ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-29  (läst 1811 gånger)

2007-06-21, 01:02
läst 1811 gånger

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
En positiv nyhet är att det finns ett särskilt fönster för rättelser som kan skickas till förbundet, för att användas i nästa utgåva av Sveriges Dödbok.

2007-06-21, 07:36
Svar #1

Carl Szabad (Carl)

Faran som jag tyvärr redan noterat är att det kommer mängder med inlägg om födelseförsamlingar, där den uppgiften fortfarande saknas för avlidna i den aktuella dödförsamlingen. Det är således inte relevant att komplettera enstaka poster för avlidna i exempelvis Oscar, där det finns 11.000 avlidna före 1970 som alla fortfarande saknar födelseförsamling.

2007-06-27, 21:20
Svar #2

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Jag vet inte om det är jag som inte ser ordentligt, men var är rubriken: Sveriges Dödbok 1947-2006 - efterlysningar??
 
Och ja, jag vet, frågan hör inte hemma här, men hittar ingen annan lämplig plats att skriva den på.
 
 
mvh Hanne

2007-06-27, 21:24
Svar #3

Carl Szabad (Carl)

Det blir ingen särskild rubrik för efterlysningar, se även Rötters framsida.

2007-06-27, 21:35
Svar #4

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Tack tack, nu har jag läst det...

2007-06-28, 07:02
Svar #5

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Skulle det kunna gå att få en mer utförlig förklaring till varför vi inte får efterlysa personer på den nya Dödskivan?
Materialet är väl det samma som man har lagt in, bara utökat med fler namn och att den sträcker sig till 2006.
 
Det är ju bara tre år som skiljer mellan 3:an och 4:an, så jag förstår inte riktigt varför,  
tre år borde väl inte göra någon skillnad för PUL?
 
Tacksam för svar.
 
Vänligen,
Helena i Södertälje

2007-06-28, 07:25
Svar #6

Carl Szabad (Carl)

Detta är ett styrelsebeslut och jag har fått det beskrivet som att man vill samla efterlysningarna under de församlingar där de hör hemma. Det ska alltså inte vara någon PUL-fråga.

2007-06-28, 12:38
Svar #7

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Hej Carl!
 
Tack för ditt svar.
 
Har jag då förstått det rätt att man får be om hjälp med sökningar på skivan, men att de frågorna ska ligga under respektive församling?
 
Vänligen,
Helena

2007-06-28, 13:46
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kan man inte fråga efter en avliden under 1947-2003, men att det är upp till den som svarar vilken CD han/hon använder? Eller menas att den som har den senaste versionen inte får svara från den öppet här i AF?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-06-28, 13:54
Svar #9

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Men nu förstår jag inte!
 
Efterlysningar under respektive cd-skivor tillkommer ju just för att frågeställaren inte vet viljen fösamling en person fötts i/bott i eller bodde i vid sin död.
 
Eller tänker jag helt galet?
 
Helene

2007-06-28, 14:29
Svar #10

Utloggad Hanne Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3654
  • Senast inloggad: 2015-09-30, 19:41
    • Visa profil
Hej alla!
 
Jag förstår inte heller varför inte det kan göras en egen rubrik för den nya Dödboken. Precis som Helene skriver, frågeställaren ställer ju frågan många gånger utifrån att hon/han inte vet födelseort/dödort för den dom söker uppgift om.
 
 
Som nybliven ägare till Sveriges Dödbok 1947-2006 så har gjorde jag redan igår svarsinlägg till en frågeställare under: Sveriges Dödbok 1947-2003, efterlysningar eftersom jag inte hittade någon ny rubrik för den nya versionen.
 
 
mvh Hanne

2007-06-28, 15:00
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Helene och Hanne! Jag förstår inte heller!
Ann-Mari Bäckman

2007-06-28, 16:44
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kan någon svara hur detta ska gå till! Det verkar helsnurrigt!  
 
Om jag ställer en fråga under Dödskivan 1947-2003, så hur gör den som sitter med både den gamla och nya skivan när han/hon svarar?
Ann-Mari Bäckman

2007-06-28, 17:09
Svar #13

Carl Szabad (Carl)

Helena! Jag har ingen del i detta beslut, utan där får du höra med styrelsen eller anbytarvärden.

2007-06-28, 18:15
Svar #14

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Bra exempel Ann-Mari!
 
Ett annat exempel;  
 
Om någon ställer en fråga under den gamla skivan, svaret finns inte på den gamla skican, dock på den nya skivan, ska den personen då få till svar han/hon avled i Skövde fs, fråga under Skövde så ska jag hjälpa dig.  
 
Helene - som inte riktigt vet om Carl svarade mig eller Helena i Söderälje

2007-06-28, 19:43
Svar #15

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Carl
 
Men Du har väl tillgång till sådant beslut, du vet ju att vissa inte svarar här på AF.
 
Hur kan man motivera att det inte ät tillåtet att fråga efter innehåll i material som man själv gett ut,  
men att det är tillåtet att fråga på alla andras material?

2007-06-28, 20:01
Svar #16

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Som jag ser det så betyder det att vet man inte under vilken församling man ska ställa frågan och den inte heller får ställas under en egen tråd så MÅSTE man köpa skivan......!
 
Helene

2007-06-28, 20:22
Svar #17

Carl Szabad (Carl)

Kenneth! Nej, jag har inte sett något beslut eller hört någon argumentation mer än vad jag redan redogjort för.

2007-06-28, 21:43
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nog har jag den känslan att många köper olika CD:n för det första för sin egen skull, men också för att kunna hjälpa andra i sitt sökande. Nu vet jag inte hur många som köpt den senaste Dödskivan och hur många som köpt den i syfte att hjälpa andra. Om de köpt den mest för att användas till att hjälpa andra, har de inte blivit lurade då?
 
Bara en tanke.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-06-28, 22:55
Svar #19

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Jag köper ALLA mina CD-skivor i forskningen för att kunna forska vidare inom mina områden. Skulle jag på den vägen vid enstaka tillfällen kanske kunna hjälpa en annan forskare med ett svar på en fråga, är det en bonuseffekt, inget primärmål. Självklart ställer jag upp och svarar på frågor inom mina områden, men det är inte huvudsyftet med CD-köp att svara andra forskare som av olika anledningar inte köpt skivorna med svar från dessa! Jag köper de skivor jag behöver och betalar också för dessa. Forskning kostar och det går inte att åka på en räkmacka genom den!
Jan-Christer

2007-06-28, 23:48
Svar #20

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
När jag jämför antalet döda ett visst år på CDn med antalet döda i SCBs officiella statistik  Befolkningsutveckling; födda, döda, in- och utvandring, gifta, skilda 1749 - 2006 så finns en del skillnader. De största skillnaderna verkar finnas för åren 1947, 1948 och 1949. Jämför man antalet döda för dessa år ser det ut så här:
 
ÅrSDB4SCBAntal som saknas på CDn 19477259773579982 19486705667693637 19496898069537557
 
Felet blir sedan mindre med åren, men helt klart är antalet på CDn och i SCBs statistik hela tiden olika. Till och med 2006 verkar 37 personer saknas. I sista fallet kanske det handlar om personer med skyddad identitet där ett skydd kanske kan anses befogat även efter döden med tanke på anhöriga?
 
Hur ska man förklara ovanstående siffror? Vilka är det som saknas på CDn?

2007-06-29, 05:55
Svar #21

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Kan det inte vara så att det är personer som har skyddad identitet? Det finns ju dem som behöver vara det.
(goddag yxskaft, det såg jag nu att du redan funderat ut själv  )
 
Angående var man ställer frågan om DB4, så får vi väl hoppas att anbytarvärden har läst våra funderingar och att hon skickar vidare det till styrelsen.
 
/Helena i Södertälje

2007-06-29, 06:03
Svar #22

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Jag har mailat Anbytarvärden och bett henne läsa våra funderingar och skicka vidare dessa till styrelsen, med förhoppning om att vi ska få ett svar från dem.
 
/Helena i Södertälje

2007-06-29, 06:52
Svar #23

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jan-Christer!
 
Jag håller med dig i allt utom räckmackan. Se dig omkring i AF. Det är många som åker på räkmackor och det är många som villigt puffar på! Jag skulle säga med glädje och ofta puttar på. Det är inte sådana som du och jag, som någon gång, när andan faller på svarar från våra CD-skivor.
 
 
Nu var mitt inlägg bara en fundering och är det ingen som klagar, så är allt gott och väl med det. :-)
Ann-Mari Bäckman

2007-06-29, 07:14
Svar #24

Carl Szabad (Carl)

Åke! Den statistiken finns även redovisad i diagramform i manualen som ligger på CDn.
 
Skillnaden efter 1950 (bortsett från 1951) är snarare att det finns fler poster på CDn är i den officiella statistiken. Det kan i några fall bero på kvarvarande dubbletter i materialet, men vanligast torde vara att personer som inte varit skivna i en församling eller ens i landet kommit med. Man kan ha varit på tillfälligt besök och avlidit hastigt. Och även på den tiden fanns det många som inte var folkbokförda alls, som den här vägen kommer in i statistiken.
 
Att det för 2006 saknas några tiotal personer (av totalt över 91.000 döda det året) kan också bero på att de ännu inte har rapporterats som avlidna till Försäkringskassan, som vi fick det digitala materialet ifrån.
 
De saknade personerna för 1947-1949 beror troligast på slarv vid inmatning. Vi har gjort statistiska kontroller församlingsvis under arbetets gång och på så sätt kunnat reducera ett betydligt större underskott, men arbetet fortsätter. För åren efter 1950 fanns dessutom de namnlösa posterna från SCBs statistik som underlag vid registreringen. För perioden innan dess finns inte den hjälpen.

2007-06-29, 07:27
Svar #25

Hans Jacobsson (Hansjacob)

Hej
Jag är visserligen ny här men ochså en som slängt ut många frågor på AF. Kan bara svara för mig men jag köper alla skivor som jag anser passar in på mina områden men samtidigt frågar jag mycket. Ofta behövber man någon annas syn på saken, bara en annan vinkling och så lossar det hela igen. Kan jag sedan hjälpa någon annan är det bara roligt, fast jag letar inte lösa trådar...
Jag tror alla som behöver den kommer att köpa den nya Cdn. Man kan inte lösa allt genom frågor...då skulle man inte vara klar om hundra år ens. Men ett svar på rätt plats kan spara veckors arbet.
Tack för alla vänliga hjälpare!!

2007-06-29, 09:43
Svar #26

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hans!
 
Jag tror att många resonerar som du. Man köper de CD-skivor man behöver, men ibland behöver man hjälp med något udda landskap eller liknande. Då är det jättebra att någon som har den informationen tillgänglig kan hjälpa en. Det är ju så, vill jag påstå, hela detta forum är uppbyggt på, att svaren kommer från CD-skivor.  
 
Jag har sagt det förrut, att när jag gjorde mitt inträde i AF, så trodde jag i min enfald att man verkligen bytte anor, att jag skulle kunna dela med mig av min släktforskning. Under dessa år så har det kanske hänt ett par gånger att någon har haft frågor om mina egna anor. Utan det är med hjälp av inköpta CD-skivor, som svaren här kan ges. Får man inte svara från den CD-skiva man inköpt eller att det blir en begränsning av det, då tror jag vi är inne på fel väg.
 
Då kan bara diskussionsämnena finnas kvar. D v s där folk bara svarar utifrån sina åsikter eller eget kunnande. Ja och Porträttfynd kan ju vara kvar förstås :-)
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-06-29, 10:23
Svar #27

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Allting handlar om efterfrågan och behov. Oftast (som ny släktforskare) vet man inte om att man behöver en viss cd-skiva förrens man ställt några frågor på AF och upptäckt vilken guldgruva det är.  
 
Jag tycker förbundet ska tillåta frågor under en egen tråd för denna skiva för det genererar enkom fler som blir intresserade av att själva köpa skivan, själva börja forska och i sin tur hjälper nybörjare som i sin tur blir intresserade och köper skivan osv, osv.  
 
Återigen, ren marknadsföring och i slutändan fler släktforskare = medlemsavgifter samt fler köpare av skivan = klirr i kassan.
 
Helene

2007-06-29, 12:09
Svar #28

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Jag kan bara hålla med föregående två talare. Skivorna är ju en absolut nödvändighet som inkörsport för den allt större skara dator-släktforskare som i likhet med mig inte har tiden/intresset att åka iväg till arkiven och/eller ringa runt eller skriva brev till olika myndigheter för att samla in informationen som krävs för att kunna starta.
 
Hade det inte varit för detta forum och möjligheten att få svar ifrån de olika cd-skivorna hade jag absolut inte varit fast i denna beroendeframkallande hobby. Innan hasde jag gjort några tafatta försök att börja men orkade aldrig riktigt ta mig förbi den magiska 1900-tals gränsen där det blir så mycket enklare. Genom några snabba frågor och nästan ännu snabbare svar här på forumet så hade jag helt plötsligt både födelseår/födelseplats på rätt sida av 1900-talet, jag kunde på så sätt komma vidare, och nu har jag de senaste 2 månaderna suttit mer eller mindre varje kväll vid datorn och forskat.. =)
 
Men som sagt, utan detta forums möjligheter att ställa frågor på cd-skivorna så hade jag inte fortsatt min forskning. Och nu har jag köpt några av skivorna...
 
Mvh Mårten

2007-06-29, 13:00
Svar #29

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
De som glider på en räkmacka för att citera en annan skribents inlägg, är få i det stora sammanhanget.  Majoriteten blir så inspirerade att forska själva att både Genline, SVAR, släktforskarföreningar och förbundet tjänar pengar på de i form av abonnemang och cd-skivor.  
 
Därför tycker jag att det är fel att förbundet indirekt tvingar folk att köpa en vara som köparen inte vet om de behöver. AF är en utmärkt reklamkanal för dessa produkter.
 
En stilla undran; får man använda senaste dödskivan som källa på andra släktforskarforum?
 
Helene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna