ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 29 december, 2009  (läst 2942 gånger)

2008-10-26, 14:10
läst 2942 gånger

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:19
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om någon mer än jag har problem med användningen av Dödboken med Windows Vista? Det är i alla fall vad jag tror att det beror på. På min gamla dator med Windows XP kunde jag lägga in full installation och så fanns databasen tillgänglig hela tiden. Nu, på ny dator och med Vista, måste jag installera om CD:n varje gång jag vill använda den, efter att ha fått felmeddelande när jag klickar på programikonen. Någon som har/har haft liknande problem och kan komma med installationstips?
 
/Lotta

2008-10-26, 16:37
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det fungerar utmärkt i Vista för mig. Kanske behöver du byta sökväg och lägga den i en mapp Program2 på C-disken. Det funkar in om den läggs i vanliga Program-mappen.

2008-10-26, 17:23
Svar #2

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:19
    • Visa profil
Ok, Chris, då provar jag det! Jag har bara låtit den lägga in sig själv, så att säga. Jag försöker på ditt sätt! Tack för tipset!

2008-10-26, 22:58
Svar #3

Carl Szabad

Lotta! Pröva att stänga av brandvägg och antivirusprogram under installationen. Det hjälper oftast. Det spelar ingen roll vilken mapp man lägger den i, men man ska inte låta Vista ta över installationen, utan när alla kontrollfrågor kommer ska du bekräfta att installationen är OK.

2008-10-27, 08:58
Svar #4

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:19
    • Visa profil
Jag installerade komplett version igår kväll efter Chris förslag om egen program-mapp och hittills har det fungerat bra. Men några egentliga kontrollfrågor dyker inte upp vid installationen, Carl, enbart frågan var programmet ska placeras.
Nåväl, just nu fungerar det bra! Om det skulle bli problem igen, så provar jag på andra sättet.
Tack för hjälp!

2008-10-27, 09:20
Svar #5

Carl Szabad

Kontrollfrågorna går att välja bort under Kontrollpanelen någonstans, men det kan hända att man i nuvarande versioner av Vista redan från start låter den funktionen vara avstängd.

2008-10-28, 05:08
Svar #6

Utloggad Morgan Corneteg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2019-02-01, 03:54
    • Visa profil
    • www.corneteg.se
Hej
 
Så här är det och jag blir ganska trött både på Microsoft som lurar svenska folket, samt de som inte förstår sig på vad de ska svara så det blir korrekt vid en installation, då skall man ej heller svara på inlägg.
 
Windows Vista som säljs i de svenska datorerna är innehållande en ENGELSK version av Windows Vista i de flesta datorer, den försöker Microsoft att dölja med en Svensk språkfil som vi inte för 1-öre är gagnade av.
 
Koll 1: se var dina program är installerade? i mappen Program eller mappen Program Files?  
Mappen Program används av de normala tidigare svenska Windows versionerna, Mappen Program Files används av den Engelska versionen, och där skall normalt inte läggas något, då får man ett fel som normalt brukar visa sig på det sätt att vid uppstart av dator så öppnas just mappen Program, vilket inte skall ske. i och för sig ganska lätt åtgärdat i registret för den som är van vid det. Men så skall det inte vara.
 
Koll 2: Ta en koll bara i EDIT det gamla DOS programmet.  
Skriv under KÖR CMD, sedan då dospromt öppnas så skriv EDIT Där finns vare sig Å Ä eller Ö med,  
 
Microsoft är så dumma så de tror att vi är dummare, men så är det ju inte.  
Ska man installera något program i VISTA utan problem och har råkat köpt den med en Engelsk version,eller blivit LURAD utan att veta vad man köpt så ska det i alla fall installaeras i mappen Program Files  inte i mappen Program beroende på att det ligger en Engelsk version i botten på Vista av alla svenska versioner.
Detta får man själv ändra under installationen så det blir rätt.
 
Detta är ett stort fel av Microsoft och jag har påpekat detta utan att de lyssnar. Gör er egen röst hörd genom att sluta köpa Vista och Kräva XP beroende på detta fel, yttermera vill jag även upplysa en del användare av XP att Microsoft nu börjat med samma fula sak där. Kolla även detta.  
 
 
Till Microsoft!!!! Var ärliga, Lura inte svenska folket. om de nu läser detta!
 
Mitt råd!!  KÖP INTE en dator med VISTA i utan KRÄV XP på grund av att Microsoft inte klarar av sin egen uppgift,  
att leverera korrekt programvara i de LICENSER de säljer till Sverige i Vista och heller i alla XP.
 
Detta är fakta! Ge gärna en kommentar. Kräv också pengarna tillbaka från er datorhandlare somlurat er,med, eller utan kunskap om detta.
 
Man får vara vaken då storebror som de kallar sig försöker köra över oss.
 
Mvh Mojje
 
(Meddelandet ändrat av mojje den 28 oktober, 2008)

2008-10-28, 07:51
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Morgan,
 
Utan att vara expert så ser jag vad du menar, kanske för att jag kört både engelska (amerikanska) och svenska versioner av både XP (jobbets datorer) och Vista. Jag har gjort som du hittills, krävt XP, men till slut gick det inte. Program files finns på bekantas datorer och det fungerar precis som du beskriver. På min nyaste dator som har Vista (Sony Vaio) finns inte en engelsk version med språkfil, utan faktiskt en svensk. Ingen mapp Program Files finns. Däremot finns det en konstig förvirring, vissa program (CD-skivor) fungerar i mappen Program, där de flesta programmen ligger. Men andra fungerar inte där (speciellt äldre CD) utan man får antingen välja en annan plats vid installation (ProgramX) eller ändra på registret efteråt. Det hela är inte logiskt och jag är definitivt inte kunnig nog att förklara varför! Undrar om någon egentligen är det? Jag har varit med om liknande fenomen på både XP och tidigare versioner av Windows under många år.
 
Håller helt med dig, en bättre samordning, lättanvända raka system för den vanlige användaren borde vara en prioritet för tillverkarna.
 
(Meddelandet ändrat av izla den 28 oktober, 2008)

2008-10-28, 08:40
Svar #8

Carl Szabad

Morgan! Ursäkta om jag uttalat mig från en användarvinkel och inte som dataexpert, men jag har många gånger varit tvungen att konstatera att där kartan och verkligheten inte stämmer överens är det bättre att anpassa sig till verkligheten.
 
Installationsprogrammen för förbundets CD-skivor skulle kunna skräddarsys så de fungerar mer friktionsfritt vid installation i Vista, men då måste man välja bort att de ska kunna installeras även i äldre operativsystem, vilket inte är särskilt lyckat.
 
För varje nytt operativsystem som kommit (2000/XP/Vista) har jag fått höra att förbundets CD fungerar inte längre. Det gör de förvisso ändå i takt med att användarna kommer in mer i de nya rutinerna, samt att MS kommer med nya servicepack, brukar problemen försvinna. Ingen försöker idag hävda att CDna inte fungerar i XP, vilket inte var en ovanlig kommentar för sex år sedan. Och sök- och installationsprogrammen är i grunden desamma idag.
 
Jag har själv tillgång till en Vistadator, speciellt införskaffad för att testa problem vid installation av alla CD som jag och förbundet varit inblandade i att ta fram. Problemet var bara att samtliga CD gick alldeles utmärkt att installera och fungerar förträffigt därefter. Det fanns med andra ord inte så mycket att testa.

2008-10-28, 08:51
Svar #9

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Morgan:
 
Är det datortillverkaren eller Microsoft som installerat Windows Vista på datorerna? Är det i så fall Microsofts fel eller är det datortillverkaren som har gjort lätt för sig då de förefaller bara behöva byta ut språkfilen beroende på vilket land datorn ska till?
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-10-28, 09:42
Svar #10

Utloggad Morgan Corneteg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2019-02-01, 03:54
    • Visa profil
    • www.corneteg.se
Hej!
 
Carl!
 
Du skriver att det skulle bli problem i äldre operativsystem, detta är du ute och seglar i helt, Du har ju alltid valet att välja installationskatalog för installation. Så även i Vista. Och i de tidigare versionerna av operativsystem, Win 95-XP så är den naturliga installationskatalogen Program för förbundets skivor, likaså för de flesta andra Svensktillverkade skivor, Däremot om man har en skiva från utlandet så är det ofta mappen Program Files som står som standardkatalog.
 
Dessutom finns ingen skillnad i installationen där så länge du har en svensk version av ditt operativsystem.
 
Problemet ligger inte där. utan i att Vista har en Engelsk version i botten som gör att mappen Program inte finns naturligt, ej heller Dokument and settings, dessa har de Engelska katalogerna Program Files samt Users.
 
Förbundets CD-skivor fungerar att installera i samtliga versioner av Microsofts operativ, exakt på samma sätt som tidigare, förutom i Vista där det kan bli problem för den som inte har kännedom om mappstrukturen i Svensk vs Engelsk version, säkerhetspacken har heller inget med att göra att användarna inte ifrågasätter installationsprocessen då det inte för en sekund påverkar din dators mappsystem. Det är snarare användarnas kunskap om hur förhållandet är som gör detta.  
 
Den Vista dator du använder för test måste i så fall ha en Svensk version installerad, vilket jag betvivlar. Det har vi talat om på tele och Mail . Och då gick det inte.
 
Win95-XP har helt fungerande operativsystem vad gäller detta, enda skillnaden är att efter Win 98 så försvann DOS-funktionen, den är ersatt med en kommandotolk som dock fungerar med Å Ä Ö i dessa operativ.
 
Henrik.
Operativsystem installeras av datortillverkarna, de är oftast från utlandet. MEN pratar man med Microsoft så finns där ingen helt Svensk version av Vista där Å Ä Ö finns i EDIT och Mappstrukturen ser ut som tidigare. D.v.s. fungerande i Sverige.
 
 
Sammanfattningsvis så gäller följande.
I och med att Microsoft lanserar Windows Vista försvann DOS-Supporten.
Mycket nytt i filstrukturen med, exempelvis så finns inte C:`Program längre, utan C:`Program är en länk mot C:`Program Files.
Detta är för att få en bättre kompabilitet för framtida program oavsett språk. (Detta har även varit en strävan från MS sedan win 2000) Detta gör att Microsoft bara behöver göra en uppdatering, en patch, på ett språk. Inte som idag, där det kommer uppdatering/patch först på engelska sedan på svenska.
 
Det är Tillverkaren som installerar, Microsoft bara levererar.
 
Mvh/Mojje

2008-10-28, 11:32
Svar #11

Carl Szabad

Morgan! I så fall är det inte jag som är ute och seglar utan vår programmerare Johan Gidlöf. Det är från honom jag fått informationen att ett installationsprogram inte kan konstrueras så att det i alla lägen fungerar helt smärtfritt från Windows 95 till Vista.
 
Men jag avser inte då valet av mapp för installationen, där jag håller med dig om att Program är en helt rimlig mapp, även om jag för egen del brukar samla databaser under en särskild mapp, Databas, och rena programvaror under mappen Program.
 
Den Vista-dator jag använder har en svensk version installerad. Varför skulle den inte kunna ha det?

2008-10-28, 19:24
Svar #12

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Morgan!
 
Hur kommer det sig att man inte släpper en patch för alla språk när det gäller t.ex SP1 till Vista? Hur kommer det sig att SP1 släpptes på engelska, franska, spanska, tyska och japanska först och de resterande språken drygt en månad senare? Det går ju inte ihop med det du skriver.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-10-29, 09:31
Svar #13

Utloggad Morgan Corneteg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2019-02-01, 03:54
    • Visa profil
    • www.corneteg.se
Henrik Thörnqvist.
Det är ju det jag har skrivit.
 
” Detta är för att få en bättre kompabilitet för framtida program oavsett språk. (Detta har även varit en strävan från MS sedan win 2000) Detta gör att Microsoft bara behöver göra en uppdatering, en patch, på ett språk. Inte som idag, där det kommer uppdatering/patch först på engelska sedan på svenska.”
 
 
Mvh//Morgan

2008-10-29, 23:53
Svar #14

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Morgan:
 
Samtidigt skriver du i ett tidigare inlägg att Windows Vista är på engelska i de flesta fall, men att man bara bytt ut en språkfil. Men man kan i dagsläget inte göra en patch för alla språk (eller släppa alla vid ett tillfälle) trots att man kan bygga ett helt operativsystem på engelska med en språkfil som gör operativsystemet till ett annat språk?
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-10-30, 22:00
Svar #15

Utloggad Morgan Corneteg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2019-02-01, 03:54
    • Visa profil
    • www.corneteg.se
Hej Carl!
 
Jag ber om Ursäkt offentligt om du misstolkade mitt inlägg från den tisdagen 28 oktober 2008 - 09:42
Där jag skriver i första raden:  , detta är du ute och seglar i helt,
 
Med det menar jag inte något illa utan skall tydas enbart som att detta är fel.
 
Jag ber om ursäkt efter som du tydligen tog illa vid dig, det var definitivt inte min mening.
 
Mvh//Morgan

2009-09-12, 17:09
Svar #16

Utloggad Harald Lorentzen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2017-06-07, 13:06
    • Visa profil
Hei
En venn kjøpte Sveriges Dödsbok 1947-2006 ,men får ikke innstalert den. Er det problemer hvis man har Mac og ikke PC?
Kan noen hjelpe ?
Hilsen
Harald

2009-09-12, 17:24
Svar #17

Carl Szabad

Harald! Sveriges dödbok är konstruerat för Windows, vilket även framgår av systemkraven för CDn i Rötter-bokhandeln. Den fungerar alltså inte i Mac-miljö om man inte har en Windows-emulator installerad.

2009-09-12, 18:31
Svar #18

Utloggad Harald Lorentzen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2017-06-07, 13:06
    • Visa profil
Carl
Tusen takk for opplysningene. Da bruker vi den kun på PC som vi også har.
Ha en fin helg.
Harald

2009-12-28, 22:43
Svar #19

Utloggad Lars Sundman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2017-04-29, 22:19
    • Visa profil
hej
Jag behövde ominstallera allt på min dator, även  Sveriges dödbok 1947-2006.  
men filerna på CD hittar datorn men när jag klickar på sdb4inst.exe kommer det upp en ruta progammet svarar inte, försöker jag då stänga filen så, låser sig hela datorn får ta ut skivan och koppla från strömmen och sedan starta om datorn. någon som vet var felet ligger?
Skivan fungerade tidigare helt Ok.
Lars

2009-12-29, 00:48
Svar #20

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Jag har för mig att installationerna av dödboken och andra skivor som i grund och botten har samma program (förbundets presentationsprogram, dvs cd-skivor från PLF, JBGF, osv) kan ta lång tid (en timme?) att installera och att installationsprogrammet under tiden kan förefalla dött. Första tipset är alltså att ha tålamod minst en timme.
 
Kör du Vista eller Windows 7 kan det vara idé att inte installera på standardplatsen på disken utan välja en annan plats (själv har jag c:`prg för detta istället för C:`Program Files) eftersom installationsprogrammet haft problem ibland att installera på standardplatsen. Jag säger ibland eftersom jag inte tror det händer alla gånger.
 
Ett tredje tips är att avaktivera eventuellt antivirusprogram just under installationen. Ibland får sådana för sig att falsklarma eller bara slöa ner datorn.

2009-12-29, 06:18
Svar #21

Utloggad Morgan Corneteg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2019-02-01, 03:54
    • Visa profil
    • www.corneteg.se
Hej Lars och Daniel!
 
Problemet du har nu är med största sannolikhet att du kör Windows Vista eller 7, dessa två operativsystem är ju rena förfalskningen av en Svensk Original version. Operativet har i grunden en Engelsk botten med Svensk Översättning.
 
Om man tittar rakt under Den här Datorn så ser det ut som man har bara mappen program att installera i, MEN, om du acktiverar  skyddade opperativ systemfier under Mappalternativ så kommer du att se att mappen Program inte finns där, utan nu heter Program Files, det är ju den Engelska versionen av installationskatalog, detta har jag flera gånger påpekat till Microsoft som verkar skita i det på grund av att inte så många klagar på det.
 
Så ska man installera program i en dator med Windows Vista eller 7 så måste man ändra i installationskatalogerna, Och vid Program lägga till Files, så installationskattalogen blir Program Files, då som först slipper man katalogerna C:Program1 2 3 osv, samt fel vid uppstart av Windows.
 
Jag har lagt en enkel förklaring på PLFs Hemsida
Mvh//Morgan
 
(Meddelandet ändrat av mojje 2009-12-29 06:42)

2009-12-29, 07:40
Svar #22

Carl Szabad

Lars! Börja med att stänga av antivirusprogram och brandvägg under installationen. Det brukar lösa säkert 90 % av de fall där installationen upplevs som seg (vilket inte är särskilt ofta, men det är de fallen som märks). Sen bör du, som också nämnts, inte låta ditt operativsystem ta över, utan välj installationsmapp själv och då exempelvis `Program, inte `Program Files. En normal installation tar max fem minuter, såvida du inte har en dålig CD-läsare också.

2009-12-29, 08:22
Svar #23

Utloggad Morgan Corneteg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2019-02-01, 03:54
    • Visa profil
    • www.corneteg.se
Hej Lars och Carl!!
 
Detta har inget med antivirusprogram eller brandvägg att göra, så stäng INTE av dessa.
Utan jobba efter den information jag gett ovan, om du är osäker så ring mig så ska jag guida dig.
 
Mvh//Morgan

2009-12-29, 08:42
Svar #24

Carl Szabad

Lars! Jag har i nära samarbete med programmeraren hållit i framtagningen av samtliga förbundets CD-skivor under 14 år och således även support på dessa. Jag har alltså en viss erfarenhet av vad som kan fungera. Börja med att testa det jag föreslog. Fungerar inte det, återkom.

2009-12-29, 10:49
Svar #25

Carl Szabad

Det är helt irrelevant varför programmeraren av CD-skivorna och Microsoft löst sina respektive uppgifter på det sätt de gjort på var sitt håll. Det skulle vara mig helt främmande att komma med synpunkter till någondera av parterna i det avseendet. Jag måste utgå från att de valt sina respektive lösningar efter bästa förmåga.
 
Anledningen att det hjälper att stänga av de funktioner jag nämnt här ovan beror på att installationsfilerna på förbundets CD-skivor är stora, för Sveriges dödbok 114 MB och för den senaste, Begravda i Sverige, hela 709 MB. Skulle ett antivirusprogram vara aktivt under installationen med att genomsöka en så stor fil tar det tid att installera CDn. Därför är det enklast att stänga av de funktionerna under själva installationen.
 
Det finns ofta flera lösningar på ett problem. Jag påstår inte att det är något fel på Morgans förslag, även om jag själv inte testat den varianten, men för en ovan användare skulle jag inte föreslå att byta namn på en mapp. Det kan ställa till andra problem.

2009-12-29, 11:47
Svar #26

Utloggad Lars Sundman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2017-04-29, 22:19
    • Visa profil
Hej och tack till Carl
 
Jag har en gammal XP-dator och gjorde som du föreslog, jag avaktiverade mitt antivurusprogram
och hade mer tålamod idag. och installationen är nu helt OK.
 
Fö tycker jag att Morgan och Carl kan sluta bråka om detta nu. tonen er sinsemellan kan ni ta privat.
 
Gott nytt år båda två

2009-12-29, 11:51
Svar #27

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Jag har aldrig haft några problem att installera någon av CD-skivorna och jag har de flesta.
Klickar bara på installera HD och det fungerar.
 
Det kan ju vara inställningar i den egna datorn som krånglar.
 
Och Morgan.... om Du läser vad du skrivit - tycker du att det låter särskilt trevligt??
Carl har tagit fram skivorna och bör väl veta vad det handlar om även om du har en annan lösning.
 
Eivor

2009-12-29, 12:15
Svar #28

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Nog är det märkligt när inte ens experterna är ens.
Har själv försökt följa Carls råd och det såg ut att fungera så jag blev glad och ropade tack - för tidigt!!!
Efter ett tag så slutade den nya Cd inmatningen att fungera och efter ett tag också de gamla inmatningarna  
av samtliga PLF-Cd:na.
Nu funderar jag på om det finns något billigt alternativ där jag kan mata in alla mina Cd  utan att de har anknytning
till mina uppkopplingar med brandvägg, antivirus mm.
Mvh
Inge

2009-12-29, 13:31
Svar #29

Utloggad Moderator Teknik

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 163
  • Senast inloggad: 2016-06-21, 21:28
    • Visa profil
Jag har rensat lite i och bland dagens inlägg och hoppas att ni håller er lugna i fortsättningen, och återgår till sakfrågorna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna