ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-17  (läst 2407 gånger)

2005-06-01, 22:58
läst 2407 gånger

Carl Szabad (Carl)

Sten-Sture! De är rättade nu inför nästa utgåva.

2005-06-10, 13:26
Svar #1

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Jag lägger in det här då för formens skull, även om jag redan har råkat orera om det i själva efterlysningstråden:
 
Alla personer med namnet Perner i basen som avlidit före 1970 är i själva verket bärare av namnet Pemer som blivit felavlästa:
 
18780622-789 Perner, Carl Johan
18720508-786 Perner f Carlsson, Elin Augusta
18941030-058 Mellander f Perner, Saga Ann-Marie
 
Beträffande Carl och Elin har jag själv en kopia av deras bevis om namnbyte enligt SCB:s beslut 1949 som jag skulle kunna leta fram och faxa eller posta, om det önskas ett bevis.
 
Jag har för mig att min farfars far David Nicolaus Pemer finns med i Folkräkningen 1900 på Arkion med sin familj, och att då dottern Saga Ann-Marie född 1894 med i den uppställlningen. Möjligen kallas David Pemer Svensson som hans far Nils gör åtminstone i 1890.

2005-06-10, 14:26
Svar #2

Carl Szabad (Carl)

Visst är det här rätt diskussion för påpekande av rättelser (eller ett mejl direkt till mig i enlighet med informationen på CDns sida i Rötter). Posterna är nu rättade inför nästa version.
 
Det är omöjligt att bevaka alla inlägg under efterlysningar om felaktigheter påpekas där.

2005-06-10, 14:28
Svar #3

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net

2005-06-11, 07:49
Svar #4

Carl Szabad (Carl)

Ingen orsak, det är jag som ska tacka! För varje rättelse blir nästa version mer felfri.

2005-06-15, 17:57
Svar #5

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Önskan om rättelse till nästa utgåva.
 
Ur nuvarande utgåva:
Magnusson f. Bengtsson, Anna Cecilia
Stg 896 B Halmstad
Död 9/2 1947
Kyrkobokförd i Halmsta (Hallands län, Halland)
Född 25/11 1866 (ingen uppgift om födelseort)
Änka/Änkling
 
Födelseår, födelseort och adress ättas till:
Magnusson f. Bengtsson, Anna Cecilia
Saltsjövägen 11, Halmstad
Död 9/2 1947
Kyrkobokförd i Halmsta (Hallands län, Halland)
Född 25/11 1869 (Lundby, Göteborg och Bohus län)
Änka/Änkling
 
Anna är min mormor.
 
MVH / Bertil Magnusson Tel. 031-443070

2005-06-15, 20:12
Svar #6

Carl Szabad (Carl)

Bertil! Nu är det rättat i databasen. Du råkar inte ha hennes kompletta personnummer?

2005-06-15, 21:46
Svar #7

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Tack Carl för den snabba åtgärden.
Tyvärr har jag inte hennes personnummer.
MVH / Bertil Magnusson

2005-06-16, 16:24
Svar #8

Victor Ericsson

64 av dom 93 personer som är födda i Japan (d.v.s. kommer upp när man söker på födda i Japan) står som födda i Jakobs församling, Stockholm. Alla har födelseförsamling i källan: JA eller JAPAN. Jag har kollat upp lite och det verkar som att felet finns mestadels hos de personer som har källorna: RTB och SPAR. De kommer alltså inte upp när man söker på födda i Jakob, så egentligen är det bara ett skönhetsfel, men det kan vara förvillande...
 
Jag har även hittat en person som blev änkling efter dödsfallet, nämligen 19081006-0657 och hans hustru och änka är väl förmodligen 19110908-0182, som står som gift kvinna.
 
 
mvh
Victor

2005-06-16, 22:53
Svar #9

Carl Szabad (Carl)

Victor! Jag uppmärksammades nyligen på Japan-problemet som berodde på en felaktig rad i den översättningstabell som skapar söklistorna. Det är nu rättat inför kommande version.
 
Vad gäller personerna som avled i december 2003 så håller inte RFVs register riktigt samma kvalitet som de andra myndighetsregistren som vi tidigare använt. Dessa är dock på grund av lagändringar inte längre åtkomliga. De olika registren har också olika funktioner så avlider man inom samma månad kanske RFV registrerar på det här viset.
 
Om datumen är korrekta så var han bevisligen gift i början av månaden och lika säkert är att hustrun var avliden i slutet. Sedan kanske hans dödsfall, men inte hennes, registrerades i efterhand. Detta är dock bara en spekulation.

2005-06-25, 18:15
Svar #10

Marit Nyhus

Hei
Jeg har fått hjelp til å finne denne på cd´n. Det står at hun ble enke 6/7-1951, men det har ikke lykkes å finne hennes avdøde ektemann. Hvordan går jeg fram for å finne ham?
 
18851226-3982
Ekström, Matilda Augusta
Per Vickenbergsg 2
211 34  Malmö
(Boendeadress 1 nov 1970)
Död 11/9 1973.
Kyrkobokförd (1969) i Slottsstaden, Malmö kn (Malmöhus län, Skåne). Mantalsskriven (1969) på samma ort.
Född 26/12 1885 i Malmö Sankt Pauli (Malmöhus län, Skåne).
Änka (6/7 1951).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
Slottsstaden, Malmö kn (Skåne län, Skåne)
Födelseförsamling i källan:
S:T PAULI (Malmöhus län)
Källor:
MTL 71 / RTB 73
Takker for svar
 
Vennlig hilsen
Marit Nyhus

2005-06-25, 22:48
Svar #11

Carl Szabad (Carl)

Marit! Det enklaste är nog att följa henne bakåt i folkbokföringen till 1951. Kontakta pastorsexpeditionen i Slottsstaden i Malmö, tel +46-40-678 90 72.

2005-06-26, 00:44
Svar #12

Bo Johansson

Hej jag sökte Ekström och dödsår 1951.
Av alla Ekström som dog 1951 så finns det bara en i Skåne och han hette Karl Henrik Ekström född 18810104 i Tullstorp Skåne gift 19430918 (62 år gammal ) död Balzargatan 20 Malmö 19511207 Kanske ett tips? från Bosse

2005-06-26, 10:27
Svar #13

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Enligt Sveriges befolkning 1890 kom Matildas far Sockermästaren Fritz Ludvig Grutz från Tyskland. Modern Johanna Bernahardina Bohman var född i Göteborg 1845 där även äldsta hemmavarande barnet var fött 1871. Fyra  syskon var sedan födda i Burlöv(M).
 
Det rör sig alltså om en rätt så rörlig familj. Det kan med andra ord vara svårt att veta var Matildas make var född och död. Jag har inte lyckats hitta någon från familjen på dödskivan.
 
Kanske resten av familjen flyttat (emigrerat) till Danmark eller Tyskland?
 
Familjen bodde 1890 i Hälsingborgs stadsförsamling.

2005-06-26, 10:52
Svar #14

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Ang. Grutz (Ekström)
Ett annat Spår kan vara Disponent Julius Håkansson i Burlöv, Arlöf Mo 8-10 född 1844 Fågeltofta(L).
 
Hans hustru Carolina Amanda Catharina Moss  är född 1856 i Altona, Tyskland.
 
De har endast en fosterdotter Ida Lovisa Eugenia Gr?tz född 1883 i Burlöv(M).  
 
Grutz i ovanstående inlägg skall naturligtvis vara Gr?tz.

2005-06-26, 10:56
Svar #15

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Diskussionen om Matilda Ekström borde kanske flyttas till Efterlysningar istället? Rubriken här är ju Handhavande/Brister i materialet. Men den nye anbytarvärden har kanske inte börjat ännu?

2005-06-26, 12:08
Svar #16

Marit Nyhus

Takk for alle tips vedrørende Mathildas ektemann. Jeg tror først og fremst jeg skal ta kontakt med pastorsekspedisjonen i Slottsstaden for å be om de kan hjelpe meg med å finne hennes ektefelles navn.
Klarer ikke de det legger jeg ut en etterlysning senere.
Takk for hjelpen
 
Mvh
Marit Nyhus

2005-07-22, 23:57
Svar #17

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Det verkar ha blivit fel landskap angivet för nuvarande Rönö församling i Södermanland i fältet Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2005. Det står Rönö, Nyköpings kn (Södermanlands län, Östergötland).  
 
Lid, Ludgo, Ripsa, Runtuna, Råby-Rönö och Spelvik som nu utgör Rönö församling ligger i landskapet Södermanland. Men visst är förväxlingen förståelig, eftersom det finns ett Rönö i norra Östergötland.
 
Mvh
Ingegerd

2005-07-23, 08:02
Svar #18

Carl Szabad (Carl)

Ingegerd! Tack för påpekandet! Du har helt rätt! 1 januari 2002 slogs de församlingarna ihop och den nya fick då, liksom sin namne i Östergötland, namnet Rönö efter det härad de tidigare församlingarna ligger i.

2005-08-27, 15:27
Svar #19

Utloggad Ulf Borg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2010-10-19, 03:15
    • Visa profil
Hej!
Det finns felaktigheter i materialet från Ledsjö. Min farmors far Karl Axel Lundqvist är född 8/12 1886 i Ledsjö. Död 16/4 1969 i Ledsjö. Det går inte att hitta honom när man anger Ledsjö som födelseort.
Och inte någon träff när jag skriver in döddatum heller.
Tar jag bort Ledsjö som födelseort, då hittar jag honom, men jag får inga adressuppgifter var han dog och ingen uppgift om födelseort.
Jag ser att man har bara använt dödboken i Ledsjö som källa. Varför har man inte också kollat upp i församlingsboken?
Sedan står det helt fel när han är gift!
Han är död 16/4 1969.
Han är gift 5/11 1969. Han kan väl inte bli gift efter sin död för tusan!
En annan sak; i Sveriges Dödbok 2 där står rätt födelsedata! För där går det att klura ut när man har födelsedata och döddata sedan tidigare.
Vad har hänt?
Jag har kollat upp när han gifte sig och det var 5/11 1909 med min farmors mor Elin Augusta Lundkvist, född Svensson. Hon är född 22/5 1885 i Ledsjö och död 12/6 1970 i Ledsjö.
Också där finnar man inte henne om man använder Ledsjö som födelseort och döddatum, utan först när man stryker Ledsjö som sökväg. Och inga adressuppgifter eller födelseort. Endast dödbok har använts som källa.
Det verkar vara som det är gjort i ett hastverk när man kollat i Ledsjö.
Skandallöst dåligt!
 
Hälsningar Ulf

2005-08-27, 17:57
Svar #20

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Ulf:
Problemet med Sveriges dödbok III var att alla har inte haft tillgång till alla källor man behöver. Därför saknar din farmors föräldrar sina uppgifter.
 
Med lite tur blir det bättre till nästa version?

2005-08-28, 14:09
Svar #21

Jan Ek (Janek)

Jag tycker man ska vara mycket försiktig med att kalla ett stort jobb gjort av enskilda forskare helt på frivillig basis för skandalöst dåligt, och vara aningen mer ödmjuk i tonen inför det engagemang som visats. Som Björn säger har det av olika grunder varit olika källor tillgängliga i olika församlingar. Utan att se på varje församling enskilt kan man inte säga något om orsaken till att en viss post ser ut som det gör.
 
Nu är det ju beslutat om en version fyra i framtiden, då återstående församlingar ska avverkas, och säkerligen många hål och brister i de färdiga församlingarna tätas. Kanske du Ulf med din lokalkännedom kan erbjuda dig att ta ansvaret för Ledsjö?
 
Mvh, Jan Ek

2005-08-29, 12:47
Svar #22

Carl Szabad (Carl)

Ulf! Längst upp i hjälptexten för sökfönstret står det att man inte ska mata in för många uppgifter eftersom man då kan blockera en korrekt träff. Detta står även i CDns manual på sidan 14 och på CDns sida i Rötter-Bokhandeln.
 
Vem som matat in Ledsjö framgår i slutet av manualen. Kontakta henne, eller, som även Jan Ek föreslår, anmäl dig gärna till projektet själv.
 
Den felaktiga uppgiften om vigseldatumet uppstod genom att två olika register från SCB hade olika datum, och en prioritering vid databasimporten hämtade det felaktiga fältet ur det register där en 0-a blivit en 6-a. Det är nu åtgärdat.
 
Man kan naturligtvis tänka sig en kontrollkörning så ingen får ett civilståndsdatum som ligger senare än döddatumet och jag ska ha det i åtanke till nästa version. Problemet är att var och en av de för närvarande 27 ingående databaserna behandlas var för sig och då är det svårt att göra en sådan samkörning.
 
Carl Szabad
Projektledare

2005-08-30, 15:48
Svar #23

Utloggad Ulf Borg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2010-10-19, 03:15
    • Visa profil
Hej Carl, Jan och Björn!
 
Jag ber om ursäkt att jag använde alltför hårda ord. Jag har lite för mycket temperament då och då.
 
Jag var med i ett team som jobbade med projektet för version 3. Vi hade väl tur att vi kunde få tillgång till allt kyrkboksmaterialet.
Det är ändock synd att man inte har kunnat kolla upp uppgifter från dödboken med andra källor. Jag har hittat ytterligare församlingar som liknar Ledsjö. Synd.
Carl; (det där med blockering av träffar) jo jag vet att man kan ta bort parameter för parameter för att öka antal träffar.
Det är bra att den felaktiga vigseluppgiften är åtgärdad och orsaken till varför det hände.
Jag funderade på en parameter som skulle kunna hindra så en död inte skulle bli gift efter sin död.
Jag ser att du har förslag till en kontrollkörning så att civilståndsdatum inte ska kunna ligga senare än döddatumet, även om det har sina problem. Det ser bra ut.
 
Till alla; ja jag kan tänka mig att anmäla mig ånyo till projektet för en kommande version.
 
Till sist; informationen från denna CD, och från andra, är ju en sekundär källa. Och den informationen bör man ju kolla upp ytterligare, som det också står under CD:ns hjälpinformation.
 
M v h Ulf

2005-08-30, 18:30
Svar #24

Carl Szabad (Carl)

Ulf! Jag sökte på ditt namn i registrerarlistan i manualen, men hittade det inte, så därför visste jag inte att du deltagit.
 
Vad gäller ändring av civilstånd efter döddatumet eller samma dag har jag gjort en körning på materialet i den fil som innehåller de 1,2 miljoner kompletteringarna för åren 1950-1970. Resultatet blev 541 poster som jag lägger upp som en Excel-fil här så kan den laddas ner av de som registrerat dessa socknar och då även kanske kan korrigera datumen. Jag är tacksam för mejl med rättelser.
 
Även filen med nya poster för avlidna 1947-1949 är genomgången och en motsvarande fellista finns att hämta här. Den innehåller tyvärr inte församlingarna i klartext men länsnumret i fältet Kod och orten kanske kan ge en ledtråd.

2005-08-30, 21:20
Svar #25

Birgitta Persson

Hej Ulf, min släkting!
Du vet mycket väl vem som har gått igenom Götene kommuns församlingar och Du kunde kontaktat mej själv.
Nu är det så att jag har gått igenom både dödböcker och församlingsböcker för samtliga avlidna och jag har sänt de uppgifterna till Anna-Lena Hultman. Till och med adressen, Eken 5, Lundsbrunn, står angiven. Gatuadresser fanns inte antecknade vid den här tidpunkten. Även vigseldagen är rätt angiven och likadant med födelseförsamlingen. Kanske det har blivit fel när alla data behandlades av någon annan.
Efter nära 30 års arbete på pä vet jag att man skall vara noggrann. Jag är bekant med både präster och personal på de olika pä jag besökte och har inte haft några svårigheter att få tillgång till böckerna.  
Det är inget hastverk som har gjorts och på tal om skandalöst dåligt så får Du allt vara lite mer självkritisk.
Birgitta.

2005-08-31, 08:18
Svar #26

Carl Szabad (Carl)

Av de 210 personer som kompletterats med namn i Ledsjö 1950-1970 är det 20 st som saknar födelseförsamling, bl a för den angivna personen. Gissningsvis har det inte gått att få fram dem ur församlingsboken. Någon adress finns det dock inte heller på honom i det material som kommit från Anna-Lena Hultman.

2005-09-03, 21:21
Svar #27

Utloggad Ulf Borg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2010-10-19, 03:15
    • Visa profil
Hej Birgitta och Carl!
 
Birgitta, jag får be så mycket om ursäkt!
Jag tar tillbaka mina dåliga påståenden angående adress- och födelseuppgifter från ovan.
Det felaktiga vigseldatumet har Carl Szabad förklarat varför det blev så som det blev härovan.
Så än en gång förlåt mig för de ogrundade och felaktiga påståendena. Jag får ta mig örat och rannsaka mig. Jag borde ha ringt dig och hört mig för istället.
 
Till Carl: jag undrar om det går att sända in rättelser av felaktigheter, med angivande av källa, som man hittar i version 3 till dig?
Någon särskild adress eller epostadress som man ska använda i sådana fall?
 
Hälsningar Ulf

2005-09-04, 09:01
Svar #28

Carl Szabad (Carl)

Ulf! Skicka gärna rättelser på enstaka personer till mig (e-postadress under mitt användarnamn). När det käller kompleteringar av hela församlingar ska de gå till Anna-Lena Hultman, se adress under projektets länk i Rötter.

2005-09-17, 07:41
Svar #29

ulla-stina ivarsson

Peter Vilhelm Gustafsson 1879-12-17-3510  Nosaby L
Emma Olsdotter 1886-06-01 -3509 Vånga vigdes  1906-11-03 uppgifter från Norra Åsum L

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna