ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-21  (läst 1493 gånger)

2005-04-07, 16:41
läst 1493 gånger

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Kostnaden för skivan.
 
Såg att skivan går att köpa för 500 kr hos SVAR.
Medlemmar betalar 495 kr hos förbundet och ickemedlemmar betalar 595 kr. Det tycker jag är ganska fräckt.
 
Är det något ni tänker göra något åt?
Borde inte förbundet som är den som tagit fram materialet, känna lite ansvar för priset och vara något billigare än andra (inte bara 5 kr)?
 
/Helena i Södertälje

2005-04-07, 18:30
Svar #1

Per Nilsson

Eller kopiera den  
Ännu Fräckare

2005-04-07, 22:41
Svar #2

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Priskarteller får som bekant inte finnas om man inte vill ha konkurrensverket på sig. Men prislappen hos SVAR verkar egendomlig och måste undersökas. Normalpriset för Sveriges Dödbok 3 är som bekant 595:-, medan föreningarnas medlemmar får en 100-lapp i rabatt. Detta gäller dock endast de skivor som vi själva säljer.
Mvh
TED

2005-04-08, 05:53
Svar #3

Nils Persson

Jag såg att SVAR inte debiterar någon expeditionsavgift, så då sparar man ju 20 kr om man beställer där istället.

2005-04-08, 10:08
Svar #4

Jan Ek (Janek)

Personligen tycker jag att man bör handla med både hjärta och hjärna, och köpa skivan där Förbundet får störst del av kakan.  
 
Vi önskar väl alla att våra pengar ska stanna i släktforskarrörelsen och komma framtida projekt (oss) till godo? Och piratkopiering bekämpas - om inga pengar kommer in så kan vi skjuta en vit pil efter Dödbok IV ...
(Det önskar väl också den fiktive personen Nils Persson alias Per Nilsson?)
 
Men om det är så att Förbundet får behålla lika mycket för en CD såld genom SVAR som direktsåld, och SVAR också sponsar expeditionsavgiften över skattsedeln, utmärkt! Men bra är det väl inte?

2005-04-08, 12:48
Svar #5

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Jag betalar gärna till Släktforskarförbundet för att de har gjort ett fint jobb med de olika CD-skivorna.  
 
Medlemspriset 495 kr tycker jag är billigt för en mycket fin och omfattande produkt, tycker det är flera som ställer många frågor under efterlysningar som skulle ha stor nytta av att äga den själv och samtidigt stötta utgivarna så de kan finansiera ännu fler projekt
 
Jag väntar bara så innerligt att jag skall få skivan, det är dåligt med information om hur lång leveranstiden är.
 
Jag tror jag beställde den 29 mars (men man får ju inget kvitto)

2005-04-08, 13:04
Svar #6

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Vi påbörjade igår utskick av sådant som fakturerats den 5:e (i tisdags - och det är många). Då dessa förstås var beställda några dagar tidigare får man väl uppskatta att det alltså kan bli uppåt 14 dagar från beställning till leverans just nu..
-Skriver 'just nu', för detta kommer ju att krympa rätt fort när den värsta ruschen lagt sig.

2005-04-08, 17:36
Svar #7

Utloggad Björn Groth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-08-16, 22:02
    • Visa profil
Har idag fått min skiva.
Jag tror att jag beställde i slutet av förra veckan.
Det är inget att klaga över.
Ser fram emot en spännande helg.
Det har ju börjat regna här i Jämtland idag.
Tack för snabb leverans.
Björn

2005-04-11, 14:46
Svar #8

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Skulle inte alla (100 %)som dött mellan 1947-2003  finnas med på skivan? (åtminstone med personnummer?)
 
Kan inte hitta min farmorsmor Alma Hulda Sofia Pettersson, född 1871-02-10 i Mönsterås (H) och begravd i Hässelby (AB) 1949-09-11 (enligt uppgift från CD:n Begravda i Stockholm)
 
Kan det finnas luckor eller har jag helt fel uppgifter på både födelse och begravning?
 
mvh Niklas Lindberg

2005-04-11, 16:26
Svar #9

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej Niklas!
 
Det är nog bara en liten del av de avlidna 1947-1949 som finns med på skivan, eftersom de åren registrerades i mån av tid (prioritet för 1950-1970) av oss som deltog frivilligt i projektet.
 
För Stockholms del återstår mycket att registrera, så förhoppningsvis kommer din farmorsmor att finnas med på version 4.
 
Mvh
Ingegerd

2005-04-12, 07:22
Svar #10

Carl Szabad (Carl)

Niklas! Ungefär 60 % av de som avled 1947-1949 är med. De namnlösa började 1950 eftersom det är då det register från SCB vi använde för det ändamålet börjar.

2005-04-12, 18:59
Svar #11

Utloggad Gunvor Jensen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 470
  • Senast inloggad: 2022-02-23, 16:50
    • Visa profil
Hur går det till när man beställt. Av det som Peter skrivit ovan verkar det som om man först ska få en faktura som betalas och sedan levereras skivan. Jag gjorde en beställning sista dagarna i mars eller dag två som man kunde beställa men har inte sett till något.
 
Gunvor Westerlund

2005-04-12, 20:57
Svar #12

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej Gunvor!
 
Egentligen ska jag väl inte lägga mig i en fråga ställd till förbundet. Men eftersom jag var i Sundbyberg igår kväll och då träffade Sara som jobbar på kansliet, kan jag bara tala om att skivan är slut men en ny kommer snart. När jag har beställt något från Rötter-bokhandeln, har vara och faktura kommit i samma försändelse.  
 
Hälsningar
Ingegerd

2005-04-12, 21:21
Svar #13

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Sista exemplaren av den första, ändå väl tilltagna, sändningen såldes igår - men väldigt mycket skivor har gått iväg här över helgen som gått, så det kommer nog att trilla in saker i en hel del brevlådor de närmsta dagarna också..
 
Och något längre 'slut' är det inte fråga om då det skall komma fler imorgon onsdag (om ingen kör i diket eller liknande).

2005-04-13, 16:40
Svar #14

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Tack för svaren Ingegerd och Carl!
 
Just det att alla avlidna (1947-2003) nu inte finns med är dock något jag personligen inte anser framkommer när man läser i skivans produktfakta...
 
Men fortfarande tycker jag skivan är värd sitt pris!

2005-04-14, 13:46
Svar #15

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Ja nya Sveriges Dödbok är bra. Har väl hittat omkr. 40-50 personer där. Men min farbror f. 1918 d. 1969 är fortfarande utan namn.Synd
 
Kjell

2005-04-14, 15:36
Svar #16

Carl Szabad (Carl)

Kjell! Din farbror avled antagligen i en församling som ännu inte är registrerad.
 
Niklas! På CDns sida i Rötterbokhandeln framgår under Produktfakta att det är 60 % av de som avlidit 1947-1949 som ingår.

2005-04-14, 15:42
Svar #17

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hej Carl Szabad.
Tack för CD:n!
 
Nu till en sak som jag har funnit  
Många som jag söker under Ingatorp kan man inte finna genom födelse / dödsdatum men väl gm namn (ej hela) i komb med Ingatorp.
Mycket sällan går det att finna dem med Ingatorp i komb. med född-dat---Hur kommer det sej?
ex på en annan felaktighet (hon kan ju ha haft dubbla personnr) är 19110205-2626 som egentligen är född 19110105 men det står lite huller om buller i org--fb, i jan/febr 1911.  
 
Ska man komplettera detta?
 
Sedan en annan fråga--
Civiltillstånd står endast den sista datumet för just den personen (ex änka och då saknas vigsel datum)
Kommer det i framtiden finnas dubbla vigseldatum om så är fallet tillsammans med änka/änkling--datum? Endel kan ju ha hunnit överleva både två-tre män innan de själva dör.
Nästa fråga--kan/får man fylla i barnens födelsedatum (ej namn) så man vet hur många barn den personen fick -- vissa erkännagivs ju vid begravning eller parentation.
Ja, det var lite frågor som man kan fundera över--men kanske inte ta ställning just nu.
mvh
elisabet
 
Ps Tack en en gång för en skiva som har hjälpt mej mycket i komb. med de andra tre som jag har.

2005-04-14, 16:15
Svar #18

Carl Szabad (Carl)

Elisabet! Ditt första problem förstår jag inte, kan du ge ett exempel? När jag söker på dödförsamling Ingatorp får jag upp 1441 personer varav fyra utan namn och för födda i Ingatorp får jag upp 1613 st. Av de fyra namnlösa är två spädbarn som kanske inte ens fått något namn.
 
Jag har testat med ett par personer som är avlidna där och det går bra att hitta dem om man söker på namn och födelsedatum.
 
Damen som är född 1911 har det angivna personnumret. Vad säjer att det är fel datum om födelseboken anger det?
 
I det källmaterial som använts för CDn ingår bara det senaste civilståndsdatumet. Många kan ha skiljt sig också så det kan bli många datum. Vi måste lämna något kvar åt forskarna själva också ...
 
Sista frågan förstår jag inte. Det här är ju en dödbok utan några släktskapskopplingar.

2005-04-14, 17:01
Svar #19

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Ser nu att Stavnäs, Arvika kommun inte är registrerad. Därav min namnlösa farbror.
Kjell

2005-04-15, 11:08
Svar #20

Ingmarie Fridlund

Hej
 
Jag undrar hur länge det dröjer innan man får nya skivan jag har beställt. Det är nu två veckor sedan jag beställde den.
 
Tack
 
Ingmarie

2005-04-15, 13:49
Svar #21

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag har tidigare nämnt att en ny sändning skulle kommit i onsdags (första lasset slut i fredags); nu var det tydligen en missuppfattning på annat håll så det är idag de skall komma till oss.
 
Men det går väl inte att ta gift på att de verkligen körs ut idag. Blir väl måndag som sämst, så då bör utskicken ta full fart igen..
 
Jag skall skriva på Rötter att det tar sin lilla tid också.

2005-04-15, 16:08
Svar #22

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Sändningen har kommit i eftermiddag kan nu meddelas..!

2005-04-15, 21:50
Svar #23

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Peter/Carl
Vilken version kommer att innehålla alla uppdateringar, kompletteringar osv som är kända i dag?
DVS när kommer den tryckning=bränning att föreligga som omfattar alla de nu kända buggar och tillägg?
Jan-Christer

2005-04-16, 06:14
Svar #24

Carl Szabad (Carl)

Jan-Christer! Det har sammanlagt inkommit uppgifter om ca 40 personer som har någon form av fel i det befintliga materialet. Dessa rättas och kommer med i nästa version. När och om den kommer är ännu inte bestämt av förbundsstyrelsen, men gissningsvis om 3-4 år.

2005-04-16, 16:36
Svar #25

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Jo, Carl.
Om jag slår in födelsedatum & dödsdatum (använder mej inte av namnet för jag tycker det är enkelt att bara slå in siffror (under Ingatorp-födda) så har det i vissa fall inte kommit upp den person som jag letar efter (är bara ute efter senaste civiltillståndet)--utan jag får söka på mer än ett sätt. Det bästa har varit att bara slå in födda i Ingatorp. Och sedan gå igenom lista.
Jag kan väl haft lite otur.
 
1911 i födelseboken angående min dam så står jan febr om vartannat på vissa rader i fb bl.a där hon står med. Så det är ju inte lätt att veta vad som är rätt.
Sista frågan var nog bara en tanke som man inte ska fästa sig så stort över.
ha en trevlig dg ute i solskenet.
mvh
elisabet

2005-04-16, 17:03
Svar #26

Carl Szabad (Carl)

Elisabet! Kan du ge mig ett exempel på det fel du beskriver. Jag kan inte säja vad det kan bero på eftersom du ska kunna söka på vilka parametrar som helst och få träff. Alla ingående personer ska ha både ett födelse- och ett dödsdatum och följaktligen kunna sökas på de parametrarna.
 
Och jo tack, jag har jobbat i trädgården en stund. Det var skönt. Och nödvändigt.

2005-04-21, 13:41
Svar #27

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
En stilla undran, bara...
Jag beställde Sveriges Dödbok 3 den 29 mars. Hur lång tid till får jag vänta innan den anländer till Nyköping?
 
Ärligt talat börjar jag misstänka att min beställning försvunnit...
 
Mvh
Camilla Eriksson

2005-04-21, 13:47
Svar #28

Carl Szabad (Carl)

Camilla! Du får nog snabbare besked om du kontaktar kansliet, se telefon- och e-postuppgifter på Rötters startsida.

2005-04-21, 14:49
Svar #29

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Vill bara göra ett inpass så att man INTE börjar ringa till kansliet för att fråga om cd-skivan i onödan nu.. (Det tar tid från att få iväg dem) Det har visat sig kunnat ta bortåt 3 veckor för en del. Dock skickades igår cds ut där beställningen skrevs in/expedierades den 11-12 april, så det bör inte vara så illa alls nu. (Dessa har då förstås inkommit som mail ett antal dagar tidigare)
 
-Men är det beställt den 29/3 kan man ju undra, så pröva att fråga kansliet då.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna