ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 09 september, 2014  (läst 3060 gånger)

2014-07-26, 22:14
läst 3060 gånger

Carl Szabad

Här är en ny rubrik upplagd för den nya dödboken som kommer till släktforskardagarna om en månad. Den kommer att innehålla närmare 9,3 miljoner avlidna, dvs samtliga som avlidit i Sverige för den angivna perioden och därutöver drygt 50.000 avlidna för perioden 1895-1900 samt 36.000 svenskar som under de senaste 20 åren avlidit men då var skrivna utomlands.
 
Funktionerna är huvudsakligen desamma som för version 5, vilket innebär en hög transparens vad gäller sökning på alla möjliga parametrar i materialet. Exempelvis finns födelseort numera med på 95 % av alla avlidna.
 
Rättelsefunktionen blir dock annorlunda. Nu kommer i stället en webbaserad databas att ta hand om inskickade rättelser där en mycket hårdare styrning gör rättelserna mer användbara i framtiden. Tyvärr tycks den nuvarande funktionen inte ha varit fullt begriplig, för en mycket hög procent av rättelserna är ifyllda på fel sätt. Man har inte fyllt i rätt fält utan skrivit in rättelserna som ren fritext i kommentarfältet, vilket gör att de sen inte blir sökbara på skivan. Det har också funnits ett stort antal ovidkommande kommentarer som vi försökt rensa bort, men med de 25.000 inkomna rättelserna har det inte gått att hinna med allt.
 
Frågor i den här tråden ska alltså avse innehållet i stort på skivan, inte frågor om enstaka personer som i stället ska läggas under respektive geografisk rubrik eller under släktnamn.

2014-07-27, 12:10
Svar #1

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 20:27
    • Visa profil
samtliga som avlidit i Sverige för den angivna perioden - det finns alltså nu inga kända luckor som i den nuvarande utgåvan?

2014-07-27, 12:14
Svar #2

Carl Szabad

Nej, det ska vara samtliga. I den förra saknades ca en miljon avlidna för perioden 1901-1946, som inte hunnit adopteras och färdigställas då, till 2010.

2014-07-27, 14:09
Svar #3

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 20:27
    • Visa profil

2014-09-04, 16:12
Svar #4

Utloggad Inga Bengtson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2018-06-13, 21:45
    • Visa profil
Glad i hågen installerade jag den nya skivan som kom med posten idag. Men den glädjen blev kortvarig. Jag var inne och tittade på ett tiotal avlidna anförvanter, men två av dem hade helt felaktiga adresser. Min svärmor t.ex. har aldrig någonsin varit bosatt eller skriven i Kinna. Däremot bor hennes dotter där. En annan släkting bodde på ett äldreboende i Helsingborg men uppges på skivan ha varit bosatt i Malmö. Även detta är alldeles fel. Hur skall jag kunna använda dödskivan i min släktforskning?

2014-09-04, 17:14
Svar #5

Carl Szabad

Om du talar om vilka personerna var är det lättare att ge ett svar på vad som hänt.

2014-09-04, 17:35
Svar #6

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
Min svärmor t.ex. har aldrig någonsin varit bosatt eller skriven i Kinna. Däremot bor hennes dotter där.
 
Jag har många släktingar på den tidigare dödboken som har adress till ett barn när de har bott på någon form vårdhem (vilket har jag oftast ingen aning om). Barnet har tagit emot förälderns räkningar (och betalt dem) och andra brev då föräldern inte klarade av att sköta dem.

2014-09-04, 19:50
Svar #7

Utloggad Inga Bengtson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2018-06-13, 21:45
    • Visa profil
Jag antar att de här situationerna uppkommer nu när Skatteverket har tagit över Folkbokföringen, men det märkliga är att det är inte konsekvent. Vilket intresse har släktforskaren av att veta var barnen är bosatta? Det finns ju ofta en hemförsamling så det kan väl inte vara så svårt att ange den sista adressen innan personen flyttar till äldreboende. Om den gamla adressen finns kvar pga att en anhörig bor kvar eller fastigheten ägs av den avlidne uppstår inte de här situationerna. Sedan finns det en del pensionärer bosatta och folkbokförda på t.ex. Boklidens äldreboende i Mörarp där anges boendets postadress. Kan en god mans adress vara den angivna? I så fall till vilken nytta? Hur som helst Dödskivan är en andrahandskälla och skall användas därefter. Fast jag är besviken nu när jag äntligen har fått rättat min mors födelsedatum från den gamla skivan.
 
Med vänlig hälsning
Inga Bengtson

2014-09-05, 00:08
Svar #8

Carl Szabad

Eftersom det inte kommer någon information om de personer som påstås vara felaktiga får jag spekulera i stället.
 
Åtta av tio sökta var tydligen helt korrekta. Det borde ge ett svar på den sista frågan i inlägget 16:12.
 
De två övriga har förmodligen en adress till en god man eller anhörig postmottagare. Detta finns beskrivet under knappen OM på skivan. Dödförsamlingen ska dock vara den som personen var skriven i vid dödsfallet, även om gatu- eller postadressen är en annan. Skatteverket har inte släktforskarna som huvudsaklig målgrupp utan ska sköta folkbokföringen, vilket innebär att man måste ha en adress till någon som är kapabel att sköta om personens affärer om han eller hon inte kan det själv. Med andra ord ska samtliga uppgifter i posten vara korrekta utom möjligen själva gatuadressen.

2014-09-05, 07:15
Svar #9

Carl Szabad

Jag kan också kommentera påståendet att Sveriges dödbok är en andrahandskälla. Det stämmer när det gäller avlidna före 1991, men för avlidna därefter är det en förstahandskälla, eftersom det inte finns något pappersunderlag kvar efter att Skatteverket tog över folkbokföringen från kyrkan. Men det kan man läsa om i manualen.

2014-09-05, 10:47
Svar #10

Utloggad Anders Jönsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1592
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 09:56
    • Visa profil
Hej Carl, så har jag också installerat den nya dödboken i min dator.
 
Jag har inte kollat min inskickade ändringar ännu men undrar var den databas
för nya ändringar du talar om i inlägget ovan från 26 juli kommer att finns.
 
Blir den sökbar online?
 
I instruktionen till rättningsfunktionen står att rättningen införs i nästa version av dödboken, men samtidigt har du sagt att detta är den sista CD-skivan som kommer att ge ut.  
 
Så hur ser framtiden ut för dödboken?
 
 
Med vänlig hälsning
Anders
Anders Jönsson

2014-09-05, 11:04
Svar #11

Carl Szabad

Jag avgör inte om det blir fler versioner av dödboken, utan det gör släktforskarförbundets styrelse. Det lutar åt att det blir så, i enlighet med två motioner som behandlades på förbundets riksstämma i helgen, men stämmobeslutet blev något luddigt. Jag tror inte jag påstått att det här är den sista versionen, eftersom jag personligen förordar att projektet fortsätter.
 
Databasen med rättelser ligger på Rötters server och är inte sökbar online. Det handlar ändå bara bråkdelar av procent av ingående poster (i ver 6) som det rapporterats in något fel i eller komplettering till. Men uppgifterna blir ju värdefulla när de sammanställs med övrig information på en skiva.

2014-09-05, 11:18
Svar #12

Utloggad Inga Bengtson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2018-06-13, 21:45
    • Visa profil
Nej Carl Szabad min svärmor hade ingen God man. Däremot är den angivna adressen dödsboadressen. Jag har ingen lust att detaljerat ange förhållanden på Anbytarforum eftersom det berör så många nu levande personer. Svärmor avled i sitt hundrade levnadsår och skulle ha tagit mycket illa vid sig om hon visste att det stod om henne att hon står som  på församlingen skrivna I det här fallet betyder det boende på kommunens äldreboende. För henne betydde det något helt annat. Dödsfallet ligger bara ett år tillbaka i tiden.
Nu är det som det är (för att citera en annan hundraåring) och inte så mycket att ödsla energi på. Rent generellt kan man dock säga att om man vänder på Carl Szabads påstående så är det risk för att 20 % av innehållet på Dödskivan är felaktigt och den tanken skrämmer åtminstone mig.
 
Med vänlig hälsning
Inga B

2014-09-05, 11:42
Svar #13

Carl Szabad

Naturligtvis har inte 20 % av posterna i databasen fel i adressfältet. Inte ens i den här posten verkar det vara fel om man ser till Skatteverkets rutiner. Vi får det moderna materialet (efter 2000) från Försäkringskassan, som har en databas identisk med Skatteverkets, så det är de uppgifterna vi har tillgång till. Att ta bort uppgifterna ur adressfältet har aldrig varit aktuellt. Och som jag skrev här ovanför rör det bara just adressraden, vilket även förklaras på skivan.
 
Den som inte vill offentliggöra en fråga får gärna mejla mig personligen. Mejladressen finns under mitt namn i vänsterkolumnen.

2014-09-05, 13:17
Svar #14

Utloggad Lars Ohlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 372
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 15:23
    • Visa profil
    • www.lasseistuvsta.se
Hej Carl
Jag sökte på församlingen skriven i adressfältet och fan följande:
1901-2013 var det 3544 personer. Om man tänker att begreppen skiftar betydelse någon gång under femtiotalet så går det att finna 1394 person är åsatta detta skamfulla begrepp från åren 1950 till 2013.
På församlingen skriven innebar att man inte var förmögen att ta hand om sig själv. Det var förknippat med en stor skam för alla att hamna i en sådan situation. Jag tror att många skulle vila sämre i sina gravar om de viste att de givits detta omdöme.
Om man ser det rent matematiskt utan känsla för empati så kan man hävda att 3544 personer bara utgör ringa procentandel av totalen men var och en av dem och deras anhöriga ser det nog annorlunda. Jag tror inte det duger att hänvisa till att det finns förklaringar och hjälpfiler, hur många läser dessa. Det finns säkert fler än jag som registrerat alla mina anor fem generationer bakåt och fyllt med alla framåt i tiden för att få mer kontakt med andra forskare. Jag känner inte personligen alla jag tar med utan måste kunna lita på informationen.
Eftersom posterna lät går att identifiera borde det även på ett enkelt sätt gå att ändra dem. Bedöm när i tiden begreppen övergick från sin gamla betydelse till att man bodde på ett servicehus, pensionärshem och vad mer det kan vara. Bestäm en brytpunkt och ta bort texten ur adressfältet på den senare gruppen. Skapa en uppdateringsskiva och lägg ut på rötters sida.
Det är bättre att ta tag i detta nu än att om några år få en debatt om att förbundet stått för en social misskreditering av flera tusen personer som dessutom varit känd och sopats under mattan.
Jag vill påpeka att jag absolut inte har någon kritik mot de som gjort ett stort jobb med att ta fram denna skiva. Fel kan alltid ske, tolkningar varierar. Jag ser en storhet i att snabbt reagera och åtgärda på det som blivit fel
Vänliga hälsningar
Lars

2014-09-05, 13:59
Svar #15

Carl Szabad

De som har ett adressfält som börjar på På förs från 1950-2013 är 979, dvs i den gruppen färre än 0,02 % av alla avlidna. Om vissa användare inte är medvetna om hur adressen skrivs och under vilka omständigheter är det knappast något släktforskarförbundet kan lastas för. Jag citerar en skrivning om ett annat nutida folkbokföringsmaterial där det odramatiskt konstateras Här kan också anges utan känd hemvist eller på församlingen skrivna. Vi kan inte agera censorer för uppgifterna i adressfältet, det vore att förfalska källmaterialet.
 
Sen kan man naturligtvis inte skylla ifrån sig med att Vem läser hjälptexter?. Det visar ju bara att man i grunden är ointresserad av vad som finns i databasen och hur det registrerats under årens lopp.
 
Den som har synpunkter på hur Skatteverket sköter folkbokföringen borde kontakta dem i så fall. Det handlar ju om offentliga uppgifter.

2014-09-05, 14:06
Svar #16

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 825
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil
Det var inte bara de som inte kunde ta hand om sig själv som varpå församlingen skrivna.
Min farmor var det mellan två arbetsplatser, det var ingen skymf på nåt sätt.
MVH
Stig

2014-09-08, 08:01
Svar #17

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
Församlingen skriven (jag sökte på Försam)
2122 personer
477 under åren 1953-2003
 
 
Å församlingen skriven (jag sökte på Å för)
42422 personer
21213 under åren 1953-2003
 
 
Skriven å församlingen eller Skriven på församlingen (jag sökte på Skriven)
1155 personer
417 under åren 1953-2003
 
 
Vissa har tyvärr inte någon adress alls, men jag har inte hittat något sätt att söka efter det.
När jag kontrollerade en person som saknades adress och slog upp originalboken så saknades adressen även där (han dog på ett fartyg, vilket vet jag inte).

2014-09-08, 08:07
Svar #18

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
En historia om Gertrud Jönsson (född Nilsdotter) och hennes födelsedatum.
 
1836-10-22 föds Gertrud och finns inklämd i Anderslövs husförhörslängd under sina föräldrar (med många syskon).
Just år 1836 flyttar familjen till Fuglie och då börjar historien om Gertruds födelsedatum.
 
Fader: Nils Nilsson, född 1800-05-02 i Anderslöv
Moder: Hanna Olsdotter, född 1802-03-29 i Anderslöv
 
Tyvärr saknas Gertrud i födelseboken för Anderslöv, kanske pga flytten till Fuglie.
Det finns en Gertrud född 1836-01-13 i födelseboken. Det är mannens tvillingsyster!
 
Född 1836-10-22 enligt Anderslöv AI:3, sid 30
Född 1836-10-20 enligt Fuglie AI:10, sid 17
Född 1836-10-20 enligt Hammarlöv AI:11, sid 112
Född 1836-10-20 enligt Västra Klagstorp AI:6, sid 128, sid 107.
Född 1836-10-21 enligt Trelleborg AI:21, sid 283, sid 390.
Född 1836-10-21 enligt Trelleborg AIIa:11, sid 833 och avliden 1914-09-24.
Född 1836-01-13 enligt Trelleborgs dödbok, men det mannens födelse (eller mannens tvillingsyster)
Född 1836-10-13 enligt Sveriges dödbok 1901-2013, fel avskrivet från dödboken, som ändå är fel.
Född 1835-10-22 enligt Begravda i Sverige 2, rätt dag för första gången, men fel år.

2014-09-08, 08:11
Svar #19

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
Stavfel på Sveriges dödbok 1901-2013
 
Jag gjorde sökningar på sådana fel som jag har anmärkt på tidigare versioner av Sveriges Dödbok och några jag hittade nu.
 
Jag har INTE gjort några kontroller av personerna i andra källor.
 
 
 
Trippel-a (sök på *aaa*)
1 person - efternamn
4 person - förnamn
 
 
Dubbel-b i början (sök på bb*
Bbertil - förnamn
 
 
Trippel-c (sök på *ccc*)
1 person - efternamn
 
 
cch (sök på *cch*) vilket inkluderar ovanstående
15 personer - förnamn (är de utlänska namnen rätt?)
 
 
Dubbel-c i början (sök på cc*)
1 Ccarlsson - efternamn
4 personer - förnamn
 
 
Trippel-e (sök på *eee*)
1 person - förnamn (jag vet inte om det är rätt eller fel)
 
 
Dubbel-f i början (sök på ff*)
fFromell hittat i rättelse (efternamn)
Ffredrik, Ffabian, Fferdinand
 
 
Trippel-g (sök på *ggg*)
1 person - efternamn
 
 
Dubbel-g i början (sök på gg*)
Ggustafsdotter
Ggustaf, Ggertrud
 
 
Dubbel-h i början (sök på hh*)
Hhjohansson
Hhjohn
 
 
johh (sök på *johh*)
9 personer - efternamn
2 personer - förnamn
 
 
Dubbel-j i början (sök på jj*)
1 Jjohansson
4 personer - förnamn
 
 
jabo (felstavat Jakob, Jakobina) (sök på *jabo*)
11 personer - efternamn (av de 11 är vissa korrekta då de inte heter Jakobsson)
4 personer - förnamn (en 5:e som är korrekt då den inte heter Jakob)
 
 
Trippel-k (sök på *kkk*)
2 personer - efternamn (dessa finska namn är kanske korrekta?)
 
 
Dubbel-k i början (sök på kk*)
5 personer - förnamn
 
 
Trippel-L (sök på *LLL*)
2 personer - efternamn  
1 person - förnamn
 
 
Dubbel-L i början
Lliljekvist, Llindmark, Llindqvist, Llindvall, Llndahl, Llndberg, Llindkvist, Llndström (efternamn).
Llilly, Llinnea, Llovisa, Llisa, Llnnea, Llaura (förnamn)
 
 
Dubbel-m i början
Mmari Anasa (Mmari Anasa är ett efternamn, men det är kanske korrekt med dubbel-M ?)
Mmaria, Mmartin (förnamn)
 
 
Trippel-n (sök på *nnn*)
2 personer - förnamn
 
 
Dubbel-n i början
Nnilsson (efternamn)
nNapoleon (förnamn)
 
 
Trippel-o (sök på *ooo*)
1 person - efternamn
 
 
Börjar på dubbel-o (sök på oo*)
16 person - förnamn (vissa är korrekta, andra är felstavade Olof)
 
 
Felstavat Olofsson, Olsson (sök på oo*on)
5 personer - efternamn (1 person är korrekt)
 
Det finns även en Oofsdotter
 
 
Dubbel-r i början (sök på rr*)
Magnusdotte rr (mellanslag före R som dubbeltecknats)
Rragnhild, Rragna, Rriedrich (Friedrich?), Rritz, (Fritz?), Rredrik (Fredrik?)
 
 
Trippel-s (sök på *sss*)
9 personer - efternamn
 
 
Dubbel-s i början (sök på ss*)
J-Sson, G-Sson, Sven Sson, K-Sson, Ssöderberg, Sskarstedt, Sspets, Sståhl
16 person - förnamn (ett fåtal är kanske korrekta)
 
 
Trippel-t (sök på *ttt*)
2 personer - efternamn
 
 
Dubbel-t i början (sök på tt*)
Ttström (ska det vara Tåström?), Pe Tte Rsson (Pettersson), Ttrotzig
 
 
Dubbla enkel-v (sök på *vv*)
126 personer - efternamn
Några enstaka är fel så som: Svvensson, Bergqvvist, Halvvardsson, Rindqvvist och kanske Bäfvve
 
Dubbla enkel-v (sök på *vv*)
105 personer - förnamn
Några enstaka är fel så som:Edvard, Evve, Evva, Ivvar, Olivvia, Svven, Torvvald, Vvalter, Vvivi, Vvilhlem
(Evva är med 2 gånger i olika födelseförsamlingar)
Det finns många Vivi som är fel, men de är kanske rätt? (Vivvi (9), Vivvy (3), Wivvi(2))
 
 
Dubbla w (sök på *ww*)
5 personer - efternamn - Crawwford och Wwestin borde vara fel, men övrig är nog korrekta.
 
 
Dubbla x (sök på *xx*)
4 personer - förnamn - kanske bara Axxel som är fel?
 
 
Dubbla å (sök på *åå*)
6 personer - förnamn - Några av dem borde vara fel...
 
 
öä (sök på *öä*)
1 Edströäm och 1 Köällström
 
 
felstavat son i slutet av namn (sök på *osn)
43 personer - efternamn
2 personer - förnamn (varav 1 är troligen ett korrekt utländskt namn)
 
 
felstavat dotter i slutet av namn (sök på *etr)
7 personer - efternamn (varav 1 är ett korrekt utländskt namn)
 
 
felstavat berg i slutet av namn (sök på *breg)
5 personer - efternamn
 
 
felstavat berg i slutet av namn (sök på *bereg)
4 personer - efternamn
 
 
felstavat Lundquist (sök på lundqusit)
1 person
 
 
felstavat Jensen (sök på Jenesn)
1 person
 
 
felstavat gren i slutet av namn (sök på *gern)
39 personer - efternamn (ca 10 namn är korrekt stavade)
 
 
felstavat Bergman (sök på Bergamn)
2 personer
 
 
felstavat ström i slutet av namn (sök på *störm)
8 personer - efternamn
 
 
felstavat blom i slutet av namn (sök på *bolm)
39 personer - efternamn (de flesta är korrekt stavade då de heter bolm eller har ett namn som slutar så)
(kanske är alla korrekta!)
 
 
felstavat bladh i slutet av namn (sök på *blahd)
4 personer - efternamn (1 korrekt utländsk, 3 Blahd och det är kanske korrekt?)
 
 
felstavat blidh i slutet av namn (sök på *blihd)
1 person - efternamn (eller är det kanske korrekt?)
 
 
dt stavat td i slutet av namn (sök på *td)
7 personer - efternamn (varav en rättelse som innehåller TD och någon av de övriga är kanske rätt?)

2014-09-08, 17:55
Svar #20

Carl Szabad

Den här tråden är inte avsedd för enstaka rättelser, det finns det en rättelsefunktion på skivan för.

2014-09-08, 19:27
Svar #21

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Det var väl ändå ganska mycket mer information än enstaka rättelser som framkom av Bengts sista inlägg  Just sådana där enkla och förutsägbara fel som Bengt listar är ju väldigt lätt att söka efter automatiskt och eliminera innan man publicerar skivan. Ett bra tips till nästa gång.
 
(Meddelandet ändrat av vineld 2014-09-08 19:27)
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-09-08, 20:26
Svar #22

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Det var en nyttig lista, och ganska kul också. Typiksa fle man glr med tangetbordet...

2014-09-08, 22:01
Svar #23

Carl Szabad

Egentligen borde jag kanske beskriva i detalj de 47 kontrollkörningar jag gjort i var och en av de drygt 30-talet filer som sammansmälta utgör Sveriges dödbok, där många poster består av uppgifter från flera olika filer, men det skulle vara väl tidsödande. Det är i alla fall ett arbete som tagit ett drygt år på heltid och övertid.
 
Ett problem är bara att enstaka registreringar levererats så sent som i juli. Eftersom kontrollkörningarna tar ungefär lika lång tid för en liten registrering på något tusental poster, som för ett stort län på kanske en halv miljon, så har rättelserna blivit mer summariska mot slutet. Hade alla levererat det de åtagit sig inom den stipulerade tiden hade ovanstående lista varit tämligen obefintlig.
 
Jag kan dock nämna som exempel att koll av tredubbla konsonanter ingår i kontrollen och åtgärdats. Och där har ni i alla fall sluppit tusentals felstavade poster.
 
Dessutom är ju många exempel här ovanför tagna med referens till hur man tycker att det borde vara stavat. En koll mot Sveriges befolkning-skivorna visar dock att det emellanåt handlar om korrekta stavningar.
 
Jag skulle bedöma att antalet felaktigheter i större eller mindre grad i det registrerade materialet som är rättade innan publiceringen rör sig om i storleksordningen 2-300.000 poster.
 
Carl Szabad
Projektledare

2014-09-09, 11:22
Svar #24

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
Den här tråden är inte avsedd för enstaka rättelser, det finns det en rättelsefunktion på skivan för.
 
Jag ville bara berätta om den av mina släktingar som har flest födelsedatum; 6 st. Jag använder rättelsefunktionen när jag hittar något fel eller något som kan läggas till.
Om jag använder rättelsefunktionen och någon annan kontrollerar min uppgifter så är det inte så lätt för dem att hitta Gertrud i husförhörslängden och tror att jag skrivit fel i min rättelse...
 
Jag hittade en rättad personer där födelse-datum var korrigerat, men det gick inte att söka på det rätta datumet (bara det felaktiga som visades högst upp).
När ett efternamn är korrigerat så går det att söka på rättningen genom att söka på efternamn.

2014-09-09, 12:20
Svar #25

Carl Szabad

Jag förmodar att du avser historien om Gertruds öden och äventyr, där det inte finns en födelsenotis där den borde finnas. Nu gällde ju på den tiden att det var den fysiska nedkomstorten som gällde som födelseplats, så det kan ha räckt att hon var på besök hos någon släkting eller god vän och födde där, för att det ska krångla till sig. men jag förmodar att du redan letat i födelseböckerna på alla tänkbara platser runt omkring. För en person kan bara ha ett korrekt födelsedatum. Finns det olika under resans gång anger man FB (födelsebok) som källa om den finns, annars HFL för den mest troliga.
 
Själv menade jag med den kommentaren den lista du räknade upp därefter. Har du rapporterat felaktigheter tidigare via rättelseformuläret enligt instruktionerna i ver 4 eller 5 ska de finnas med i den här versionen.
 
Om en rättelse av födelsedatumet är inlagd ska sökning kunna ge träff på såväl det felaktiga som det rätta. Jag har gjort ett test och det verkar som om du har rätt. Vi får undersöka om det går att lösa via en buggfix, något jag inte kan svara på nu. I de tidigare versionerna av dödboken där det fanns rättelsemöjligheter har det tyvärr inte ingått något rättelsefält för födelsedatumet, så de rättelser som inkommit avseende det har fått läggas i kommentarfältet och är först under redigeringsarbetet inlagda i ett eget fält. Numera finns det rättelsefält även för det.

2014-09-09, 14:27
Svar #26

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
Jag skickade in rättelse för Gertrud idag.

2014-09-09, 19:04
Svar #27

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Hade alla levererat det de åtagit sig inom den stipulerade tiden hade ovanstående lista varit tämligen obefintlig.
 
Det vet nog de flesta att man inte kan räkna med och då jag förmodar att detta handlar om ideellt arbete så känns det rätt så oseriöst, otacksamt och oschysst att formulera sig på det viset.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2014-09-09, 22:20
Svar #28

Carl Szabad

Om vi inte skulle räkna med att skivan blir klar hade den inte blivit det. Nu fanns reservplaner så den blev klar ändå. Jag nämnde det bara som förklaring till varför det återstår vissa typer av fel, vilket jag tror de flesta förstod.
 
Och jag vet att det handlar om ideellt arbete. Jag har själv registrerat ca 40.000 poster under den senaste registreringsperioden.

2014-09-09, 22:35
Svar #29

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Jag läser i instruktionerna för Namn åt de döda:
OBS! Endast personer som var skrivna i församlingen skall tas med, inte dom som begravdes i församling men var hemmahörande i annan församling. Personer som inte tillhör församlingen har ingen hänvisning till sida i församlingsboken. Dödboken har också en kolumn för statistik med rubriken Räknas till församlingen. Tag inte med dom som har -
 
Hur är det med personer som vid dödstillfället inte var skrivna någonstans ? Har dessa vanligen svåråtkomliga individer lämnats därhän ?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna