättan). Adresser finns på sidan www.svenskakyrkan.se.
 
Ligger församlingen i områden där kyrkböckerna redan lämnats till Landsarkiven (t.ex. hela norra Sverige, ner till Uppsala-området, Kalmar län, vissa församlingar i Kronobergs, Jönköpings, Östergötlands och Skåne län) så finns uppgifterna även hos Landsarkiven. Ibland hänvisar då pastorsexpeditionen dit i stället (finns diskussioner om detta på Anbytarforum under rubriker som Pastorsexpeditionernas service eller något i den stilen). Uppgifter om vilka församlingars material som lämnats in finns på respektive Landsarkivs hemsida.
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

2002-05-14, 12:59
Svar #16

Ingrid Wikberg

Tack Eva för informationen; Jag trodde att man på första siffran av de sista fyra kunde utläsa från vilket län man kom ifrån. Även om man som vuxen bodde eller hade bosatt sig i ett annat län.    Så att är man född i t ex Jämtland så har man en 8 som första siffra  av de sista fyra... ( jag har nämligen en 8...) att de som var födda i Stockholm hade 0 som första siffra och födda i Göteborg hade 5......
 ( Så tokigt av mig att tro det skulle vara så enkelt att hitta igen namnlösa personer på en CD).
Så jag hoppades på att någon kunde ge mig personnummer på dessa syskon som det fattas uppgifter på.Trodde att det skulle gå att sära ut att de alla var födda i Stockholm. Det hade då varit lättare kanske att leta vidare.

2002-12-05, 12:29
Svar #17

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hur gör jag om jag vill få ut en lista med folk som är födda och/eller döda i t.ex. Delsbo församling? Jag vet hur jag ska göra för att skriva ut en lista med födda där, och även dito med döda där. Men jag skulle vilja ha EN lista som är en kombination av dessa.
Jag har gjort det förr (jag exporterade en lista av vardera i textformat, slog ihop dessa, sorterade raderna i TextPad med valet 'ta bort identiska rader' ikryssat, och voilá!), men nu får jag inte till det. Om det beror på att det är skillnader i fråga om själva programmet, eller om det beror på att jag bytt operativsystem till Widows 2000, det vet jag inte. Jag kanske helt enkelt blivit dummare?!
Någon som har något tips?

2003-04-29, 01:09
Svar #18

Katarina Strid

Hej! Jag har nyligen köpt död-CD:n, som verkar vara ett utmärkt hjälpmedel.  
Jag har dock problem med att söka på fältet Senaste civilståndsändring, jag får aldrig träff på någonting. När jag för att testa bara skriver ett årtal kommer det kanske upp 5-6 träffar, alla med ? på dag-datumet (dvs år-mån finns med).  
Gör jag något fel, eller vad beror det på?  
Hälsningar Katarina

2003-04-29, 12:19
Svar #19

Carl Szabad (Carl)

Katarina! Jag vet inte vilket år du försökt med, men när jag tar tre slumpvis valda år, 1924, 1944 och 1964 får jag upp tiotusentals träffar per år. Det kanske har hänt något vid installationen. Pröva att installera om och se om det går bättre.
 
Carl Szabad
Projektledare

2003-04-29, 13:49
Svar #20

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:24
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Hej Katarina,  
du skriver väl datum på rätt sätt? Siffrorna skall vara i en obruten följd.
Om du t.ex. söker på 1944-04-04 får du inga träffar, men med 19440404 blir det många.
/Joel

2003-04-29, 15:45
Svar #21

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:58
    • Visa profil
Och när har dessa personer avlidit?
De som dött på 1950-talet har bara år och månad angivna, med ? istället för dag.
Fyra undantag finns, personer som uppges ha avlidit på 50-talet men fortfarande är kyrkobokförda på 1970-talet, hur nu det har gått till .

2003-04-29, 16:48
Svar #22

Carl Szabad (Carl)

Bo! Liksom i alla dataregister förekommer det fel i Sveriges dödbok. När man hittar namn på personer som ska ha avlidit på 1950-talet kan man ha hjälp av att undersöka källan till uppgiften. Om källan exempelvis är RTB 71 betyder det med största sannolikhet att personen i verkligheten avled 1971 och inte 1953 som det anges i posten.

2003-04-29, 19:39
Svar #23

Christian Andersson

Hej.
 
Bara en tanke. Hur hanterar man personer som dödförklaras långt efter det att de avlidit, eller förmodas ha avlidit? Kan det inte vara en trolig förklaring i vissa fall. Skulle inte källan då kunna vara RTB 71 även om personen avled 1953?
 
Jag personligen skulle nog vara försiktig med att dra samma slutsatser som du gör Carl uatn att gå till källan och kontrollera.
 
Mvh Christian

2003-04-29, 22:52
Svar #24

Carl Szabad (Carl)

Christian! Man ska alltid kolla uppgifterna i källan. Det förklaras också under OM ....
 
Teoretiskt kan man naturligtvis tänka sig att det går att med 100% säkerhet bestämma ett dödsdatum 20 år bakåt i tiden, där dödsfallet tidigare varit okänt. Det är bara inte särskilt troligt.

2003-04-29, 23:33
Svar #25

Katarina Strid

Carl och Joel, tack för responsen.
Carl: Jag provade med samma årtal som du:  
1924: en träff
1944: fyra träffar
1964: sex träffar
Jag skall prova att installera om, det verkar vara den enda förklaringen!
Joel: jodå, jag har skrivit datumet på rätt sätt.  
Hälsningar Katarina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna