ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-24  (läst 1801 gånger)

2005-03-31, 18:52
läst 1801 gånger

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Hur hanteras rättningar, har letat efter info, men ej lyckats. Råkar veta att fel län angivits för Odensvi på minst en post.

2005-03-31, 20:50
Svar #1

Carl Szabad (Carl)

Kan du förtydliga dig? Gäller det boende- eller födelseförsamling och gäller det Småland eller Västmanland?

2005-03-31, 21:34
Svar #2

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Det var 6 syskon Tersmeden som alla föddes i Odensvi i Västmanland under perioden 1873-1883.
 
Jag hittar 4 av dem på skivan. 2 rätt i Västmanland och 2 fel i Kalmar. En dog redan 1875 och en dog 1950 i Januari, men henne hittar jag inte.
 
Jag tänkte kanske mer på principen. Är det så att eventuella fel som upptäcks först kan rättas i nästa upplaga, eller kan du tänka dig uppdateringar varefter?

2005-03-31, 23:42
Svar #3

Carl Szabad (Carl)

Rättelser i databasen kan bara ske till nästa version. Men om du ger mig mer exakta uppgifter kan jag kolla vad som står i källmaterialet, annars kan jag ju inte göra något.

2005-04-02, 21:15
Svar #4

Utloggad Tobias Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2013-12-22, 02:08
    • Visa profil
Hej!
 
Jag fick i dag tillfälle att titta igenom den rykande färska  SDB3 och kollade då bl.a. hur många som, felaktigt, fanns antecknade som döda åren 1847 - 1946. Jag fick då följande fyra träffar:
 
19070720-9391
 
(Inga namn- eller adressuppgifter)
 
Död 30/9 1946.
 
Kyrkobokförd i Församling med SCB-kod 141902.
 
Född 20/7 1907 (ingen uppgift om födelseort)
 
Änkling (22/8 1962).
--------------
Källor:
RTB 70
 
 
18850515-1640
 
(Inga namn- eller adressuppgifter)
 
Död 5/9 1943.
 
Kyrkobokförd i Församling med SCB-kod 048301.
 
Född 15/5 1885 (ingen uppgift om födelseort)
 
Ogift kvinna.
--------------
Källor:
RTB 71
 
 
18670530-3920
 
(Inga namn- eller adressuppgifter)
 
Död 12/4 1936.
 
Kyrkobokförd i Församling med SCB-kod 128201.
 
Född 30/5 1867 (ingen uppgift om födelseort)
 
Änka (7/9 1930).
--------------
Källor:
RTB 68
 
 
18860429-5215
 
Mellberg, Karl Vilhelm
 
(Inga adressuppgifter)
 
Död 16/5 1932.
 
Kyrkobokförd (1968) i Församling med SCB-kod 148011. Mantalsskriven (1968) på samma ort.
 
Född 29/4 1886 i Kila (Västmanlands län, Västmanland).
 
Ogift man.
--------------
Födelseförsamling i källan:
KILA (Västmanlands län)
 
Källor:
RTB 76
 
 
Kanske kan någon, med bättre insyn i registren än vad jag har kontrollera vad som har hänt.
 
Mvh:
 
/ Tobias.

2005-04-02, 22:29
Svar #5

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Dessa uppgifter finns även på den gamla skivan, dvs 1950-1999. Den enda skillnaden jag kunde se när jag kollade var att damen född 1885 var namngiven på min skiva men tydligen inte på den nya.
Hälsningar
Ann

2005-04-02, 23:19
Svar #6

Utloggad Per Schröder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 00:41
    • Visa profil
Om det 'bara' är dessa 4 som står som avlidna före 1946, så är det ju ett stort 'framsteg' då på den gamla skivan fanns 40 st som 'avled' före 1950.

2005-04-03, 07:47
Svar #7

Carl Szabad (Carl)

Dessa har inte gått att enkelt spåra dödsdatumet på, utan källan får indikera när det skett. För samtliga torde källåret även vara dödsåret, se även manualen sid 18.
 
Eftersom dödsdatumet är fel har vi inte tagit med namnet på kvinnan på den här versionen.

2005-04-07, 19:16
Svar #8

Utloggad Jan Åke Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2018-12-20, 12:39
    • Visa profil
Hej Carl Szabad!
Det är uppenbarligen fel i kodifieringen betr födelseland Estland (ES) där för flertalet står att de är födda i Spanien (SP).  Tyvärr var väl det ett fel som även var med på förra skivan men som ingen uppmärksammade.  3009 födda i Estland medan 9004 i Spanien, ja bara det säger ju att något är fel.  Men det är ju i gengäld ett väl synligt fel som lätt går att rätta till på nästa skiva.
Mvh/Jan Åke

2005-04-08, 07:53
Svar #9

Carl Szabad (Carl)

Jan Åke! Du har helt rätt, men tyvärr har olika myndigheter använt olika koder just för Estland och Spanien. Därför har resultatet blivit tokigt. Detta är ett fel som knappast går att lösa genom en buggfix utan måste anstå tills hela datamaterialet uppdateras. Jag ska se över landskoderna snarast.
 
Sen är det en annan sak att bortåt 88 % av de som angett Estland som födelseland inte är födda där utan (före 1918) i Ryssland och (efter 1940) i Sovjetunionen. Korrekta födelseuppgifter, såväl inrikes som utrikes, hoppas jag kunna införa i nästa version. Det är inte unikt att församlingar som upphört långt innan anges som födelseort och den länsindelning som gällde vid händelsen i fråga borde presenteras i stället för den som gällde 1989 enligt Sveriges församlingar geom tiderna.

2005-04-09, 08:11
Svar #10

Utloggad Jan Åke Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 282
  • Senast inloggad: 2018-12-20, 12:39
    • Visa profil
Carl Szabad!  Har läst ditt svar först nu och det finns inte så mycket att tillägga.  Efternamnen ger ju en indikation på vilket land ifrågavarande person kommer ifrån.  Betr de baltiska länderna var de under  sovjetockupationen faktiskt delrepubliker i unionen (tre av femton) och det kan ju inte vara fel att att under denna tid uppge deras republiknamn (gäller naturligtvis även för Ukraina, Vitryssland, Georgien m fl där t ex de två förstnämnda hade egen representation i FN).  Officiellt var det ingen större skillnad mellan dessa och storfurstendömet Finland före 1918 men ingen skulle väl komma på id?en att skriva att en finländare född före den 6/12 1917 var född i Ryssland.  Ett annat intressant exempel här är Polen som inte heller fanns före 1918 (i modernare tid) men när jag registrerade så skrev jag konsekvent Polen även om jag visste det var Ryssland eller Tyskland.  Och Polen hade inte lika stor självständighet som Finland.
Ja, detta var väl bara lite funderingar som kanske kan vara bra att ha i bagaget inför version 4.
Vänligen/Jan Åke

2005-04-09, 08:24
Svar #11

Carl Szabad (Carl)

Jan Åke! Jag förstår att du deltagit i NÅDD-projektet eftersom du kommenterar registrering. Men jag hoppas du angav den födelseort som stod i källan och inte justerade det till något annat. Sen är det upp till mig att transformera det till något sökbart.

2005-04-09, 21:33
Svar #12

Jan Ek (Janek)

18590920-002
Är detta ett halvt efternamn, eller bara en lite annorlunda stavning?
 
En annan fråga; Uppenbara felstavningar av namn, kan de rättas i en framtida utgåva, eller måste de följa källan om det är så att den också är felstavad?
 
Exempel från mitt eget släktträd: 18720919-595, Anaers-Anders?

2005-04-10, 11:57
Svar #13

Carl Szabad (Carl)

Jan! Här har uppenbarligen fel uppstått vid dataregistreingen. Sånt rättas där det är helt klart vad som avses. Vad gäller det första exemplet torde det kräva koll i källan, om du inte vet vad efternamnet ska vara.

2005-04-10, 19:22
Svar #14

Utloggad Ulla Hansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 574
  • Senast inloggad: 2020-07-12, 14:53
    • Visa profil
    • http://u55205618.pwww.webhosting.telia.com/
Hej!
Jag tillhör de som adopterade en församling, nu har jag fått fatt på en del kompletteringar (bl a namn på en namnlös, fullständigt dödsdatum på några osv). Hur gör jag med detta?
Mvh Ulla

2005-04-11, 06:53
Svar #15

Carl Szabad (Carl)

Ulla! Menar du att du redan skickat in församlingen som färdig? I så fall är jag tacksam för kompletteringarna. Du kan skicka dem exempelvis till min e-postadress (under namnlänken).

2005-04-11, 07:51
Svar #16

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Carl! Vi har noterat att vår fil för 1967 Jönköpings Sofia inte har kommit med på cd:n. Hur gör jag? Om jag skickar in den nu, kommer den väl med först till version 4, men bättre sent än aldrig.
 
Hälsningar,
Eva

2005-04-11, 07:59
Svar #17

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
När det gäller fel och brister har jag gjort följande lilla statistik: Jag har kontrollerat uppgifterna för 160 personer i min databas avlidna mellan 1947 och 1956, totalt hade 18 av dem en felaktig notering (det finns liknande fel åren efter men där förde jag inte statistik, jag har dock gjort en flagga på alla i Disgen så jag kan söka upp dem).
 
* Fyra personer har felaktiga namn i SDB3 (troliga felläsningar; tre flicknamn varav 'S' blivit 'L' och 'ä' blivit 'ö' och en man med fel både i efternamn [där 'r n' blivit 'm'] och i förnamn) - inte något av nedan uppräknade fel,  
* en handfull som har felaktiga födelsedatum eller vigseldatum (jag har fb/vb i original (inte SCB) att slå upp i), kan vara fel redan i källorna som avskrivaren i Namn åt de döda har använt,
* tre med felaktigt civilståndsdatum/uppgift (en där båda dog samma år 1947 men hon står som Änka 1958, en som står gift kvinna med datumet för mannens död, en med fel datum för mannens död),
* fyra där dödsdatum eller dödsår eller civilstånd i SDB3 skiljer sig från de uppgifter jag tidigare fått från pastorsexpedition eller landsarkiv,  
* en där efternamnen ur båda äktenkapen står i efternamnskolumnen som dubbelnamn vilket hon troligen inte använde,
* två har fel födelseförsamling.
 
Dessutom en där uppgiften om dödsförsamling skiljer sig från SDB2 (det är ju känt att det finns felkodningar för dödsförsamling i SDB2, så felet är ju inte i SDB3 för nu blev det ju rätt).
 
(Givetvis har jag även hittat personer där jag själv gjort fel i min egen databas och där jag anser att cd:ns uppgifter är rätt)
 
När det gäller Jans fråga ovan om uppenbara felstavningar så återfinns flera sådana i söktabellerna (t.ex. efternamn Gusavsson eller förnamn Gutsav och Gutstav och Guataf m.fl. varianter).
 
Det finns även en lång rad människor som fått förnamn och efternamn omkastade, t.ex.personnr 18880228-2601, eller fått både förnamn och efternamn i efternamnsrutan och därför inte hittas vid sökning på förnamn (t.ex. 18671118-332), eller som är efternamnslösa med samtliga förnamn i efternamnsrutan (t.ex. 18910122-2405). Genom att testa olika vanliga förnamn i efternamnsrutan kan man t.ex. hitta 14 kvinnor som har Vilhelmina i efternamnskolumnen och sitt efternamn (Nordahl, Söderström, Larsson osv) i förnamnskolumnen, eller genom att titta i söktabellerna som alltså är rutan till höger om AB-knappen.
 
Det finns personer som fått fel kön antecknat (en kvinna som står som änkling i civilståndsrutan hittas inte om man kryssar i rutan för kvinna vid sökning) som 18660815-789.  
 
De som finns angivna som t.ex. Gift person hittas inte om man kryssar i rutan för kön, t.ex. Nils Alfred Persson, 18670128.
 
---------
Detta till trots tycker jag cd:n är mycket värdefull! Men alla som använder den måste:
 
1) undvika att dra slutsatser om när folk dött (man kan dra slutsatsen att man inte hittar en person, vilket enligt några av exemplen ovan kan ha alla möjliga orsaker, inte bara att person avled före 1947 eller har emigrerat, förutom alla namnlösa eller ej registrerade kan alltså en faktor vara en felaktig post)
 
2) komma ihåg det som står i fetstil när du trycker på knappen OM - nämligen att cd:n är en sekundärkälla som behöver kollas mot originalmaterialet - vilket bör vara kyrkböckerna (inte bakomliggande dataregister) som finns hos landsarkiven och i vissa delar av landet fortfarande hos församlingsexpeditionerna.
 
Hälsningar,
Eva

2005-04-11, 09:01
Svar #18

Carl Szabad (Carl)

Eva! Tack för din gedigna genomgång! I mån av tid ska jag rätta upp så mycket som går till nästa version, men som du säkert förstår är det ett jättejobb som borde legat på registrerarna. Det är ändå hundratusentals redaktionella rättelser gjorda i NÅDD-materialet, tecken som inte ska vara med, återkommande felstavningar, etc.
 
Kompletteringar rörande hela församlingar hanteras lämpligen av Anna-Lena Hultman eftersom hon för statistiken på dessa också. Enstaka rättelser av redan kompletterade församlingar tar jag dock gärna emot.
 
Vad gäller könet på en person så är det helt styrt av den tredje siffran i födelsenumret, så att du inte hittade kvinnan som kvinna beror på att hon har ett manligt personnummer. En kvinna kan alltså inte ha en nia som tredje siffra. Där jag upptäckt sådana felaktigheter i materialet har jag raderat själva födelsenumret. Av samma skäl hittar man inte en person via sökning på kön om födelsenumret saknas.
 
Jag skulle dessutom vilja tillföra ett råd 3), nämligen att alltid ange CDn som källa så att det går att spåra en eventuell felaktig uppgift. Källhänvisningar är visserligen ett måste, men detta är något som trots det ofta behöver upprepas.

2005-04-11, 10:39
Svar #19

Jan Ek (Janek)

Carl,
 
Kanske bör du och de andra som jobbar centralt med NÅDD lägga upp en särskild församlingsvis databas för rättelser nu strax? Då menar jag en som hör till projektet, inte nödvändigtvis en offentlig på Rötter (också om det kanske haft sina fördelar). En databas där du och andra som nås av rättelser och frågor, kan lägga dem in som frågetecken, och säkra att de inte tappas bort. En enda linje med personnumret och en flagga om problemets art är allt som skall till. Kan vara en enkel kod, och behöver inte innehålla massa text. Men i både Excel och Access kan man ju lätt klippa och klistra in text, t.ex från detta forum.
 
Jag tror det är många som likt mig tillfälligtvis kommer snubbla över uppenbara fel och brister, antingen vid sök eller vid koll av egna anor. Och detta i församlingar vi antagligen inte kommer att återvända till, för att vi är färdiga med den delen av egen forskning, och heller inte kommer att adoptera den inför SVDB4.
 
Jag tycker det vore synd om dessa tillfällighetsfynd skulle gå förlorade i arbetet med en ny version om ett antal år. En databas där olika rättelser samlas kunde då senare distribueras församlingsvis till de som blir de framtida adoptivföräldrarna, och uppföljningen bli en del av det som då ska göras, förutom registrering av de återstående församlingarna. I denna databas kunde ju du också Carl lägga in tips om de generella problem som redan börjar bli synliga, felkodningar av land etc, i de fall det inte låter sig lösas i den generella kodningen jag är säker på att du kommer hantera väl utan vår hjälp.
 
För egen del är jag per idag helt inställd på att fortsätta med mina fem församlingar i Skaraborg, jag vet ju redan var de generella bristerna ligger, t.ex. fick jag aldrig möjlighet att kontrollera födelseförsamlingar på alla personer. Om jag så småningom, en viss tid före nästa deadline kunde få en utskrift av de fel och tveksamheter som andra funnit i dessa församlingar, kunde jag lätt ge dessa poster extra uppmärksamhet och uppföljning.
 
Dessutom är jag ju givetvis inställd på att i tillägg adoptera minst en stor stadsförsamling i en del av landet där det säkert kommer att fattas forsterföräldrar även i nästa omgång. Detta må nog till, eftersom det ju visat sig att detta tydligen varit för tungt och omfattande för släktforskarna som bor i dessa. Förhoppningsvis kan många av NÅDDarna göra detsamma, som tillsammans med nya krafter kan knäcka den sista retsamma fjärdedelen. (femtedelen?) I stort vill detta nog bli arbete på Landsarkiven beroende på hur långt inlämningen kommit, men jag tänker mig att några heldagar på lämpligt arkiv kommer att göra susen. Själv har jag blicken riktad mot Göteborgs landsarkiv där jag har egen forskning som bara ligger och väntar.
 
I övrigt vill jag bara säga att dessa brister givetvis inte förtar att SVDB3 är en fantastisk produkt, som förtjänar stort tack till alla inblandade i både stort och smått. Men fyran kan ju bli ännu bättre

2005-04-11, 12:42
Svar #20

Utloggad Ulla Hansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 574
  • Senast inloggad: 2020-07-12, 14:53
    • Visa profil
    • http://u55205618.pwww.webhosting.telia.com/
Hej Carl!
Jo jag har skickat in som redan färdig, och jag kommer snarast att skicka mina kompletteringar till dej.  
Mvh Ulla

2005-04-11, 12:51
Svar #21

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Jans förslag om en tillfällig rättningsfil är alldeles utmärkt. Jag tycker den kan bli tillgänglig lite då och då.

2005-04-12, 06:58
Svar #22

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Om man får lägga sig i debatten  
 
Jag tycker också att SD3 är en bra skiva, men har även jag hittat fel på den; personer som jag hittat i SD2, gick inte att hitta lika lätt i 3:an (en var till och med okänd) och därför tycker också jag att det vore lämpligt att man släpper en RÄTTNINGSFIL lite då och då, som man gjort och gör för de andra skivorna förbundet har till försäljning.
 
Inte ska vi behöva vänta flera år på en helt ny SD4:a för detta?
 
/Helena i Södertälje

2005-04-12, 07:57
Svar #23

Carl Szabad (Carl)

De enstaka rättelser som nu kommer in till det befintliga materialet rättas direkt i detta, för att sedan bli uppdaterat i version 4. Det är den hanteringsmässigt smidigaste metoden.
 
Kompletteringar av mer sammanhållen karaktär, som nya församlingar eller hela år för redan påbörjade församlingar skickas som tidigare till Anna-Lena.
 
Det har redan inkommit enstaka poster som kompletterat redan färdiga församlingar. Problemet är bara att samtliga hittills saknar källa för rättelserna och kan således ännu inte läggas in i materialet.

2005-04-12, 08:01
Svar #24

Carl Szabad (Carl)

Helena! Skicka in uppgifter om de fel du hittat så får vi titta på det.
 
Men de rättelser vi lagt upp för tidigare skivor avser själva sökprogrammet. Det är bara i ett fall, för den första pressningen av Sveriges befolkning 1890, som vi fått komplettera med ett antal poster som saknades eftersom de avsåg en hel socken.

2005-04-12, 21:31
Svar #25

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Har just börjat kolla nya dödskivan och kan konstatera att min pappa ff inte finns med, angiven med namn. Hittar honom bara genom att söka på födelseår, dödsår och församling. Två personer finns där i samma församling, Engelbrekt i Sthlm. Båda saknar dag i månaden de dog. Uppgift finns om att de var gifta män men att uppgift om födelseförsamling saknades.  
Var man verkligen så klantig så sent som 1954 i just Engelbrekts församling och kan man få det rättat till nästa version. Min morfar dog samma år och finns nu med efter att ha saknats förut.
Kanske Carl S kan ge mig svar?
Vänl
Berit

2005-04-12, 22:40
Svar #26

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Notera gärna skivans produktfakta, som åtminstone nämner att det inte är komplett för en del perioder..

2005-04-13, 08:22
Svar #27

Carl Szabad (Carl)

Berit! Engelbrekt tillhör de församlingar som ännu inte är kompletterad med namn, vilket du kan läsa om under länken Namn åt de döda från Rötters startsida.

2005-04-24, 22:17
Svar #28

Utloggad Kenneth Östman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • www.kostman.se
Min farfars far som skilde sig 1930-10-13 och när han dog 1947 står att han gifte sig
1930-10-13 hur kan det stämma?

2005-04-24, 23:25
Svar #29

Peter Karlsson (Peterk)

Problemet måste vara analogt med det som står näst sist under Frågor & svar - Min mormor avled 1951 och står som Änka (1914), men det var då hon gifte sig! ser det ut som..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna