ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Personnummer / Namn / Datum  (läst 1726 gånger)

2005-04-23, 09:25
läst 1726 gånger

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Både morfar, död 1954 i Sthlm, och mormor, död 1963 i samma stad, är namnlösa i den nya dödskivan.
När ska dom få namn?

2005-04-23, 09:37
Svar #1

Carl Szabad (Carl)

Nils! När någon adopterat de församlingarna och kompletterat med saknade uppgifter, läs mer  här eller läs mer om CDn under Frågor och svar här. Jag förmodar att de är avlidna i någon församling som ännu ej är kompletterad.

2005-04-23, 13:59
Svar #2

Ingmarie Fridlund

Har bara en liten fråga
På den nya skivan har jag en kvinna som heter
Olofsson Signe Matilda född 1900-10-06
På Anmärkning så står det något som jag inte vet vad det betyder
Anm AK=Borgsjöbygden 1965
Är det någon som kan upplysa mig vad det betyder
 
Tack
 
Ingmarie

2005-04-23, 14:17
Svar #3

Carl Szabad (Carl)

Ingmarie! På sidan 11 i manualen är det förklarat. AK betyder Annan källa. Vad Borgsjöbygden 1965 betyder kan säkert Karl-Ingvar Ångström förklara (manualen sid 45).

2005-04-23, 20:13
Svar #4

Karin Bergström

Min mormorsmor har i alla handlingar, hfl, landsarkiv etc, förklarats född i en viss socken. Hon var istället född (enl födelseboken)i en helt annan socken, i ett helt annat landskap.
 
Ska jag skicka in denna ändring till er?  
 
mvh Karin

2005-04-24, 10:29
Svar #5

Ingmarie Fridlund

Carl
 
Vad är det för manual....???
Och var hittar jag Karl-Ingvar någonstans??
 
Ingmarie

2005-04-24, 10:40
Svar #6

Carl Szabad (Carl)

Ingmarie! Manualen ligger på CDn. På insidan av fodralet finns beskrivet hur man skriver ut manualen. Sista tredjedelen av manualen består av en förteckning församlingsvis för vilka som utfört arbetet.
 
Karl-Ingar Ångström är ordförande i Midälva genealogiska förening och den ende i landet med det namnet om man söker i telefonkatalogen. Ibland är det praktiskt med ett udda namn, eller hur ...

2005-04-24, 10:55
Svar #7

Carl Szabad (Carl)

Karin! Visst vill vi ha sådana rättelser om du även kollat i originalfödelseboken att det stämmer. Tänk bara på att före 1947 var det den fysiska födelseplatsen som gällde, dvs låg man på sjukhus eller BB så var det den församling det låg i som angavs som födelseförsamling. Se även under Frågor och svar på CDns sida i Rötter.

2005-04-24, 14:20
Svar #8

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Obs att de som exempelvis var födda på BB i Uppsala finns upptagna i de särskilda dopböcker som fördes vid Akademiska sjukhuset. Men på CDn står de under Uppsala domkyrkoförs. Se även Björklingebygdens medlemsblad Genealogica Betuliensis nr 43 sid 10.

2005-04-27, 02:53
Svar #9

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack Torbjörn! Bra att du upplyser om detta, det bör väl ändras till nästa upplaga eftersom det ställer till trassel för nybörjarna och det tog ärligt talat lite tankemöda och några församlingars försök innan jag kom på det med!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-04-27, 07:35
Svar #10

Carl Szabad (Carl)

Stefan och Torbjörn! Sidan 18 i manualen. Men visst kan det påpekas fler gånger. Jag ska uppdatera CDns sida i Bokhandeln.

2005-04-27, 14:02
Svar #11

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag har lagt märke till att väldigt många personer med spanska för- och efternamn anges som födda i Schweiz... Kan det vara ett fel i tolkningen av någon förkortning??
Om man i den nya dödskivan slår på något av de vanligaste spanska förnamnen, eller för all del efternamnen, så kommer åtskilliga personer upp från Spanien, Uruguay, Argentina, Peru... Men få från Chile, det spanskspråkiga land vi har flest invandrare ifrån. Kan det vara så att man tolkat landskoden fel, så att det chilenska CL har lästs som det schweiziska CZ?
Något är definitivt fel i alla fall!

2005-04-27, 14:04
Svar #12

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Förlåt, Schweiz har CH som landskod, inte CZ...
Problemet kvarstår dock!

2005-04-27, 20:17
Svar #13

Peter Karlsson (Peterk)

Att Spanien (SP) fått för mycket folk med på bekostnad av Estland (ES) är konstaterat här tidigare, så det kan kanske vara något liknande som spökar för Chile/Schweiz.. Om Schweiz har 'CH' har det säkert kunnat krocka med CHile!
 
Svårt att placera in Er spansktalande på vettigt vis tydligen..

2005-05-02, 13:13
Svar #14

Carl Szabad (Carl)

Jojje! Visst har du rätt! Återigen har två olika myndigheter använt samma kod för olika länder. Jag rättar det i materialet så det blir korrekt i nästa version, och lägger upp information på CDns sida. Det kan kanske finnas anledning att kolla alla landskoder på en gång.

2005-05-02, 20:59
Svar #15

Utloggad Per-Åke Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2018-09-09, 19:47
    • Visa profil
Jag har inte tillgång till CDn så att jag kan se vad som finns där, men blir förbryllad över diskussionen om landskoder. I ett sådant här fall måste man väl utnyttja de internationellt standardiserade koderna för namn på länder enligt ISO 3166.
Den är baserad på ländenas namn på eget språk (i de fall det inte blir kollisioner eller oklarhet om vilket språk som skall användas och efter lämplig transkribering). Följ den här länken, här finns hela den aktuella tabellen, som inkluderar såväl gamla som nya statsbildningar:
 
http://www.iso.org/iso/en/prods-services/iso3166ma/index.html
 
Spanien heter alltså ES, Estland heter EE, Schweiz CH (Confederation Helvetia står det för), Chile CL. Det är ifrån den standarden som den svenska landskoden SE kommer (som i många fall numera ses istf. det gamla S på bilar).
 
Landskoden skall förresten inte blandas ihop med två motsvarande uppsättningar koder för språk enligt ISO 639; en två- och en trebokstavsvariant (där trebokstavsvarianten är baserad på ett språks namn på engelska, men tvåbokstavskoden på namnet på språket självt). Spanska heter es, estländska et, i Chile används es (men det används flera andra), i Schweiz behöver man flera: de (eller hellre de-CH schweizer-tyska), fr, it eller rm (rätoromanska).
 
Dessa koder finns här: http://www.loc.gov/standards/iso639-2/englangn.html#qr

2005-05-02, 22:08
Svar #16

Carl Szabad (Carl)

Per-Åke! Det är inte vi som bestämmer vilka koder som ska gälla, utan det styrs av den översättningstabell respektive myndighet skickat med datamaterialet. De koder du anger används exempelvis av RFV medan SCB har helt andra koder för länderna.

2005-05-02, 22:59
Svar #17

Utloggad Per-Åke Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2018-09-09, 19:47
    • Visa profil
Nu är jag ännu mera förbryllad, men det beror kanske mest på att jag inte vet exakt hur landskoderna används på CDn. Om de på något sätt skall kunna användas exmpelvis för sökning på skivan måste man väl ensa till ett och samma kodsystem på just skivan, även om underlaget från olika källor tillämpar olika system. Om de däremot översätts till klartext för sökändamål så fungerar det ju om man åtminstone är konsekvent inom tillämpningen av ett visst kodsystem.
 
Om de däremot bara bifogas för information så kan man ju leva med det, även om informationen kan bli vilseledande.

2005-05-03, 09:16
Svar #18

Carl Szabad (Carl)

Per-Åke! Koderna ingår i datamaterialet. Det är alltså inte vi som hittat på dem! Alla uppgifter om födelseplats i datamaterialet översätts i en tabell till normerade namnformer, oavsett om det gäller församling eller land. Sedan presenteras även den bokstavstrogna formen i posten. Sökningen sker således endast på de normerade namnformerna.

2005-05-03, 11:04
Svar #19

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Confoederatio Helvetica ska det vara enligt deras egen officiella hemsida.
 
Jaha, då har man bidragit en smula igen då!!

2005-12-08, 13:35
Svar #20

Gunilla Andersson

Hej!
Jag undrar varför inte jag hittar min mormor i dödboken 1947 - 2003. Hon hette Anna Beata Persson född 1874-10-25 i Landskrona och död i Halmstad den 1/4 1966
Med hopp om svar
Gunilla Andersson

2005-12-08, 14:03
Svar #21

Sven Aivert (Svena)

Hej Gunilla!
 
Är det denna person du inte hittar.
 
18741025-464
 
Persson f. Wahlbäck, Alma Beata
 
Wallbergsgatan 7
 
Död 1/4 1966.
 
Kyrkobokförd i Sankt Nikolai, Halmstads kn (Hallands län, Halland).
 
Född 25/10 1874 i Landskrona (Malmöhus län, Skåne).
 
Änka (18/12 1946).
--------------
Födelseförsamling i källan:
Landskrona (Malmöhus län)
 
Källor:
DB, FS / DOR 66
 
 
Med Vänliga Hälsningar
Sven Aivert

2005-12-08, 14:29
Svar #22

Gunilla Andersson

Tack Sven
Det är denna person som jag letar efter men hon heter Anna Beata och inte Alma Ska man anmäla detta till de som gjort CD så att det blir rätt?
MVH
Gunilla Andersson

2005-12-08, 23:32
Svar #23

Emma Törnqvist

Hej. På skivan finns fortfarande många som inte har fullständiga namn eller födelse uppgifter. Är det någon som vet vart man ska vända sig om man har identfierat någon? Vore roligt att få hjälpa till.

2005-12-08, 23:36
Svar #24

Carl Szabad (Carl)

Emma! På CDns sida i Rötter finns uppgifter om hur man hanterar den frågan. Enstaka poster i församlingar som ännu ej är kompletterade är det ingen id? att skicka in, däremot hemskt gärna en hel församling, se länken till projektet Namn åt de döda.

2005-12-09, 10:50
Svar #25

Emma Törnqvist


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna